Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 12:03

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Små människor 
Författare Meddelande
Lokförare
Användarvisningsbild

Inlägg Små människor
HEJ

Skriver här då ämnet annars skulle behöva delas upp i 2 olika underkategorier.

Barn är ju människor, fast dom är mindre, snabbare, mer uthållig och så. I min närhet förekommer det barn, inte mina, men dom besöker mig ibland med förälder. Spelar ingen roll om det är en kille eller tjej, när dom är så pass unga som 5 till 6 års åldern så gillar dom och köra modelltåg.

Detta kan vara ett problem. Trotts man övervakar så kör dom fort, saker riskerar och spåra ur, dom är vilda och snabba och den tillfälliga spårslingan som inte är fastsatt på något vis kan dela sig och tåget far dit du inte vill. Är du inte beredd så är dom och lyfter och bär omkring lok och vagnar helt utan kontroll, att en liten detalj som ett handräcke eller vindrutetorkare eller pantograf eller vad det nu kan vara sitter där också, det märker dom inte och vips har dom slagit sönder ett tvåtusen kronors-lok eller i alla fall skadat det.

OBS, för att lunga ner er och inte riksera och framkalla någon hjärtattack på någon stackare så kan jag säga, detta har inte hänt ännu. Inga lok har förstörts och allt är helt. Än så länge har dom fått köra med min fina och första inköpta likströmslok, en HELJAN TMX då den har minst detaljer just där dom brukar lyfta. Sedan ger man en lektion i INTE röra, kör försiktigt och det ha hittils fungerat.

Så nu har jag tänkt på detta, om man vill köpa in ett billigt stryktåligt tåg för likström, vad skulle ni ge för tips då. Det ska vara så pass billigt att om det går i golvet så är det inget och bry sig om, det är inget hemmansvärde i alla fall.
Men det ska ändå gå så pass bra att dom tycker det är kul och köra det....

Flakvagnar av olika typ har jag insett dom gillar bäst då dom vill lasta det med upptänkliga laster, så som timmer och annat. Finns det någon billig timmer/flakvagn som tål stryk man kan köpa in?

Likström och hållbart är det jag letar, och väldigt billigt, i alla fall sett ur vad denna hobby brukar kunna kosta....

/Jona

2010 01 20, 23:18
Profil ICQ WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Små människor
Det finns väl ett startsatslok ifrån Fleischmann eller Rocco med tysk förebild som är målat i Green Cargos färger? Någonting säger mig att det skulle kunna vara något att försöka att ropa in från Tradera eller liknande?

(Själv borde jag väl snart ge mig på att försöka att skaffa en sådan startsats, men utan lok och vagnar för att komma framåt i den egna utvecklingen...)

2010 01 21, 0:58
Lokförare
Användarvisningsbild

Modul-Nisse skrev:
Det finns väl ett startsatslok ifrån Fleischmann eller Rocco med tysk förebild som är målat i Green Cargos färger? Någonting säger mig att det skulle kunna vara något att försöka att ropa in från Tradera eller liknande?

Jo jag tänkte på den T68 jag också. Men sedan tänkte jag vidare, Jag skulle ju behöva en Hectorrail maskin, en 441 Cyborg/croft i en framtid. Märklins variant är ju i plåt och har få detaljer, mest bara pantograf osv. Skulle det funka som en kandidat och även låta barn leka med....?

(PS rättstavningsprogrammet i mozilla gillade inte Cyborg och croft utan föreslog Cyberbog och Credot.....)

/Jona

2010 01 21, 10:46
Profil ICQ WWW
Trafikchef

Du har antagligen redan tänkt på det men om inte så kan du sätta ned maxhastigheten om du kör digitalt och ta bort broms och acc så att loken ¨svarar¨ snabbare så kan man undvika en del krockar.

Jag tror också mest på ett billigt lok från Tradera.
Roco hade ju rena nybörjarlok utan några detaljer alls för ca 300:- men dom tror jag inte säljs längre.

Mvh UB

2010 01 21, 11:32
VD
Användarvisningsbild

Mina "små människor" i huset får helt enkelt se men icke röra.
Gav t.ex yngste sonen en fin långtradare i 1/87 för att han tjatade (som de kan tjata!) & den höll i ca 11 minuter...
Så nu gäller, vid sällsynta besök i pappans hobbyrum, stå på behörigt avstånd, vara tyst & för allt i världen...håll tassarna borta från mina grejer! :lol:

(har gått superbra hittills, katten däremot är en helt annan historia...)

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2010 01 21, 11:42
Profil WWW
Lokförare
Användarvisningsbild

Jag lät dom köra, har ingen bana, utan en rund spårslinga med en analog trafo och jag sa inte över 100 eller så när det gäller siffrorna.

Sedan har jag ett skrotlok, en MY-kåpa då drivet sitter i annat lok, denna kåpa är perfekt, då det är en skrotkåpa, den fick dom känna på...
Gick smidigt men tror nog man ska låta dom köra en och en och inte 2 som slåss om reglaget....

/Jona

2010 01 21, 16:33
Profil ICQ WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]