Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 06 24, 19:53

Svara på tråd  [ 370 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
 Brimalms Du/Du2 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

TGOJ skrev:
Jag var i kontakt med Brimalm i november. Då fick jag leveransbesked kring årsskiftet. Väntar fortfarande...
Den som väntar på en MJ-modell väntar alltid för länge..... :)

Stinky skrev:
Det känns inte vidare seriöst om man begär betalning och inte levererar inom kort. Man undrar ju lite hur det står till med den där firman?

Nu har jag själv inte beställt några modeller därifrån, men en betraktelse är väl att intentionerna var synnerligen goda varför modellerna nog förr eller senare lär dyka upp hos de som beställt. Däremot så får nog de flesta vara beredda på att det som utlovats inte kommer att hålla tidsmässigt då Brimalm ändå är en småserietillverkare som, sina utomordentliga modeller till trots, inte har tillnärmelsevis samma resurser som de stora väletablerade tillverkarna. Man får väl även spekulera lite i vad som händer med det övriga utlovade modellprogrammet?

Problemet här är väl sannolikt snarast så att den krassa verkligheten gett sig till känna vilket påverkar slutresultatet så att de storstilade planerna nog fått vika en del. I det här fallet kanske man kan säga att man skapade lite för stora förväntningar när man tidigare talade om alla modeller som skulle göras. En del potentiella kunder verkar därmed t.o.m. ha tillerkänt Brimalm samma dignitet som de stora drakarna och det är troligen en kundförväntan som är ganska svår att leva upp till. I synnerhet för ett företag som egentligen har en helt annan inriktning och som väl mera tillverkar mj-modeller lite vid sidan om.

2012 02 22, 10:19
VD
Användarvisningsbild

Nu har det kommit ny info på Brimalms hemsida, under Brimalm-Bullentinen. Säger väl egentligen inte något om när loken kommer dock.

/Kristian

2012 02 25, 9:40
Kommunikationsminister

Det förklarar saken varför det drog ut på tiden.
Dom hade flyttat till en annan lokal bara för att kunna få möjligheter att framställa produkterna.
Jag gissar nu på att dom kommer seriöst producerar fler modeller genom att utöka produktionen.

2012 03 04, 18:53
Trafikledare

:up:

2012 03 09, 15:02
Profil WWW
Kommunikationsminister

:down:

2012 03 09, 18:57
VD
Användarvisningsbild

Du, mina drömmars Du
när kommer du?

Före jul, vill jag ha mina hjul,
efter nyår, skall Du vara på spår!

2012 03 09, 22:14
Kommunikationsminister

alla färdimonterade lok hade inte ankommit från Estland, så vad är då gjort i Sverige för 4500 kr ??

När andra lägger tillverkning i Kina och bygger i plast, satsar vi på gedigna modeller i metall med ny teknik. Made in Sweden!

2012 03 10, 19:18
Kommunikationsminister

jonas_sth skrev:
alla färdimonterade lok hade inte ankommit från Estland, så vad är då gjort i Sverige för 4500 kr ??

När andra lägger tillverkning i Kina och bygger i plast, satsar vi på gedigna modeller i metall med ny teknik. Made in Sweden!

Du ska inte tro på vad de från SvmjF skriver och påstår!
Brimalms Du2 loken är tillverkade i Vadstena.
I alla fall minst 90%.

2012 03 25, 9:14
Kommunikationsminister

Goofy skrev:
jonas_sth skrev:

I alla fall minst 90%.

Och var är dom monterade nånstans? F ö har vi ju sett hur det kan bli med modeller som byggs i Baltikum, säger bara Hobbyshoppen/Skanex..........

2012 03 25, 10:08
Kommunikationsminister

Goofy skrev:
I alla fall minst 90%.

Men faktum är leveranstiden och den dåliga informationen och skulle det nu bli ett slutligt resultat som tidigare f-ånglok REA.

2012 03 25, 10:33
Moderator
Användarvisningsbild

Brimalm skrev om jag minns det rätt 1.a gången i December 2007 om Du-Loket. Det händer mycket på 4 år både med priser och utveckling.
Vill minnas att man sade att loket skulle komma både med och utan ljud dekoder och priset skulle vara under 4000:- respektive under 3000:-
Det vet vi redan att det inte kommer bli så. Loket kommer ha ljuddekoder som standard och kommer kosta 4495:- om man inte förbeställt loket. Det är 10% mer med ljud och 50% mer för de som ville köpa ett analogt lok. Man kanske har missbedömt kostnaderna något eller så har densamma förändrats under projektets 4-5 år. Det som jag fått uppfattningen kännetecknar Brimalm är att man inte skickar ut modeller som inte testats ordentligt både vad gäller funktion på räls och funktion i mekanik. Det har vi sett prov på från annan tillverkare den senaste månaden. Och det är inte kul. Just detta i kombination med lite vardaglig otur som att medarbetare blir sjuka får man ovilkorligen acceptera. Att vi skulle få ett scenario som med Heljan ser jag som fullständigt osannolikt. Själv hade jag planer på att köpa ett Brimalm Du men har under åren hunnit ändra ståndpunkt flera gånger och har nu bestämt mig för att vänta in svaret på hur det blir med kommande modeller. Brimalm pratar om att man vill tillverka volym modeller och jag har ännu inte sett några volym modeller i listan på kommande modeller. Jag känner inte att jag vill bidraga till framtagningen av kommande modeller då det inte finns 1 enda lok jag i nuläget vill köpa. Själv har jag tappat gnistan lite efter det senaste lok köpet. Den där kinaplasten i kombo med drivningen i det nya Rc loket från JECO var inte vad jag hoppats på då tidigare lok (T44an) känts bra. Det nya Rc loket från JECO kändes inte bra någonstans så nu hoppas jag att Brimalm omvärderar sina beslut vad det gäller Hg loket. Och Ma loket hade varit trevligt med marshal strålkastare. Det tror jag hade varit en stor säljare med rätt pris. Jag hoppas också man omvärderar det här med ljuddekoder. Jag vill kunna köpa ett analogt lok utan att behöva betala 1500:- extra för ljudfunktioner när kostnaden för densamma är en bråkdel av det uttagna priset.
När det gäller informationen så har den lyst med sin frånvaro, men så har det väl alltid varit hos de flesta tillverkarna. Att vi är ivriga och förväntansfulla skall väl inte straffa tillverkaren :)
Man kunde dock önskat att Brimalm visat större mer högupplösta bilder på loket. De bilder vi sett hittils har ju varit i mindre format där det är lite svårare att se detaljerna. Dock en detalj som man kan se som jag tycker är en miss är att man inte valt helsvarta sidor på hjulen som Roco gjort. Det blir en 60-70 tals fleischman/märklin Da känsla över lokets hjul. Men det är min personliga uppfattning och tycke. Det blir säkert mer jobb för våra skickliga vädrare.

Påminner om denna tråd: vad-skulle-du-kopa-om-du-kunde-paverka-t7564.html

Mvh Rickard

2012 03 25, 13:21
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Jag hade häromdagen ett långt samtal med Stellan Brimalm, och fick då på ett mycket bra sätt förkalrat alla de problem som drabbat Du-projektet. Problemen har varit av sådan art att det inte har varit lätt att gå ut med information om vad som inträffat. Stellan sade också att det blivit en hel del tidsoptimism vad gäller Du-projektet, men att allt nu fungerar med komponenttillverkning, montering osv. Alla delar till loken produceras i Sverige, sedan monteras och lackeras loken i Lettland. När loken återkommer till Sverige är de klara till ca 80%, slutmontering och avsyning sker i Sverige. Jag måste medge att jag var ganska irriterad på Brimalm innan samtalet, men nu förstår jag alla problem. Jag är övertygad om att Stellan berättar historen om ni ringer till honom, jag har fått ett toppenfint bemötande av Brimalm varje gång jag har hört av mig.

/Kristian

2012 04 12, 0:02
VD
Användarvisningsbild

Visst ligger det säkert en hel del bakom, men för att undvika vidare spekulation så bör nog en tillverkare i detta läge hellre gå ut med generell information på sin hemsida eller motsvarande. Det är inte heller alla som ringer till en tillverkare (ja, till de stora drakarna går det nog inte ens att göra på ett enkelt vis) för att efterhöra vad som hänt och då späds ryktena ofta på ännu mer.

2012 04 12, 9:23
VD
Användarvisningsbild

Om många ringer till Brimalms så blir loken ännu mer försenade då de inte är så många så för deras egen skull (och kunderna) är det bäst att ge viktig info på hemsidan istället och spara tid.

2012 04 12, 10:11
Trafikledare

Undrar om någon har fått ellok Du/Du2 :?:

2012 07 15, 22:20
Profil WWW
VD

Ingen som hört något? Börjar kännas lite konstigt när deras hemsida inte är uppdaterad på länge! Blir det något tro? :?

Hejs.

2012 09 25, 22:03
VD
Användarvisningsbild

Ja snart har det gått ett år till.

2012 09 26, 0:26
VD
Användarvisningsbild

Mäster Skräddare

Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, sade han och bockade sig.

- Goddag, goddag, sade skräddaren där han satt på bordet och sydde med benen i kors.

- Kan jag få en liten rock sydd av det här lilla tyget?, frågade den lille mannen.

- Det går bra, sade skräddaren.

- När blir den färdig?

- Om lördag.

- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.

Och så gick den lille mannen.

När det blev lördag, så gick den lille mannen till skräddaren igen.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min rock färdig?

- Ack nej.

- Är den inte färdig? Varför det då?

- Ack jo, det bidde ingen rock.

- Jaså, bidde det ingen rock? Vad bidde det då?

- Det bidde ett par byxor.

- Jaså, bidde det ett par byxor? När blir de färdiga?

- Om lördag.

- Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina byxor färdiga?

- Ack nej.

- Är de inte färdiga? Varför då?

- Ack jo, det bidde inga byxor.

- Jaså, bidde det inga byxor? Vad bidde det då?

- Det bidde en väst.

- Jaså, bidde det en väst. När blir den färdig?

- Om lördag.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min väst färdig?

- Ack nej.

- Är den inte färdig? Varför då?

- Ack jo, det bidde ingen väst.

- Jaså, bidde det ingen väst? Vad bidde det då?

- Det bidde ett par vantar.

- Jaså, bidde det ett par vantar? När blir de färdiga?

- Om lördag.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är mina vantar färdiga?

- Ack nej.

- Är de inte färdiga? Varför då?

- Ack jo, det bidde inga vantar.

- Jaså, bidde det inga vantar? Vad bidde det då?

- Det bidde en tumme.

- Jaså, bidde det en tumme? När blir den färdig?

- Om lördag.

- Goddag, goddag, mäster skräddare, är min tumme färdig?

- Ack nej.

- Är den inte färdig? Varför då?

- Ack jo, det bidde ingen tumme.

- Bidde det ingen tumme? Vad bidde det då?

- Det bidde ingenting.

- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.

Och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen.

2012 09 26, 2:45
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

He he!
För något år sedan, jämfördes Jecos Du-lok med Brimalms. Några kritiserade Jeco, för att små detaljer var sämre än Brimalms. T.ex. de små konsolerna som strömavtagarnas stödisolatorer står i, mot taket. Men, "mäster skräddare", jecomodellen kom ut för länge sedan, och har nu gått i trafik till mångas glädje. Så, "mäster skräddare", hellre en konfektionssydd rock som kan användas, än en skräddarsydd, som inte levereras :wink:

HJP

2012 09 26, 9:34
VD
Användarvisningsbild

Jag tror snart att Jeco hinner ta fram en serie nr2 av Du till oss som inväntat Brimalms lok som aldrig kommer trots många löften innan Brimalms lok kommer ut.

2012 09 26, 18:04
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 370 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Nyheter mjhobby.se