Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 11:15

Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 SJ litt. Oc 
Författare Meddelande
Tågvärd

Inlägg SJ litt. Oc
Hej jag undrar om någon köpt modellproduktonens ombyggnads sats för litt. Oc. Vad innehåller den? Är de en helt ny kåpa lr delar för ombyggnad bara?
finns det någon Ac variant av Litt. E 71 man kan använda som passar bra för ombyggnad? Är även intressarad av var? man kan få tag i mer info och bilder på förebilden
Tack på förhand Stefan

2008 11 22, 17:42
Biljettförsäljare

Inlägg Re: SJ litt. Oc
Märklins tyska E70. Dyker upp på Tradera ibland.

2008 11 27, 22:47
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg SJ litt. Oc
woodchip/Stefan

Jag har själv funderat på att bygga två SJ litt Oc, en i grått utförande och en i brunt utförande, med Modellproduktions ombyggnadssats men har tyvärr inte kommit så långt ännu då jag varken har köpt denna och någon av Rocos varianter av E71 för likström.

Enligt Modellproduktions hemsida så innehåller ombyggnadssatsen för SJ litt Oc förutom en helt ny kåpa också litteraskyltar, plogar och lyktor men det är allt jag vet då jag varken har sett eller ens hört talas om någon som byggt detta lok än så länge.

För dem som rallar DC likström så rekommenderar Modellproduktion att man tar chassit med drivning från Rocos modell av E71 med artikelnummer 43514 som du finner nedan.

Roco 43514 E71 för DC likström:

Om Roco har gett ut E71 för AC växelström vet jag inte säkert i skrivande stund och vid en snabbkoll på nätet så verkar det som om Roco endast har släppt denna för DC likström.

Det tyska E70 från Märklin som "el_vikingo" refererar till är jag en aningen tveksam till om det verkligen passar för att använda till Modellproduktions ombyggnadssats. Loken är väldigt lika varandra men skiljer sig en del och E70 verkar ha något längre avstånd mellan boggierna än E71 men jag är som sagt osäker. Kanske någon annan vet mer?

Rocos E71 på eBay i Tyskland:

Märklins E70 på eBay i Tyskland:

Information om SJ litt Oc kan du hitta i boken "Svenska Ellok" som är utgiven av Svenska Järnvägsklubben och som jag verkligen kan rekommendera dig om du inte redan har den.

Svenska Järnvägsklubben:

Bilder på SJ litt Oc är det sämre med åtminstone vad mig anbelangar men kanske den eminente Jörgen Edgar har någonting att bidra med då han har byggt loket i skala 1:160/N. :wink:

Det är mycket roligt och trevligt att ha råkat på en modellrallarbroder som också vill bygga detta lok. Keep us posted! :D

Sweden (Lasse) - The One... And Only.

2008 12 28, 3:01
Profil ICQ
Konduktör

Jag har köpt en Oc byggsats och påbörjat bygget av denna!

Vad som ingick i satsen var en kåpa, två förängningar av buffertbalkarna, två lycktor till huvarna, en plog, och plastfilm till fönsterglas.

Jag hade endast denna bild på datan just nu, men kan ta fler om någon är intresserad:)

Bild

2008 12 29, 20:09
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg SJ litt. Oc
Sid

Wow! Det kom som på beställning det! Jag bugar och tackar! :D

Okay, det finns ju någon, kommer inte på vem det nu var, som har gjort nya fönster frästa ur plexiglas för Märklins Da och UGJs D-kåpor som kanske kunde göra sådana till Oc-loket också.

Jag, och säkert fler, är intresserad av fler bilder av ditt Oc-lok så shoot man!

Ditt bygge av Oc-loket ser kanon-fint ut så ta gärna mer bilder från alla vinkar och vrår och berätta gärna vad du gjort och kommer att göra eller tom skriv en egen byggtråd. :wink:

Kudos!

Lasse/Sweden - The One... And Only.

PS)

Då forumet fått tuppjuck och inte godtog mina länkar i min föregående post så fick jag ta bort dessa!?

DS)

2008 12 29, 20:23
Profil ICQ
Trafikledare
Användarvisningsbild

Det ser mycket intressant ut! Jag minns att det fanns någon artikel i AoH för jättelängesen om ett liknande bygge,
"I spåren av Oc" tror jag rubriken var. Ska följa denna tråden noga!

2008 12 29, 20:56
Kommunikationsminister

Trevligt vakna igen Oc lok. Jag sökte efter Roco modell lok. Svårt får tag på?

2008 12 29, 22:08
VD
Användarvisningsbild

Här är en bild på Oc som jag byggde för många år sedan

Bild

2008 12 29, 22:40
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Martin vad har du använt för chassi? :wink: :wink: :wink:
nidom

2008 12 29, 22:47
Trafikchef

Hittade några bilder på originalet i en gammal Postvagnen-tråd:

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=83537

På både nr 40 och 41!

Jörgen

2008 12 29, 22:56
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Uncurbed skrev:

Bild

Martin vad har du använt för chassi? :wink: :wink: :wink:
nidom

E71 från Roco. :)

2008 12 29, 22:58
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg SJ litt. Oc
alsum

Njae... Inte direkt. Roco har den inte längre i sitt sortiment men den finns att hitta på tyska eBay.

Uncurbed

Du som bygger flitigt och är duktig kanske kan skriva om ditt Oc-bygge? :wink:

Jörgen Edgar

Som på beställning det med! Fina bilder som tom damen gillade. Tack för senast förresten. :D

2008 12 29, 23:55
Profil ICQ
Kommunikationsminister

Minns inte Allt om Hobby år och nummer. Men kanske år 91 nr:2? Vet ej mer om det. Kan inte svara på Oc bygga.

2008 12 30, 8:44
Konduktör

Här kommer några fler bilder på mitt Oc bygge.
Bild
Här är en bild framifrån, jag har gjort nya luckor på huven, samt flyttat uppden nedre strålkastarna lite mer förebildstroget. Topstrålkastarna är de som medföljer i ombyggnads satsen.
Bild
En bild på mittsektionen, här får man slipa ner två kanter på ovansidan för att få ner den nya kåpan ordentligt på plats.
Bild
Här syns förlängningen av buffertbalken, orginalets buffertar dras ur och behålls, och den gamla buffertbalken slipas slät, för motering av förlängningen.
Bild
Bild
Detta är kåpan som den ser ut, en del takdetaljer flyttas över från orginaltaket på Roco E71:an.
Bild
Bild
Plogen som den ser ut, medföljer bara en i byggsatsen, började måla den innan jag bestämde mig för att köra utan, som det gjordes på sommaren.
Bild
Här är en bild på Oc loket som det såg ut strax innan skrotningen.
Detta är det utförand jag tänkt mig bygga mitt lok i, med mösskärmar, växlingsfotsteg och allt:) En bild på andra sidan av loken finns i boken "Järnvägsminnen 4"
DEnna bild har jag hittat på nätet, och om den som tagit bilden vill att den skall tas bort, säg till och jag gör det så fort som möjligt!

2008 12 30, 14:21
Kommunikationsminister

Jag vet inte riktigt skrota i Åmål. Finns i Norge Oc kvar men inte lika som SJ lok. Haft visat i Gävle 150 årsdag Oc körde till nån plats och tillbaka till Järnvägs museum. Trevligt gamla lok som håller länge. Jag tyckte skulel inte skrotas Oc. Kan skicka Malmbanans vänner museum. Försent.

2008 12 30, 16:14
Lokförare

Mycket intressant bild. Buffertbalkarna på Oc förlängdes för att få plats med "norrlandsplogen". På bilden syns två multipeldoseliknande saker. Kan det vara för att kunna köra loket från en snöslunga? Jag har inget minne av att jag hört att de båda Oc-loken var multipelkörbara.
PLj

2008 12 30, 17:01
Kommunikationsminister

Jag vet inte. Men multitipel lok har inte haft vid före 40 talet. Men kan vara Of eller Oa haft skjutsa på snöslunga. Snöplog ganska hög än vanliga Norrlandsplog. Jag minns inte hur ser ut snöplog till Oc. Jag får titta närmare.

2008 12 30, 17:47
Trafikchef
Användarvisningsbild

Mången tack för dina fina bilder! Har du möjlighet att ta lite bilder på chassit också? Från sidan, framifrån, bakifrån, underifrån samt mellan boggierna? :wink:

alsum

Jag håller med dig. Synd att skrota så fina gamla lok. :cry:

Observationer på Rocos E71 chassi

Verkar stämma mycket bra. Om jag har räknat rätt så har förebilden 14 ekrar på hjulen och Rocos lika så. Lite ledningar samt mindre detaljer som buffertar m.98 och kopplarhantag på chassit saknas dock och bör bytas ut men är lätt att fixa. Har inte med mig boken Svenska ellok till damen så jag kan inte säga så himla mycket mer just nu. Var loket designat och byggt i Sverige eller köptes två E71?

Observationer på Modellproduktions kåpa och Rocos huvar

Här finns det möjligheter att superdetaljera. Kåpan behöver A-ändeshållare och A-ändesskärmar, mösskärmar, vindrutetorkare, ledstänger (observera att dem vid dörrarna inte slutar vid tröskeln utan vid översta fotsteget på chassit), issilatorer, trissilatorbryggor och strömavtagare från t.ex. Perlmodell och Entec. Överkurs är att slipa ner konsollerna för trissilatorbryggorna och göra dem i mässingsplåt. Huvarna behöver ledstänger, nya luckor och uppflyttade nedre lyktor enligt Sids recept, tryckluft/vakuumbromsledningar, dosorna mellan dem nedre lyktorna.

2008 12 30, 19:45
Profil ICQ
VD
Användarvisningsbild

Inlägg Oc
Ingen skönhet precis, liknar en dinosaurie, men de var charmiga också :wink:

2008 12 30, 21:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Oc
pareng skrev:
Ingen skönhet precis, liknar en dinosaurie, men de var charmiga också :wink:

Håller med fult som F--,men man kan ändå inte låta bli att tycka om loket charmigt. :wink: :wink: :wink:
nidom

2008 12 30, 22:32
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 70 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa