Re: Skala N - Bygge av Tc, Qce, Ogt och en F5:a
Tc-loket, några byggmoment senare har fått fjäderpaket och några av plogarna på plats.

Vid närmare kontroll visade det sig att han, konstruktören, skickat på en tidig version av underredet på etsplåten

Den senaste versionen av underredet skulle ha en lite "klurig" konstruktion med möjlighet att kunna montera av och på frontplogen.
Det hade varit bra att få testa konstruktionen, så här på prototypen.........
Qce - spårrensaren i stort sett färdig med nyanskaffade runda buffertar.
Det saknas lite vevar för plogarna och även här hade konstruktörn gjort en liten miss.
Det fattades ett helt plogpaket på provplåten, det skall sitta ett i var ände på vagnen.
Qgt - OgräsbekämpningsvagnenTredje modellen på provplåtarna blev Banverkets Ogt som jag tidigare byggt i styrenversion på ett personvagnsunderrede.
Det blev inte helt lyckat då underredet gärna vill leka banan, då jag gjorde för grova urtag i plasten.

Det här är första försöket med ett eget underrede med boggiekonstruktion.
Ogt är en tacksam modell att ta fram i etsteknik, nstan bara raka kanter och randigt reliefmönster. T.o.m taket är plant med kantig brytning.

Modellen skall kompletteras med smådetaljer som räcken, el-centraler och besprutningsramper och så väntar jag hem fyrkantiga buffertar.
F5 - ResgodsvagnFjärde modellen på plåtarna är den klassiska resgodsvagnen, som jag själv minns gick i trafik i TGOJ-tågen
mellan Eskilstuna och Stockholm på sjuttiotalet.
Vagnen har även naturligtvis funnits o stort antal hos SJ och har senare använts av Banverket, det är därför den togs fram i den här svängen.

Här har konstruktören glömt att berätta för byggaren att gallren skall sitta på insidan av fönstren.
Det välvda taket var lite knepigt att få till en korrekt böjning på, det blev "nästan bra"
Vagnen skall kompletteras med den fällbara bryggan på plattformen samt bromsvevar och räcken.
Jag gjorde även ett försök att få sidodörren öppningsbar, men konstruktionen blev för pillig, så dörren är nu fastlimmad.
Det finns även en femte modell på provplåten som jag återkommer till lite senare.