Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2014 10 20, 19:52



Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 SJ lokaltågsvagn Co5 
Författare Meddelande
Hejsan.

Är det någon som har fått ihop HNJ-Verkstads SJ lokaltågsvagn Co5?
Är klar med min men har decalerna kvar att fixa. Undrar lite om Placering av SJ loggan (metkroken) Vill ha denna vagn i lite senare verision. Antar att Vagnnr. Ska sitta som SMJ.s 3C3 Vagnar. Men SJ-märkningen blir lite knepig då det går stående lister precis i mitten av vagnsidan. Det blir inte så snyggt med decaler över dessa. ÄR det nån som har kunskap om detta?
Ps. En verkligt fin byggsats!

Hälsar Janne C


2008 01 31, 11:19
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Inlägg 
Hur är dekalernas kvalitet? Är dom tjocka/stela eller tunna? Om dom reagerar bra för dekalvätskor så skall det med lite jobb och pill gå att få dom att smita över upphöjningar. Men det är alltid svårt att få till det helt perfekt i hörnen, när dekalen torkar sträcker den sej gärna så att den inte smiter åt perfekt.


Och glöm inte att det skall vara blank underlag för dekalen så att inte dekalhinnan syns (lite av en dödssynd bland oss plastmodellbyggare 8) )


Stefan


2008 01 31, 12:01
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 26, 10:00
Inlägg: 898
Inlägg 
Brosan : http://www.stinsensforum.se/forum/viewtopic.php?t=1258

_________________
Bild
http://loktok.blogg.se/


2008 01 31, 12:14
Profil WWW
Inlägg 
Tack för snabba tipps. Jag ser på brorsans vagn att SJ- loggan sitter på 2 ställen på en sida. Tänkte att kanske endast den var märkt på mitten på senare tid Jag hade tänkt mej slutet av 30-talet. Men visst kann jag sätta metkroken mitt på, om det nu var så i ett senare skede. Har alltid andvänt mjukgörare, blanka ytor mm. Det blir väldigt snyggt med dessa goda råd. Avslutningsvis mattlack från testors Dull Cote (1260) Finns på Wentsels i Stockholm. Den är väldigt matt!

Hälsar Janne C


2008 01 31, 12:54
Tågvärd

Blev medlem: 2007 06 21, 23:15
Inlägg: 43
Inlägg 
jan claesson skrev:
Jag hade tänkt mej slutet av 30-talet. Men visst kann jag sätta metkroken mitt på, om det nu var så i ett senare skede.
Hälsar Janne C


I slutet av 1930-talet skall du ha vita emaljerade tecken med vagnsnummer både till vänster och höger nere i hörnet på vagnssidan, klassiffra utan "KL" och ett SJ mitt på vagnssidan. Klassiffror och rökare-skyltar på gavlarna.
/tell


2008 02 01, 0:42
Profil
Inlägg 
Tusen tack Thomas!
Hälsar Janne C


2008 02 01, 10:34
Inlägg 
Hoppsan! Jag håller dessutom på med HNJ-verkstads LittBCo3 nr118 SWB
(individen på medföljande foto) Fick besked av Göran Nilsson att han ej har dekaler till denna byggsats, så då undrar jag vilket vagnsnummer denna vagn fick under senare tid som SJ-ägd? Kanske Thomas vet? :oops:
MVH Janne C


2008 02 01, 14:50
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Inlägg 
En Uttömande beskeivning hur SJ märkte sina vagnar finns skriven av Mats vid WNJ. Vissa avvikelser tidsmässigt förekomer dock helt klart. Så +/- 5 till10 år kan nog fungera också.
Finns att ladda ner som pdf fil.
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/t ... nsnitt.pdf
BJ

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2008 02 03, 1:58
Profil WWW
Inlägg 
Hej BJ med flera.
Man blir glad av alla små tipps som rasslar in i burken!
Är inte så insatt i datorns möjligheter att hitta allt själv.
Kanon-forum! :D


2008 02 03, 10:11
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Inlägg 
Minns, men kanske inte rätt. Co5 haft motorvagn? Byggde i Porjus av Co5 och provkör för kraftledningen. Sen Co5 skicka till Stockholm. För 20 år sen jag läste boken om Co5. Vet ej om samma korgen?


2008 02 03, 10:20
Profil
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 0:15
Inlägg: 155
Ort: Hufvudstaden
Inlägg 
Jodå, SJ 201-205 (åtm 203 och 204 vet jag var det) var fd. Co5:or ombyggda till elmotorvagnar. "Enok" på Läggesta-Mariefred var den sista i drift.

_________________
/Johan
Bild


2008 02 03, 11:00
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 20:30
Inlägg: 438
Inlägg 
Xo3a/Co1 203 och 204 ombyggda från Co5 vagnar 1891 och 1893.
Ser ut så här enligt STR.
BJ
Bild

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2008 02 03, 17:48
Profil WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Inlägg 
Jag skulle vilja ha denna vagnen, men slantar rullar i väg. Tror G.N. har kvar i lager? Kanske bara lite ombygga eller??


2008 02 03, 18:45
Profil
Inlägg 
Gud vilken cool vagn, den på ritningen!!

Hälsar janne C


2008 02 03, 20:00
Tågvärd

Blev medlem: 2007 06 21, 23:15
Inlägg: 43
Inlägg 
alsum skrev:
Minns, men kanske inte rätt. Co5 haft motorvagn? Byggde i Porjus av Co5 och provkör för kraftledningen. Sen Co5 skicka till Stockholm. För 20 år sen jag läste boken om Co5. Vet ej om samma korgen?


Så här såg accumulatormotorvagnaen ut som gick mellan Gellivare och Porjus några år.

Bild
/tell


2008 02 04, 2:58
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Inlägg 
Japp det är det och stämmer det. Ackumulator motorvagn. Just det. Jag vänta på svar från Göran N.. Om han har korgen i lager? Om inte så är besviken själv. Bara jag kom försent vid köp.


2008 02 04, 7:25
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2007 08 11, 15:25
Inlägg: 35
Ort: Tyskland
Inlägg 
Hej,
finns där ochså foto av X2-akkuvagn ? boggier ?
Hälsen
Klaus


2008 02 04, 14:37
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2007 06 21, 23:15
Inlägg: 43
http://f27.parsimony.net/forum67958/messages/14022.htm

Här finns ett inlägg med foton på vagnen
/tell


2008 02 04, 23:35
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2007 08 11, 15:25
Inlägg: 35
Ort: Tyskland
Inlägg 
Hej Thomas,
tack, men länken fungerar inte längre.
Har nån sparad inlägg/foto ?
Hälsen
Klaus


2008 02 06, 16:04
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2007 06 21, 23:15
Inlägg: 43
Järnvägshistoriskt gamla forum försvann
dagen efter jag lade ut länken
men här är fotona som finns hos BD.
Bild
Vagnen har kvar hytterna från elförsöksdriften på Värtabanan 1905. Dessa hytter fanns kvar som vestibuler när vagnarna gick som vanliga personvagnar. Jag har sett det på film som finns i SVT arkiv och hos Järnvägsmuseum.
Alla ventilerna och de igensatta fönstren visar var accumulatorrummet finns.
Vagnen har gasbelysning i resandeutrymmet men även elektrisk sådan.
Bild
kupén
Bild
batterirummet
Bild
boggi för vagnen modell 1913
Bild
Vagnen efter ombyggnad 1929 X3a/Co1 senare Xoa2

/tell


2008 02 10, 1:10
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.103s | 13 Queries | GZIP : On ]