| Författare |
Meddelande |
|
ccgan
Konduktör
|
 Re: Timmervagnar av idag
Lite utanför ämnet igen ....
Kanske blir NMJ räddare i den nöden på sikt. Deras aviserade norska Rgps/Rps vilar väl på NSB egen variant av samma typ. Är man petigt lagd kommer naturligtvis inte lagerboxarna att stämma men lite närmare idealet bör den vara.
Lita inte för mycket på att NMJ kommer lägga ner någon tid på research på hur vagnar ser ut i detalj. De har ju visat med t.ex. den svenska Kbps hur lite man verkligen kollar efter vad de tar fram. Hade man lagt ner några minuters efterforskning så hade man sett att man kunnat tagit fram en nästan helt korrekt Kbpsvagn med alla gavelstolpar m.m. men då tar man bort rätt detalj (bromsratten) istället och sätter på ett helt felaktigt nummer.
Så ha inte för stora förhoppningar att en mj-tillverkare tar mer allvarligt på att ta fram en korrekt vagn än oss "gladbyggare"!
|
| 2010 03 05, 8:15 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Visst är det väl så. Samtidigt är jag glad åt alla nya vagnar som kommit – det är ju fortfarande ett himmelrike jämfört med för 30-40 år sedan. Och ska man nu vara noggrann niträknare så får man väl bygga som scratch antar jag. Även detta är såklart en skön konst, men jag tror man måste vara ytterligt begåvad för att hinna med både det OCH bygga och köra på sin anläggning. Eller som en person skrev i årets Model Railroad Planning: "This time I want to make a touch-down before the game is over" – alltså att bli klar med sitt anläggningsbygge och hinna ha lite roligt med att köra på den också innan Sankte Per kallar. Jag uppfattar det som att varje försök att hitta nya byggprojekt tillför något värdefullt för oss andra. Att det sedan finns en golden standard i trakterna runt Västerås är en annan sak! 
|
| 2010 03 05, 8:57 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
om man tittar på stormtågs videon så kan man hitta mkt udda vagnar där!
ska se om jag får mina axelboxar till mina lnps imorgon med posten! han hade glömt och skickat med dom så kanske det blir ett kort föra målning! dock har jag limmat ihop byggsatsen och den funkar kalas fint! har man inte grejer så är det lättare att ta vad man har!
|
| 2010 03 05, 21:52 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
ccgan skrev: Lite utanför ämnet igen ....
Kanske blir NMJ räddare i den nöden på sikt. Deras aviserade norska Rgps/Rps vilar väl på NSB egen variant av samma typ. Är man petigt lagd kommer naturligtvis inte lagerboxarna att stämma men lite närmare idealet bör den vara.
Lita inte för mycket på att NMJ kommer lägga ner någon tid på research på hur vagnar ser ut i detalj. De har ju visat med t.ex. den svenska Kbps hur lite man verkligen kollar efter vad de tar fram. Hade man lagt ner några minuters efterforskning så hade man sett att man kunnat tagit fram en nästan helt korrekt Kbpsvagn med alla gavelstolpar m.m. men då tar man bort rätt detalj (bromsratten) istället och sätter på ett helt felaktigt nummer.
Så ha inte för stora förhoppningar att en mj-tillverkare tar mer allvarligt på att ta fram en korrekt vagn än oss "gladbyggare"! Man kan väl för det kosta på sig att odla lite optimism. I detta sammanhang är det ju inga storverk som förväntas av grannarna i väst. Det räcker en bra bit om dom bara fjäskar lite för sin inhemska marknad och åstadkommer en rimligt trovärdig modell av boggierna under sin pur norska Rps. Det skulle jag visst kunna hålla till godo med. Skulle dom mot förmodan få för sig att ta fram en försvenskad variant så desto bättre. Men jag förstår än så länge inte vad dom skulle ha för anledning, så länge ingen svensk vagn att sätta den under står på programmet. Att man sedan med detta inte når riktigt ända fram till målet för de verkligt "nitiska" är väl bara att acceptera utan allt för mycket knot. En försvenskning är heller inte särskilt omfattande. Som tidigare nämnts är de norska axelboxarna (t.v. på länkad bild) avsedda för cylindriska rullager och därmed annorlunda konstruerade än vanlig svensk modell (t.h.) från SKF för sfäriska rullager. Den lilla hävarmen för helt mekanisk lastutvägning är inte standard på svenska G70-boggier som vanligen i stället har lastavkänningen länkad från en inre fjäderkonsol (t.h.) till en lastväxelventil. Sedan har svenska G70 i klassiskt utförande inte heller några parabelfjädrar. Men det kanske inte är standard i Norge heller eftersom bilden visar en boggie som kan vara modifierad av sin nuvarande svenske ägare.
|
| 2010 03 05, 23:45 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
så då har jag fått ihop mina lnps vagnar! dock inga hjul ännu samt att hållarna behöver vinklas in lite till! testade med lite strömatrial på en av vagnarna! ser bättre ut i verkligenheten än på kortet! ser ut att vara lite för mkt mossa! och inga barkbita alls! testade att bygga ena vagnen med annan vinkel på gavlarna som jag hade något kort på! 
|
| 2010 03 07, 14:36 |
|
 |
|
Mr H
Trafikchef
|
andreasevo7 skrev: så då har jag fått ihop mina lnps vagnar! dock inga hjul ännu samt att hållarna behöver vinklas in lite till! testade med lite strömatrial på en av vagnarna! ser bättre ut i verkligenheten än på kortet! ser ut att vara lite för mkt mossa! och inga barkbita alls! testade att bygga ena vagnen med annan vinkel på gavlarna som jag hade något kort på!  Snyggt! vart fick du tag på dessa vagnar? beställde du direkt från modellproduktion? Vad kostar dom att köpa ?
_________________ Var inte allt för omptimistisk, ljuset itunneln kan vara ett tåg... Medlem i V.S.J.S, Västra Sörmlands Järnvägshistoriska Sällskap. Kör svenskt 80/90tal. Cadillacägare. www.vsjs.org
|
| 2010 03 09, 22:24 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
japp maila bengt på modellproduktion! tro dom kostar 450:- plus att du behöver koppel och hjul! men grymt lätt byggda vagnar är det! rekomenderas verkligen till nybörjare!
|
| 2010 03 09, 22:26 |
|
 |
|
Mr H
Trafikchef
|
Tack för det! det kan bli nästa projekt.  vad målade du med för färg?
_________________ Var inte allt för omptimistisk, ljuset itunneln kan vara ett tåg... Medlem i V.S.J.S, Västra Sörmlands Järnvägshistoriska Sällskap. Kör svenskt 80/90tal. Cadillacägare. www.vsjs.org
|
| 2010 03 09, 22:28 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
Mr H skrev: Tack för det! det kan bli nästa projekt.  vad målade du med för färg? färg! hehe undra om man våga erkänna vad jag körde med här! köpte en burk med 200ml Presto primer rostskyddsprimer rödbrun för bilbruk! stolparna är målade med tamiya XF-11 ska bli kul och jämföra när jag kommer hem mot humbro 82 tro jag att jag haft till dom andra två som är hemma!
|
| 2010 03 09, 23:26 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Väldigt snyggt vagn Mr H. Jag har tänkt satt in bilden men gick inte. Synd att nån som vill se mina bilder.
|
| 2010 03 10, 8:36 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Citera: japp maila bengt på modellproduktion! tro dom kostar 450:- plus att du behöver koppel och hjul! men grymt lätt byggda vagnar är det! rekomenderas verkligen till nybörjare! Låter väldigt intressant! Mail-adress? Tyvärr är inte "Bengt på Modellproduktion" självklart för oss alla! 
|
| 2010 03 10, 11:49 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
Johan Molin skrev: Citera: japp maila bengt på modellproduktion! tro dom kostar 450:- plus att du behöver koppel och hjul! men grymt lätt byggda vagnar är det! rekomenderas verkligen till nybörjare! Låter väldigt intressant! Mail-adress? Tyvärr är inte "Bengt på Modellproduktion" självklart för oss alla!  modellproduktion(elefant A)comhem.se
|
| 2010 03 10, 12:12 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
|
| 2010 03 10, 12:22 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
borde finnas rätt många som byggt dom här lnps vagnarna! hade varit kul och set lite bilder!
|
| 2010 03 10, 12:45 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Tack för hjälp med kontakt!
|
| 2010 03 10, 15:38 |
|
 |
|
Mr H
Trafikchef
|
alsum skrev: Väldigt snyggt vagn Mr H. Jag har tänkt satt in bilden men gick inte. Synd att nån som vill se mina bilder. eh jag har inte byggt nån vagn än....  Har planer men inte pengar... 
|
| 2010 03 11, 19:11 |
|
 |
|
aop
Tågklarerare
|
|
| 2010 03 11, 21:41 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
snyggt! jag har försökt och måla mina lite olika som jag gjort! finns mängder med olika varianter man kan göra! därför lite rolig modell att göra ingen blir den andra lik!
|
| 2010 03 12, 22:42 |
|
 |
|
Don Håkano
Trafikchef
|
Togen liten bild på Bollnäs "Centralstation" förra veckan... stod några typ timmervagnar där...

|
| 2010 03 27, 11:10 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
 Re: Timmervagn bilden
Don Håkano skrev: Togen liten bild på Bollnäs "Centralstation" förra veckan... stod några typ timmervagnar där...
 Timmer vagnen i bakgrunden är tx-logistik vagn, tror jag. 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 03 27, 16:39 |
|
 |
|