Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 10:55

Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Volvcedes. 
Författare Meddelande
Trafikchef

Inlägg Volvcedes.
Köpte den här bilen för ett tag sen och fick hem den idag. Såg kanon ut innan jag öppnade kartongen. Det är en volvohytt på ett mercedeschassie. :? Blev jäkligt besviken, då jag nu måste köpa ytterligare en bil för att få rätt utseende på bilen jag skall bygga. Hade tänkt att det skulle bli en krokbil med runda asfaltsbaljor typ Akron eller CMT. Tänk på detta om ni köper bilen. Köp en annan Volvo med rätt chassie också. :twisted:

PS. Har mailat Herpa om detta. Ska bli kul att se vad dom svarar.

http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=39417

2010 03 18, 20:27
Trafikledare
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Inlägg Re: Volvcedes.
Det är vanligt att Herpa och även andra tillverkare, blandar och ger i saklådan för att få till modeller som till stor del ser ut som orginalet..
Att det sedan blir lite si och så för rättroende är ju en annan femma :?
Kolla också in i tråden:
http://www.stinsensforum.se/board/nya-svensk-norska-eller-norsk-svenska-lastbilar-t4149-45.html
Där har jag gjort ett inlägg av samma art.
Såg att den nya modellen från AWM på bulkbilen från A Visnes har fel typ av chassie.
Orginalet har treaxlad dragbil 6x2 medans modellen är tvåaxlad 4x2 på Scaniaspråk.
Det festliga är ju att A Visnes själv, är en driven byggare av bilar i H0.

Skicka ut kommentar när Herpa svarat. Men tyvärr så får du nog vänta ett tag.

2010 03 20, 2:00
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jag förstår vad ni menar... men jag förstår inte att ni hakar upp er på sådant.
Att skicka mail till Herpa i den frågan är nog som att fråga vinden varför det blåser!

Ingen av tillverkarna av lastbilsmodeller i skala H0 skulle få någon ekonomi i att tillverka exakt rätt chassie till varje bil.
Vad som erbjuds är vad som finns... köp och var glad att det öht finns riktiga hytter! Scania och Volvo alltså. Sen är det bara att bygga och kombinera tills man får vad man är ute efter.

Om inte får ni nog anamma samma filosofi som samlarna av M aus Göppingen... köp, köp och titta inte så noga!

SA

2010 03 20, 13:14
Trafikledare
Användarvisningsbild

Vanligen ser man inte "fusket" förren man sitter med modellen på köksbordet, OM det inte är fel axelkonfigurationer som på Visnes bilen då.
Med lite trixande med skärbrännare och svets för plast 8) så går det att få till chassien som ser något så när ut som orginalen..
Med ett större förråd av reservdelschassien, så går det flesta transplantationer att fixa.
När det gäller Volvo så verkar inte Herpa ha något annat chassie än det två axliga dragbilschassiet.
Beträffande Scania, Man och scharmedes så finns det ett flertal alternativ och även om axelavstånden inte är riktigt verklighetstrogna, så går ju sådant att fixa.
I den egna plastsmedjan finns ett antal pågående projekt av chassie modifieringar.
Utgångspunkten är dock alltid en fin hytt, resten får plastsmeden lösa...
Främre ramdel från Volvodragare (med tankar etc) och en boggie från en "Scania", kan bli en ganska bra kombination.
Ev att det blir några bilder från smedjan.

Konstaterat att även med kontakt hos Herpa, så får man inte alltid svar..

2010 03 20, 14:23
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Till Volvo verkar herpa inte ha något anat chassi en 2-axlig dragbil. Till de Volvo bilar med skåp som jag har byggt har jag tagit batterilåda och tankar från en dragbil. Det blir lite plastkirurgi men det är inget större jobb.

2010 03 20, 15:08
Trafikledare
Användarvisningsbild

Transplanterad Volvodragare som är på väg att bli virkesbil.
Bild
Från 4x2 till 6x4 med hjälp av lite reservdelar..

2010 03 20, 17:02
Profil WWW
Trafikchef

Svante Andersson skrev:
Jag förstår vad ni menar... men jag förstår inte att ni hakar upp er på sådant.
Att skicka mail till Herpa i den frågan är nog som att fråga vinden varför det blåser!

Ingen av tillverkarna av lastbilsmodeller i skala H0 skulle få någon ekonomi i att tillverka exakt rätt chassie till varje bil.
Vad som erbjuds är vad som finns... köp och var glad att det öht finns riktiga hytter! Scania och Volvo alltså. Sen är det bara att bygga och kombinera tills man får vad man är ute efter.

Om inte får ni nog anamma samma filosofi som samlarna av M aus Göppingen... köp, köp och titta inte så noga!

SA

Vadå inte haka upp sig på sådant?! Varför inte skicka mail till Herpa?! Om du Svante hade beställt ett Rc-lok av Roco, och när du packar upp det så får du se att det sitter ett underrede från ett Br218! Bryr du dig inte då?
Eller tänker du att "korgen var ju rätt iallafall". Sådant jävla tjöt det kan bli när en ledstång på ett lok sitter 1/10mm fel! Vi som vill ha modeller av bilar, ska vi inte också få vara missnöjda! Eller är det bara förbehållet lokköpare?!

Förresten så var motorn också åt helvete fel! Vältaxeln var alldeles för långt från centrum på bakre axel. Med en sådan lång hjulbas blir N-värdet åt skogen!
Herpa hade en fin hooklift på 80-90 talet. Synd att man inte använde sig av den. Men som tur är att jag har 7st sådana Scania 112e. Med V8 emblem!? :? Så nog ska jag kunna knåpa ihop något av detta + lite annan bröte. Man skulle ju kunna montera en fjärde axel + en kran bakom hytten! Hmm. :roll:
Tack för ordet och krama varandra i trafiken. Hejs. :-D

2010 03 20, 19:07
Trafikledare
Användarvisningsbild

En fyraxlig med kran ?? En sådan här kanske ??
Bild
Främre delen av chassie från en MAN tungdragare och bakdel från Scania
Alla aa inte helt perfa, men det är i vart fall nära nog. Axelkombinationen kallas på denna 8x2*6.
Har lite jobb kvar att få tankar, avgas, mm på plats, något som får plockas från ett annat chassie..

Konstaterat många gånger att det är duktiga tyska modellbyggare som "lurats" av modell tillverkarna.
Speciell när det gäller axelkonfigurationer på Scania och Volvo.. Det blir fina modeller, men som tyvärr inte motsvarar något i verkligheten :?

2010 03 20, 19:53
Profil WWW
Trafikchef

Någonting åt det hållet ja. Fast min blir nog med hooklift och en lite mindre kran. Axelkonfigurationen blir nog 6*4+2. Alltså tandemdrift med en medstyrande axel bakom sista drivaxel, en sk tagaxel.
Finns/har funnits förebilder på denna bil hos Haga Mölndals Lastbilscentral. Kanske blir kranen monterad på ett kranflak.

Får ta fram måttbandet på Måndag och mäta upp hjulbasen. Jobbar med lastbilar på ett stort företag i Göteborg och har tillgång till alla hjulbaser live. Därför är jag lite kinkig när det gäller modeller. Var har du fått tag i dina fina Scaniamodeller? Ser jäkligt granna ut! :-D
Hejs.

2010 03 20, 20:19
Trafikledare
Användarvisningsbild

Testat att bygga en sådan krokbil med tridem 8x4*4 men det blev inte så bra.
Bild
Utgick från ett 6x4 chassie (vanlig tandem) förlängde ramen och lade till en extra axel. Det blev inte så bra, så det chassiet ligger nu i "saklådan"..
Kroken i detta fall är den som har viktorn också och 96 graders tippvinkel..
Den modellen hos Herpa, har stödben baktill, men det har ju inte fullskala bilarna i sverige..
Nästa försök blir att ta ett vanligt tvåaxlat chassie 4x2 och förlänga med bakdelen från ett boggiechassie 6x2.
Det kan bli lite trixigt att få till hjulupphängningarna, dv.s inkapningen, men det löser sig säkert.
Vanliga aa för tridem utan kran är 3750 eller 3900 och du kanske klarar dig med 4100 eller ev 4300.
Såg en ny lastväxlare häromdagen som det kliar i fingrarna att bygga.
Det är en 10x4/6 dv.s den har dubbla framaxlar och tridemboggie med styrbar sista axel. Skall försöka få till bild på den under veckan.
Många av mina modeller är vanliga Herpa som konverterats lite 8)
De bruna är Scania Promotion modeller som jag köpt från Scania.
Har ett flertal liggande, där hytter och chassien skall återanvändas till nya projekt.
Uppdatering av modellsidan på webben är på "G", bara andan faller på..

2010 03 20, 21:20
Profil WWW
Kommunikationsminister

Scania och MAN modellerna från Herpa har snarlika chassin. Herpa har ju förenklat lite. De använder ett Mercedeschassi till en del bilar, men Scania skulle ju göra en boggi som nästan var identisk med MB men det verkar inte ha blivit något av det? Visades vi R lanseringen 2005 tror jag. Jag tycker att man kan påtala felaktigheterna för Herpa, rätt vad det är gör de kanske ett korrekt chassi.

2010 03 20, 21:29
Trafikledare
Användarvisningsbild

TuveB skrev:
Scania och MAN modellerna från Herpa har snarlika chassin. Herpa har ju förenklat lite. De använder ett Mercedeschassi till en del bilar, men Scania skulle ju göra en boggi som nästan var identisk med MB men det verkar inte ha blivit något av det? Visades vi R lanseringen 2005 tror jag. Jag tycker att man kan påtala felaktigheterna för Herpa, rätt vad det är gör de kanske ett korrekt chassi.

Kollat lite på det där och det stämmer vad du säger.
Även Volvodragaren har samma "modell" av bakaxel som tvåaxliga Scania dragare.
Gjutskarven på chassina ligger ju precis där bakaxelinfästningen börjar.
Självklart genar de där det går, då det är mycket pengar i verktygen för gjutningar. Även om vi är petiga, så är "vi" en ytterst liten del av kunderna runt om i världen :mrgreen:
Herpa må lyssna, men den respons man får är att det oftast inte är ekonomiskt försvarbart att förfina ytterligare.
Herpas Pusherchassie 6x2/4 är nog i grunden ett Scania chassie, men även där finns en del i bakaxelbryggan som kanske inte är helt Scaniaefterliknande..
Vilken typ av boggie var det som var liknande med Mercas ??

2010 03 20, 21:58
Profil WWW
Kommunikationsminister

Det var en fyrbälgsboggi som visades i Trailer vid R-lanseringen. Jag har inte sett någon bil som har den så det blev kanske inget av det.

2010 03 20, 22:04
Trafikledare
Användarvisningsbild

TuveB skrev:
Det var en fyrbälgsboggi som visades i Trailer vid R-lanseringen. Jag har inte sett någon bil som har den så det blev kanske inget av det.

Det ringer en liiten klocka om en ny "vägvänlig" hjulupphängning, men jag har aldrig snöat in på alla de olika typer som finns.
Inte så att det är någon exportvariant som inte fungerar utanför autobahn ??
Vet huvudskillnad på NA och HZ och det räcker för tillfället :wink:

2010 03 20, 22:34
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

[quote="Lenke"]Någonting åt det hållet ja. Fast min blir nog med hooklift och en lite mindre kran. Axelkonfigurationen blir nog 6*4+2. Alltså tandemdrift med en medstyrande axel bakom sista drivaxel, en sk tagaxel.
Finns/har funnits förebilder på denna bil hos Haga Mölndals Lastbilscentral. Kanske blir kranen monterad på ett kranflak.
quote]

Hittade en tridem med kran som Vemservice satt ihop.
Kolla in denna:
http://www.vemservice.se/images/refbil/stor/291.htm

Enligt transportstyrelsen så är aa 4100

2010 03 20, 22:59
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lenke skrev:
Om du Svante hade beställt ett Rc-lok av Roco, och när du packar upp det så får du se att det sitter ett underrede från ett Br218! Bryr du dig inte då?
Eller tänker du att "korgen var ju rätt iallafall". Sådant jävla tjöt det kan bli när en ledstång på ett lok sitter 1/10mm fel! Vi som vill ha modeller av bilar, ska vi inte också få vara missnöjda! Eller är det bara förbehållet lokköpare?!

Visst kan ni få vara missnöjda! Men samtidigt kan man väl se lite realistiskt på saken.

Alla (5-6 st ungerfär) Roco Rc-lok i min ägo har fel chassie! Det som Roco använde när de gjorde Rc5/6 har en hjulbas (för lång) i boggierna som motsvarar SBB Re 4/4 IV och gjutningarna i boggien är exakt samma. Andra hjul dock! Däremot har Rocos ÖBB 1043 (Rc2) rätt boggier... jag har inga problem att leva med detta.

Jag har heller inga problem att leva med att Herpa, AWM och andra inte kan producera riktiga svenska bilar. Det mesta går att fixa till själv och har man ett riktigt fordon att avbilda är det bara kamera och måttband som gäller. Sen fixar man det mesta med omgjorda delar från stortillverkarna, styrenlister från "Evert Grön" eller de användbara bitar som finns hos vissa småtillverkare i Tyskland och Holland.

Däremot är dina iakttagelser angående de i Herpa ingående skåpen och annat helt korrekta... och mycket bra att du visar detta. För min egen del är det skåpmat, jag har utnyttajat Herpas eXtrashop så länge den har funnits.

SA

2010 03 20, 23:28
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mrshadow skrev:
En fyraxlig med kran ?? En sådan här kanske ??

Nej... en sån här! Obs... axelavstånd och flaklängd ska justeras. Ser lite konstig ut nu. :-D
Bild

SA

2010 03 20, 23:37
Trafikchef

MrShaddow.
Vilka byggen dom hade gjort! Man ble ju alldeles te sej i trasera! :P

Där fanns mycket inspiration att hämta.

Tack. :-D

2010 03 20, 23:38
Trafikledare
Användarvisningsbild

Bild

Bild

Bild
Malmbilarna som går åt Boliden har i alla år varit tandemdrivna med stödaxel längs bak. Förutom två bilar som Boliden ägde själva på 80-talet som var 5-axliga. Idag finns det bara två åkerier som kör malm åt Boliden, alla har 5-axliga vagnar sedan 90-talet. Totalvikten är 72 ton. Boliden har både byggt någon väg och gett till Vägverket sedan har man väl bidragit till vägunderhåll och ombyggnad.

Senast redigerad av Claes L 2010 03 21, 3:08, redigerad totalt 3 gånger.

2010 03 21, 1:09
Trafikledare
Användarvisningsbild

Lenke
Skall se om det finns möjlighet att hälsa på på den där firman någon dag.
En polare brukar köra "budbil" i de där krokarna, så ges tillfälle skall jag hänga på. En del av deras byggen ser man nästan dagligen och de har hög klass.

SA
Det där kan bli ett intressant bygge, men inte någon dussinvara i Real World.
Jo jag också har nyttjat Herpas reservdelsbutik från start. Däremot så har jag inte varit så aktiv byggare/samlare mellan 86 och 05, så det saknas en hel del intressant material både på hyllan och i saklådan.
Även om du har god koll, så finns det många som funderar varför det ser ut som det gör i modellvärlden. Där kan vi kan hjälpas åt att ge svar.
Min vision är att bygga/modifiera modeller så att de efterliknar sådana vi ser i Real World Sverige/Norge/Finland dagligen. De behöver inte ha spektakulär lack eller häftiga tillbehör, utan de skall spegla de bilar man möter dagligen ute efter våra vägar.
Visst är Scania L/LB/LK eller Volvo N/F/G byggen häftiga att se idag och även som modeller, men för mig är de veteran och entusiast bilar.
Håller dock själv på och konverterar en LT111 från Brekina till virkesbil, med ett tidstypiskt tvåaxlat släp av Ilsbotyp. Men huvudvikten är dock på 20-25 år nyare modeller.
Saknar å andra sidan också B 76 och L 140/141 som modell i 1/87. Har inte sett någon LB 80/85 heller..

Claes L
Jag har sett några av dessa bilar på nära håll. Dock ej för nära :wink:
Ett av ekipagen hade dessutom ett 5 axlat släp. Om jag inte misstar mig så kör de med dispens på 70 ton.
Som motprestation till den dispensen har Boliden varit med och kostat på vägarna de nyttjar.. Rätta mig om jag har fel :mrgreen:
Hmm Lurad.. Finns det bra bilder på de där bilarna någonstanns ?? :wink:

2010 03 21, 1:31
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa