Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 12 14, 0:06



Svara på tråd  [ 370 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa
 Brimalms Du/Du2 
Författare Meddelande
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 17:41
Inlägg: 285
Ort: Kålltorp/Stråvalla
På Brimalms nya hemsida http://www.brimalm.com visas bilder av lokkorgen till Du2.
8)

_________________
DC sedan 1961. DCC sedan 2001


2009 03 29, 13:30
Profil
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 11 28, 18:27
Inlägg: 1632
Ort: Göteborg
Ny info på hemsidan från 30/10-09

Klicka på Brimalm Bulletinen eller följ länken!
Mvh Rickard

http://www.brimalm.com/index.php?option ... 79&lang=sv

_________________
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera


2009 11 01, 17:19
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 22:41
Inlägg: 1300
Bild


2010 01 07, 23:27
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 3:34
Inlägg: 658
jonas_sth skrev:
Bild


Hade Du2 loken verkligen vita fönsterramar? Personligen så får jag en känsla av att det inte stämmer men samtidigt borde ju Brimalm gjort tillräckligt med research för att veta att det är rätt.

Dom två första Du2 loken (371 och 358) var klara så sent som 1967. Själv har jag aldrig sett någon Du2 med vita fönsterramar varken på bild eller i verkligheten, alla Du2-lok jag sett liksom många av dom övriga D-loken från slutet av 60-talet och framåt hade enbart oljade fönsterramar. Har själv tillgång till leveransbilder av Du2 där det inte är vita fönsterramar.


2010 01 08, 0:46
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 22:41
Inlägg: 1300
tror vi skall se detta som test målning och inget annat :-D


2010 01 08, 10:26
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 09 06, 13:10
Inlägg: 148
Lasse M skrev:
jonas_sth skrev:
Bild


Hade Du2 loken verkligen vita fönsterramar? Personligen så får jag en känsla av att det inte stämmer men samtidigt borde ju Brimalm gjort tillräckligt med research för att veta att det är rätt.

Dom två första Du2 loken (371 och 358) var klara så sent som 1967. Själv har jag aldrig sett någon Du2 med vita fönsterramar varken på bild eller i verkligheten, alla Du2-lok jag sett liksom många av dom övriga D-loken från slutet av 60-talet och framåt hade enbart oljade fönsterramar. Har själv tillgång till leveransbilder av Du2 där det inte är vita fönsterramar.


Ja - det fanns sådana aluminiumramar (ej helt säker på att det är aluminium) på många D-lok: Se följande länk.

http://anders.hultman.nu/bilder/192/192-31.jpeg


2010 01 08, 13:11
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 20:13
Inlägg: 485
Ort: Karlstad
Ev målning av fönsterramarna var antagligen sista smörjelsen när ramarna blivit för dåliga för att slipas upp och fernissas.

Loket på den länkade bilden är SKÅJs D-lok och färgen på fönsterramarna har nog de valt själva.

_________________
Hälsningar

Johan Stenson


2010 01 08, 14:26
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 3:34
Inlägg: 658
GOJ skrev:

Ja - det fanns sådana aluminiumramar (ej helt säker på att det är aluminium) på många D-lok: Se följande länk.

http://anders.hultman.nu/bilder/192/192-31.jpeg


Nix, det är inte aluminium, det är träramar. Precis som Johan skriver så är loket på bilden ett museilok och målat så under museitiden. Jag avsåg loken under deras aktiva tjänst och då har jag aldrig sett ett Du2 med vita fönsterramar. Detta motsäger ju Johans teori om "sista smörjelsen" för då borde fler och fler Du2 efterhand dykt upp med vita fönsterramar. På min hemstation hade vi Du2 i trafik dagligen och aldrig har jag kommit i kontakt med något lok med vita fönsterramar.

Men förmodligen och förhoppningsvis så är det precis som Jonas skriver en testmålning Brimalm gjort.


2010 01 08, 23:20
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 09 09, 12:49
Inlägg: 166
Vi kan nog utgå från att det är provmålning eftersom det bara är korgen som fått färg och inget av pyntet.
Några vita ramar eller aluminium hade vi aldrig på Du2 men någon av verkstäderna, kommer inte ihåg vilken, målade fönsterramarna grå vid revision på 80-talet så det var inget unikt även om majoritet förblev lackade. Skulle kanske inte bli helt olikt utseendet på bilden.


2010 01 09, 2:31
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 30, 17:31
Inlägg: 291
Ort: Skogskyrkogården
Med tanke på att bilden på SKÅJ:s 581:a är så pass ljus ser man inte att fönsterramarna (som är av trä) egentligen är målade i en ljusgrå, nästan vit kulör. Minns ej SJ-nummer, men jag vet att det är rätt färg på 581:an då jag efter research har målat dem.

Utan att vilja vara partisk så ser Brimalm ut att dra det längsta strået när det gäller utseende om man nu skall jämföra Jecos och Brimalms prototyper med varandra. (ENLIGT MIG).

_________________
Ferrivia necesse est!
Modellbanicus necesse est!


2010 01 09, 21:36
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 3:34
Inlägg: 658
343kaka skrev:
Med tanke på att bilden på SKÅJ:s 581:a är så pass ljus ser man inte att fönsterramarna (som är av trä) egentligen är målade i en ljusgrå, nästan vit kulör. Minns ej SJ-nummer, men jag vet att det är rätt färg på 581:an då jag efter research har målat dem.

Utan att vilja vara partisk så ser Brimalm ut att dra det längsta strået när det gäller utseende om man nu skall jämföra Jecos och Brimalms prototyper med varandra. (ENLIGT MIG).


Ja rätt kulör är det ingen tvekan om att det är . Stål-D hade från början denna färgen på fönsterramarna som jag förstått det, även F-loken hade dessa gråvita fönsterramar från början. Men på Du2 har jag som sagt aldrig sett gråvita fönsterramar.

Kan hålla med om att Brimalms prototyp ser ut att slå Jecos rejält utseendemässigt. Just därför det är extra synd man inte tänkt sig sälja analoga lok.


2010 01 09, 22:56
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 11 30, 10:42
Inlägg: 290
Angående D-lokens fönsterramar.
Som jag minns det och det sagts mig så målades fönsterramarna (som var av trä, ek, -eller?) i en mellangrå täckfärg vid de mindre revisionerna om de var i dåligt skick. Denna grå färg blev ju naturligtvis ljusare när den mattades ned av väder och vind. Detta händer med alla typer av oljefärger. Vid storrevision var det nog vanligast att man slipade ned och fernissade fönsterramarna igen och en ombyggnad till Du2 är ju säkert något som kunde jämföras med en storrevision!
Jag har en bild av en skinande blank, helt nyreviderad Du 292 i Nynäshamn i juni 1973 med fönsterramar skinande som på en nybyggd salongsbåt! Detta lok var ej ombyggt till Du2 ännu. Bilden togs vid en avskedsresa på Nynäsbanan inför dess "konvertering" till pendeltågsdrift. 1973 var, enligt SLM, 148 st. D-lok ombyggda för multipeldrift, med litt Du2.
/Larsess


2010 01 17, 14:08
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 09 06, 13:10
Inlägg: 148
Två saker:

Nu finns det mer bilder på D-loket på Brimalms hemsida. Det är i själva verket bilder på de delar som ska bli loket.

Fönsterramarna. Även JECO har målat fönsteramarna aluminiumfärgade - se bilder och film på MJ-Hobbys hemsida.


2010 01 20, 16:38
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 22:41
Inlägg: 1300
Jag fick ett svar på mail att det skulle ta någon månad till innan den kommer.

Man väntar så gärna nu när plånboken är så tunn.

Bild

Bild


2010 01 20, 18:34
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:19
Inlägg: 1270
Ort: Skultorp
Bild

De fönsterramar liksom fotsteget i fronten på D-loket är omålad nysilver.
Färgen på kåpan och taket är inte den rätta utan bara en snabbmålning med en bilprimer.
Färgen på fönsterramarna kommer att vara följande:
Du får ljusgrå och Du2 får bruna.

/Mika
Brimalm Engineering AB

_________________
Bild


2010 01 21, 16:41
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:19
Inlägg: 1270
Ort: Skultorp
Mycket arbete har lagts ner för att försöka få allt så pass rätt som det är möjligt.
Nyritat zinkgjutna hjul, tryckluftsbehållare som är runda från sidan och lite andra detaljer under lokkorgen, ny Mk2-strömavtagare, ledade koppelstänger (eftersom axlarna är fjädrande), gjutna plogar där plogbladet blir tunnt som om de var av plåt, självklart finns det nitar på ramsidorna plus mycket mer annat tågdiggargodis.

Tyvärr har vi fått lite ökade kostnader på D-loket och alla nya beställningar efter den 31:e januari 2010 kommer de att kosta 3.825:-.
ALLA tidigare beställningar och beställningar fram t.o.m 31 januari 2010 kommer att betala det tidigare utsatta priset 3.625:- så att ingen skall behöva känna sig överkörd.

Jag lovar även att återkomma allt eftersom det finns något intressant att rapportera.

/Mika
Brimalm Engineering AB

_________________
Bild


2010 01 22, 10:31
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 22:41
Inlägg: 1300
Måste ge er beröm för att ni håller kommunikation med oss kunder här på webben :!:


2010 01 22, 10:35
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 0:02
Inlägg: 6958
Ja, och det är kul att se Mikas signatur igen på forumet!


2010 01 22, 11:12
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2008 05 29, 20:29
Inlägg: 35
Är det någon som kan förklara vad som kommer att skilja modellerna åt?

Om jag vill ha den modell som mest liknar Bergslagernas Du 384, vilken ska jag välja?
Det blir något förvirrande om man läser på deras hemsida:
"Tillverkades 1935 som godstågslok, littera Dg, med sth 70 km/h. Omlittrerades 1954 till Du och 1971 till Du2 efter ombyggnad för multipeldrift."
och ändå benämner man den som Du 384.

Tack på förhand...


2010 01 23, 15:02
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:19
Inlägg: 1270
Ort: Skultorp
Hemsidan är nu uppdaterad med en ny bild på D-loket.

Inte så mycket kanske, men alltid något...

/Mika
Brimalm Engineering AB

_________________
Bild


2010 02 16, 15:43
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 370 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.242s | 11 Queries | GZIP : On ]