| Författare |
Meddelande |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
 Trevlig båtmodell i 1/87
som skulle passa bra även på en svensk bana , från 1800-talet in på 1930-40 talet http://www.turk-model.com/eng/ban.html Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2010 03 11, 20:11 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
 Re: Trevlig båtmodell i 1/87
Den är väl äldre än så, slutet på 1800-talet, men visst passar den i den miljö du skriver. Den liknar en kortare version av de kolskutor som gick på Nord- och Östersjön.
Fartygets namn är skrivet med arabiska bokstäver. Efter Kemal "Atatürks" Mustafa grundande av det moderna Turkiet i början på 20-talet, började man skriva turkiska med latinskt alfabet. En poalre, som är turk, påstår att det gjordes medvetet för att försvåra koranläsning, men jag är lite tveksam till påståendet då turkiska (eller osmanli) och arabiska inte har något som helst släktskap. Jag fattar inte ett dyft vietnamesiska bara för det skrivs med latinskt alfabet... Däremot finns det en del turkiska inlåningar i arabiska, eftersom hela arabiska halvön och nordafrika ingick i det osmanska väldet. Jag känner igen samma ursprungligen turkiska ord från albanska, persiska, serbokroatiska och rumänska.
Det är Kemal Atatürk som är figuren på båten.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 03 13, 12:12 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Har beställt en byggsats, nu är det bara att vänta på att den dyker upp i posten.
MVH/D
|
| 2010 03 14, 15:51 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Jag har ju byggt en korvkiosk, så om du inte har nån nytta av Kemal Atatürk så kan jag köpa honom för en billig penning.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 03 16, 19:24 |
|
 |
|
pihlblad
Konduktör
|
Magnus63 skrev: Jag har ju byggt en korvkiosk, så om du inte har nån nytta av Kemal Atatürk så kan jag köpa honom för en billig penning. Kommer det inte att förvandlas till ett kebab-hak då tror du? :D
|
| 2010 03 17, 12:42 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jag rekommenderar att spekulanter på denna byggsats lånar boken "Stimbåt" på närmsta bibliotek. Den kan ge inspiration för ev. moderniseringar och annat. Ett mycket modernare utseende fås om masterna rätas och byggs om till rena vinschmaster, skorstenen rätas och ev. midskeppsbyggnationen höjs lite där skorstenen finns. En mindre skorsten med ovalt utseende och man har ett tidigt motorfartyg. Är modellen inte särskilt dyr kan två eller tre kombineras till en lite större båt. Som sagt möjligheterna är stora för denna byggsats. Man kan använda modellen fram till tidigt 70-tal med lite modifieringar.
| 2010 03 17, 13:44 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Kan bara hålla med. En undebar bok som även ger rätt bra beskrivningar om hur det var att arbeta på en lastångare. För er som undrar vad en "donkeyman" hade för uppgifter kan ni lämpligen finna svaret här (Taubes eldarevals ger ju lite kryptiska förklaringar med "dunkerman" som letade efter sin hacka).
|
| 2010 03 17, 14:33 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Donkeymannen fanns även på senare segelfartyg typ stålbarkar och stålfullriggare. De mest kända stålbarkarna är sjöfartrådet Gustav Erikssons: Herzogin Cecilie, Pamir och Passat. Stålbarken Padua har besökt svenska hamnar många gånger under 80 o 90 talet, hon hette då Kruzenstern.
| 2010 03 17, 15:12 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Den hade varit något i skala 1:87!!!
|
| 2010 03 17, 15:13 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Johan Molin skrev: Kan bara hålla med. En undebar bok som även ger rätt bra beskrivningar om hur det var att arbeta på en lastångare. För er som undrar vad en "donkeyman" hade för uppgifter kan ni lämpligen finna svaret här (Taubes eldarevals ger ju lite kryptiska förklaringar med "dunkerman" som letade efter sin hacka). Står det dunkerman är det antagligen "tyrckfelsnisse" som varit framme. Donkeyman fanns på segelfartygen för att hantera donkeypannan, en portabel hjälppanna som kunde flyttas mellan luckorna och driva vinscharna vid lastning och lossning. Givetvis kunde den användes till riggen också, när så behövdes. De moderna seglarnas rår var av järn eller stål och vägde rejält mycket. I mordernare fartyg fanns donkeyman på tankfartyg, där man hade relativt stora hjälppannor, som också kalldes donkeypanna, för lastvärmning, drivning av pumpar etc., men hade dieselmotor för framdrivningen. Stimbåtarna hade också en donkeypanna, som användes till att värma upp bostäder och driva däckspelen när fartyget låg i hamn.
Senast redigerad av Dragos 2010 03 17, 16:18, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 03 17, 15:50 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Jag tror möjligen att Taube beskrev hur man uppfattade begreppet på den tiden. Kunskaperna i engelska var väl inte förödande för hundra år sedan, så troligen är Taubes omskrivning uttryck för just det, snarare än ett tryckfel. När man hör Taube sjunga, sjunger han faktiskt "dunkerman". Något i stil med att när Leningradsynfonikernas chefdirigent Rosjtdestvenskij även dirigerade Sveriges Radios symfoniorkester uppfattade musikerna hans namn som så svårt att de helt sonika döpte om honom till "Roffe Svensson"... Något för Fredrik Lindström att botanisera i kanske?  Det var dunkerman själv han var skotte you know och se hackan jag hade var hans och det var den som han sökte, men medge ändå att det samtidigt gav mig en chans! I senare versioner har dunkerman ändrats till donkeyman (ungefär som att Taube tog bort att Rönnerdal hade "ont om sekiner"), men i gamla texthäften står det dunkerman.
|
| 2010 03 17, 16:14 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
TuveB skrev: Jag rekommenderar att spekulanter på denna byggsats lånar boken "Stimbåt" på närmsta bibliotek. Den kan ge inspiration för ev. moderniseringar och annat. Ett mycket modernare utseende fås om masterna rätas och byggs om till rena vinschmaster, skorstenen rätas och ev. midskeppsbyggnationen höjs lite där skorstenen finns. En mindre skorsten med ovalt utseende och man har ett tidigt motorfartyg. Är modellen inte särskilt dyr kan två eller tre kombineras till en lite större båt. Som sagt möjligheterna är stora för denna byggsats. Man kan använda modellen fram till tidigt 70-tal med lite modifieringar. Den första ändringen som kanske skulle kunna göras, om man nu ska ändra något, är att ta bort den fasta kobryggan mellan midskeppset och backen. Den gör det nästan omöjligt att ta en däckslast av sågade varor, koks eller vad man tänkte ta som däckslast. Masternas lutning var mer en designsak än något praktisk, och är heller inte speciellt tidsbundet. Johnsons "Venezuela", tex, byggdes 1945 och hade lutande master. Aktermasten lutade mer än förmasten, för att inte ge intryck av att konvergera. Andra rederier hade master som var helt lodräta mot konstruktionsvattenlinjen. Men som sagt, modellen kan bli en bra bas till något som skulle passa på en svenska anläggning, kanske ända in på 50-talets slut, ja rent av början av 60-talet. Edit: man måste fixa ventiler till manskapets hytter under backen, och även under båtdäcket där det fanns förrådsutrymmen normalt.
|
| 2010 03 17, 16:32 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Ja jäklar, där var en kobrygga! Såg den inte först, trodde "kebabhaksägaren" stod vid babords reling.
Donkeymän behöll ofta sin titel även när de jobbade på motorfartyg. Var de yngre omskolade de sig ibland till maskinister eller blev maskinister med hjälp av yrkeskunskap och erfarenhet. Min mamma var telegrafist på 60-talet och hon träffade på donkeymän lite då och då har hon berättat. Hon jobbade bara på motorfartyg.
Många tankfartyg var ju turbindrivna (T/T) så donkeymannens syssla med att sköta pannan fanns väl kvar? Eldare fanns väl knappast. Amerikanska T/T o T/S hade en eller flera oiler, ersatte han eldaren?
| 2010 03 17, 17:30 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
Ombord i T/S Barcarolle, 1967, fanns både eldare och donkeyman. Nu jobbade jag ju på däck så min inblick i maskin var väl inte den bästa, men jag vill minnas att eldarna och donkeyman gjorde samma jobb. Donkeyman var nog vid den här tiden mera en "lönegradsplacering". Sture
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2010 03 17, 17:37 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jag undrar om inte min styvfar jobbade på Barcarolle. Han jobbade senare på snö o vinter båtarna.
| 2010 03 17, 17:47 |
|
 |
|
Dragos
Trafikchef
|
Förutom kobryggan, så skulle man nog ta bort fönstren på poophuset och ersätta dom med runda ventiler. Poophuset kanske skulle göras lite mindre. På originalet utgjorde poophuset passagerutrumme, men vanliga lastbåtar ( i våra vatten) hade alltid passagerarhytterna midskepps. Och max. 12 pax, annars var man tvungen att ha skeppsläkare. Även solåsarna på backen skulle nog tas bort. Jag väntar fortfarande på att byggsatsen skall dyka upp, ska bli väldigt spännade att se vilken kvalitet tillbehören håller.
|
| 2010 03 17, 17:56 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
TuveB skrev: Jag undrar om inte min styvfar jobbade på Barcarolle. Han jobbade senare på snö o vinter båtarna. Intressant! Försök känna honom lite på pulsen om detta! Sture
_________________ Dragspel och tåg - berikar din håg. Shakespeare http://www.bylen.se bylens@telia.com
|
| 2010 03 17, 18:14 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Går tyvärr inte, han seglar numer på den stora oceanen, tillsammans med både min mor och far 
| 2010 03 17, 18:21 |
|
 |
|
Sture Bylén
Kommunikationsminister
|
TuveB skrev: Går tyvärr inte, han seglar numer på den stora oceanen, tillsammans med både min mor och far Aj, aj, beklagar. Sture
|
| 2010 03 17, 21:01 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Tack.
| 2010 03 17, 21:22 |
|