| Författare |
Meddelande |
|
BJ
Trafikchef
|
 Re: Timmervagnar av idag
andreasevo7 skrev: jag köpte alla dom hade kvar (4) fick dom idag så det är slut kan jag säga OK. Ett riktigt fynd med andra ord. Blir väll ganska värdefulla med tiden i den lilla upplagan!?? Har de tankvangnar kvar? Dessa blir nog riktigt eftertraktade då de är mycket trovärdiga och raxvagnarna stämmer helt med förebilden samt i så liten serie. BJ
_________________ MRW. Ny kalender 2012 http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2012.pdf
|
| 2010 01 30, 2:30 |
|
 |
|
jonas_sth
Kommunikationsminister
|
Var på leksakssamlarmarknad i Hökarängen och köpte mig några detaljer. Konvertera Timmerlastbil för Faller Car-System
|
| 2010 01 30, 17:53 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
Da 915 skrev: Om det nu är dyrt med Piko-containervagnar, grindar, stolpar mm så finns det en lågprisvariant: Kbps-x http://old.greencargo.com/templates/Ima ... px?id=1471Denna har i varje fall till helt nyligen gått som timmervagn. I LEG-Videon Stormtåg går den med Gudrun-timmer med Tågab och OBAS. Jag har utgått från NMJ:s Kbps-vagn som saknar gavelplåten som de svenska vagnarna har, se denna länk: http://nitton.fotopic.net/p48351886.htmlhär ser man även att de svenska vagnarna har 2 stolpar på kortändan, ej 4 som på NMJs (norska) vagn. Jag tog helt enkelt och knipsade bort nästan 2/3 av hörnstolparna, kvar skall vara en 6-7 mm lång stolpe som bl a har ett handtag, se bilder (dock finns handtaget endast på ena sidan på NMJ-vagnen). 0,75 mm tjock plastic card skars till i 10 mm höga och 32 mm långa bitar som gavelplåtar. Dessa limmades mot de återsående 2 gavelstolparna. Vagnsflaket penselmålades med Polly Scale Rust och om jag gör en trad Kbps-vagn målades gavelplåten med Polly Scale Oxide Red, om det skulle bli en Kbps-x vagn målades gavelplåtar, vagnssidor och stolpar med Polly Scale Scarlet Red. Eftersom jag ej har några dekaler så lät jag helt sonika bli att måla över märkningen på vagnssidan. Tittar man på vagnen i verkligheten så ser det nästan ut som om man har gjort detsamma i skala 1/1. Målningen gjordes med pensel, resultatet blev verklighetstroget ojämnt, syns kanske inte på bilderna. Från höger till vänster: en orörd NMJ-vagn, Kbps och Kbps-x   Lite last förhöjer intrycket:    NMJ-vagnen reas just nu ut (ca 233 kr/st), så det går att få till ett vagns-set för en rimlig slant.  snyggt kanske ska köpa en vagn vi få se 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 01 31, 0:37 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
monterade ihop min sista egen byggda timmervagn och satte upp dom! 6 snps vagnar har en längd av 140cm så ska man bygga lastningsplats så blir den inte liten!
|
| 2010 02 06, 17:23 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
[quote="Da 915"]Då har mina Roos-vagnar kommit tillbaka efter vädring hos Tony:       Kameran tar bort en del av "skit"-intrycket, men det är under alla omständigheter ett läckert 9-vagnsset! Jämför med ursprunget:  hittade en perfekt länk nästan exakt lik din my och vagnar. skulle vara my loket då din har ju inte samma nummer da 915 länken då http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... 8%26um%3D1en väldigt lång länk men värd att kolla in 
_________________ Sökes Bmjk:s Sns-x vagnar Tågab.......... Tågåkeriet i bergslagen är bäst ingen protest!
|
| 2010 02 06, 17:55 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
så då har jag fått hem att! och gått igenom! kan nog tänka mig att sälja några set! Pris:100 plus frakt i vaderat kuvert 50:-(självkostnad) för hur många ni än vill vill inte skicka dom i vanlig kuvert vill någon ha rek så kostar det 425:- extra! det som ingår är följande 2 gavlar och 3 balkar! timmerhållare går att köpa av gävle modellproduktion eller av "alf sundsvall" här inne! eller gör man egna! kanske finns mer ställe att köpa på! maila på sigfridsson83@hotmail.com inga pm tack  här kan ni jämföra mot dom som ingick i borlänges vagnar 
|
| 2010 02 18, 16:22 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
fått ihop min sista timmervagn utav dom två jag byggde! trodde först jag hade för ljus färg1 men när jag fick mina borlängevagnar så var dom ännu ljusare! ska bli lite vädring när jag kommer hem! stakarna får man rätta till! väldigt känsliga för stötar! 
|
| 2010 02 26, 22:26 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
så snyggt man blir avundsjuk 
|
| 2010 02 27, 17:27 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
fick idag 2 st lnps vagnar från modellproduktion och några st stolpar extra!
|
| 2010 02 27, 23:28 |
|
 |
|
Da 915
Trafikchef
|
Då är mina 12 Kbps-x vagnar klara, nu gäller det "bara" att fixa timmertravar...     Vid testkörning på "rutiga duken" insåg jag att NMJs koppel fick bytas ut mot Rocos standard dito, vagnarna är mkt lätta utan last och koppelkulisstyrningen drar vagnarna ur spår i R1 och R2 kurvor. Med Rocos koppel blir avståndet något större mellan vagnarna och det går bättre i spåret. Timmertravarna kommer att få nån form av tyngd i sig och förhoppningsvis kan jag korta avståndet mellan vagnarna. Timmertravarna på de två undre bilderna är för korta för denna vagn (ca 40 mm), de nya travarna skall vara 50-55 mm långa. 
|
| 2010 03 01, 12:06 |
|
 |
|
viktor96
Trafikchef
|
riktigt snyggt da 915 dom blev ju kanon riktigt bra är t43 tänkt som drag lok åt dom här vagnarna eller är det kanske något annat lok 
|
| 2010 03 01, 12:31 |
|
 |
|
Mr H
Trafikchef
|
Snyggt! Nu vart man väldigt inspirerad att plocka fram alla sina egna Kbps/Os och hänga dem efter Dm loket...eller dubbla ..  Hur bra martchade färgen oxie red från polly scale, orginal färgen på Nmjs Kbps??
_________________ Var inte allt för omptimistisk, ljuset itunneln kan vara ett tåg... Medlem i V.S.J.S, Västra Sörmlands Järnvägshistoriska Sällskap. Kör svenskt 80/90tal. Cadillacägare. www.vsjs.org
|
| 2010 03 01, 12:33 |
|
 |
|
Da 915
Trafikchef
|
Mr H skrev: Snyggt! Nu vart man väldigt inspirerad att plocka fram alla sina egna Kbps/Os och hänga dem efter Dm loket...eller dubbla ..  Hur bra martchade färgen oxie red från polly scale, orginal färgen på Nmjs Kbps?? Tack för det! Den matchade till 95%, lite vädring så syns ingenting. Se bild (med ovädrad vagn): 
|
| 2010 03 01, 15:08 |
|
 |
|
Mr H
Trafikchef
|
aha ser bra ut, då är man sysselsatt ett tag framöver  hehe
_________________ Var inte allt för omptimistisk, ljuset itunneln kan vara ett tåg... Medlem i V.S.J.S, Västra Sörmlands Järnvägshistoriska Sällskap. Kör svenskt 80/90tal. Cadillacägare. www.vsjs.org
|
| 2010 03 01, 15:10 |
|
 |
|
ccgan
Konduktör
|
Kul att flera har kommit på idén med att ta fram Kbps-x972. Jag har också själv tagit fram ett 10-tal vagnar. Tänkte bara ge några fler, bra(?) tips hur jag gjort.
Man ska vara medveten om att förebilden är fd. Kbps och Os-vagnar med 9 meters axelavstånd medan modellen bara är 8-meters. Men detta kan man kanske se blunda för. Det är bara att hoppas att NMJ tar fram en korrekt Os eller Kbps med 9 meters axelavstånd i framtiden.
Jag har använt mig att bygga om från Os-vagnar. Då slipper man tillverka gavlar. Ok, gör man som jag, kapar av gavlarna så de blir raka, så blir de något för låga men det stör inte så mycket. Istället får man en insidan korrekt räfflad och även slipper att ta fram egen gavel. Lossa försiktigt hela gaveln och skär sedan den rak. Lossar ev. någon gavelstolpe så får man limma dit den igen. OBS. De sitter fast i gaveln men använd ett tunt knivblad och skär av fästena först. Tar givetvis bort de yttre gavelparet av stolpar. Flyttar också sedan in bromsdetaljerna under vagnen så att de ligger innanför stagen. Svenska vagnar har allt innanför sidosatgen.
Sedan tycker jag att Da 915 har missat en liten, men viktig detalj för att få vagnen att se bättre ut. De hakar/fästen på sidostolparna bör man ta bort! Det ser verkligen fult ut att ha kvar dem och de finns ju inte i verkligheten. Oavsett om man tar Os-vagn eller Kbps så finns de där. NMJ har varit lata och använt samma stolpar till bägge vagnarna. Till Os-vagnen är de till för att hålla sidolämmarna kvar på plats medan på Kbps är de helt onödiga. Ta en vass skärkniv och skär bort alla hakar innan ni målar om vagnen. Den lilla förändringen förhöjer intrycket på vagnen! Nyansen på den röda färgen kan skifta mellan nymålad röd till blek rosa. Har sett alla möjliga varianter varför man inte kan säga att någon nyans känns fel. Sedan så har jag tagit fram egna vattendekaler med rätt märkning till litteraskyltarna. De övriga maskerar jag innan ommålning och låter dem vara. Oftast är dessa skyltar med vit text på brun botten så det blir perfekt att ha dem kvar. Fakta på vikt- och bromstalen kommer inte att stämma helt överens men det faller också under de fel man kan acceptera. Trägolvet på vagnarna är ofta gråa, smutsbruna och bör målas om i någon passande kulör. Så med mycket lite arbete så kan man få fram en Kbps-x-vagn som "ser" bra ut. Denna vagnstyp kan man lasta allt möjligt med, allt från timmer, husmoduler, fordon, armeringsjärn till slipers m.m. Så den är mycket användbar som trafikvagn.
|
| 2010 03 02, 21:55 |
|
 |
|
chefen
Tågvärd
|
Finns det ingen som gjort en modell av timmervagnen Sps 891? Undrar för övrigt om någon har en bild på orginalet?
|
| 2010 03 03, 17:39 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
chefen skrev: Finns det ingen som gjort en modell av timmervagnen Sps 891? Undrar för övrigt om någon har en bild på orginalet? du menar inte lps 891 eller lnps 891! bygger två sådan nu! finns i byggsats att köpa! http://mac.abc.se/~pictor/RAIL/images/DSCN5226.jpg
|
| 2010 03 03, 18:13 |
|
 |
|
chefen
Tågvärd
|
Näe, inte L-vagnarna. Jag tänker på boggietimmervagnen Sps 891 från 80-talet 
|
| 2010 03 03, 19:41 |
|
 |
|
ccgan
Konduktör
|
Jag har försvenskat en Limavagn til Sps, det är mycket som skiljer, men med lite fantasi så ... Får försöka fixa några bilder, både på modell och förebild!
|
| 2010 03 03, 20:03 |
|
 |
|
andreasevo7
Tågklarerare
|
|
| 2010 03 03, 21:08 |
|