Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 11:38

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Vildmarksliv 
Författare Meddelande
Trafikledare

Inlägg Vildmarksliv
Jag funderar på att fördjupa mig i detta ämne, man kan ju börja med att börja bo i tält emellanåt, ta nån natt i sänder, läs in sig på vad man kan äta av det som finns i naturen, okej jag är sjukpensionär på 25 och har all tid i världen, satsa på detta på heltid...jo ska ordna med lite grejer först kanske man kan slappna av och bli sig själv igen och efter detta kan man satsa på sådant här.
https://www.flashback.org/t1244531p3

Här är 1 pdf bok bifogad i länk där man kan läsa om allt från mat och vatten till sjukvård då man är "i fält", mycket matnyttigt!

Vad har ni för erfarenheter av detta? Ni har väl förstås ett vapenskåp där hemma och därmed fullständig erfarenhet av livet i skogen,
jag är ingen skogsmänniska men skulle gärna vilja bli.....får se vad det blir av det.

2010 08 26, 5:08
Profil WWW
Trafikchef

Inlägg Re: Vildmarksliv
Du har nåt väldigt stort att upptäcka..
Har du nån skog nära dig? I så fall kan du skaffa ett billigt liggunderlag och en billig (tung tyvärr) varm sovsäck och gå ut och lägga dig i en skogsdunge en klar natt. Har du ett rent varmt underställ under vanliga kläder tar du bara av dig stövlarna och ytterkläderna och rullar ihop kläderna till en kudd-rulle och ligger och tittar på stjärnorna tills du somnar. Det är en början.

2010 08 26, 7:38
Profil YIM
Trafikledare

Det är en mycket bra början det, nu bor jag mitt i stan men har ett friluftsområde i närheten, även lite vanliga gräsytor lite på sidan om här.

Annars kan man väl prova tälta här på gården, jo det är en hobby man verkligen kan ha nytta av bara man lär sig det hela.

2010 08 26, 12:17
Profil WWW
Trafikchef

Pe4r skrev:
Det är en mycket bra början det, nu bor jag mitt i stan men har ett friluftsområde i närheten, även lite vanliga gräsytor lite på sidan om här.

Annars kan man väl prova tälta här på gården, jo det är en hobby man verkligen kan ha nytta av bara man lär sig det hela.

Just det, Övik.. tänkte inte på det. Uppe vid Moliden finns ett berg, Rösåsberget, ett mycket bra klätterberg. Det ligger ca en kilometer i riktning Mellansel. Nedanför berget, vid foten av branten, fast längre från järnvägen finns en rund utlöpare. Däruppe har jag tältat många gånger.
En gång åkte jag tåg och fick rälsbusssen att stanna vid foten av berget.
Men om du ger dig dit, klättra inte. Det är ett allvarligt berg.
Annars har du ju hela Höga Kusten om du letar natur. Det borde ju finnas vindskydd och ved lite överallt.

2010 08 26, 12:37
Profil YIM
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]