Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 14:47

Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Usla modeller 
Författare Meddelande
VD

Inlägg Re: Usla modeller
Ja, oavsett vilken väg man väljer så är det tröstlöst när saker och ting inte uppför sig som förväntat.

Stefan

2009 12 01, 19:05
Moderator
Användarvisningsbild

Det största hotet mot Mj Hobbyn är inte modeller som fungerar mindre bra. Det största hotet är väl de som utövar hobbyn. Så jävla svårt att kommunicera med varandra utan att det blir små smygande gliringar. Kan vi inte försöka att skippa detta munhuggeri. Det är ju snart "hjul".

Tycker det är synd att 3 räls rallarna skall behöva dras med dessa problem som uppenbarligen finns... (AA-Rail Beskriver sitt problem med 3- räls) Det finns ju inte så många allternativ. 1 är för oss alla att låta bli att förboka och springa ner och köpa modellen samma dag som den hamnar i hyllan. Låt någon annan köpa/prova modellen först och gör en utvärdering som senare kan presenteras på Modellrallaren som exempel. I alla fall när det gäller specialmodeller för den svenska marknaden i första hand. I AA-Rails fall kan det varit det sista som fick bägaren att rinna över. Ibland tröttnar man och med all respekt så är det ok att tröttna.

Gemenskap är en stor stöttesten. Det är inte kul att leka/köra med modelltåg själv... kanske 10 min??? Det är inte kul att tävla... om man är ensam. Fotbollsmatch med bara 1 lag???

När det går trögt så kan det vara skönt att få stöd i stället för en massa gliringar forumsmedlemmar i mellan...

Ett litet förslag från min sida till AA-Rail är kanske att sälja det man har (kanske behålla något man verkligen gillar) och börja om på ny kula och detta kanske i gemenskap med andra, kanske en i förening??? det är alltid lättare om man är fler som har samma problem :-D
Det är lättare att gråta mot någons axel :(

2009 12 01, 19:40
Moderator
Användarvisningsbild

Hur som helst skall man inte betala för saker som inte fungerar... man lämnar tillbaks och får pengarna tillbaks.

Läs noga på vilka garantier tillverkaren lämnar...

¤ 3 års reklamationsrätt på varor köpta av privatpersoner för privat bruk.

¤ 6 månaders regeln. Om en vara går sönder eller inte uppför sig som tillverkaren sagt och inte tillverkaren kan påvisa att du som brukare har varit vårdslös eller på annat sätt kan ha orsakat felet är det att betrakta som att felet fanns där när varan var ny.

¤ 2 försök att åtgärda felet. Tillverkaren har 2 försök på sig att åtgärda felet så kunden blir nöjd. Därefter annses tillverkaren förbrukat sin rätt och kunden skall kunna reklamera varan/häva köpet och få pengarna tillbaks.

¤3 http://www.arn.se

2009 12 01, 19:48
Trafikchef

Hej AA-Rail!

Déjà vu tänker jag när jag läser igenom den här tråden. Har för mig att du startade en liknande diskussion för några år sedan i Modellrallarens forum.

De flesta av oss MJ-rallare är väldigt glada över dagens stora och växande utbud av svenska modeller. Det vi köper fungerar oftast bra, även om det ibland finns detaljer som kunde vara bättre, som t ex koppelinfästningen på Heljans 30-talsvagnar. Det är sällan en modell bedöms vara ett totalfiasko. Närmast har väl Heljan kommit med sitt F-lok, där många exemplar inte fungerar bra, oavsett strömsystem. F-lokets låga kvalitet är dock ett undantag, inte en regel.

De flesta på forumen med intresse för svenska modeller tycks bygga och köra 2-räls. Det finns dock en hel del Märklinrallare som köper svenska modeller från andra tillverkare och är nöjda med dessa.

Du använder K-räls som är ett ganska gammalt rälssystem med tvära växlar och kurvor. Det togs fram på den tiden när ingen tillverkare gjorde personvagnar med skalenlig längd. Jag antar att andra tillverkare än Märklin enbart testar sina 3-rälsmodeller på deras C-räls. Jag kan ha förståelse för att du inte vill byta räls, men detta faktum i sig innebär en begränsning. Med detta som bakgrund följer två förslag som kan göra dig till en lyckligare MJ-rallare:

1) Köp bara produkter från Märklin. Det kommer nog att dyka upp något enstaka fordon som inte fungerar OK på din anläggning, men det mesta kommer att fungera perfekt. Sälj allt icke-Märklin på Tradera.

2) Var beredd att själv göra enklare modifieringar på det som inte fungerar enligt dina krav. Köp en uppsättning Märklinhjul så att du kan byta ut orginalhjulen på t ex Paa Sporets SJ-vagnar. Kolla in konstruktionen och infästningen av plogen på Jeco Ra-lok och se hur du bäst kan modifiera den så att den inte tar emot i växlarna etc.

Välj alternativ 1) eller 2), inte båda.

Lycka till med modelljärnvägshobbyn!

2009 12 01, 20:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hela den här diskussionen (och alla liknande tidigare, och kommande), är i sig självt ett enda stort och tungt argument för att inte välja Märklin när man går in i den här hobbyn. Den som gör det blir låst till Märklin. Inget annat fungerar ju bra nog på Märklinrälsen.

2009 12 01, 22:32
Profil WWW
Tågklarerare

Det är inte Märklin som är problemet, utan att snikna tillverkare inte bemödar sig att testa sina lok på rälsovaler för några få tusenlappar. Tydligen gäller AC i dessa fall punktkontaktband på DC-räls. På den tyska marknaden skulle nog dessa tillverkare få enorma problem, då den tyska fackpressen regelbundet testar nya produkter. Detta saknas så gott som helt i Sverige. Bottennappet är nog en artikel i Sveriges ledande hobbytidning, där det nästan förutsattes att alla skulle ha en testbänk hemma och köra ca 100 timmar för att få ett känt lok att fungera.

/A

2009 12 01, 22:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

Citera:
Hela den här diskussionen (och alla liknande tidigare, och kommande), är i sig självt ett enda stort och tungt argument för att inte välja Märklin när man går in i den här hobbyn. Den som gör det blir låst till Märklin. Inget annat fungerar ju bra nog på Märklinrälsen.

Kan definitivt inte hålla med om detta!
Jag har några hundra lok, Märklin, Roco, Jeco, NMJ, Heljan, AHM, Lima, Piko, you name it...
99,5 % av dessa går bra (om de inte saknar släpsko) på 3R. Har en Heljan F1200 som går riktigt bra på C-räls R2 och uppåt,
ytterligare en blev krossad i frakten och går inte alls... Är nu på revision (?!) i DK.
Min dyrgrip NMJ HR161 kan endast köra på R4 och uppåt och endast i slanka C-räls växlar,
men det var ett medvetet val då det är ett vansinnigt läckert lok, tror att den kräver minst 600 mm radie även i 2R.

Jag ser mig inte som Märklinist, utan som MJ-rallare!

:wink:

Senast redigerad av Da 915 2009 12 01, 23:17, redigerad totalt 1 gång.

2009 12 01, 23:07
Kommunikationsminister

Da 915 hann före mig, så detta är en kommentar om tidigare inlägg...

Ja, man undrar ju ibland vart vår kära hobby tagit vägen? Jag hörde till fleischmanngänget som liten och har varit 2-R trogen sedan dess. Men f-n vet om inte mitt första lok jag fick som 7-åring, ett V60-lok med metallkåpa, är det som gått bäst av alla genom åren.
Oavsett Märklin eller "min" sida av skranket, inte måste man väl var utbildad civilingenjör eller urmakarutbildad med en komplett mekanisk verkstad i miniatyr för att kunna ha kul med våran hobby? Om man nu inte har kunskapen att kunna tillverka sig sitt eget drömmars ånglok av "en kakelugnslucka och en gardinstång" borde man ju kunna begära i dessa de digitala undrens tidevarv att drivlinor och hjulkonstruktioner borde kunna fungera åtminstone nästan lika bra som 1962...

Det känns som ni märklinister fått "a rotten deal"! Egentligen begriper jag inte alls varför det behöver vara så. Fara till månen kan man, placera självgående fordon på mars kan man också, bygga miniatyrkameror som man kan svälja och som tar foton av ens magsäck och tarmar, utan att man som förr tvingas svälja en hel stor svart kobra kan man också, men bygga en vanlig personvagn som går som den ska på er räls utan att spåra ur (om man inte är Märklin självt, tydligen), det verkar man inte ha lärt sig ännu. :?: :?: :?:

2009 12 01, 23:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
nidom skrev:
Det är en skön känsla att säga hos mig finns det inte något varken lok eller vagnar eller tillbehör som det står Märklin på. :lol:
nidom

Saxade detta från granntråden:

nidom skrev:
Detta kom igår ett Trix S-lok med tre tillhörande trävagnar,köpt på eBay.de :-D
nidom

Bild

Sicken tur att det står "Trix" och inte "Märklin" på Märklins tvåräls-varianter, eller hur? :P

Japp... det är Trixkonstruktioner i vissa av de nyare Märklin/Trixmodellerna. Exempel på dessa är just Sa, Ga och Ub-loken som i sin konstruktion diametralt skijer sig från de traditionella Märklinkonstruktionerna.
Enda (?) undantaget är väl några riktigt gamla saker med längsmonterad motor och snäcköverföring. Har för mig det var någon krokodil inblandad där. Men det vet Mölle-Mats och Herr T Jonsson mer om.

Jag för min del har saker som det verkligen står Märklin på och faktiskt ibland kör med. Fick på Hjulmarknaden inbjudan från Hr Jonsson att besöka och köra på hans nybyggda bana i masriket. Och det är en inbjudan som jag ska nappa på.

SA

2009 12 02, 0:30
Trafikledare

Svante Andersson skrev:
Japp... det är Trixkonstruktioner i vissa av de nyare Märklin/Trixmodellerna. Exempel på dessa är just Sa, Ga och Ub-loken som i sin konstruktion diametralt skijer sig från de traditionella Märklinkonstruktionerna.

S/Sa är definitivt ingen Trixkonstruktion, den är baserad på en Märklinkonstruktion från 80-talet av tyska BR 75.0 . Först ut från Märklin kom den 1984 som artikelnummer 3312 i grön/svart färgsättning. Inte så länge därefter kom den även i likströmsutförande som Märklin Hamo 8312, och har gjorts i ett antal varianter sedan dess (inklusive den gråa 3412 och den helsvarta franska 3413). Det sitter en högst ordinär trepolig DCM-motor i den (dock med "högeffekt"-ankare och -magnet i det 'lösa' S-loket 37134). S/Sa är (som andra senare BR 75.0-varianter från Märklin) svagt uppgraderad med smäckrare koppelstänger än originalkonstruktionen från 80-talet; samtidigt har de plockat bort fjädringen på de yttre drivhjulen, om det sen spelar någon större roll vet jag inte.

Ub och Ga/BR 55 kan väl sägas vara Trixkonstruktioner dock. Speciellt Ub som väl ursprungligen kommer från Trix (rätta mig gärna om jag har fel); BR 55 är väl dock utvecklad efter Märklins uppköp av Trix, så det är kanske svårt att säga att det är en 'Trixkonstruktion' även om det säkert förekommer teknik som urpsrungligen kommer från Trix i den.

Mer allmänt inriktad på trådens ämne så är väl saken den att "forna tiders" stora fabrikanter Märklin, Fleischmann, Trix etc var i första hand avsedda som leksaker och där var robustheten A och O för att sakerna skulle överleva i barnkammarna, något som sedan tillverkarna tagit med sig i den glidande övergång från leksak till skalmodell som skett under åren. De nya tillverkarna (här räknar jag in Heljan som inte gjort rullande materiel särkillt länge i det perspektivet) har inte alls den traditionen vilket (tydligen) visar sig i de modeller som kommer ut. Sett ur den synpunkten hade det varit mycket bättre om en erkänd tillverkare startat tillverkning i Kina, men under ständig övervakning från huvudkontoret, t ex.

Sen är det väl en lite väl enkel lösning att 'hålla sig till Märklin'; hade Märklin gjort F-loket hade det säkert köpts av Märklinisterna, men nu har de inte de och då får man göra en avvägning om man skall 'släppa in' andra fabrikat på anläggningen för att få en specifik modell.

Jag håller dock med AA-Rail att det är skandalöst att en modell som är såld som 3R inte går att köra på 3R under de förutsättningar som finns; i så fall måste begränsningarna vara tydligt specificerade (typ, 'fungerar bara på R>450mm på C-räls').

/Ricard

2009 12 02, 9:07
Trafikchef

Hej

Jag tycker att AA i princip har rätt men han drar, i sin besvikelse, det hela lite väl långt.

Heljans F-lok borde inte säljas som 3r-modell eftersom den inte funkar på 3r-systemet.

Flera av Jecos modeller har haft liknande problem men Jeco har korrigerat en stor del av dessa och har en öppnare attityd mot sina kunder.

Jag tror att tillverkarna underskattar problemen med att göra modeller för 3r. Även Roco har haft svårigheter med tex Dm3:an.

Det är förstås väldigt trist att AA nu ger upp och jag hoppas att han kan komma igen efter en paus. AA är en i speciell situation i och med att han befinner sig i Portugal, inte så lätt att kvista in till handlaren på lunchen och få något justerat.

AA, om tågtarmen börjar suga igen och du vill handla något så får du gärna skicka mig ett pm så kan jag försöka hjälpa dig med ett inköp. Testköra loket, kolla med mina vänner i klubbarna osv så att du får ett väl fungerande lok alternativt ett besked om att just det loket inte kommer att funka på din bana.

Mvh UB

2009 12 02, 10:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tänk om man som 2 rälsrallare kunde säga som så:
"Min nya BLI 4-12-2 som är så fin är värdelös, jag kan ju inte köra den på R2 kurvor!!!"
Det är ju som så att man måste anpassa sina inköp efter sina förutsättningar. Har man en gammal bana, 2R eller 3R, så kan man ju inte räkna med att nya skalenligare lok och vagnar ska fungera. Som en jämförelse, är det någon som tankar E85 i sin gamla volvo från 80-talet?
Nej, man måste nog inse att det finns utveckling inom hobbyn.
Tror inte att jag hållit på med den om det inte kommit digitalstyrning och fler skalenliga modeller med "trevligare" hjulflänsar.

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2009 12 02, 11:24
Profil YIM WWW
Konduktör

Jag får väl börja med ett Churchill-citat:
”Den allmänna opinionen är inte vad folk tycker, den allmänna opinionen är vad folk tror att andra tycker.”

Det verkar finnas en spridd missuppfattning bland alla de som inte kör M-märket att allting alltid fungerar tillsammans. Bakåtkompabilitet är inget problem hos M-familjen, alltså är det ingen teknisk utmaning att ralla M.

Egentligen kan inget vara mer felaktigt. M-märket har flera gånger gjort tekniska förändringar som gör att vissa grejor inte funkar med varandra, fast de kommer från M-verket. Den första stora grejen var skiftet från 700-serien med manuell körriktningsomkopplare samt selenlikriktare i loket till 800-serien med körriktningsomkoppling med ett relä i loket. Detta föranledde komplett omkonstruktion av samtliga loktyper samt helt nya transformatorer. Sägnen säger att rustningsindustrin skulle få ensamrätt på selen för likriktare… Ett par år senare var det dags igen. Då lanserades den automatiska kopplingen, och klokopplen ändrades till bygelkoppel. Vagnarna konstruerades om. En speciell tillsatskoppling lanserades som gjorde det möjligt att koppla ihop de nya vagnarna med de gamla. Däremot framgick det tydligt av katalogen att det inte gick att eftermontera de nya kopplena på gamla vagnar.

1947 var det åter igen dags för förändring. Då ändrades höjden på kontaktledningen. Stolparna blev 1 centimeter högre. De nya efterkrigskonstruktionerna hade en smäckrare och högre strömavtagare än de gamla. Om du inte ville byta alla dina gamla stolpar fick du montera nya specialfötter, som höjde stolpen med 1 cm. Samtidigt fick du montera en tillsatsbygel på dina gamla lok. Hade du utöver detta köpt byggnader som sträcker sig över spåren så passade inte dessa. Den klassiska banhallen 424B finns i två olika höjder. Även fotgängarövergången med semaforer finns i två höjder.

1953 kom nästa förändring. Då lanserades punktkontakträlsen. Med ens blev vissa lok oanvändbara om du ville köra med den s.k. modellrälsen. Till vissa lok gjordes utbytessläpskor som kunde ersätta de gamla sked- och tungsläpskorna. Till de äldsta krokodilerna med ”svampsläpsko” fanns det ingen lösning. Det var bara att handla nya lok. Sak samma med vissa vagnar med belysning och slutljus.

Om vi tar ett raskt hopp fram i tiden till lanseringen av C-rälsen så framgår det att den fungerar med alla fordon ”från mitten av femtiotalet och framåt”. Som framkommit tidigare i tråden fungerar inte äldre vagnar på C-räls, eftersom hjulflänsarna är för stora. Det går att byta hjul på gamla förkrigsvagnar så att de passar på nyare räls, men det fungerar inte rakt av.

Många av de nyare personvagnarna fungerar inte på de gamla växlarna, vagnssidorna tar i växellyktorna. Telexkopplet på BR81 fungerar inte tillsammans med kortkoppel. Kör du nyare digitallok analogt med en gammal trafo så grillar du den stackars dekodern. De gamla stora zinkgjutgodsboggierna från 1938-1949 skrapar i punktkontakterna etc etc.

Tror man dessutom att allt som inte har en tre- eller fempolig skiv/trumkollektormotor monterad längsledes är s.k. ”Trixkonstruktioner” så bedrar man sig rejält. Den klassiska M-setupen ser förvisso ut så, men förutom de gamla fordon Svante A refererar till (Urkrokodilen, motorvagnståget ST800, Dubbelloket DL800, Schweizerloket RE800, motorvagnen DT800 m fl femtiotalskontruktioner) så har – precis som Ricard påpekar – M själva utvecklat flera lok med annan drivning. Ett av de förnämsta är modellen av ”den vackra Wurttembergskan” som kom i mitten av åttiotalet, med faulhabermotor och ett smäckert utförande. Att ett lok från M har en sofistikerad drivning gör det inte automatiskt till en Trixkonstruktion…

Visst är det skoj att M-märkets kortkoppel passar med koppel från 1939, men allt är inte så enkelt. Summa summarum så är det alls inte så enkelt med kompatibiliteten även om man bara håller sig till M-märket. Denna uppfattning grundar sig nog på att under sextio- och sjuttiotalet (under ledning av chefskonstruktör Helmut Killian) så var H0-sortimentet tekniskt sett ganska homogent (vågar inte använda ordet ”likriktat”). Allt som tillverkades under sent femtio- samt sextio- och sjuttiotalen passar ihop perfekt. Då detta nog är den tidsram som de flesta forumdeltagare har som sin egen referens ger detta intrycket att allt M-märket gjort passar ihop perfekt.

Då är det roligare att konstatera att gamla treräls Hornby Dublo-lok funkar perfekt på M om man kör med hel mittledare och likriktare.

2009 12 02, 14:16
Konduktör

hanlof skrev:
Hej Rikard,

Det är OK. Jag gillar ju skåne och har varit ganska ofta därnere. Det är nr 3 i Sverige efter "Norra Halland" och "Bohuslän".

Däremot gillar jag inte Svante Andersson (Sorry Svante). Han är urtypen för en "fundamentalism" för mj-nördar. Apropå papperskorg så kan gott Svante själv "arkiveras" i det runda arkivet.

/Hans

Det här var nog ett av de mindre trevliga inlägg jag läst på detta forum. Först hade jag inte ens tänkt kommentera det, men jag kan ändå inte låta bli.

Jag tycker att det är en olycklig utveckling om man på detta forum ska torgföra vem man gillar eller inte. Framförallt om man bara baserar det på några diskussionsinlägg som gäller en sketen hobby :evil: På t ex Marklin-users har en sådan attityd ibland spårat ur fullständigt, till ren förföljelse. Man tror man vet allt om människor man aldrig träffat. Skriven text på Internet är ett mycket trubbigt kommunikationsredskap. Den eventuella fundamentalism som Svante Andersson ger uttryck för framstår i alla fall för mig som kunskap. Ren och skär kunskap. S A är en veritabel kunskapsbank när det gäller vår hobby. Framförallt inom tvårälsvärlden. Med kunskap som grund kan man bedöma vilken inriktning på hobbyn man gillar bäst. Om kunskapen ger sanningar som är obekväma för ens önskemål blir man kanske purken på budbäraren?

Skärpning!

Vi är väl alla nördar? Vem är då mer eller mindre nördig? Baserat på vaddå?
Jag gillar Skåne. Jag gillar denna nördiga hobby. Jag gillar Hans, eftersom vi delar en hobby. Jag gillar Svante. Jag gillar kunskap. Jag gillar att se Svante A köra gammalt Märklin så det ryker! :-D

2009 12 02, 14:43
Kommunikationsminister

Citera:
Det här var nog ett av de mindre trevliga inlägg jag läst på detta forum.

Bäste Tomas! Så har jag också reagerat när jag i början läste inlägg på bland annat detta forum (Postvagnen är ett annat ställe där oanade lågvattenmärken kan nås).
Det måste vara tillåtet att ha olika uppfattningar i sakfrågor, pinsamt blir det när det dyker upp människor som "vet" hur saker och ting är till skillnad från sin mindre bildade omgivning. Det ger uttryck för en människosyn som man undrar över. Och, jag måste hålla med dig, att rätt upp-och-ned i text skriva att man tycker illa om en annan forumdeltagare måste anses vara ett rätt grovt tillmäle, och väldigt grötmyndigt, när den enda kontakt de flesta av oss har haft med varandra är genom inlägg på forumet. Det är anmärkningsvärt att fortfarande denna typ av inlägg förekommer och inger inte precis respekt för vår lilla hobby.

Somliga har förmågan att skriva till, och t o m om varandra (och sig själva!) i en lätt skämtsam form, men ändå fylld av respekt för varandra.

Självdistans är nog en rätt god egenskap att ha i kontakt med andra människor.

Och eftersom Aspergers syndrom drogs upp: Den väsentligaste egenskapen vid Aspergers syndrom är att tolka allting efter bokstaven. Det omöjliggör förmågan att förstå humor och ironi, för att nu inte tala om självironi. En annan besvärlig egenskap är att fullkomligt "snöa" in på en och samma sak hela tiden, må det vara en företeelse eller en person. Jag tänker dock inte ägna mig åt några försök att sätta diagnoser, än mindre att värdera mina medmänniskor på forumet. Det vore synnerligen förmätet när man inte har träffat sina medskribenter. Att sedan somligas inlägg är ett nöje att läsa och andras mycket mindre så är en annan sak.

2009 12 02, 16:53
Trafikchef

Jag tror att dom som kör 3r underskattar svårigheterna med att göra modeller för 3r. Om det vore så enkelt så skulle knappast företag som Roco ha problem med vissa lok.
Det är svårt att få samma konstruktion att funka på så olika rälssystem.
Problemet ligger förstås i att få en bra funktion med mittledaren.
I MMM har vi flera som försöker bygga 2r/3r-moduler. Det funkar mycket bra så länge man inte har några växlar. Men växlar är svårt att få att funka med alla 3r lok samtidigt som dom ska funka med 2r.

Det återstår att se om dom kommer att lyckas men jag har av deras och mina egna försök för 20 år sedan i alla fall insett att det hela inte är enkelt.

Jag förstår AA:s frustration och jag förstår att man blir ledsen av att få höra kommentarer som ¨kör bara Märklin då¨. Det är klart att man vill ha dom här fina svenska loken även om man kör 3r.
Det är klart att det är trist att köpa en modell som säljs till 3r-systemet och sedan konstatera att den inte funkar samtidigt som man kan läsa om hur bra modellen går på 2r.

Det är väl inte så konstigt att AA blir förbannad?

Visst kan man byta system, men hur kul är det om har en massa lok och vagnar?

Jag minns själv hur jobbigt jag tyckte det var trots att jag bara hade ett tiotal lok. Det tog många år och många försök med 2r/3r innan jag bestämde mig för att gå över till 2r. Idag ångrar jag mig inte alls, för mig funkar 2r jättebra och jag är mycket nöjd med mitt beslut.
Jag har kvar mina 3r-lok och det händer att jag sätter upp en liten bana med 3r C-räls och kör med mina gamla trotjänare. Jag inser då att dom är mer än 20 år gamla och inte riktigt platsar bredvid mina nya lok, men dom är fina ändå och jag uppskattar den särskilda doften från dom.

Jag ser också hur mina kompisar i MMM:s 3r-del kör moderna 3r-lok som går lika bra och är lika väldetaljerade som 2r-loken på fina moduler.
Och tänk att i MMM kör vi både 2r och 3r i samma lokal och vi fikar och käkar tillsammans och jag har inte sett ett endaste slagsmål!

Man kanske skulle försöka få palestinier och israeler att bygga mj-moduler. :)

Mvh UB

2009 12 02, 17:58
Trafikchef

Nej, men man kan väl försöka sätta sig in i AA:s situation och vi har väl alla sett att det finns problem med de lok vi har diskuterat och hur dom beter sig på 3r-rälsen.
Heljan ska väl inte kunna komma undan med att göra ett lok för 3r som sedan inte funkar annat än på särskilda växlar och radier som inte finns angivna på vare sig asken, hemsidan eller i katalogen.

Mvh UB

2009 12 02, 18:17
Kommunikationsminister

Alldeles självklart! Och, som jag tidigare försökt skriva, tekniska problem är ju inte enbart något som 3-R-rallare drabbas av. Jag kan fortfarande i mörkare stunder tycka att mitt Fleischmann V60-lok från 1962 går bättre än de senaste tekniska underverken för 2-R-drift.

Det verkar ju som om vi 2-R-rallare i högre grad är drabbade av problem med strömupptagning och driftssäkerhetsproblem relaterade till det, medan 3-R-rallare tycks ha mer problem med hjul och avspårningar hos icke-Märklintillverkade fordon.

Det får en ju att undra: Den tekniska komplexiteten ökar hela tiden, men att få de små tågen att gå bra är i varje fall ett problem som fortfarande existerar i allra högsta grad.

Det finns ju tillräckligt med inlägg på bara detta forum för att få en att undra hur Heljan lyckats åstadkomma en sådan fadäs som med sitt F-lok ( i varje fall för 3-R, har jag fel i att även 2-R-varianten tett sig tveksam?)

2009 12 02, 18:22
Tågbefällhavare

Anledningen till att företag som Roco, Jeco och Heljan och på sin tid även Lima och Fleischmann (på 70-talet) gav ut sina modeler i AC är helt enkelt på att man vill sälja mer och slå sig in på den stora AC-marknaden i Europa. Märklin är ändå Europas största MJ-tillverkare och AC är MYCKET stort i Europa. Någon annan anledning finns inte. Det är ju knappast av ”snällhet” som man tillverkar modeller för AC utan det är rent och krasst ekonomiskt tänkande. MJ-branschen är idag en krisbransch och vi har sett den ena konkursen efter den andra. Tillkomsten av nya MJ-intressenter är tämligen sparsam (hur många ungdomar idag har en modelljärnväg hemma jämfört med på 60-talet ?). Det är därför som tillverkarna försöker bredda sitt utbud utöver sin egen ”nisch”. Och ska man ge ut modeller i AC, då ska man banne mig också se till att dom fungerar. Det finns ingen annan ursäkt. Det är väldigt svårt att skada sitt eget varumärke och Heljan har lyckats ganska bra med det genom att ge ut flera undermånliga modeller som inte fungerar som utlovats och dessutom ha en usel kundsupport. De kunder som köpt sina F-lok hos Tåg & Hobby i Luleå lär ha fått dom åtgärdade av Heljan men vi som köpte våra lok hos MJ-Hobbyexperten (som lär vara den största MJ-handlaren i Sverige) kan stå där med lång näsa. Heljan brydde sig inte ens om att svara på förfrågningar från MJ-Hobbyexperten om hur man skulle lösa problemet med F-loket. Och än idag har inget hänt så vi som köpte våra lok där kan nog känna oss blåsta av Heljan.
Jeco har också haft problem med sina modeller, men man har haft en betydligt bättre kundsupport och verkligen ställt upp för att ordna till problemen. Heder åt Jeco.
Men tyvärr kvarstår problematiken. Dessa modeller är inte tillräckligt utprovade eftersom dom inte fungerar i vissa av Märklins växlar och växelkors. Det måste till en betydligt mer kritisk och noggrann utprovning av modellerna innan dom släpps på marknaden. Och där har både Jeco och Heljan brustit. Fel ska inte behöva påpekas av köparen. Det ska upptäckas och rättas till redan under produktionen. Det gäller alla tillverkare, inte bara MJ.
Men tydligen är MJ-branschen något där det tydligen är lite si och så med tillförlitligheten på produkterna. Det är inte kundens ansvar att ordna till felaktigheter.
Men trots detta har vi till och med i Sveriges största järnvägstidning kunnat läsa artiklar om hur man bygger om sitt T43-lok för att det ska fungera bättre. Borde det inte fungera till 100% redan när man köper det ?
Och varför måste vi som kör AC byta hjulaxlar på alla DC-vagnar för att dom ska fungera ? Jag har massvis av Roco, Liliput och Limavagnar gjorda för DC och dom fungerar utsökt på både gammal M-räls och K-räls. Däremot är det värre med fabrikat som Heljan, paa Sporet och framförallt Laser. Hur i herrans namn kan man överhuvudtaget sälja en så urusel modell som Lasers B6-vagn där boogierna var så sladdriga att hjulen lossnade redan i kartongen och där boogiekonstruktionen inte går att svänga utan att ta i trappstegen ? UGJ är ett annat fabrikat där det inte ens hjälper att byta hjul. Boogiekonstruktionen är häpnadsväckande dålig. Och dessutom är dessa vagnar för lätta. Tror inte ens dom fungerar på DC-spår.
Idag när jag köper en modell är det med en gnagande känsla av osäkerhet jag sätter den på spåret. Kommer den att fungera eller inte ? Och ofta blir man bara besviken. Märklin står i alla fall för kvalitet. Modellerna man köper där fungerade, hur usla spåren än var lagda. Varför kan andra tillverkare inte ha samma kvalitetskrav ? Mitt 50-åriga första ånglok (Märklins 3000) går fortfarande som ett spjut och har aldrig ens behövt en översyn. Jag vill se ett Heljan-lok som fungerar om 50 år.
Det togs upp i ett inlägg att K-skenor har skarpa kurvor och växlar. Det är inte så. Jag har stora slanka kurvor och bara slanka växlar och min bana har inte tvärare kurvor än någon motsvarande DC-bana. Så det är inte skälet till att vagnar spårar ur. Det var dom gamla M-skenorna som hade skarpa kurvor och växlar och där vagnarna tog i växellamporna (därför byggde Märklin sina vagnar kortare än förebilderna). Och jag valde K-räls efter att i 45 år kört med M-räls för att den var snyggare, mer verklighettrogen, tystare och i en förhoppning att tågen skulle gå bättre. K-räls är ingen ”gammal” räls. Den säljs fortfarande. Så varför testar då inte tillverkarna sina AC-produkter på K-räls eftersom den finns på marknaden och många kör på den ?. Och då talar jag om hårdtest under olika förhållanden. Backa lok och vagnar genom växlar, testa dåliga spårlägen, lutningar mm. Kanske tillverkarna skulle vända sig till någon järnvägsklubb där dom kan testa lok och vagn-prototyper på både AC och DC-räls under ”verkliga förhållanden” ? Det räcker inte med att bara köra rakt fram i en växel. Jag tror inte att jag har något besvärligare spårläge än någon motsvarande DC-anläggning.
Jag kan heller inte, som någon mycket riktigt påpekade, pila in till min lokala MJ-handlare på lunchen och lämna in ett lok för åtgärd. Att skicka lok tvärt över Europa är både kostsamt och osäkert. Att ta med dom på flyget kan också vara problematiskt. Dels har man ju bara en begränsad flygvikt och dessutom så kan ett modellok vålla viss förvirring i säkerhetskontrollen. Nitiska säkerhetsvakter på flygplatserna har inte så mycket förståelse för modellok och en gång misstogs ett lok jag hade med som någon form av elektronisk utlösningsanordning då säkerhetspersonalen tyckte det såg mystiskt ut på sin röntgenskärm. Just nu har jag c:a 15 lok som skulle behöva verkstadsbesök för justeringar för att fungera bättre, men dom blir liggande. Jeco´s F-lok fick göra fyra flygresor mellan Portugal och Sverige och är fortfarande problematiskt trots verkstadsbesök. Det är därför jag är mer beroende av att den vara jag köper ska fungera när jag får den hitskickad. Jag har heller inte möjlighet att testa den i affären.
Varför köper jag då inte bara Märklin ? Av den enkla anledningen att min inriktning är svenska lok och vagnar och jag vill ha en så bred fordonspark som vanligt. Varför ska jag hänvisas till bara ett fabrikat bara för att vissa DC-tillverkare släpper ut undermånliga produkter utan att ha testat dom ? För närvarande finns det således 28 olika fabrikat på banan, dom flesta fungerande utan problem (så jag är INTE någon Märklinist som vissa vill göra gällande – även om jag valt deras spår – och är dessutom så trött på den debatten. Vi är alla MJ-rallare, inget annat.). Men sen finns det dom surdegarna som drar ner intresset. Jeco´s svindyra Du-lok vars löphjulsfjädrar är så hårda att dom lyfter loket och det bara står och slirar på samma ställe. Det loket har inte rört sig en cm sen jag köpte det. Heljans Kustpilen som inte klarade kurvor (jag byggde till och med om samtliga kurvor till en större radie bara för detta tågsätts skull, men det hjälpte föga), Heljans F-lok som nämnts tidigare, Jeco´s F-lok, Roco´s Da-lok och Roco´s Dm-lok för att nämna några av dom trista inköpen.
Garantin ? Hur kan jag utnyttja den när tillverkare inte ens svarar på mail eller visar sig intresserade att åtgärda felet. Ska jag skicka loket på vinst och förlust ? I mitt fall är Heljans garanti helt utan värde. Jag har blivit blåst på 4.000 kronor, så enkelt är det och Heljan skrattar hela vägen till banken.

PS. Jag skrev det här inlägget tidigare och skickade det, men det kom aldrig fram. Så om ett liknande inlägg plötsligt dyker upp från ingenstans så är det mitt tidigare försvunna inlägg som hittat rätt. Bara så att ingen ska tro att jag är gaggig.

AA-Rail

2009 12 02, 18:48
Trafikchef

Tja, med den inställningen att man som privat storkonsument inom mj och inbiten rallare i 50 år (som AA) rekommenderas att lägga av med hobbyn...kan man undra hur Rikard tänker sig att mj-producenterna skall överleva?

Återväxten är dålig p g a pris, plats, tid och helt annan konkurrenssituation nu för ungdomar i form av TV-spel etc. Det är mest vi som är återfallare och vanligen över 40 år, som även nu har råd att köpa nya modeller, som står för en ganska stor del av konsumerandet av mj.

Det enda AA kräver är konsumentupplysning, kvalitetssäkring och garantiåtagande. Vi lever på 2000-talet, även om vissa här tydligen missat det.

/Hans

2009 12 02, 19:45
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa