Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 14:57

Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Roco tankvagn 
Författare Meddelande
Inlägg Re: Roco tankvagn
När jag nyss läste om faller hansens senaste vagnar från "grossisten" så kan jag inte längre undanhålla ett par foton på en minnst sagt bedagad tankvagn...

Bild

Bild
De här du Anders, försök att efterlikna denna i rostens tecken. :shock: En härlig nitad vagn som sett sina bästa dagar. Fotad av mej den 27/2 -94 vid Grängesberg. En bangård full av ånglok som skulle avyttras eller skrotas efter att SJ beslutat att upphöra med beredskapsloken, varje fall ångloken. En hel del gamla vagnar fanns till beskådan också. Undrar om denna tankvagn fick ett nytt liv som museivagn?

Tyvärr har jag ej fått tag på dekaler med bensinbolagens loggor så mitt egna projekt med nedsmutsning av tankvagnar har avstannat för tillfället.

Jan

2010 03 06, 16:59
Moderator
Användarvisningsbild

Jag fick ganska nyligen hem ett entec ark, så de bör finnas fortfarande. Mycket trevligt på det arket, men dekalerna är i "kopiatorkvalitet" och kräver ljusa bakgrunder. Bärfilmen är därtill relativt tjock.

2010 03 06, 19:57
Tackar Kristian, då ska jag göra ett försök på Entec, jag såg ej någon info på Essos hemsida. Känner ju honom sedan tidigare då jag inhandlat hans etsplåtar på Saltsjöbanetågen. Privat hemleverans fick jag dessutom av dessa. :)

Jan

Senast redigerad av jan claesson 2010 03 08, 8:39, redigerad totalt 1 gång.

2010 03 07, 22:02
Moderator
Användarvisningsbild

Om du inte får tag på något, så hör av dig så kan vi kolla om det finns något kvar på det ark jag har, som du behöver, jag kommer aldrig använda allt själv ändå!

2010 03 07, 23:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Fick inspiration av Janne C:s Q12 "Esso" - så då tyckte jag det var läge att koppla på...
/ LYR

2010 03 08, 2:19
Kristian skrev:
Om du inte får tag på något, så hör av dig så kan vi kolla om det finns något kvar på det ark jag har, som du behöver, jag kommer aldrig använda allt själv ändå!

Tusen tack Kristian! Jag verkar ha tur ändå, då Entec har ett ark kvar. Resten hade han sålt till en hobbyaffär i norr... Jag får se vad jag ska hitta på med dekalerna på mina resterande Rocovagnar av samma typ som tidigare i tråden.

Och ett läckert foto från LYR igen ser jag. Tackar för det.

Jan

2010 03 11, 17:28
Hade som sagt turen att komma över ett ark dekaler från Entec, sista han hade kvar. Jag har varit lite mildare med vädringen här än den första vagnen jag visade på tråden.

Bild
Och jag har inte alls brytt mej om några verkliga förebilder utan har helt enkelt bara velat göra Rocovagnarna lite mer "mysiga".

Bild
SVENSKA GULF OIL CO. AB är den vagnen som var våldsamt vädrad i början på tråden. Men omarbetad som sagt.

Bild
Den vita till vänster står på tur nästa gång. Och förhoppningsvis så har jag blivit bättre på att vädra tankvagnar med den här träningen så jag vågar mej på pärlorna i bakgrunden också...

Tankvagnar är lite speciella att vädra. Och dessutom är de ju så läckra.

Jan

2010 03 29, 17:03
VD
Användarvisningsbild

En trevlig sammling tankvagnar du har Jan.Vädring är en smaksak och även vilken epok man ska köra.
Tycker du har lyckats bra med dina vagnar och ser gärna fler bilder.
/Martin

2010 03 29, 21:58
Profil WWW
Tack Martin. Denna typ av Rocovagnar är äldre än vad jag trodde, står rev 1960. Nästa rev 1963. Men kanske det är fantasi från tillverkaren? Liksom min fantasi med dekalerna... :)

Jan

2010 03 30, 8:50
Dags för tankvagn nummer tre från Roco. Dekaler från Entec igen, Nynäs. Här hade jag inte tillgång till den blå randen runt vagnen. Det blev till och maska och måla med Humbrol, turligt nog så har jag en mycket lik blå färg.

Bild

Bild
Här har jag skrapat bort Rocos dekaler. Räknar med att kommande patineringen döljer detta.

Bild
Dekaler på plats. Och har precis mattsprutat med Krylon i en första omgång. Lite läbbigt då den sprayen lätt krackelerar både färg och dekaler. Man får verkligen vara försiktig. Denna gång ska jag följa lite tips från hakang med färgpigment vid nedskitningen i nästa skede. Jag har använt färgpigment på en hel del vagnar av annan typ tidigare. Fast tankvagnar är lite speciella med oljeklet mm.

Jan

2010 04 04, 19:48
Och så var vagn nummer tre färdig.

Bild
En liten annan grundton, svårt att se i lampljus på bilden. Denna gång vädrad nästan bara med färgpigment från konstnärsbutik/färgaffär. Och slutligen en dusch av Testors matta spray, som dessutom hostade till och fick då ett fläckigt stuk. Burken var så gott som tom. Men det gjorde en viss effekt.

Nu får det vara nog med vädring av tankvagnar här hemma. Jag ska banne mej göra som hakang med resten, 10 st till. Spruta dom vid något tillfälle på jobbet för min del... :roll:

Jan

2010 04 06, 19:16
Trafikledare

Någon sade någon gång att Nynäs tankvagnar inte alls var vita utan att det bara var något som MJ-tillverkarna fått för sig. De skulle varit svarta eller silvriga i verkligheten. Kan detta påstående stämma eller fanns det vita?

Bild

Modeller är modellen!
http://www.lattermann.com/mainline

2010 04 06, 23:00
Själv har jag ingen aning om det. Jag har inte sett någon vit på nätet. Hade tänk måla vagnen i silver, men tror att färjen lyst igenom mina dekaler, de kräver en ljus bakgrund. Hade inte så många att välja på så det blev en Nynäsmärkt vagn. Esso-märkning är något som jag saknar helt då jag ej funnit några sådana dekaler. Någon som har ett tips? Den varianten som syns på LYR:s foto. Har också ett par svarta Rocovagnar som ska få en lämplig behandling. De är exakt lika de vita här. De är märkta Q12
Nu har jag varje fall försökt att få till vagnarna efter bästa förmåga utan möjlighet att spruta. Tycker att det var väldigt plastigt intryck innan behandlingen och ser betydligt trevligare ut nu än när de hade modernare dekaler och efter nedsmutsning. :)

Jan

2010 04 07, 8:00
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Jag har följt stinsen-trådarna och även denna med stort intresse, men inte varit så aktiv på sistone, beroende på att min mest använda dator tappat sista gnistan och då dragit med sig all kringutrustning. Men jag har hållit mig uppdaterad via en gammal slö laptop som varit min livlina ut på nätet. Men nu börjar jag känna att jag måste lämna några synpunkter och bild-bidrag. Jag köpte några tankvangar på 60-/70-talet, som jag tyckte såg svenskliknande ut. Och för att skapa SJ-märkning jobbade jag i fotolabbet och skalade ner riktiga märkningar från mina fotograferingar – en av dessa är den Esso-vagn som finns tidigare i bild här ovan. Den verkar lite ovanlig(?) - har två påfyllnings-domer har jag nyss upptäckt!
Jag vandrade då bl.a. i Värtan och tog lite avställda Q12:or. Ska visa mer så småningom men är inte klar ännu med skanner och photoshopinstallation.
Men jag plockade idag fram några vagnar som jag inte sett på länge och har lagt märke till här av Jannes ”dekal- och smutsskola” med Roco-material att det borde finnas fler varianter på 2-axliga tankvagnar - eller är de borta från marknaden numera?

På min bild ses en Liliput med självbärande tank, som alltså inte behöver ramverk. Och en rätt fet Märklinare (med två saknade ”utlånade” buffertar) med en Shell-logga urklippt från ett kvitto efter nån tankning, vidare en, från fabrik svenskmärkt Roco och så en representant från östtyska Ehlcke i Piko-familjen, ännu inte nedsölad med oljespill, men jag har ytterligare en (sedan 40 år bakåt) påbörjad av samma modell, men med silverfärgad tank med drällspill ner efter tanken – blir frestad att avsluta den processen nu.
Och angående Nynäs-vagnarna var de som användes avsedda för asfalt svartmålade medan transporter för olja/bensin var silverfärgade, senare skulle de vara vita för att inbilla omgivningen att det var miljövänlig last som skvalpade innanför de cylindriska plåtsvepen. Mer tankar om tankvagnar är välkomna.
/ LYR

2010 04 08, 0:35
Trevliga vagnar du visar upp LYR, hemknåpat enligt den gamla goda tidens anda (?) då man var fyndig som hittade på allt i märkningsväg. Och där fick vi en förklaring om miljövänlighet hänger på färgen, hihi. Fixade till en Kleinbahnvagn, en sådan med boggier och försvenskad redan vid inköpet. GULF-märkning. Nätet hemma har havererat så det blir mer mj-hobby som gäller nu. Lika bra att passa på då :wink: Livlinan ut på nätet blir jobbdatorn medan de andra fikar... :) Bilder kommer senare.

Jan

2010 04 09, 8:16
Tankvagn nr fyra klar.

Bild

Bild
Klein modellbahn. Gulf, epok III. Vet ej här heller om förebilden funnits, misstänker att denna modell är lik någon Svensk tankvagn. Kanske har jag skitat ner för mycket? När man sitter på sin kammare är det svårt att sätta stopp ibland. Den här gången har jag stänkt smutsblandningen med en tandborste, smutsiga kulörer i en soppa med lacknafta. Vad gör man inte i brist på en färgspruta... Buffertarna ska få någon form av oljig svart.

Jan

2010 04 09, 20:54
Kommunikationsminister

http://hem.bredband.net/b113915/one/tankvagnar.htm

Bild
Bild från samma hemsida. Värd ett besök.

2010 04 09, 21:05
Tackar för den länken Johan, modellen är verkligen lik förebilden. Verkar dock vara betydligt renare än min modell... :)

Jan

2010 04 09, 21:26
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

det där är mina faviss vagnar har ett gäng av just den gulf vagnen. både rena och vädrade. dessa vagnar funkar kanon till och med med kortkopel mm .

snyggt jobbat broder.

//hansen :roll:

THE SHOW MUST GO ON

2010 04 10, 1:03
Profil WWW
Tågklarerare

Härliga bilder på tankvagnarna!
Gillar speciellt Jannes vädrade Nynäs-vagn, kanske för att Nynäs ligger mig varmt om hjärtat då min far sålde
all möjlig "smörja" från detta bolag :-D
I boken om Nynäs, "Oljeraffinaderiet i Nynäshamn 50år" hittade jag denna bild på en tankvagn:
Bild

2010 04 11, 16:43
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa