Ramverket är klart och rälsen är beställd, men nu måste spåplanen 'spikas'! Märklin C-räls, tysk era II/III.
När jag designat denna spårplan (med hjälp av Railmodeller - utmärkt program!) har jag jobbat utifrån följande förutsättningar:
- jag vill ha en 'rundbana' där jag kan låta tågen gå, både för att kunna beundra dem i lugn och ro men även för att kunna simulera att de rör sig över längre sträckor
- jag vill få plats med ett passagerartåg med ett släptenderlok och fyra fullängdsvagnar - dvs ca 145 cm på den stora stationen
- jag vill kunna köra lite trafik, både gods- och passagerartrafik
Tanken på planen ovan är att varor och passagerare ska transporteras från och till de två mindre stationerna på flankerna. Vid den stora stationen stannar större gods- och passagerartåg.
De tre byggnaderna som är utplacerade är, från vänster till höger, någon form av industri, godsstation och passagerarstation. I anslutning till de två andra stationerna kommer det också finnas byggnader.
Några synpunkter?
Eftersom ramverket redan är byggt är det ej möjligt med några spår under 'grundnivån'.