Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 04, 22:10

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 SJ Ao2 av 1909 års modell 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg SJ Ao2 av 1909 års modell
Bild

Bild

Här är en N-skalemodell som jag lämnade underlag till på 1980-talet i samband med en artikel i Järnvägar! om 1909 års snälltågsvagnar.
Den tillverkades av Arnold i Nürnberg och initiativet kom från Arnolds svenska representant.
Jag har tidigare också haft Limas S1 med DF5 och C3c, men de är sålda.
Jag ser nu hur avslöjande närbilderna blir som visar att jag fuskat med dammsugningen.
En anledning till större skalor...
Den Fleischmann-vagn som visas på länk i en annan N-skaletråd, kan den ha samma gjutverktyg som ursprung?
/ LYR

2010 02 10, 1:00
Tågklarerare

Inlägg Re: SJ Ao2 av 1909 års modell
LYR skrev:
Här är en N-skalemodell som jag lämnade underlag till på 1980-talet i samband med...

Snygg och ovanlig vagn! Har sett den någon gång på ebay.de men den kostade PENGAR!

LYR skrev:
Den Fleischmann-vagn som visas på länk i en annan N-skaletråd, kan den ha samma gjutverktyg som ursprung?
/ LYR

Vilken tråd menar du då - kikade snabbt igenom dom men hittade inte något?

mvh/anders

2010 02 10, 7:38
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: SJ Ao2 av 1909 års modell
Kommer också ihåg när vagnen dök upp i butikerna och då det var under min dåvarande "N-skaleperiod" införskaffades givetvis modellen (numera förpassad till garderoben).

Citat: "Den Fleischmann-vagn som visas på länk i en annan N-skaletråd, kan den ha samma gjutverktyg som ursprung?"

Nä, tror inte det. Den ovan avbildade vagnen fanns sedan tidigare som tysk "brunvagn" i Arnolds sortiment och när motsvarande vagnar (flera olika varianter - klassindelningar/fönsterplaceringar) kom från Fleischmann var det en helt ny modell och i alla avseende bättre. Hur Fleischmanns modeller passar som svenska kontinentalvagnar skall jag inte uttala mig om. Finns då Fleischmannsvagnarna i sortimentet? - ingen aning.

/Ola

2010 02 10, 8:25
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]