Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 12:02

Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Roco tankvagn 
Författare Meddelande
Inlägg Roco tankvagn
Köpte för många år sedan ett gäng av dessa tankvagnar som är märkta med SJ. Jag vet inte om förebilden finns. Men en bra tankvagn att träna på när det gäller att skita ner dem. Mitt första försök med tankvagnar...

Bild

Bild

Bild

Jag har inga möjligheter att sprutmåla här hemma. Utan gjorde det enkelt för mej. Inga färgpigment i form av pulver. Utan bara ett gäng burkar med färg. Som visas här...

Bild
Polly S, Oxid red och Steam power black. Humbrol Satin svart 85 (till sista lagret olja som är extra svart och lite blankare) och roströd 113, brun 62. Riktigt sunkigt blev väl resultatet. Jag har nog 5 st lika till att träna mej på. Vita tankvagnar kan väl inte vara en hit i verkligheten...

Jan

2010 02 24, 19:27
Trafikledare

Inlägg Re: Roco tankvagn
Det där var rena rama "vitrinklassen" jämfört med mina första stapplande steg av vädring efter att ha läst en illustrerad artikel i Allt om Hobby 1969.Jag lyckades fördärva ett helt gäng godsvagnar! :( När jag nu på gamledar har återupptagit mjhobbyn gick jag lös med lacknafta och tops på eländet,och då visade det sig att resultatet blev ganska hyfsat efter frenetiskt gnidande. :-D

2010 02 24, 19:41
Trafikledare

OJ, -vad fint, Jan!
Detta som första försök, -var skall det månne sluta? :wink: Jag smutsar själv gärna tankvagnar och dina bilder får mig nästan att rusa in i hobbyrummet på en gång! Föredömligt, på min ära! Får vi ser mer?
/Larsess

2010 02 24, 19:53
Tackar. Jo Larsess, jag har ett gäng till av samma sort att träna på. Men jag får nog försöka att smyga med mej några till jobbet nån dag där jag har möjlighet att sprutmåla. Det ska bli roligt och jag tror nog att det kan bli ett mycket bättre resultat.

Och visst ubbehuggkubbe, Allt om Hobby-sjukan var det några som kallade detta en gång i tiden. Jag har som du sabbat åtskilliga vagnar och minnst ett par lok i min ungdom efter AoH:s recept. Haha. Tog väldigt många år innan jag vågade på mej detta igen...

Ps. Dessa vagnar som vi ser här kanske inte ens transporterade olja, det är inget som jag vet något om. Men bra att träna på är dom hur som helst. Kanske jag får smutsa ner de andra på ett annorlunda sätt? Någon som vet bättre? Skriv gärna en rad.

Jan

2010 02 24, 20:25
VD
Användarvisningsbild

Härligt Janne,själv är jag för feg att vädra mina så hårt.Men efter dina bilder kanske jag vågar lite mer.
/Martin

2010 02 24, 21:05
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Jo, det fanns vagnar märkta på detta sätt som är(var) ganska lika rocovagnen. Dock fanns bara ett par vagnar. De torde inte ha något "oljespill" runt domen då det var någon form av lim eller plast som transporterades i dessa i ett fast omlopp(minns inte var)

/Kristian

2010 02 24, 21:11
Ibland så ser tankvagnar rent av för jäkliga ut. Kollade runt lite på nätet. Men de finare som jag har köpt på senare år ska jag vara mer återhållsam med. Har tex mycket fina vagnar från Mj-hobby, två-packen med bla Nynäs. En silver och en svart. Och alla dessa Kleinbahn som försvenskats så fint av Borlängesnubben.(?) Han som sålde sina alster på alla marknader du vet. Dessa är ju svåra att låta bli, en del har inköpts. Det är något visst med tankvagnar. Men jag ska som sagt vara mer försiktig med dem. Dessa vita vagnar tycker jag inte gör så mycket om de ser extra sunkiga ut. Dom är inga skönheter innan heller... :)

Ser nu Kristians inlägg. Tack för upplysningen! Det är som jag misstänkte. Ska smutsa ner de andra på ett annat sätt.

Jan

2010 02 24, 21:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mycket fin gjort. vist är det kul att sitta leka fram det färdiga resultatet tycker att där är väll inget att klaga på det är ju mästerligt snyggt jobbat :mrgreen: :mrgreen:
har själv gjort lite trevande expriment på roco och Kleinbahn tank vagnar.

jag har sprutat mina med vajio. rocon är om målad helt efter som den var grå/blå tank
http://mrhansenochpisen.blogspot.com/20 ... adrat.html

Bild

Bild

THE SHOW MUST GO ON

2010 02 24, 21:37
Profil WWW
Trafikchef

När det gäller vädring Janne,,,,

Varför ser man inga rostiga ryska apatitbåtar på sjöfartsmuseum ?

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 02 25, 7:33
Ingen dum ide. Vi i modellverkstaden har lekt med tanken. Ett problem är att de högre tjänstemännen inte har någon fantasi eller nytänk. Tänk att få göra en halvsjunken skärgårdsbåt typ en slup kraftigt beväxt med sjögräs och annat grönt i rosten. Allmänt helrisig. Men det är klart jag jobbar ju inte på en lekstuga(?). Skämt åsido, vi hinner inte bygga så mycket nytt, varje fall inte just på mitt jobb. Mest reparationer. Ryskt samlar vi ej på heller, egentligen bara Svenskt eller med Svensk anknytning. Men jag vill minnas att det finns en skicklig modellbyggare här i Sverige som rostar ner utländskt örlog. Plastbyggsatser. Bl a en stor ubåt, minns ej var jag sett dessa. Kanske i Allt om Hobby? Eller möjligtvis i hobbybutiken Wentzels.

faller hansens tankisar är ju läckra, rostrött skit från banan... :wink:

Jant

Senast redigerad av jan claesson 2010 02 25, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

2010 02 25, 8:43
Trafikledare

Hej!

Så här ser två av mina vagnar ut:

Bild

Bild

Och här finns beskrivningar på hur jag gjort:
http://www.lattermann.com/_cdb/mj/model ... ontent.htm
http://www.lattermann.com/_cdb/mj/model ... ontent.htm

Bild

Modeller är modellen!
http://www.lattermann.com/mainline

2010 02 25, 11:57
Mycket snygga, lagom skitiga. Kollade på "Nitton" där finns det väldigt varieade smutshetsgrader. Som dina och till förskräckligt skitiga minst sagt. Riktigt roligt att skrolla genom alla foton där. Nästa vagn ska jag vara betydligt mildare med. Såg dessutom att snarlika vagnar som dessa från Roco fanns även märkta med oljeprodukter av olika slag. Om jag får tag i lämpliga dekaler någonstans så kanske jag fortsätter på den inslagna banan med oljespill.

Jan

2010 02 25, 12:13
Trafikledare

De Roco-vagnar som du, Jan visar i denna tråd har ju isolerad tank, därav alla skarvar och nitar. De skall alltså hålla en viss given temperatur "under resan". Därav kanske att vanlig brännolja och bensin mm inte fraktades i dem. Men jag tror att asfalt o dyl. krävde isolerade tankar och asfalt är ju väldigt svart och kladdigt! Så din smutsning känns helt på sin plats. F.ö. kanske det står på litt-skylten vad vagnarna var avsedda för!? Vet ju dock att dessa modeller bara är "märkningsförsvenskade" tyskar så det kanske inte riktigt stämmer ändå.
Men; -Keep up the good work!
/Larsess

2010 02 25, 14:14
Ja för tusan, här ska det skitas ner... Hittade ett par goda exempel på Nittons sidor.

Bild

Bild
Här tycks det också handla om isolerade tankar, men med Olje/bensinbolagens loggor.

Bild
Här är ju ett strålande exempel på nedsmutsning. Jösses där ligger jag själv i lä. :shock: Nittons hemsida är en guldgruva!

Mina vagnar från Roco har på skylten följande skrift: För kemiska produkter. Dessutom hemstation Malmö.

Ps, vad hittar jag lämpliga dekaler till mina tankvagnar?

Jan

2010 02 25, 14:36
Trafikledare

Nynäsvagnsbilden är verkligen läcker! Typisk asfaltsvagn, se de två skorstenarna för uppvärmningen på ena gaveln!
Fina dekaler för tankvagnar litt Uh (alltså 1967-c:a -80) finns hos "Dekaler o Etsat", de har dock ej logotyper för oljebolagen, sådana har förut funnits hos "Entec", kanske finns något ark kvar där?
/Larsess

2010 02 25, 15:04
När jag nyss läste om faller hansens senaste vagnar från "grossisten" så kan jag inte längre undanhålla ett par foton på en minnst sagt bedagad tankvagn...

Bild

Bild
De här du Anders, försök att efterlikna denna i rostens tecken. :shock: En härlig nitad vagn som sett sina bästa dagar. Fotad av mej den 27/2 -94 vid Grängesberg. En bangård full av ånglok som skulle avyttras eller skrotas efter att SJ beslutat att upphöra med beredskapsloken, varje fall ångloken. En hel del gamla vagnar fanns till beskådan också. Undrar om denna tankvagn fick ett nytt liv som museivagn?

Tyvärr har jag ej fått tag på dekaler med bensinbolagens loggor så mitt egna projekt med nedsmutsning av tankvagnar har avstannat för tillfället.

Jan

2010 03 06, 16:59
Moderator
Användarvisningsbild

Jag fick ganska nyligen hem ett entec ark, så de bör finnas fortfarande. Mycket trevligt på det arket, men dekalerna är i "kopiatorkvalitet" och kräver ljusa bakgrunder. Bärfilmen är därtill relativt tjock.

2010 03 06, 19:57
Tackar Kristian, då ska jag göra ett försök på Entec, jag såg ej någon info på Essos hemsida. Känner ju honom sedan tidigare då jag inhandlat hans etsplåtar på Saltsjöbanetågen. Privat hemleverans fick jag dessutom av dessa. :)

Jan

Senast redigerad av jan claesson 2010 03 08, 8:39, redigerad totalt 1 gång.

2010 03 07, 22:02
Moderator
Användarvisningsbild

Om du inte får tag på något, så hör av dig så kan vi kolla om det finns något kvar på det ark jag har, som du behöver, jag kommer aldrig använda allt själv ändå!

2010 03 07, 23:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Fick inspiration av Janne C:s Q12 "Esso" - så då tyckte jag det var läge att koppla på...
/ LYR

2010 03 08, 2:19
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa