Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 13:45



Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 SJ Fb-u HR6076 Rivarossi 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 23:41
Inlägg: 1300
Nu har det också kommit :-D

74 SJ 601 8172-5
74 SJ 601 8035-3
74 SJ 601 8102-8

Bilder


2009 09 16, 12:43
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 21:13
Inlägg: 485
Ort: Karlstad
Lite nya fotsteg och handtag - annars samma som senaste Limaversionen?

_________________
Hälsningar

Johan Stenson


2009 09 16, 13:07
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 23:41
Inlägg: 1300
Jo det stämmer nog men har inga tidigare ex själv att jämföra med.

Personligen så tycker jag att det är klart OK 8)


2009 09 16, 13:45
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 16, 23:51
Inlägg: 259
Jag har jämfört med den senaste Lima versionen och kan instämma.
Färgen är ljusare brunt än den gamla, trevligt att vagnarna är lastade.
De har andra nummer än de gamla vagnarna.


2009 09 17, 0:13
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Hade varit kul om nummervarianterna hade innehållit ursprungslittera Lu 67xxx också...


2009 09 17, 0:16
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 4:34
Inlägg: 658
Cello skrev:
...trevligt att vagnarna är lastade.


Kan lasten plockas ur?


2009 09 17, 1:36
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Jag tror inte kan ta ut. Vagnen hade bågar mellan väggar. Annars bör du såga bågar. Det skulle vore ha båda utan och med last. Finns utan last också.


2009 09 17, 8:23
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 4:34
Inlägg: 658
alsum skrev:
Jag tror inte kan ta ut. Vagnen hade bågar mellan väggar. Annars bör du såga bågar. Det skulle vore ha båda utan och med last. Finns utan last också.


Lite trist isåfall då det blir svårt att vädra vagnen och matta ner plastlooken, för jag gissar att den är i SJ brun plast och inte målad SJ brun, eller?


2009 09 17, 18:48
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 08 26, 20:45
Inlägg: 1401
Det går bra vädra vagnen men inte på last kan man ha tejpa på bågar sen vädra bågar.


2009 09 17, 20:55
Profil
Trafikledare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 16, 23:51
Inlägg: 259
Jag tror att lasten placerats på så sätt att vagnskorgen snäpps loss från underredet den sitter med fyra nabbar som man ser när man vänder på vagnen.


2009 09 17, 21:41
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 21, 4:34
Inlägg: 658
Cello skrev:
Jag tror att lasten placerats på så sätt att vagnskorgen snäpps loss från underredet den sitter med fyra nabbar som man ser när man vänder på vagnen.


Det var ungefär så jag hoppades på att det hela satt samman så att man kunde ta ut lasten underifrån. Kan ju även hända att någon vill köra med tomvagnar och bör man ju göra det möjligt att avlägsna lasten.


2009 09 18, 1:31
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 11 30, 11:42
Inlägg: 290
Hej!
Jag har prövat att ta ur lasten ur en vagn, litet pilligt men helt genomförbart! Man "snäpper" bort underdelen bara, obs att även buffertarna följer med. Vagnen är helt lika sista Lima-versionen, tyvärr också vad gäller placering av bromsblocken så det blir till att ersätta med t.ex. SMJ:s/Lokstellets dito för std-G-vagnen.
Tyvärr är färgen alldeles för ljusbrun för att likna SJ-röd men den har fin matt finish, -är, som alla vagnar från Kina, målade efter gjutning, -bra! (om de valt SJ-brunt hade det varit ännu bättre, -suck).
Jag kommer att lacka om dem med "Corrostabil"-röd efter maskning av litt-beteckningar mm. Sedan vidtar litet vädrng o. dyl. :?
/Larsess


2009 09 18, 17:32
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 19, 7:46
Inlägg: 1397
Ort: Norr om Västerås
Nån som vet när denna vagntyp började användas av SJ? :wink:

_________________
Mina hemsidor:
http://www.swedishbrasscar.com/dokument/models.html

http://www.swedishbrasscar.com


2009 09 19, 21:17
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 11 30, 11:42
Inlägg: 290
Modellen från Lima/Rivarossi avbildar egentligen en litt Fb, (f.d. Lu). Det var föregångaren till Fb-u (Fb-u har högre korg och den typen började byggas i mitten av 1960-talet, -u i litterabeteckningen anger just att den är extra hög, högre än kontinental lastprofil)
Litt Lu, som alltså blev litt Fb efter 1967, finns med i SJ:s fina godsvagnsbok för år 1961 men inte i deras lista över godsvagnar (SJF 420 Gv) daterad 1/1 1958 som jag tittat i. Således började den levereras någon gång under åren 1958-1960.
Som kuriosum kan nämnas att Rivarossi valt 3 vagnsnummer för modellerna ur serien för litt Fb men råkat märka dem med litt Fb-u! :?


2009 11 01, 19:28
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.135s | 11 Queries | GZIP : On ]