Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 15:49

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Synpunkter på spårplan 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Inlägg Synpunkter på spårplan
Bild

Ramverket är klart och rälsen är beställd, men nu måste spåplanen 'spikas'! Märklin C-räls, tysk era II/III.

När jag designat denna spårplan (med hjälp av Railmodeller - utmärkt program!) har jag jobbat utifrån följande förutsättningar:
- jag vill ha en 'rundbana' där jag kan låta tågen gå, både för att kunna beundra dem i lugn och ro men även för att kunna simulera att de rör sig över längre sträckor
- jag vill få plats med ett passagerartåg med ett släptenderlok och fyra fullängdsvagnar - dvs ca 145 cm på den stora stationen
- jag vill kunna köra lite trafik, både gods- och passagerartrafik

Tanken på planen ovan är att varor och passagerare ska transporteras från och till de två mindre stationerna på flankerna. Vid den stora stationen stannar större gods- och passagerartåg.

De tre byggnaderna som är utplacerade är, från vänster till höger, någon form av industri, godsstation och passagerarstation. I anslutning till de två andra stationerna kommer det också finnas byggnader.

Några synpunkter?

Eftersom ramverket redan är byggt är det ej möjligt med några spår under 'grundnivån'.

2010 02 16, 22:08
Biljettförsäljare

Inlägg Re: Synpunkter på spårplan
Hej Årstabron
Snabb spontan kommentar, det ser ut som du bara kan vända åt ett håll. Kanske kan du få in en övergång på högra sidan också.

2010 02 16, 22:13
Passagerare

Inlägg Re: Synpunkter på spårplan
Hej
jag skulle försökt att ta bort den sista kurvväxlen, för större kompatibilitet med andra fabrikat på lok och vagnar än Märklin. Kurvväxlar kan vara svåra ibland. Men det är hur jag hade gjort. (Jag ångrar att jag har 5 stycken på min bana.)
Annars kul bana tycker jag.

Mvh
Mathias

2010 02 17, 19:48
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]