Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2010 09 09, 11:38

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 vart köper?????? 
av Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Re: vart köper??????
Magnus63 skrev:

Förekommer taggtråd så mycket nuförtiden? Till boskap använder man mest eltråd.

Till boskap är det förbjudet att sätta upp ny taggtråd och till flyktbenägna djur, typ hästar, är det totalförbjudet från och med 1/1 i år. Däremot så används det ganska flitigt till att utestänga människor och är då fullt tillåtet, det gäller även concertinatråd (sån där tråd med rakblad som mer och mer börjar ersätta taggtråd), alla fängelser har till exempel bytat ut taggtråden mot concertinatråd. http://www.act-ab.se/Images-abas/Indust ... -trad2.jpg

Möller

2010 02 07, 16:12
Profil Skicka e-post WWW
Användarvisningsbild

Arriemöller skrev:
Magnus63 skrev:

Förekommer taggtråd så mycket nuförtiden? Till boskap använder man mest eltråd.

Till boskap är det förbjudet att sätta upp ny taggtråd och till flyktbenägna djur, typ hästar, är det totalförbjudet från och med 1/1 i år. Däremot så används det ganska flitigt till att utestänga människor och är då fullt tillåtet, det gäller även concertinatråd (sån där tråd med rakblad som mer och mer börjar ersätta taggtråd), alla fängelser har till exempel bytat ut taggtråden mot concertinatråd. http://www.act-ab.se/Images-abas/Indust ... -trad2.jpg

Möller

stt Vetlandas(stt har gått i konken) stängsel har i alla fall tagg tråd och det tycker jag ser coolt ut

men jag gillar deras lok fd lok och verkstad och områden de ägde/hyrde
:wink:

2010 02 07, 18:29
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

non som har bilder på stängslet modell stängslet alltså och uhr det ser ut på en bana

Senast redigerad av viktor96 2010 02 08, 17:33, redigerad totalt 1 gång.

2010 02 08, 16:37
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Arriemöller skrev:

Möller

Tur det. Kossorna när jag var liten såg inte så kul ut, med sår som det kröp flugor i. Fy fan.

Jag hjälpte ju min dåvarande tjejs farsa att hägna in betesmarker, det är snart 30 år sedan, och han körde alltid med eltråd, orange var den och det låg "metallkardeler" intvinnade i den. Minns jag mycket väl, för när det var åskväder i antågande uppstod det elektricitet spontant i tråden p.g.a. potentialskillnader på olika ställen i marken. Man kunde känna det i fingrarna.

Kan vara bra att veta när man bygger mj-landskap, så man väljer rätt typ av inhägnad för folk och fä.

Kallas inte concertinatråd för "skärtråd" också? Säkert riktigt vidrigt att fastna i....

2010 02 08, 17:20
Profil Skicka e-post WWW

-Men det är rätt spännande att stå och pinka på elstängsel.... :lol: :lol: :lol:

2010 02 08, 19:28
Användarvisningsbild

viktor96 skrev:
Magnus63 skrev:
Finns en rätt färsk tråd om detta.

vad heter tråden är ganska sugen på att köpa ett staket/stängsel skulle vilja bygga stt lok verkstad i Vetlanda nu i konkurs
men jag gillar den ändå om någon bor där får ni hjärna ta kort och skicka till mig vill ha bilder på loken,verkstaden,bussbolaget,området omkring verkstaden till ex:
rälsen hjärna växlar station s området husen i närheten

också klart stängslet och vägen vid verkstaden där bussarna kör ut

ja det är det jag söker bilder på och alla vinklar på verkstaden i Vetlanda fd stt nu ?????????? vet jag inte vilket företag som äger det nu

hoppas någon bor i Vetlanda trakten och kan fota det jag söker bor inte i småland så tyvärr kan jag inte
fota det går bra att skicka pm mejl till mig

kanske ska bygga en stt del i Vetlanda när jag ska bygga en bana eller ja hela Vetlanda station och stt verkstad men inte säkert ännu

funderar på en bana i huvudet

2010 02 09, 20:36
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

någon som har detta stängsel

2010 02 11, 16:45
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

låter kanske lite tjatigt men sökes alltså bilder på stängslet planerar eventuellt
att köpa ett men då skulle jag vilja ha bilder på det hjärna på en anläggning men går bra annars
:P

2010 02 12, 17:42
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Hej!

Ett annat tips som kanske ger en bra "taggtråd".

Vid olika tillfällen har jag använt vanlig sytråd (bomullstråd) till riggning av modellfartyg. Efter målning blir sytråden rätt raggig då den reser fibrer på samma sätt som ett första gången lackat trä.

Prova hur det blir med en bit spänd sytråd som målas med silverfärg och får torka. Det bör se ut som en taggtråd med tanke på att taggarna är i stort sett osynliga i skala 1:87 jämfört med verkligheten.

Kan bara säga, testa och se om du tycker det funkar.

Mvh

/Peter

2010 02 12, 19:07
Användarvisningsbild

denna modell kör Kalmar modelljärnvägs klubb
Bild

länk http://www.jarnvagshistoria.se/index1.htm

klicka på modelljärnväg sedan på nj besöker Kalmar ...............

2010 02 13, 23:54
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

vad tycker ni om Kalmar s modelljärnvägs klubb sätt ser det bar ut med stängslet eller mindre bra
kommentera hjärna

2010 02 14, 18:39
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

Detta måste vara en av många miljöer som salig bildläraren (?) Lars Malkar beskrivit i ett antal av Krister Brandts årsböcker från 90-talet. Jag är impad av att man inte tar den enkla utvägen och klämmer dit en Esso-dekal, utan tydligtvis handmålar Esso-loggan! Likadant är det väl med stängslena. Uppenbarligen har de övre trådarna med åren "slackat" en del, vilket syns rätt tydligt, men helhetsintrycket visar ändå prov på gediget hemsnickrat hantverk!

Det finns en speciell charm med det där att försöka skapa sin miljö med egna händer och så få hjälpmedel som möjligt. Tyvärr har i varje fall jag kapitulerat för taktegel. Har haft ett kortvarigt försök med kartongremsor och krustång, men det är ett elände att få att fungera på ett bra sätt. Då ska vi ju inte glömma Göran Tholins beskrivning från den tiden när han var aktiv här, om att ha karvat ut 1100 taktegelpannor för hand och fogat ihop en jul- och nyårshelg. Ibland känns livet väldigt kort...

2010 02 14, 22:24
Profil WWW
Användarvisningsbild

någon som vet om det finns mer stängsel att köpa en de fabrikat som visats i tråden
undrar bara för att se vad om det finns mer så jag vet vad jag skall beställa framöver

2010 02 16, 15:11
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild

snälla hjälp mig med bilder på stängslet till mj banan
går bra med bilder på stängslet på en banna eller bara bilder på det :-D

tack på förhand mvh viktor96 :wink:

2010 02 18, 15:28
Profil Skicka e-post
Användarvisningsbild