Re: Riktigt vatten och dammar
Magnus63 skrev:
Äkta vatten ser inte ut som vatten i liten skala, eftersom det inte rör sig skalenligt. Sen skulle ju jag vara rätt skeptisk till vatten i närheten av modeller, men det är ju jag det.
Om man inte behöver skarpt H
2O för att t.ex visa fartygsmodeller i rörelse i sitt naturliga element skulle jag avråda från att experimentera. Att blanda in hantering av vatten i modellmiljöer som i grunden består av icke naturligt vattenfasta material för med sig mycket merarbete och risker. I slutändan riskerar man också ett onaturligt utseende precis som Magnus63 påpekar. Det är svårt att få ens en fontän på ett torg att se realistisk ut med riktigt vatten i.
Egenskaper som viskositet och ytspänning låter sig inte skalas och avslöjar snabbt att H
2O alltid uppträder i skala 1:1 hur man än försöker kamouflera det med en nedskalad omgivning.
Det har däremot funnits gott om exempel på hur man med syntetiska material har lyckats uppnå mycket trovärdiga modeller av vatten. Det stora kvarvarande bekymret i dessa fall är väl att hålla "vattnet" dammfritt på ytan.