Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 22, 18:52



Svara på tråd  [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Bulk... 
Författare Meddelande
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Jag får tacka :-D . Dessa modeller är egentligen kraftfoderbilar pga att påbyggnaderna och släpen är långa. De är också byggda under en tvåårstid när Volvo och Scania presenterade nya modeller och en övergångstid när Herpa mer eller mindre visade upp ett helt nytt sortiment där bilarna, släpen och semitrailers uppgraderades till en helt ny standard. Jag har inte tyvärr ägnat speciellt mycket tid på dessa två än vad jag har lagt på andra modeller. :oops: Närmast vad jag har hittat är denna Volvo FH med tippbulkar som är rätt stora. Vad som är i dem vet jag inte men E22an ligger ungefär hundra meter från parkeringsplatsen och avfarten till Öland och cementfabriken i Degerhamn. 8)


2012 12 14, 22:56
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
En bakre bild av släpet vilket är intressant. Det första man lägger märke till är att ramen sluttar för att förenkla konstruktionen vid tippning. Rör- och slangdragningarna dominerar och det påminner om hur Herpas konstruktioner är utförda. 8) I verkligheten är de mer avancerade än modellen visar upp. :shock: Man ser också hur själva tanken är skarvad och konstruerad. Lägg märke till hur skärmarna ser ut och hur de är fastsatta i ramen. Den bakre delen är väldigt lik Herpas första långa kroks ända. :oops:


2012 12 16, 14:38
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Bulksemin är tömd, första- och fjärdeaxeln är hissade och ekipaget kommer att göra en ytterligare tur till Degerhamn och fylla på med ny cement. Det är också nytejpat i GDLs färger istället för Samfrakts. 8) Det är mycket att göra denna dag. Det byggs ett nytt silo i hamnen och åtta betongbilar roterar. :-D


2012 12 21, 22:47
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 10:23
Inlägg: 496
Fina Bulkbilar i alla dess former...
Här är mitt precis påbörjade bulkprojekt... en Volvo Fh12 tridem... ska bli ett släp till oxå så småningom..
Hoppas bli klar under 2013.. :-ab Gott nytt modellår allesammans...
Bild

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2012 12 30, 19:16
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Det ser lovande ut. Kibriburk på ramen och 8x4*4. Jag kontrar med mitt första kitbash Herpa-Kibri från sent 70-tal. Att använda sig av denna byggsats och para ihop den med en Herparam har alltid för mig givit bra resultat. 8) När jag byggde min, såg släpvagnarna ut såhär. Bygga ett släp för en modern lastbil blir lite knepigare. Du vet säkert hur du skall göra. Gott nytt år Håkan. :-D


2012 12 30, 21:32
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 10:23
Inlägg: 496
Tack Ulf! Ja det är en Herpatank faktiskt.. ska se om jag kan skarva släptanken på något sätt när jag fått en släpa till... Kibrisatsen kanske vore något att bygga om...
Vänstra tanken kan man säkert använda, har legat många år i projektlådan men den känns mer som en cementbulk och jag tänkte det skulle bli en Lantmännenbil... :-D
Gott nytt år Ulf!
Bild

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2012 12 30, 22:45
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Du har rätt. Det där släpet är ett cementsläp. Kraftfodersläpen har mycket större volym. Det verkar som du ska bygga ett släp av två Herpasläp. :up: Tyvärr har jag aldrig haft den modellen i min ägo. Det betyder att jag inte kan ge en bra kommentar om det är en bra idé. Nu gäller det också att hitta en bra bil och påbyggnad till det fasta cementsläpet för dig. 8)


2012 12 31, 0:17
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Alla foderbilar som jag möter nästan varje dag är olika. 8) Jag tror att de är åtta? Dessutom hör de hemma på Öland. Bilen på bilden är väldigt lik Don Håkanos Herpa Volvo med släta sidor. Släpet är den variant med stående burkar. Jag har fotograferat några andra också, men de två mest intressanta har jag inte fått på bild än. De brukar dyka upp framför mig när jag har glömt kameran. :? Även att Don Håkanos bulktrailer blev en cementtrailer så är den väldigt intressant. :up:


2013 01 03, 18:34
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 10:23
Inlägg: 496
:up: Ja men se, precis så där som jag tänkt mej, kanske rent utav är en Feldbindertank på den Scanian... :-D

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2013 01 03, 21:37
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Fördelen att fotografera vid det här stället är att lastbilarna alltid kommer tillbaka :-D . När man har missat ett fototillfälle får man en chans igen eller kan man fota andra sidan. Dessa bulkbilar går hela tiden, antingen tomma eller fulla. De går så mycket, därför byts de ut efter några år mot nytt. 8)


2013 01 04, 23:01
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Bild
De flesta fyraxlade lastbilar brukar ha en treaxlad släpvagn även när det gäller foderbilar. :) Här är två olika varianter, en med stående burkar och den andra med släta sidor. Att få till dessa i H0an krävs det ett antal olika modeller och tillbehör. 8)Men det ska inte vara omöjligt? :up:


2013 01 10, 12:42
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 10:23
Inlägg: 496
Tack Ulf för alla användbara inspirationsbilder.. :up: ja, jag var inne på att ev. ha en 3-axl vagn efter istället för 4-axl men har inte bestämt mej hur jag ska göra, egentligen så brukar nog 4-axl dragbilar vara lite längre men har för mej att dom gjorde 4-axl oxå för att få ner axeltrycket när dom körde på dåliga vägar till lantbruken...

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2013 01 10, 19:08
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Här är en annan variant av släpvagn fast fyraxlad. Den ser ganska originell ut. Han som ritade det gjorde bara hälften, kopierade det två gånger och spegelvände det och klistrade ihop det. :-D Den är secondhand och var lackad i Maserfrakts färger. 8)


2013 01 10, 20:27
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 01 30, 20:29
Inlägg: 398
Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Det där med tre eller fyra axlar på dragbil kontra tre eller fyra axlar på släp, är liite bökigare än bara axel/boggietryck
Någon klocka ringde om avstånd mellan sista resp första axel i kombination med antalet axlar i boggie eller tridem
Blev tvungen att kolla i boken vad det står..
Har man bil med tridem och boggi på släpets förställ, krävs minst 5m avstånd mellan sista axel på bil och första på släp oavsett BK1 eller BK3
Bil med tridem och släp med enkel axel på förställ, kan ha min 3m avstånd på en BK1 väg men 4m på BK2
Det är stor skillnad i smidighet om man har en dragstång som är för 3m mot 5m.
En tridem har ju vanligen kortare överhäng bak, men det hjälper inte riktigt upp..
Vanlig boggiebil och släp med boggie i förställ, klarar sig med 4m mellan sista axel på bil och första på släpet..
Och då har vi inte ens börjat att lasta :mrgreen:
BK3 är ungefär detsamma som gamla 8/12 och BK2 är motsvarande 10/16väg. BK1 är det mesta av vanliga vägnätet..

Blev liite OT, men 8)

_________________
http://www.mrshadow.se


2013 01 10, 20:52
Profil WWW
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Mr Shadow jag får tacka! Du förgyller mina trådar med dina stora och breda kunskaper. :up: Då får jag presentera en fyraxlad bil och ett treaxlat släp. :) Visserligen skyms släpet av en buske men det gör inte så mycket. Ändå på åtta bilar så visas en stor variation på hytter, påbyggnader och släp. 8)


2013 01 10, 21:45
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Eftersom Don Håkano ska använda sig av en Volvo för sitt Bulkprojekt, så det finns en Volvo av de åtta bulkbilar som har min lilla stads hamn som utgångspunkt. Den här Volvon har visserligen tre axlar och ett fyraxlat släp tvärtemot projektet och Volvon är en facelift. Det har funnits alla sorters Volvobilar och Scanior under tiden tillbaka till en LBS 76 och tidiga F88or. 8) Udda märken har varit en Mercedes SK och två DAFar, men den ena ersatte den andra. Det har tom funnits tre företag som har haft bulkbilar. Det var centralföreningen, numera Lantmännen, något som hette Bruuns och Karl Engströms. De två senaste köptes upp av Lantmännen. :down:


2013 01 12, 22:56
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 10:23
Inlägg: 496
Ja Mr.Shadow, har hört något om den regeln faktiskt, vilken jag tycker är lite konstig, fler axlar borde ju få ner axel/boggietrycken tycker man ju...men men... får se om jag tar en lite längre dragstång eller gör ett 3-axligt släp... ser även på Ulfs bilder att dom 4-axliga bilarna har ett litet överhäng bak precis som min projektbil där det va fullproppat med lufttankar så då behövs kanske inte en allt för lång dragstång om man ska ha en 4 axling... vi får se bad det blir.. 8)
Ulf: finfina bilder på alla Lantmännenbilar..det förvånar mej att alla är gul/gröna... letar man på lantmännenbilar tycker jag det flesta är vit/gröna...trodde att det bara va gamla som var gul/gröna därför tog jag en äldre Fh hytt.. enligt mitt tycke ska en Lantmännenbil vara gul/grön precis som jag tänkt göra...

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2013 01 13, 0:20
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 01 30, 20:29
Inlägg: 398
Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Undrar om inte Lantmännen numera bara är en "lackering".. Eller franshising typ...
Såg en bulk häromdagen i "Lantmännen" färger, men helt andra namn än de vanliga hönsfoder mm.
Tyvärr kan man inte bara dra åt handbromsen och hiva fram kameran... :cry:
Finns några som jag känner till i omgivningen som kör för Lantmännen, dvs med deras färger.. men egna bilar.

Volvon Ulf, är en FH gen2
Det tog mig en stund att lära mig se skillnad på gen 2 och 3.
Gen 3 har dimljusen lite lägre och separerade från huvudstrålkastarna.
Btw Gen 1 har rektangulära strålkastare..

Don Håkano, det handlar om att sprida belastningen lite mera.
Speciellt gäller det broar, där alla inte är byggda för de tågvikter/axelkombinationer som finns idag.
Detta syns på ex.v wirevägar där man inte har mitträcken på vissa broar..
För dispenstransporter gäller överfart i "bromitt" på de broarna..

_________________
http://www.mrshadow.se


2013 01 13, 0:39
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 10:23
Inlägg: 496
mrshadow skrev:

det handlar om att sprida belastningen lite mera.
Speciellt gäller det broar, där alla inte är byggda för de tågvikter/axelkombinationer som finns idag.
Detta syns på ex.v wirevägar där man inte har mitträcken på vissa broar..
För dispenstransporter gäller överfart i "bromitt" på de broarna..

Jo det va det jag hade i åtanke, det är därför som jag tycker det är lite konstigt att en tridembil tvingas ha en axel på förstället på släpet som borde ge ett högre tryck än på en boggie, eller ha en så lång dragstång så det inkräktar på lastytan...visst ser man långa dragstänger på grusåk och växlare men man räknar väl även avstånd från 1.a axel till sista på ekipaget för att få så hög bruttovikt som möjligt i vissa fall...och bruttovikten är ju max 60 ton totalt i normalfall... ja det är väl något som jag inte förstår egentligen när det gäller regelverket :oops: :roll: men känns ju som ju fler axlar, desto mer utjämnat tryck och mindre belastning på vägen...

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2013 01 13, 10:07
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 19:28
Inlägg: 480
Bild
Det är ganska enkelt om man vet varför det är olika färger på Lantmännens bulkbilar. Det är olika bolag eller ekonomiska föreningar. Med andra ord olika ägare. 8) Här där jag bor är det Kalmar Lantmän och i norr tror jag det heter Göta Lantmän? Söder om Kalmar är det nog Karlshamn som sköter det? Hamnen i Karlshamn är stor. Vad det heter vet jag ej? :(


2013 01 13, 12:34
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 68 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.342s | 11 Queries | GZIP : On ]