Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 16:00

Svara på tråd  [ 132 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
 Timmervagnar av idag 
Författare Meddelande
Tågvärd

Inlägg Re: Timmervagnar av idag
Finns det ingen som gjort en modell av timmervagnen Sps 891? Undrar för övrigt om någon har en bild på orginalet?

2010 03 03, 17:39
Tågklarerare

chefen skrev:
Finns det ingen som gjort en modell av timmervagnen Sps 891? Undrar för övrigt om någon har en bild på orginalet?

du menar inte lps 891 eller lnps 891! bygger två sådan nu! finns i byggsats att köpa!
http://mac.abc.se/~pictor/RAIL/images/DSCN5226.jpg

2010 03 03, 18:13
Tågvärd

Näe, inte L-vagnarna. Jag tänker på boggietimmervagnen Sps 891 från 80-talet :-D

2010 03 03, 19:41
Konduktör

Jag har försvenskat en Limavagn til Sps, det är mycket som skiljer, men med lite fantasi så ...
Får försöka fixa några bilder, både på modell och förebild!

2010 03 03, 20:03
Tågklarerare

finns en del info här kanske, läs svaren även några bilder! http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=262656&PHPSESSID=028627cc614df34ba56e4bb40f89e966

2010 03 03, 21:08
Trafikchef
Användarvisningsbild

[quote="ccgan"]Kul att flera har kommit på idén med att ta fram Kbps-x972. Jag har också själv tagit fram ett 10-tal vagnar. Tänkte bara ge några fler, bra(?) tips hur jag gjort.

Sedan tycker jag att Da 915 har missat en liten, men viktig detalj för att få vagnen att se bättre ut. De hakar/fästen på sidostolparna bör man ta bort! Det ser verkligen fult ut att ha kvar dem och de finns ju inte i verkligheten. Oavsett om man tar Os-vagn eller Kbps så finns de där. NMJ har varit lata och använt samma stolpar till bägge vagnarna. Till Os-vagnen är de till för att hålla sidolämmarna kvar på plats medan på Kbps är de helt onödiga. Ta en vass skärkniv och skär bort alla hakar innan ni målar om vagnen. Den lilla förändringen förhöjer intrycket på vagnen! Nyansen på den röda färgen kan skifta mellan nymålad röd till blek rosa. Har sett alla möjliga varianter varför man inte kan säga att någon nyans känns fel.

Tack för tipset, sitter med kniven i högsta hugg! :wink:

2010 03 03, 21:27
Konduktör

Inlägg Sps - timmervagn
Bild

Egentligen handlade det ju om timmervagnar av idag. Utdraget ur SJF 636.1 är en Sps, en utgången vagnstyp, men eftersom frågan kom upp här så tänkte jag bara visa vad jag har gjort.
Sps är alla ombyggda från Rs-vagnar 1981-82. Samtliga är också skrotade, 1992-93, så ingen vagn finns idag att tillgå för närmare inspektion. Vagnarna blev alltså bara 10-11 år gamla.

Bild

Jag hade fel. min modell är baserad på en Jouefvagn, inte Lima! Det är väl egentligen inte så mycket som stämmer överens i detalj och mått på förebild och modell, men med lite fantasi kan man kanske få modellen att likna en Sps. Märkningen är i alla fall ganska så korrekta med nummer och fakta.

Bild

Bild

2010 03 04, 11:05
Konduktör

Lite från ämnet men .....

En annan liknande vagnstyp som kanske har använts(?) för timmer- massavedstransport, är litt Ros, byggda AGV 1968-69, boggievagnar med höga gavlar. Dessa vagnar byggdes emellertid om till litt Res 393-6000-6119 år 1980, med "vanliga gavlar". 100 st. av dessa höga gavlar återanvändes och sattes på Kbps 335 4100-4199. Några av dessa Kbps finns fortfarande kvar i trafik. Av Res-vagnar finns det ett fåtal kvar av

Bild

Även denna vagnstyp har jag gjort av en Jouefvagn. Samma sak där, mått och detaljer stämmer inte helt överens men på håll ser den ut som en Ros.

Bild

Bild

Bild

2010 03 04, 11:20
Tågvärd

Tackar!!! Kul med bilder på den vagnen. En nästan bortglömd vagn som jag såg dagligen i Östersund på 80-talet. Gick ofta efter multade T44or tillsammans med andra vagnstyper. Joufen har du lyckats bra med. Undrar nu varför dessa vagnar blev så kortlivade? Hade de någon hemstation?

2010 03 04, 12:58
Tågklarerare

snygga bilder! du får gärna lägga upp mer bilder och info om olika timmervagnar man kan bygga om!
för tillfället har jag! sgnss, lnps, ros(s) till mina timmer tåg!

2010 03 04, 14:52
Kommunikationsminister

Jag hade stolpar av vitmetall samma typ som Ros vagn.

2010 03 04, 17:44
Trafikchef

Inlägg Re: Sps - timmervagn
ccgan skrev:
...
Jag hade fel. min modell är baserad på en Jouefvagn, inte Lima! Det är väl egentligen inte så mycket som stämmer överens i detalj och mått på förebild och modell, men med lite fantasi kan man kanske få modellen att likna en Sps. Märkningen är i alla fall ganska så korrekta med nummer och fakta.

Bild

Intrycket av timmertransportvagn finns där tveklöst. Att den sedan utmärker sig för att sakna en del ganska karaktäristiskt svenska kännemärken var inte oväntat. Det brukar vara stående stötestenar i försöken att åstadkomma svenska R-vagnar. Yttre långbalkarnas "knapar" för nedbindningen brukar man få leta förgäves efter. Jag begriper inte heller hur man skall kunna få till dem med rimliga insatser och med snyggt resultat. Följaktligen saknar jag dem även på denna vagn. Även om de knappast hade någon funktion att fylla på en Sps bör dom ha funnits kvar från tiden som Rs. Många andra exempel på ombyggnader från Rs m/68/69 illustrerar att man inte gjorde sig besväret med operera bort dem bara för att de inte längre behövdes. En annan stötesten är den trots sin alldagligt standardbetonade utseende ändå rätt typiskt svenska boggien m/70. Den är inte lätt att hitta i skala H0, inte ens någon riktigt nära motsvarighet. Man kanske måste hålla till godo med en Y25-boggie, men det ger en Sps ett betydligt "modernare" utseende än den riktigt förtjänade.

Kanske blir NMJ räddare i den nöden på sikt. Deras aviserade norska Rgps/Rps vilar väl på NSB egen variant av samma typ. Är man petigt lagd kommer naturligtvis inte lagerboxarna att stämma men lite närmare idealet bör den vara.

Sps-vagnarnas karriär blev inte långvarig. Inte ens inberäknad tiden som Rs typ 691 kom de upp i respektabel ålder. De har överlevts med god marginal av både mer och mindre ombyggda kollegor ur samma generation. Populäraste sättet att försöka göra de långa och något veka Rs-vagnarna mer användbara var att korta av dem närmare 7 m. I det skicket blev de t.ex burkbärare för sulfidmalmslig åt Boliden (Slmmnps), ämnes- och coilsbärare åt stålindustri (Smms/Smmns/Shmms). Många av dessa likväl som Rs i stort sett i ursprungligt utförande har överlevt fram till nu. Men de lindrigt ombyggda Sps eliminerades fort.

2010 03 04, 21:00
Konduktör

Jag sa att mina modeller saknar all de karaktäristiska detaljer som förebilderna har. Jag har inte gjort något försök att efterskapa några modeller med exakta mått och detaljer. Tanken var att med enkla hjälpmedel ta vad som fanns tillgängligt och försvenska utländska modeller. Sedan får var och en bedöma var gränsen går mellan modell av förebild eller fantasiskapelse. Om mina försök inte uppskattas pga. avsaknaden av och felaktiga detaljer, så ska jag inte plåga er med fler liknande tips.

2010 03 04, 22:02
Trafikchef

ccgan skrev:
Jag sa att mina modeller saknar all de karaktäristiska detaljer som förebilderna har. ..

Jag hoppas att jag inte genom slarvigt utryckssätt gjort gällande något annat. Det var i alla fall inte meningen att framhålla någon avvikande uppfattning. Däremot har jag kanske förtydligat vad jag funnit vara mest saknade karaktäristiska detaljer. I bästa fall har jag kanske också lämnat tips om vilka möjligheter som kan komma att erbjudas med kommande modeller att kringgå svårigheter att åstadkomma de saknade detaljerna.
Citera:
...
Om mina försök inte uppskattas pga. avsaknaden av och felaktiga detaljer, så ska jag inte plåga er med fler liknande tips.

Jag kan för egen del inte anse det plågsamt att ta del av resultat av byggansträngningar och även kommentera dem. Jag beklagar om det inte framgick hur inspirerande det kändes att få se en så pass ovanlig modell som Sps. Den dagen jag känner det plågsamt att ta del av användarnas alster har jag säkert redan lämnat forumet i fred för gott. Men jag talar naturligtvis bara för min egen uppfattning.

2010 03 04, 23:09
Kommunikationsminister

För de flesta av oss är livet inte tillräckligt långt för att vi ska kunna scratchbygga allt vi vill ha. Då tycker jag det är jättekul att följa byggtrådar av det här slaget; hur kan man använda något välliknande till att representera en viss typ av fordon? Det visar ju vägar till att kunna skaffa uddaslag av vagnar utan att behöva designa det som ett tvåårsprojekt. Att sedan relatera till verklig förebild med förebildsfakta är värt en extra harang!

Därmed inte sagt att vi inte kommer att stå där med tungorna hängande som slipsar när någon har landat ett perfekt scratchbygge av en Sps. Om jag har förstått det rätt är d680ae och jag helt överens om att du ccgan gjort oss andra en god och inspirerande gärning med att visa det du byggt. Faktiskt så man blir lite inspirerad att testa själv...

2010 03 05, 0:07
Konduktör

Lite utanför ämnet igen ....

Kanske blir NMJ räddare i den nöden på sikt. Deras aviserade norska Rgps/Rps vilar väl på NSB egen variant av samma typ. Är man petigt lagd kommer naturligtvis inte lagerboxarna att stämma men lite närmare idealet bör den vara.

Lita inte för mycket på att NMJ kommer lägga ner någon tid på research på hur vagnar ser ut i detalj. De har ju visat med t.ex. den svenska Kbps hur lite man verkligen kollar efter vad de tar fram. Hade man lagt ner några minuters efterforskning så hade man sett att man kunnat tagit fram en nästan helt korrekt Kbpsvagn med alla gavelstolpar m.m. men då tar man bort rätt detalj (bromsratten) istället och sätter på ett helt felaktigt nummer.

Så ha inte för stora förhoppningar att en mj-tillverkare tar mer allvarligt på att ta fram en korrekt vagn än oss "gladbyggare"!

2010 03 05, 8:15
Kommunikationsminister

Visst är det väl så. Samtidigt är jag glad åt alla nya vagnar som kommit – det är ju fortfarande ett himmelrike jämfört med för 30-40 år sedan.

Och ska man nu vara noggrann niträknare så får man väl bygga som scratch antar jag. Även detta är såklart en skön konst, men jag tror man måste vara ytterligt begåvad för att hinna med både det OCH bygga och köra på sin anläggning.

Eller som en person skrev i årets Model Railroad Planning: "This time I want to make a touch-down before the game is over" – alltså att bli klar med sitt anläggningsbygge och hinna ha lite roligt med att köra på den också innan Sankte Per kallar.

Jag uppfattar det som att varje försök att hitta nya byggprojekt tillför något värdefullt för oss andra. Att det sedan finns en golden standard i trakterna runt Västerås är en annan sak! :-D

2010 03 05, 8:57
Tågklarerare

om man tittar på stormtågs videon så kan man hitta mkt udda vagnar där!

ska se om jag får mina axelboxar till mina lnps imorgon med posten! han hade glömt och skickat med dom så kanske det blir ett kort föra målning! dock har jag limmat ihop byggsatsen och den funkar kalas fint! har man inte grejer så är det lättare att ta vad man har!

2010 03 05, 21:52
Trafikchef

ccgan skrev:
Lite utanför ämnet igen ....

Lita inte för mycket på att NMJ kommer lägga ner någon tid på research på hur vagnar ser ut i detalj. De har ju visat med t.ex. den svenska Kbps hur lite man verkligen kollar efter vad de tar fram. Hade man lagt ner några minuters efterforskning så hade man sett att man kunnat tagit fram en nästan helt korrekt Kbpsvagn med alla gavelstolpar m.m. men då tar man bort rätt detalj (bromsratten) istället och sätter på ett helt felaktigt nummer.

Så ha inte för stora förhoppningar att en mj-tillverkare tar mer allvarligt på att ta fram en korrekt vagn än oss "gladbyggare"!

Man kan väl för det kosta på sig att odla lite optimism. I detta sammanhang är det ju inga storverk som förväntas av grannarna i väst. Det räcker en bra bit om dom bara fjäskar lite för sin inhemska marknad och åstadkommer en rimligt trovärdig modell av boggierna under sin pur norska Rps. Det skulle jag visst kunna hålla till godo med. Skulle dom mot förmodan få för sig att ta fram en försvenskad variant så desto bättre. Men jag förstår än så länge inte vad dom skulle ha för anledning, så länge ingen svensk vagn att sätta den under står på programmet. Att man sedan med detta inte når riktigt ända fram till målet för de verkligt "nitiska" är väl bara att acceptera utan allt för mycket knot. En försvenskning är heller inte särskilt omfattande. Som tidigare nämnts är de norska axelboxarna (t.v. på länkad bild) avsedda för cylindriska rullager och därmed annorlunda konstruerade än vanlig svensk modell (t.h.) från SKF för sfäriska rullager. Den lilla hävarmen för helt mekanisk lastutvägning är inte standard på svenska G70-boggier som vanligen i stället har lastavkänningen länkad från en inre fjäderkonsol (t.h.) till en lastväxelventil. Sedan har svenska G70 i klassiskt utförande inte heller några parabelfjädrar. Men det kanske inte är standard i Norge heller eftersom bilden visar en boggie som kan vara modifierad av sin nuvarande svenske ägare.

2010 03 05, 23:45
Tågklarerare

så då har jag fått ihop mina lnps vagnar! dock inga hjul ännu samt att hållarna behöver vinklas in lite till!
testade med lite strömatrial på en av vagnarna! ser bättre ut i verkligenheten än på kortet! ser ut att vara lite för mkt mossa! och inga barkbita alls!
testade att bygga ena vagnen med annan vinkel på gavlarna som jag hade något kort på!
Bild

2010 03 07, 14:36
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 132 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa