Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 16:28

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Riktigt vatten och dammar 
Författare Meddelande
Trafikledare

Inlägg Riktigt vatten och dammar
Jag satt och tänkte på Moälven som rinner igenom Örnsköldsvik idag faktiskt och börja fundera på det här med vårflod och hur man kan förbättra säkerheten kring sånt.

Men då kom jag på att det finns ju vattenpumpar säkert i alla möjliga storlekar, tänk om man skulle anlägga en älv i en modell där man har vatten som rinner utmed berget, och självklart ska det vara ställbar vattenmängd också, men hur gör man då när vårfloden kommer?

Jo för att inte skada det intilliggande markerna så bygger man små sjöar utmed älven som man skall kunna styra vattendjupet på så klart, då vårfloden väl kommer kan man låta en del av vattnet komma in i dessa sjöar och på så sätt förhindra översvämningar.

Men det är ju klart, då ska ju dessa sjöar vara tom innan vårfloden kommer och under tiden vårfloden pågår skall bra en liten andel av vattenmängden gå in i sjöarna - för att dom inte ska svämma över direkt.

Hur gör man en damm då? Lite vattenfast lera som man kan bränna i ugnen, detta tillsammans med skruvar eller ljängor där man helst på automatisk/elektronisk väg kan "ljänga upp" eller eller "ljänga" ner dammluckorna som styr hur mycket vatten som rinner in i sjöarna.

Det var som sagt en fundering - där jag tänker både i modellskala och verklighet, men jag kanske kan få några bra genssvar i det hela.

2010 03 20, 2:11
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Riktigt vatten och dammar
Hej
Det låter verkligen intressant :-D
Du "målar" med Epoxy "din ström och du har ett vattentätt underlag för rigtig vatten :wink:
Se link: http://www.vikinghobby.dk/index.php?_a= ... ductId=668

Egna experiment:
http://www.fjordens-naturskole.dk/natur ... byg/aa.htm

Med venlig hilsen
Reiner

2010 03 20, 20:37
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Smukt, Reiner!

2010 03 22, 11:52
Profil WWW
Trafikledare

Men se där ja, vad skrev ni? Jo Epoxy, verkar vara nått som gör att underlaget "håller tätt" så om man drar på 2-3 varv epoxy på underlaget och sedan gör sjöbotten på det så kanske man får till en liten sjö, jag har funderat lite på att experimentera, jag kanske bygger ett landskap innan den dyra tågsatsen kommer på plats, ja jag har iförsig 2 beg satser som är sen förr, som man kan prova lägga ut och ha som "gamla spåret" d.v.s. spår som inte används, så jag har en liten början där.

Men som sagt, jag ska ta en titt på dessa bilder igen och spåna vidare på det hela.

*Tänker högt som vanligt* :twisted:

2010 03 29, 23:58
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Jag förstod inte mycket av vad du skrev :(
Men här mitt förslag som bild :wink:
Bild
Med venlig hilsen
Reiner

2010 03 30, 12:44
Trafikledare

Det kanske är nått, epoxy som kanske då är vattenavvisande och ovanpå detta lite äkta vatten.

Nått att fundera på, dock framtidsprojekt.

2010 06 15, 5:41
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Äkta vatten ser inte ut som vatten i liten skala, eftersom det inte rör sig skalenligt. Sen skulle ju jag vara rätt skeptisk till vatten i närheten av modeller, men det är ju jag det.

2010 06 20, 11:33
Profil WWW
Trafikchef

Magnus63 skrev:
Äkta vatten ser inte ut som vatten i liten skala, eftersom det inte rör sig skalenligt. Sen skulle ju jag vara rätt skeptisk till vatten i närheten av modeller, men det är ju jag det.

Om man inte behöver skarpt H2O för att t.ex visa fartygsmodeller i rörelse i sitt naturliga element skulle jag avråda från att experimentera. Att blanda in hantering av vatten i modellmiljöer som i grunden består av icke naturligt vattenfasta material för med sig mycket merarbete och risker. I slutändan riskerar man också ett onaturligt utseende precis som Magnus63 påpekar. Det är svårt att få ens en fontän på ett torg att se realistisk ut med riktigt vatten i.
Egenskaper som viskositet och ytspänning låter sig inte skalas och avslöjar snabbt att H2O alltid uppträder i skala 1:1 hur man än försöker kamouflera det med en nedskalad omgivning.

Det har däremot funnits gott om exempel på hur man med syntetiska material har lyckats uppnå mycket trovärdiga modeller av vatten. Det stora kvarvarande bekymret i dessa fall är väl att hålla "vattnet" dammfritt på ytan.

2010 06 20, 14:10
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]