Sveriges fulaste kåkar eller orter...
| Författare |
Meddelande |
|
jan claesson
|
 Sveriges fulaste kåkar eller orter...
Startar med en bild som borde hamna rätt högt upp på fulhetslistan...  70-talssynd som vi får dras med för all framtid... Stockholm, var annars? Janne C som tog bilden för några timmar sedan.
|
| 2009 09 20, 15:42 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
 Re: Sveriges fulaste kåkar eller orter...
jan claesson skrev: Startar med en bild som borde hamna rätt högt upp på fulhetslistan... ... 70-talssynd som vi får dras med för all framtid... Stockholm, var annars? Ja jag håller med - detta är väl ett av Sveriges fulaste hus! Och inte långt därifrån ligger ju såväl Kulturhuset som Riksbankens byggnad, som väl inte är mycket bättre de heller ... Men låt oss hoppas att vi inte ska behöva dras med det i all framtid - kunde man riva vackra hus som var byggda på 1600-1800-talen så kan man väl riva hiskeligheter som byggdes för 30-60 år sedan också!!! Kontrar med en bild från min landsände - Turning Torso! Själv "TT" är väl inte så hemskt vidrig i sig egentligen utan snarare rätt ball på något sätt i sin överdrivna spektakulära "skruvade" arkitektur - men parkeringshuset (som även innnehåller lägenheter, en galleria och en lyxkrog) som ligger i direkt anslutning till höger är desto fulare!!!  Sedan har vi ju ett par skräckexempel i Hälsingborg också, där man på 60/70-talen rev 2 underbart vackra knappt 100-åriga bankpalats vid Stortorget för att ge plats åt ett par riktiga vederstyggelser i stället! Dem har vi väl dock redan bespottat här på Forum (i Mustang-tråden för några månader sedan om jag minns rätt)!
_________________ Also sprach der
|
| 2009 09 20, 16:01 |
|
 |
|
jan claesson
|
TT-kåken är mycket imponerande på ett skumt sätt. En mäktig bild du visar. Visst har man lyckats med ett landmärke nere i Malmö. Tyvärr så har Stockholmspolitikerna börjat snegla lite åt Malmöhållet också. Man har plötsligt börjat få ett starkt behov att slänga upp mycket höga hus här med. Sett hemska förslag mitt i staden som kommer att förta en hel del äldre byggnader om det kommer till verklighet. Men jag ska inte vara helt orättvis här, det finns även bra förslag också. Visar ännu en bild från idag...  Påbyggnaden är väl inte direkt ett skräckexempel, men jag tror att arkitekten som ritade Riksdagshuset skulle vända sej i graven... Men däremot så har jag tidningsklipp liggandes från 1969 just från samma område, Helgeandsholmen som visar något i hästväg! Återkommer när jag hittat dessa... Janne C
Senast redigerad av jan claesson 2009 09 20, 19:02, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2009 09 20, 16:20 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
TT som landmärke, nä du, syns för dåligt, Kockumskranen var f-n så mycket bättre landsmärke! Malmö är (ö)känt för sina fula nyare hus.
| 2009 09 20, 17:14 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ja vad sjutton tog Kockumskranen i vägen. Till Japan?
Janne
|
| 2009 09 20, 17:23 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Ja vad sjutton tog Kockumskranen i vägen. Till Japan? Korea tror jag det var. Den monterades ju ned för några år sedan och skeppades iväg ...
|
| 2009 09 20, 18:37 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Det utan motstycke vedervärdigaste huset, åtminstone i Svealand, måste bara vara arkitekthögskolan i Stockholm! (Det känns f.ö. inte som nån helt kontroversiell åsikt... http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_309030.svd). Av ren barmhärtighet vill jag inte lägga ut nån bild, följer man länken finns en liten en, känsliga läsare varnas... H
|
| 2009 09 20, 19:08 |
|
 |
|
jan claesson
|
jan claesson skrev: TT-kåken är mycket imponerande på ett skumt sätt. En mäktig bild du visar. Visst har man lyckats med ett landmärke nere i Malmö. Tyvärr så har Stockholmspolitikerna börjat snegla lite åt Malmöhållet också. Man har plötsligt börjat få ett starkt behov att slänga upp mycket höga hus här med. Sett hemska förslag mitt i staden som kommer att förta en hel del äldre byggnader om det kommer till verklighet. Men jag ska inte vara helt orättvis här, det finns även bra förslag också. Visar ännu en bild från idag...  Påbyggnaden är väl inte direkt ett skräckexempel, men jag tror att arkitekten som ritade Riksdagshuset skulle vända sej i graven... Men däremot så har jag tidningsklipp liggandes från 1969 just från samma område, Helgeandsholmen som visar något i hästväg! Återkommer när jag hittat dessa... Janne C Hittade klippet. Detta är inget 1:a aprilskämt utan på helt alvar! Mitt i Stockholms ström! Herregud tänkte jag som 14-åring och sparade utklippet... Dagens nyheter Söndagen den 26 Januari 1969.  Som kanske bekant så blev det ett nybyggt rikstagshus i city istället. Man rev några stora kvarter. Men längtan tillbaka blev tydligen för stark för rikstagsmännen så den gamla byggnaden renoverades på Helgandsholmen och det nya rikstadshuset blev i stället Kulturhuset. Janne C
Senast redigerad av jan claesson 2009 09 21, 8:10, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2009 09 20, 19:12 |
|
 |
|
jan claesson
|
hakang skrev: Det utan motstycke vedervärdigaste huset, åtminstone i Svealand, måste bara vara arkitekthögskolan i Stockholm! (Det känns f.ö. inte som nån helt kontroversiell åsikt... http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_309030.svd). Av ren barmhärtighet vill jag inte lägga ut nån bild, följer man länken finns en liten en, känsliga läsare varnas... H Haha hakang, Jodå jag har sett denna byggnad sedan många år tillbaka. Också en kåk som jag har haft svårt att förlika mej med! Jag läste härom året att arkitekthögskolan vill flytta härifrån. Men jag minns inte varför... Janne C
|
| 2009 09 20, 19:17 |
|
 |
|
jan claesson
|
När jag ändå botaniserar med gamla tidningsklipp så varför inte detta också...  Också i 60-talets anda. Man hade tydligen inga som helst skröppler när det gällde stadsplaner nära vattnet heller. Stockholm, nordens Venedig! Men det blev inget av detta heller. Det är Grand hotell till höger på bilden. Jag bara häpnar... Men man får nog vara på sin vakt igen. Man tror stenhårt på en viss arkitekt från Göteborg! Han tycks ha blivit någon slags guru i Stadshuset... Kunde han inte få stannat i Götet!  Men det dyker bara upp nya istället som vill sticka ut. Klippet är från DN 28/1 1969. Janne C
|
| 2009 09 20, 19:34 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
hakang skrev: Det utan motstycke vedervärdigaste huset, åtminstone i Svealand, måste bara vara arkitekthögskolan i Stockholm! (Det känns f.ö. inte som nån helt kontroversiell åsikt... http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_309030.svd). Av ren barmhärtighet vill jag inte lägga ut nån bild, följer man länken finns en liten en, känsliga läsare varnas... Vi tackar för din omtanke om vår psykiska hälsa - kunde dock inte låta bli att klicka på länken och ... Men begreppet "nybrutala" i bildtexten gillar jag skarpt - det fångar verkligen känslan i den vedervärdiga betongkolossen på ett perfekt sätt! 
|
| 2009 09 20, 21:49 |
|
 |
|
hakang
Kommunikationsminister
|
Det kan väl vara på plats att påminna om bakgrunden till flytten från Gamla riksdagshuset till nuvarande Kulturhuset och tillbaka. Det var ju så att när vi gick från systemet med tvåkammarriksdag 1971 behövde Riksdagshuset byggas om för att kunna inrymma den nya enkammarriksdagen med sina 350 ledamöter i en och samma plenisal. Provisoriet, som alltså var tänkt som ett sådant från början, inhystes i den först färdigställda delen av Kulturhuset som var under byggnad och sedermera invigdes som sådant 1973 eller -74.
Nå, detta gör ju varken påbyggnaden på Riksdagshuset eller Kulturhuset det minsta vackrare. Men i alla fall...
Tilläggas kan att när det skulle byggas p-garage åt riksdagen i slutet av 70-talet upptäcktes så mycket gamla fornlämningar att man valde att istället bygga ett museum under ytan på Helgeandsholmen.
H
|
| 2009 09 20, 23:23 |
|
 |
|
jan claesson
|
Det fanns ett förslag till som jag inte visade, vid Gustav Adolf torg finns en också en teckning på ett förslag på ett nytt Riksdagshus. Ett jättebygge minnst sagt. I samma artikel från DN. Jag ville också bespara läsarna en ev chock... Men visst var det en stor överaskning när garagen skulle byggas på Helgeandsholmen. Stockholm fick ett väldigt trevligt Museeum. Öppnas åter i jan 2010 efter omfattande markjobb i minst ett år nu. Läste att man bla ska visa en nybyggd modell av en medeltida gård i skala 1:30. Den modellen lär inte platsa i denna tråd.. Janne
|
| 2009 09 21, 8:27 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Men visst var det en stor överaskning när garagen skulle byggas på Helgeandsholmen. Stockholm fick ett väldigt trevligt Museeum. Öppnas åter i jan 2010 efter omfattande markjobb i minst ett år nu. Läste att man bla ska visa en nybyggd modell av en medeltida gård i skala 1:30. Den modellen lär inte platsa i denna tråd.. Nej den modellen platsar säkert inte här! Men bror kanske kan starta en egen ny tråd, där vi "lantisar" kan få följa franmväxten av den modellen när det börjar bli dags? Det låter väldigt intressant i mina öron!
|
| 2009 09 21, 9:26 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ja det skulle vara kul, men den byggs inte på mitt museum, jag knåpar ihop fartygsmodeller på Sjöhistoriska när så tid medges. Men jag såg medeltidsgården på Medeltidsmuseets hemsida. Just Sjöhistoriska är med på Hobbymässan nästa helg. För första gången på många år. Där ska jag och kollegan göra lite reklam för modellverkstaden, med medhavda fartygsmodeller i olika slag och skalor. Även ett par modeller av ångmaskiner som vi snokat rätt på i magasin. Samt en långkörare som äntligen börjar bli färdig, en skuta från 1940 i skala 1:50. Originalet byggdes på Sjötorps varv. Så ni är välkomna då såväl "lantisar" och storstadsbor.  Men några hus eller vagnsmodeller törs jag nog inte visa i våran monter, kanske kan jag smyga med dessa under borden... Janne C
|
| 2009 09 21, 9:45 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: ... Just Sjöhistoriska är med på Hobbymässan nästa helg. För första gången på många år. Där ska jag och kollegan göra lite reklam för modellverkstaden ... Låter ju väldigt intressant och trevligt - tyvärr så har jag dock inte möjlighet att själv besöka evenemanget. Men vi kanske kan få ta del av några bilder även därifrån här på Forum?
|
| 2009 09 21, 9:53 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ja för fan, jag tar med mej kameran. Det finns nog en del fulingar till kåkar i Värtan som också kan visas i denna tråd kanske? Hobbymässan är just i Värtan i år. I samma barre som Hjulmarknaden förra året och i år.
Janne C
|
| 2009 09 21, 11:22 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
jan claesson skrev: Ja för fan, jag tar med mej kameran. Kanon! jan claesson skrev: Det finns nog en del fulingar till kåkar i Värtan som också kan visas i denna tråd kanske? Japp - det vet jag att det gör! Några av killarna i Grandpas Bag hade ett IT-konsultföretag som under första halvan av 90-talet hade sitt kontor i Värtan (vi repade i deras källare). Tydligen så hade man tidigare utbildat kranförare i en liten kransimulator i en ful utbyggnad på baksidan, det var denna som nu var deras kontor. Kanske inte Stockholms fulaste byggnad, men det fanns ett och annat i omgivningarna som utlöste kräkreflexen - t ex ett ganska stort då nybyggt hotell tvärs över gatan ...
|
| 2009 09 21, 13:08 |
|
 |
|
tomas johnsson
Konduktör
|
Citera: jan claesson skrev: Ja vad sjutton tog Kockumskranen i vägen. Till Japan?
Korea tror jag det var. Den monterades ju ned för några år sedan och skeppades iväg ... Kockumskranen hamnade hos Hyundai i Ulsan i Sydkorea. Ulsan är en mellanstor industristad som ligger ca tio mil nordost om Pusan, som är Sydkoreas näst största stad. Jag hade planerat att åka dit och kolla in kranen i sin nya kostym när jag var i Pusan för ett drygt år sedan, men tyvärr hann vi inte med det. Vi hade fullt upp med att hämta en son från Pusan  Jag hade tänkt ta några bilder åt min far, som är gammal kockumit. Som liten påg vars far jobbade på Kockums i Malmö har man en speciell relation till kranen. Varje gång man var på varvsområdet häpnade man över hur stor den egentligen var. Jag tycker att kranen inte kunde ha fått det bättre! Nog är det värdigare att få fortsätta bygga båtar än det öde den hade rönt om den fått stå kvar som ett monument över en svunnen industriepok i Malmö. Som en rostande klätterställning, med yuppierestaurang uppe på kranbalken och bungyjump under… Det var väl egentligen de enda användningsområden man kom på när varvet var borta. Hur hög hade kranen blivit i H0? Jo, drygt 1,60 meter. http://www.km-malmo.se/hyundai.htmKolla in länken! Det är imponerande att se hur man lyfter kranbalken på plats igen. Att det sedan knyter sig i min arkitektmage när det ska koras fula hus hit och dit är en helt annan historia. Facit får vi inte förrän långt efter vi är döda. Jag kan nämna den s.k. kavaljersflygeln vid Gripsholms slott, som byggdes i slutet av 1700-talet. När Gripsholm skulle stilrestaureras, som var så populärt i slutet av 1800-talet, så höjdes många röster för att detta fula och moderna och stilbrott skulle rivas. Idag är samma tillbyggnad en av världens bäst bevarade sjuttonhundratalsmiljöer, dit konstvetare och kulturmuppar vallfärdar. Men ful var den. Då. Tyckte somliga. Som visste. Ta nu inte illa upp! Naturligtvis får man tycka att hus är fula 
|
| 2009 09 21, 13:33 |
|
 |
|
jan claesson
|
Tankvärda rader från Tomas, och en trevlig länk om Kockumskranen! Att det blev en tråd om fula kåkar/orter kändes nästan nödvändigt, då det blev lite väl mycket av ämnet i reklamtråden. Och inte ska din mage knyta sej åt våra utsvävningar Tomas. Det är bara att käfta emot massan, det tycker vi bara är kul! Skämt åsido, visst finns det mycket som också är fint och häftigt när det är nytt, ingen tvekan om det. Precis som det finns raka motsatsen. Och människans smak för tex arktitektur har ju alltid skilt sej åt. Och nog finns det något som även du kan visa oss som du tycker är fult? Ps Gripsholms slott tillhör mina absoluta favoriter! Har liksom blivit så då jag jobbat på ångbåtarna som gick och går dit. S/S Blidösund och framför allt S/S Mariefred, redan 1970 var jag med... Mvh Janne C
|
| 2009 09 21, 14:06 |
|
 |
|