| Författare |
Meddelande |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
 Re: Vilka lok vi köpt senast
Rickard95 skrev: Vad kostade den resan??? Det vill man gärna glömma för stunden  får se om man hinner åka förbi NMJ på Fredag.
|
| 2010 07 28, 15:17 |
|
 |
|
Hans
VD
|
  Nu är det äntligen på plats, och det går som en dröm. Min trogna MJ-kompis Bertil Modin har monterat in dekoders samt skött intrimningen av Veranda-loket. /Hans
| 2010 07 29, 18:48 |
|
 |
|
Peter L
Trafikledare
|
Veranda-lok? Vilket och varför kallas det så?
|
| 2010 07 29, 19:00 |
|
 |
|
Hans
VD
|
Varför det heter just VERANDA vet jag inte. Det är det amerikanska modellnamnet, ungefär som bilen som heter Corvette. Jag är ganska övertygad om att det inte har något med en svensk husveranda att göra.mvh Hans 
Senast redigerad av Hans 2010 07 29, 21:38, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 07 29, 21:21 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ett av få indiska låneord (tillsammans med pyjamas och bungalow)...
|
| 2010 07 29, 21:25 |
|
 |
|
Stefan J
VD
|
Curry platsar väl också på listan? Stefan
|
| 2010 07 29, 21:39 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ja ska vi börja prata mat hamnar vi i ett träsk av tandoori, nan-bröd, tikka karai, tikka sizlar, chana masala mm mm...
Vilket kanske inte är riktigt samma sak som Hans "Verandah"-lok!
Fortfarande lever en liten j-el i mig som skulle vilja bygga the Darjeeling Toy Train i modell... Tänk bara, ett 1.000 m högt berg som blir 11,5 m i H0! Kräver en hyfsad lokal. Naturens egen lodräta motsvarighet till Hans vågräta jättelok.
|
| 2010 07 29, 21:48 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
En teknisk fråga Hans, har ni konfigurerat dieselmotorn och turbinen som i verkligheten? Att loket startar med dieseln och att man sedan aktiverar turbinstart! Lionel hade det på sin H0 modell som jag tror väldigt få fick tag på p.g.a. konkurs. De hade tyvärr för europeiska DCC system lagt det på funktion 7! Är det en Athearn eller MTH? Jag kan rekommendera DVDn Union Pacific's Mighty Turbines.
Namnet förklaras i texten som Hans lagt in. Det är ett smeknamn inte ett modell/typnamn. Typnamnet är 4500hp turbine. Dessa bygdes senare om till dubbelmotorloken U50A och B, tendrarna användes till det tredelade 8500hp turbine.
| 2010 07 29, 22:40 |
|
 |
|
Hans
VD
|
TuveB skrev: En teknisk fråga Hans, har ni konfigurerat dieselmotorn och turbinen som i verkligheten? Att loket startar med dieseln och att man sedan aktiverar turbinstart! Lionel hade det på sin H0 modell som jag tror väldigt få fick tag på p.g.a. konkurs. De hade tyvärr för europeiska DCC system lagt det på funktion 7! Är det en Athearn eller MTH? Jag kan rekommendera DVDn Union Pacific's Mighty Turbines.
Namnet förklaras i texten som Hans lagt in. Det är ett smeknamn inte ett modell/typnamn. Typnamnet är 4500hp turbine. Dessa bygdes senare om till dubbelmotorloken U50A och B, tendrarna användes till det tredelade 8500hp turbine. Mitt ex är en Athearn. Jag beställde med ljud, men efter att ha lyssnat på ett likadant lok på en anläggning, valde jag att inte montera något ljud. Ljudet var i stort sett bara ett vinande, ingenting som påminde om kraftfulla diesel- motorer./Hans
| 2010 07 30, 6:24 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Det är en gasturbin, det ska låta som ett jetplan!
| 2010 07 30, 9:46 |
|
 |
|
Jysen
Biljettförsäljare
|
Här är mitt senaste lok. http://www.flickr.com/photos/52571891@N06/show/with/4843595072/Det var tydligen det sista för 3-räls som MJ-Hobbyexperten i Västberga hade på lager. Köpet gjorde jag i Juni. Är det möjligtvis någon gammal märklinist som ser vilken räls loket står på? Jan-Yngve Kassör i Höglandets Modellrallare
|
| 2010 07 30, 13:50 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 22:21 Inlägg: 1263 Ort: On the foothills of the headlines!
|
Jysen skrev: Här är mitt senaste lok. http://www.flickr.com/photos/52571891@N06/show/with/4843595072/Det var tydligen det sista för 3-räls som MJ-Hobbyexperten i Västberga hade på lager. Köpet gjorde jag i Juni. Är det möjligtvis någon gammal märklinist som ser vilken räls loket står på? Jan-Yngve Kassör i Höglandets Modellrallare Eftersom du frågar lär det vara den så kallade modellrälsen i serie 39xx som fanns ett tag på femtiotalet. SA (inte Märklinist men ytterst kunnig i allt mellan himmel och jord... OBS! Märklinist stavas med stort M)
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2010 07 30, 14:15 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Alltid får en gammal Macare och Femtiotalist lära sig något nytt! 
|
| 2010 07 30, 14:18 |
|
 |
|
Jysen
Biljettförsäljare
|
 Du var på hugget Svante. Helt rätt. Väldigt snygg räls för att vara M-räls men skarvjärnen var i mjukare material så de har blivit något stukade genom åren. Jan-Yngve
|
| 2010 07 30, 14:36 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Svante Andersson skrev: Jysen skrev: ... Är det möjligtvis någon gammal märklinist som ser vilken räls loket står på? Eftersom du frågar lär det vara den så kallade modellrälsen i serie 39xx som fanns ett tag på femtiotalet. Jag är beredd att hålla med broder Svante - så här på ovansidan så är väl främst den visuella skillnaden att mittpunkterna är lite smäckrare än vad de sedan blev på de "vanliga" punktkontakts-rälsarna i 3601- (från 1957 51xx/52xx-serierna) som lanserades fr o m 1956. Om man vänder rälsbitarna upp och ned så framstår ju skillnaderna lite tydligare! Just 1956 så fanns såväl den gamla rälsen i 3600-serien med hel mittskena, 3601-serien med punktkontakter samt modellrälsen i 3900-serien i katalogen. Från 1957 (då man införde de nya artikelnumren) så var det väl bara 51xx/52xx-serierna kvar - alltså de som vi i dag kallar för "M-rälsen" (om jag nu inte missminner mig). Det enda som väl "överlevde" av "modellrälsen" var stoppbocken med belysning, som fick artikelnummer 7191 (och en lillebror 7190 utan belysning togs också fram) Jag hade ett litet bestånd av "modellräls" ett tag men sålde av det vid någon av alla otaliga omfokuseringar/utrensningar som gjorts de senaste åren, och tyvärr så hade jag inte tagit några bilder på dessa rälsbitar. PS! Under tiden som jag skrev mitt inlägg så ser jag att Jan-Yngve redan hunit tillstå att det är modellräls som loket står på. DS!
_________________ Also sprach der
|
| 2010 07 30, 15:04 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Johan Molin skrev: Alltid får en gammal Macare och Femtiotalist lära sig något nytt!  Ja ännu har väl inte teflonhjärnan slagit till så illa på oss femtiotalister, så att vi blivit helt obildbara. Men Mac ... Sambon envisades med att skaffa en sån där Äppel-Päppel-leksaksdator och använda i jobbet, men vi fick ge upp och skaffa en PC för arbetsändamål, om hon öppnade ett Word-dokument skapat i en PC och redigerade/sparade det så var det för evigt icke-öppningsbart för samtliga andra användare på företaget som kör PC! Men bortsett från att FuckInTorsken är fullkomligt oanvändbar till något "vettigt" så är den förstås snygg att se på - ett "utmärkt" exempel på då design har fått gå före funktion! PS! Nu startade jag väl just upp en ny sandlådediskussion ang Mac vs PC i samma anda som dragspel vs saxapet, Märklin vs resten av H0-världen, Volvo vs SAAB, Skåne vs rumpan av Dalarna, Sexpressen vs Aftonschnabeln etc etc är jag rädd, och denna gången hamnar väl broder Johan och jag på olika sidor om "stängslet" för omväxlings skull!  DS!
|
| 2010 07 30, 15:12 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 22:21 Inlägg: 1263 Ort: On the foothills of the headlines!
|
Mölle-Mats skrev: PS! Nu startade jag väl just upp en ny sandlådediskussion ang Mac vs PC i samma anda som dragspel vs saxapet, Märklin vs resten av H0-världen, Volvo vs SAAB, Skåne vs rumpan av Dalarna, Sexpressen vs Aftonschnabeln etc etc är jag rädd, och denna gången hamnar väl broder Johan och jag på olika sidor om "stängslet" för omväxlings skull!  DS! Ja nu är vi väl ganska långt OT... Men för att undvika allt framtida trassel med identiteter: Info flyttad till rätt tråd.. http://www.stinsensforum.se/board/varudeklaration-for-lilla-mig-t6133.htmlNåt mer man måste deklarera för att inte bli utfryst? SA
|
| 2010 07 30, 18:49 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Har flyttat min VDN-deklaration till nystartad tråd för det ändamålet. Har inga nyinköpta lok att redovisa - har slutat helt att köpa MJ-grejer eftersom jag håller på att avveckla nästan hela min samling. Ska bara behålla de grejer som jag hade redan som grabb på 60-talet, vilket uteslutande handlar om en dryg handfull gamla Märklin-lok. Enda undantaget är egentligen ett set med Märklins klassiska Da-lok 3030 samt tre plåtvagnar 4030/4031. Jag hade ett sådant set som jag bytte bort redan på 60-talet då jag fokuserade på tyska förebilder, men känner nu att jag av nostalgiska skäl "behöver" ha ett sådant set igen. Kanske behåller jag lite mer modeller med svenska förebilder också (t ex ett Rc 3043 med tre vagnar 4072/4073, hade aldrig dem "i original" men de representerar ju ett stycke svensk transportkulturhistoria). Nu spårade jag ur igen, trots den goda föresatsen att "hålla tråden" ... 
Senast redigerad av Mölle-Mats 2010 07 31, 9:42, redigerad totalt 2 gånger.
|
| 2010 07 30, 19:16 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: Svante Andersson skrev: Nåt mer man måste deklarera för att inte bli utfryst? Japp! Musikaliska preferenser t ex! OK! För den som vill veta... här är de 252 låtar som snurrar i min nätstreamning just nu: http://www.svacon.com/play.jpgSA
|
| 2010 07 30, 20:01 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Får väl deklarera mitt simpla jag på samma sätt som MM då:
OK, här komer min VDN-deklaration:
Dator.... mac Mobil... Iphone Ipad... planeras! Tåg... 2r DC med ångestfyllda funderingar om DCC i någon form. "Fast clock" finns i min iPhone! Kamera... LUMIX Bil... Land Rover Defender, courtesy of "Mörkrets Furste" Joseph Lucas ... Plats... Dragspelshatarland! DITO m.a.o. Instrument... Piano, piano och piano Tidning... Dagens Nyheter Koppel... dåliga försök till TB Räls... PECO Mässing... något man sover i som sagt... Plast... Hur skulle man kunna undvika det idag? Instämmer Vitmetall... Smalspårsloksbyggsatser från Old Blighty, + diverse måsar, kråkor och andra fåglar... ebay... inte hittills Tradera... En gång, köpte ett vykort över Hästholmens Hamn... e-shopping... Händer av och till, fr a med engelska tillverkare... Favoritland... England och Italien förstås. Vad annars?
Kanske bör flyttas till ny tråd: "Så'n är jag!" eller något liknande...
|
| 2010 07 30, 20:19 |
|
 |
|