Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 20, 12:24

Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
 Brittiskt 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Hej på er - jag är helt färsk här på forumet, men jag har tillbringat några nätter (jobbar natt) med att läsa diverse forumtrådar och ni verkar vara ett riktigt skönt gäng som håller till här :-D

Jag är just nu i "tankefasen" av planeringsstadiet till en anläggning i brittisk landsbygdmiljö (pendlar lite i tankarna mellan områdena i högländerna och Wales) anno 20/30-talet.

Nu tänkte jag höra med er lite mer inbitna byggare/förare:

* Har tillbringat några veckor på nätet med att söka brittiska ånglok och vagnar i N-skala (1:160). Har varit inne på mängder av engelska/svenska/tyska/amerikanska/asiatiska/australiensiska sidor, och jag måste säga att det verkar vara ungefär lika enkelt att hitta brittiska ånglok och vagnar i den skalan, som att hitta svenska dito från samma tidsperiod. Är det någon som har något bra förslag på var man kan hitta sånt ??

* Nu finns det ju en hel del fina modeller i den brittiska N-skalan (1:148), men finns det några återförsäljare i Sverige, eller blir det näthandel för hela slanten om jag skulle starta ett sånt projekt ?

* Finns det någon här med erfarenhet av denna skala (1:148) som kan komma med tips (hur är dessa tåg, finns det bra tillbehör till bygget o.s.v) ?

m.v.h

sotsimon

2011 01 21, 5:05
Tågklarerare

Hej och välkommen till Nskalan!

sotsimon skrev:
* ... söka brittiska ånglok och vagnar i N-skala (1:160). ... verkar vara ungefär lika enkelt att hitta brittiska ånglok och vagnar i den skalan, som att hitta svenska dito från samma tidsperiod...

* Nu finns det ju en hel del fina modeller i den brittiska N-skalan (1:148), men finns det några återförsäljare i Sverige, eller blir det näthandel för hela slanten om jag skulle starta ett sånt projekt ?

Ska du bygga brittiskt så är det nog enklast att ta den brittiska skalan.
Samma spår och ingen större skillnad i storlek gör ju också att du utan problem kan blanda om du skulle vilja.
Det lär bli näthandel och där finns många. Min favorit är en riktig godisbutik med utmärkt service, Hattons: http://www.ehattons.com

sotsimon skrev:
* Finns det någon här med erfarenhet av denna skala (1:148) som kan komma med tips (hur är dessa tåg, finns det bra tillbehör till bygget o.s.v) ?

Räls blir väl ganska naturligt utmärkta Peco.
Det finns gott om tillbehör och massor med kul småfirmor som gör fina specialprylar.
Rullande är kanske möjligen lite konservativt konstruerade (såklart) men fungerar helt OK.
Vill du börja superdetaljera sakerna så rekommenderas att gå med i "The 2mm scale organisation",http://www.2mm.org.uk , som bjuder på massor med tips och bl.a. säljer detaljeringssatser till de kommersiella prylarna.

Lycka till!
mvh/anders

2011 01 21, 9:40
Trafikchef
Användarvisningsbild

andersb skrev:
Vill du börja superdetaljera sakerna så rekommenderas att gå med i "The 2mm scale organisation",http://www.2mm.org.uk , som bjuder på massor med tips och bl.a. säljer detaljeringssatser till de kommersiella prylarna.
2mm scale är 1:152, dvs en liten aning mindre än brittisk N, som ju är 1:148 - i allmänhet. Vill minnas att Peco någon gång tillverkat ett lok i 1:152 avsett för N-skaleräls, dvs 9 mm spårvidd. Huruvida Pecos vagnar i brittisk N-skala är i 1:148 eller 1:152 vet jag inte, men de har 9 mm spårvidd. Vilket tar oss till den viktigaste skillnaden mellan 2 mm scale och brittisk N-skala: 2 mm scale är s k finskala med skalenliga 9,42 mm spårvidd och bl a finare hjulprofil med mindre flänsar än N-skalan. Hjul för 2 mm scale passar alltså inte på N-skaleräls. Även om man pressar in spårvidden till 9 mm torde man få problem i växlar från Peco, Roco/Fleischmann m fl tillverkare av N-skala. Vill man nyttja lok- och vagnsbyggsatser i 2 mm scale på en bana i N (brittisk eller ej) måste man alltså byta hjul. Samma sak gäller förstås om man vill göra tvärtom, nyttja N-skalefordon på räls för 2 mm scale - inte helt ovanligt bland brittiska 2 mm-rallare.

Förutom just spårvidd och övrig spårgeometri samt hjulprofil är alltså skillnaden mellan 2 mm scale och brittisk N försumbar, så övriga detaljer och tillbehör från båda skalorna kan utan vidare blandas. Om man inte är mycket, mycket känslig...

2011 01 21, 13:59
Kommunikationsminister

Kommer ju hela tiden en mängd nytt från Graham Farish och Dapol som håller hög klass.

Stefan

2011 01 21, 17:57
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Tack för alla fina tips. Det dröjer nog några veckor till, men jag hoppas komma igång med själva verkställandet snart - börjar bli riktigt ivrig...

2011 01 21, 20:12
Passagerare

Jag ringde Hattons för ett par veckor sedan. Fem minuter på telefon kostar en tia, det är det värt. Telefonnummer står i deras annonser i alla engelska tågtidningar, som finns i varje press-stop-butik här i Stockholm. Priserna på engelskt är billigt, jag gav 82 pund för en B1:a (ooOOO-ooo) och 62 för ett tanklok (oOOOo), båda verkligen vackra skapelser. Frakten kostade 4 (!!!) pund, nästan gratis. Pundet står idag i c:a 10 kr. Det är billigare och bättre att ringa Hattons än att åka från Farsta till Västberga.
Hälsningar, Uffe Landin, Farsta - Stockholm

2011 05 11, 1:52
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Det har du helt rätt i. Köpte för några månader sedan 2 lok från Hattons, det ena för 64 pund och det andra för 85. Och som du säger - frakten är inget att snacka om.
Sen gjorde jag ett (hoppas jag) klipp i London för 2-3 veckor sen - var in på den minimala butiken Wheels of Steel och hittade ett lok (Class 4F med nummer 44422) med en liten skada i lacken på pannan. Enligt butiksinnehavaren har det inte gått många meter och han hade själv servat det innan han ställde ut det på hyllan. Loket såg väldigt fräscht ut. Farish har slutat med den serien (när, vet jag inte), men man kommer med en ny serie i sommar med nummer 44330. Nypriset kommer att ligga runt 68-70 pund.
Säljaren ville ha 40 pund för loket men jag fick det till slut för 25.
Har inte provkört loket ännu men jag hoppas det går bra, det ser som sagt väldigt välskött och rent ut.

Hoppas nu bara kronan och pundet ligger kvar på samma nivåer tills skatteåterbäringen kommer, då ska min 44422:a få en kompis...

2011 05 11, 3:27
Passagerare

Ja, de problem "clas" redovisade (spårvidd) har jag inte stött på med Grafarlok och vagnar. Däremot glömde jag att skriva att jag provkörde mina lok nu i veckan - nästan i Fleischmannklass, vilken säger mycket. Kanske i behov av att gå runt på provbanan i 10 min med en ½ droppe olja. Jag har inte gjort så än, bara kört - och fröjdat mig över bra - och framför allt - sjukt vackra lok. Och B1:an har ju motorn i tendern! Hur ska man räkna ut de tekniska data (ex vis dragkraft) för ett engelskt ånglok i skala 1/1? De engelska måttenheterna är ju rena grekiskan för mig.
En annan kul grej: Peco har små 5planks vagnar i s k byggsats. Bara att lägga i kopplen och tyngden (med en liten limklick på), sätta på underredet och snäppa i hjulaxlarna. Dessa kostar bara några tior. och är otäckt lika våra gamla 1800-tals malmvagnar, ex vis från SWB (se boken om SWB).
Så till sist ett par frågor: Är det någon N-skalerallare i Storstockholmsområdet som man kan prata N-mj med och byta erfarernheter, handla tillsammans, el dyl? Jag är själv Farstabo och har börjat bygga lite smått. Däremot är jag värförsörjd på lok och vagnar...Jag ska åka till England när skatteåterbäringen kommer, finns det några bra affärer i Londontrakten? Finns Hemleys (stort leksaksvaruhus på Rgent Street) kvar idag? Jag var där senast 1978. Hur är biljettpriserna med tåg? Då fanns det s k "cheap-day-returns", man kunde för billig peng åka fram och åter under dagen. Att ta sig från London till York (museet) eller Liverpool (Hattons) tar bara c:a 2 timmar enkel resa.
Jag har nog fler tankar om jag ruskar om i sågspånen...
Många hälsningar från Uffe Landin

2011 05 12, 12:47
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ulf Landin skrev:
Ja, de problem "clas" redovisade (spårvidd) har jag inte stött på med Grafarlok och vagnar.
De spårviddsproblem jag beskrev handlade om att N-skalan (såväl brittisk som internationell) har spårvidden 9 mm i motsats till 2 mm scale, som har 9,42 mm, mindre toleranser och finare hjulflänsar, varför de inte passar ihop utan hjulbyte. Graham Farish tillverkar lok och vagnar i brittisk N-skala, och efter vad jag förstår har du kört dem på N-skaleräls. Åtminstone har du inte nämnt något om att du byggt spår för 2 mm scale. (Finns ingen färdig räls eller växlar, ej heller lok eller vagnar i denna skala. Här är det byggsatser, konverteringar och scratchbyggen som gäller.) Kör man N-skalemodeller (oavsett om de är i 1:160, 1:152, 1:148, tyska, japanska, brittiska eller något annat) på N-skaleräls, får man naturligtvis inga problem.

Kan f ö nämnas, att även om de flesta lok och vagnar i brittisk N-skala är 1:148, så är Scale Links tillbehör i skala 1:152. Dvs egentligen i 2 mm scale. Scale Link har också några vagnbyggsatser i skala 1:152, som de anger som N-skala. De borde alltså vara avsedda för 9 mm spårvidd (N-skaleräls).
Länk till dessa vagnar: http://www.scalelink.co.uk/acatalog/N_s ... _kits.html

Här är indexsidan till Scale Links fullständiga katalog - här finns massor med trevligheter i 1:152 (och andra skalor) under flera olika rubriker:
http://www.scalelink.co.uk/acatalog/index.html

2011 05 12, 15:27
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Ulf Landin skrev:
Jag ska åka till England när skatteåterbäringen kommer, finns det några bra affärer i Londontrakten? Finns Hemleys (stort leksaksvaruhus på Rgent Street) kvar idag? Jag var där senast 1978.

Kan varmt rekommedera Ian Allan http://www.ianallanpublishing.com/ på Lower March 45-46. Ett kvarter sydost om Waterloo Station (5 min promenad). Riktigt bra sortiment av Graham Farish, men även en del Dapol och andra mindre tillverkare. Även en hel del andra MJ-tillbehör och en djävulskt massa literatur med fina bilder o.s.v.

Sen kan du kika in hos Wheels of Steel (har ingen websida, men här står det lite om hans butik http://www.ukmodelshops.co.uk/shops/141-Wheels_of_Steel). Det var hos honom jag köpte mitt Class 4F. Han håller till i källarvåningen på antikmarknaden Grays Antique Market på Davies Mews (direkt sydost om tunnelbanestationen Bond Street. Han säljer begagnat så det är lite lotteri vad han har hemma, men priserna är bra och det går att "deala" lite. Han öppnar efter 12-13 tiden för det mesta.

Sen ska det finnas en ModelZone http://www.modelzone.co.uk/ på 202 High Holborn, någon minuts promenad västerut från tunnelbanestationen Holborn. Har själv inte besökt den butiken då jag hört att de har ganska dåligt sortiment (det behöver inte stämma), men dom ska iallafall vara billiga.

Hemley's avråder jag ifrån - hysteriskt mycket folk och väldigt litet utbud. Dessutom dyrare än de ovanstående butikerna.

Trevlig resa.

2011 05 12, 22:04
Passagerare

Tack för hjälpen! Fanns et inte en liten mysig affär någonstan som hette W&H? Och som hade mycket i vitmetall...
Hälsningar, Uffe

2011 05 14, 19:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ulf Landin skrev:
Tack för hjälpen! Fanns et inte en liten mysig affär någonstan som hette W&H? Och som hade mycket i vitmetall...
Hälsningar, Uffe

Stämmer bra ,om den finns kvar idag inte en aning men där köpte jag för snart 15 år sedan en byggsats från Model Loco ,numera DJH(se bif. bild) och en byggsats från DJH/JECO av vårt S1 lok fortfarande obyggd .
nidom
Bild

2011 05 14, 20:15
Trafikchef
Användarvisningsbild

nidom skrev:
Ulf Landin skrev:
Hälsningar, Uffe

Stämmer bra ,om den finns kvar idag inte en aning men där köpte jag för snart 15 år sedan en byggsats från Model Loco ,numera DJH(se bif. bild) och en byggsats från DJH/JECO av vårt S1 lok fortfarande obyggd .
nidom
Du köpte tydligen dina byggsatser precis innan butiken upphörde:
"W&H Models remained London's largest model shop until their demise in 1994" (Citatet hämtat här: http://www.doubleogauge.com/history/history.htm)
Besökte själv butiken på New Cavendish Street (om jag minns adressen rätt) i slutet av 1980-talet och kommer inte ihåg den som speciellt liten (nåja, inte särskilt stor heller), däremot trång, då det fanns modeller och tillbehör precis överallt. Köpte Langleys "Prince", lokbyggsats i 009 avsedd att monteras på en N-skaledrivning.

2011 05 14, 23:04
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 13 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se