Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:50

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Skala N - Bygge av Tc, Qce, Ogt och en F5:a 
Författare Meddelande
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Inlägg Skala N - Bygge av Tc, Qce, Ogt och en F5:a
Efter vinterns svåra snöande kändes det helt rätt med att dra igång några Banverksprojekt till anläggningen
så att den inför nästa vinter inte står lika oförberedd som i år.

Projekt 1)
Banverkets Tc-lok, snöröjare och arbetstågslok.
Bild

Bygget påbörjat idag och grundkonstruktionen ser ut att fungera.
Här återstår en del kompletteringar innan den slutliga versionen blir klar.

Tc:n och fyra andra nykonstruktioner kom hem idag på ett par nya provplåtar från etsfirrman.
Nu väntar jag på några provleveranser av runda och kantiga buffertar och så hjulaxlar till vagnarna.

Projekt 2) Även det med snötema
En äldre spårröjare modell Qce, en liten nätt och trevlig vagn som jag sedan länge har önskat att kunna ha uppställd på något gräsbevuxet spår på anläggningen.
Bild

Övriga projekt har också mer eller mindre banverksanknytning.

2010 04 06, 21:13
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Skala N - Bygge av Tc, Qce, Ogt och en F5:a
Tc-loket, några byggmoment senare har fått fjäderpaket och några av plogarna på plats.
Bild

Vid närmare kontroll visade det sig att han, konstruktören, skickat på en tidig version av underredet på etsplåten :-(
Den senaste versionen av underredet skulle ha en lite "klurig" konstruktion med möjlighet att kunna montera av och på frontplogen.
Det hade varit bra att få testa konstruktionen, så här på prototypen.........

Qce - spårrensaren i stort sett färdig med nyanskaffade runda buffertar.
Bild

Det saknas lite vevar för plogarna och även här hade konstruktörn gjort en liten miss.
Det fattades ett helt plogpaket på provplåten, det skall sitta ett i var ände på vagnen.

Qgt - Ogräsbekämpningsvagnen

Tredje modellen på provplåtarna blev Banverkets Ogt som jag tidigare byggt i styrenversion på ett personvagnsunderrede.
Det blev inte helt lyckat då underredet gärna vill leka banan, då jag gjorde för grova urtag i plasten.
Bild

Det här är första försöket med ett eget underrede med boggiekonstruktion.
Ogt är en tacksam modell att ta fram i etsteknik, nstan bara raka kanter och randigt reliefmönster. T.o.m taket är plant med kantig brytning.
Bild

Modellen skall kompletteras med smådetaljer som räcken, el-centraler och besprutningsramper och så väntar jag hem fyrkantiga buffertar.

F5 - Resgodsvagn

Fjärde modellen på plåtarna är den klassiska resgodsvagnen, som jag själv minns gick i trafik i TGOJ-tågen
mellan Eskilstuna och Stockholm på sjuttiotalet.
Vagnen har även naturligtvis funnits o stort antal hos SJ och har senare använts av Banverket, det är därför den togs fram i den här svängen.

Bild
Här har konstruktören glömt att berätta för byggaren att gallren skall sitta på insidan av fönstren.

Det välvda taket var lite knepigt att få till en korrekt böjning på, det blev "nästan bra"
Vagnen skall kompletteras med den fällbara bryggan på plattformen samt bromsvevar och räcken.
Jag gjorde även ett försök att få sidodörren öppningsbar, men konstruktionen blev för pillig, så dörren är nu fastlimmad.

Det finns även en femte modell på provplåten som jag återkommer till lite senare.

2010 04 10, 14:49
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Formidabelt helt kanon. :-D :-D :-D
nidom

2010 04 10, 15:20
Döläckert!

Jan

2010 04 11, 0:03
Tågklarerare
Användarvisningsbild

En bit till på väg med två av provmodellerna.

Spårrensaren blir en liten, nätt och detaljrik vagn som kommer att pryda sin plats på något igenvuxet sidospår.

Bild

Resgodsvagnen, som jag egentligen inte alls planerat att bygga, börjar också närma sig slutstadiet
Taket skall få en annan grå färg och kompletteras med några få detaljer och så blir det väl lite snyggare
när jag fått fram lämplig märkning på vagnen.......

Bild

Den här modellen kom till som ett tillfälligt sidospår från en av de andra lite mer udda modellerna.
Därför känns det extra roligt att bygget fungerade så pass bra och gick att bygga med "bara lite" scratch-bygges-justeringar.
Några korrigeringar på ritbordet behövs förstås innan det kan bli fler exemplar av modellen.

Mera om de pågående modellbyggena finns på hemsidan http://frykmo.se/mj/projekt/banverket/

2010 04 21, 13:20
Profil WWW
VD

Spårrensaren var riktigt snygg. Den skulle se bra ut i H0, och när man tänker på att det är N är det imponerande vad du har åstadkommit.

/Jonas

2010 04 22, 12:32
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ]