Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 16, 18:57

Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Butiks-bussar 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

I kväll söndag kl. 20:00 i svt 2 visas en dokumentärfilm om en rullande butik; "Roger Nilsson rörelse"
med repriser 24/5, 27/5 och 29/5.
Kanske inspiration för modellbyggen... finns även en äldre Volvo på denna tråd: konsumentupplysning-t5829.html

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/ LYR

2010 05 23, 19:03
VD

Trevliga bilder LYR!

Minns (särskilt doften när man klev in) dessa bussar från 70-talets skåne.

Stefan

2010 05 23, 19:14
Döläckra foton från LYR, Skicka dom till Brekina! :-D

Jan

2010 05 26, 8:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Härliga bilder du visar! :wink:

http://www.swedishbrasscar.com

2010 05 27, 8:11
VD
Användarvisningsbild

Ni har väl sett denna, eller?
Roger Nilssons Rörelse

2010 05 28, 2:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Var i konsum/coop igår och föll för frestelsen att köpa en biltidning; "Klassiker 1945 -1989".
Numret innehöll 6 sidor om konsum-bilar och som grädde på moset även ett 8-sidigt nytryck av en reklambroschyr på Volvo-Suggan PV830 + 2-sidig artikel.
OM
ni köper tidningen - kolla verkligen att den inklistrade bilagan finns med!

/ LYR

Bild

2011 04 10, 17:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

LYR skrev:
... Var i konsum/coop igår och föll för frestelsen att köpa en biltidning; "Klassiker 1945 -1989".
Numret innehöll 6 sidor om konsum-bilar och som grädde på moset även ett 8-sidigt nytryck av en reklambroschyr på Volvo-Suggan PV830 + 2-sidig artikel. [i][b]...

Oh, den tidningen ser ut att innehålla massor av intressant info utöver butiksbussar och Volvo-suggor. Själv blev jag väldigt nyfiken på det där med historiskt rally och jag anar att Opel Rekord "A" Coupé 6:an som pryder omslaget är preppad för detta (ett par av polarna i gänget hade sådana här vagnar i min ungdom, dock tävlades det inte i rally med dem. Jag är lite tveksam till dem i skogen, de var vansinnigt framtunga med Kapitän-sexan under huven och så snart inte friktionen var 100 %-ig så "ställde de upp" å det grövsta vid gaspådrag ...).

Sedan så omnämns ju också mitt andra favoritmärke på bilar, Jaguar, längst ned på omslaget också ...

Så det blir till att inhandla denna tidskrift så snart jag kommer till lämpligt försäljningsställe!

2011 04 10, 20:50
Trafikchef

Härliga bilder
Tack för tippset. Rusar till Pressbyrån.

En tråd med butiks snabbe i modell på grannforumet.
http://www.svensktmjforum.se/forum/foru ... utiksbilar

BJ

2011 04 11, 14:28
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Det finns också ett par fina Chevrolet-modeller.
COE lastbilar 1941-1947 och 1948-1953.
Dessa modeller finns också.
BildBild

2011 04 11, 14:42
Kommunikationsminister

Sitter och blir lite intresserad av att få ihop en konsumvarubuss på något sätt. De är rätt charmiga ändå.

En mindre ombyggnad av en buss från Modellproduktion skulle kanske kunna duga som landsbygdsaffär på hjul. Får se om han har några bussar kvar.

/Peter

2011 04 11, 18:12
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Trevliga åkdon du visar LYR!

Ber att få lämna ett bidrag från Ljusnäs, det äldsta i serien?

Bild

Hälsningar
Svenne

2011 04 11, 21:09
Profil WWW
Trafikchef

Mölle-Mats skrev:
Själv blev jag väldigt nyfiken på det där med historiskt rally och jag anar att Opel Rekord "A" Coupé 6:an som pryder omslaget är preppad för detta (ett par av polarna i gänget hade sådana här vagnar i min ungdom, dock tävlades det inte i rally med dem. Jag är lite tveksam till dem i skogen, de var vansinnigt framtunga med Kapitän-sexan under huven och så snart inte friktionen var 100 %-ig så "ställde de upp" å det grövsta vid gaspådrag ...).

Jag spanade litegrann.. Det verkar som om fabriksrallybilarna hade 4:or. Jag är inte man att se om den på bilden har 4.a eller 6.a.
Däremot kör(de) Jürg Bächi klassisk racing med en Commodore 2-dörrars sedan, coupen var inte homologerad. Men Commodoren var (väl?) samma kaross som rekorden? Jag sprang på Jürg på en parkering i Ljungby när han hade commodoren på släp och snackade lite och begrundade hans däckshållare på trailern.. kopieras.. Tyvärr var han inte till start när jag kollade velodromloppet dom två senaste, i somras missade jag helt.

Hmm, butiksbuss, kanske vore nåt för Abbonerad-gruvan, dom tyska gruvarbetarna måste ju måste ju få sin surkål, och vallonerna sin carbonade flammand. En risig gammal Setra ditfraktad per O-vagn vid varje påfyllning i The Company Store.

2011 04 12, 0:15
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
Mölle-Mats skrev:
Själv blev jag väldigt nyfiken på det där med historiskt rally och jag anar att Opel Rekord "A" Coupé 6:an som pryder omslaget är preppad för detta (ett par av polarna i gänget hade sådana här vagnar i min ungdom, dock tävlades det inte i rally med dem. Jag är lite tveksam till dem i skogen, de var vansinnigt framtunga med Kapitän-sexan under huven och så snart inte friktionen var 100 %-ig så "ställde de upp" å det grövsta vid gaspådrag ...).

Jag spanade litegrann.. Det verkar som om fabriksrallybilarna hade 4:or. Jag är inte man att se om den på bilden har 4.a eller 6.a.

Jodå det är en sexa, det kan man se på de små emblemen i bakkant på framskärmen respektive på C-stolpen som bara bilar med halvdussinet under huven bgåvades med ...

Sexcylindriga varianter av "Räkan" var nog absolut vanligast i A-modellen och då av -65 års modell (det fanns även 4-dörrars sedaner i de Luxe-utförande med sexa under huven), bland B-modellen från -66 som hade samma grundkaross fast i faceliftat utförande med rektangulära huvudstrålkastare och dubbla runda bakljus fanns det nog endast ett fåtal exemplar av med sexa om jag minns rätt.

Här en halvt OT bild på en -66:ans Rekord B 1700 sedan i std B-klassen, framförd av Pelle Sahlquist, vid ett KM för Avesta Bilklubb som kördes på Hedemoras rallycrossbana hösten 1977:
Bild

Arne Lindgren skrev:
Däremot kör(de) Jürg Bächi klassisk racing med en Commodore 2-dörrars sedan, coupen var inte homologerad. Men Commodoren var (väl?) samma kaross som rekorden? ...

Jpdå, helt riktigt - Commodore hade samma grundkaross som Rekord men med en sexa under huven i stället. Men då hade vi kommit fram till -67 års modeller och senare, dvs Rekord C/Commodore A (67-71) - se bildexemplet nedan - och efterföljaren Rekord II D/Commodore B (72-77). Här ett exempel på en Commodore A Coupé som jag fångade för sisådär knappt två år sedan i samband med Sofiero Classic:
Bild

När sedan Rekord E lanserades (som -78 års modell) så bytte väl den sexcylindriga varianten namn till Senator och lyxades till ett snäpp ytterligare.[/quote]

2011 04 12, 0:42
Tågklarerare

LYR skrev:

Bild

/ LYR

Jag leker med tanken att eventuellt knåpa ihop en modell av ett sådant här fordon och undrar om någon känner till hur den var målad. Var den konsumblå eller....

2014 02 26, 10:56
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kjedlund skrev:
Jag leker med tanken att eventuellt knåpa ihop en modell av ett sådant här fordon och undrar om någon känner till hur den var målad. Var den konsumblå eller....

Säker kan man inte vara, men en rimlig gissning är, samma färger som i första inlägget. D.v.s. mörkgrön nedtill, och ljust grå upptill. Texten "konsumbutik", på sidan, ska säkert vara vit, och samma text ovanför hytten, grön. "CIRKEL", på dörren, bör vara vit. Resten kan jag inte gissa. Eventuellt kan man slopa dörrtexten.
Konsum hade grönt som "sin" färg, länge. Den blå kom senare.

HJP

2014 02 26, 23:52
Tågklarerare

Det är ju sant att det var grönt som var Konsums färg före den blå-vita perioden. Jag har letat efter mer information och hittat följande, se länken:

http://www.flickr.com/photos/railrodder66/4693528377/

Det kanske är så här butiksbilen var färgsatt!

2014 02 27, 23:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mycket tänkbart, eller rent av övertygande, så har den gröna färgen varit dominerande som KF/Konsums basfärg - på de flesta av deras produkter, reklam, förpackningar.... och fordon
- så minns jag själv intrycken sedan 40-talet och fram till runt 60-talet då blå/vitt blev standard...och senare har andra kulörer avlöst...

Jag har sökt på nätet sedan länge efter färgbilder på gröna konsumbilar, men de har en förmåga att vara mycket osynliga...
hoppas någon annan lyckas.
/LYR

2014 02 28, 1:58
Tågklarerare

LYR och HJP, jag hittade ett par bilder i mitt sökande, har ni sett dessa? Den här bilen ser väl ut att ha varit grön. eller...
Jag misstänker att det varit en konsumbil och troligen har det varit reklam för margarin på dörren

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/d ... php?id=240

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/d ... php?id=241

2014 02 28, 13:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack Kjell, äntligen en bekräftelse på vad vi sökt!
Margarinpaketet övertygar - är det inte Eve margarin minsann?
/LYR

2014 02 28, 14:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kjedlund skrev:
Det är ju sant att det var grönt som var Konsums färg före den blå-vita perioden. Jag har letat efter mer information och hittat följande, se länken:

http://www.flickr.com/photos/railrodder66/4693528377/

Det kanske är så här butiksbilen var färgsatt!

Ja den var kul som färgreferens :up:
Jag tror att den stämmer bra. Möjligen med undantag för taket, som nog drar något för mycket åt gult. Jag tror mer på färgen på LYR:s första bild i tråden.

Kjedlund skrev:
LYR och HJP, jag hittade ett par bilder i mitt sökande, har ni sett dessa? Den här bilen ser väl ut att ha varit grön. eller...
Jag misstänker att det varit en konsumbil och troligen har det varit reklam för margarin på dörren

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/d ... php?id=240

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/d ... php?id=241

Ovärderliga bilder. Man måste dock ta hänsyn till att "tidens tand", har blekt färgerna. De tjänar emellertid som bekräftelse på den gröna kulören. Mycket bra!

HJP

2014 02 28, 16:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se