Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 24, 2:44

Svara på tråd  [ 680 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Nästa
 Reklamskyltar. 
Författare Meddelande
Haha, det gör inget M-M. Jag har mer material att mata dej med om så kräves. :wink: På din egen tråd... men visst är det av intresse här också. Då årtalet kanske ringas in. Kul att nidom blev nästan lite tårögd också. Så är det med oss människor att vi blir så nostalgiska över våra minnen om det så må vara ett ställe vi har jobbat på i ungdomen eller något annat. Kanske inte för alla förstås.

Jan

2010 03 28, 14:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Haha, det gör inget M-M. Jag har mer material att mata dej med om så kräves. :wink: På din egen tråd... men visst är det av intresse här också. Då årtalet kanske ringas in. Kul att nidom blev nästan lite tårögd också. Så är det med oss människor att vi blir så nostalgiska över våra minnen om det så må vara ett ställe vi har jobbat på i ungdomen eller något annat. Kanske inte för alla förstås.

Jan

Och i hörnet på huset bredvid fanns ett fik där vi ibland smyg ner och tog en tjuvfika,då hände det ofta att Dir.Palmer eller den elaka kamrern Fru Grave stog i dörren och hotate med löneavdrag, vilket aldrig hände.I bottenvåningen fanns även då Örnqvist herrkläder,samt runt hörnet ett annat poppis ställe och det var krogen Zum Francisskaner,och inte att förglömma alla Silja Line båtarna som då la till varje morgon.Härliga minnen. :-D :-D :-D
nidom

2010 03 28, 15:09
Tågbefällhavare

Orsaken till att chaffisen på 63:ans buss kan ta sig en liten promenad i vårvädret (?) är just att han väntar på avgångstiden. Detta är alltså buss 63 som hade ändhållplats just här. Detta var före den Sydvästra tunnelbanans tid och buss 63 gick från Gröndal till Slussplan. Den vände ute vid Ekensbergs varv, gick så in till Södertäljevägen, över Liljeholmsbron och vidare Hornsgatan till Slussen. Där körde man ned mot Skeppsbron, vek vänster och stoppade som på bilden. Vid återfärd vek man vänster upp mot Katarinavägen, körde genom ena slussknorren och kom upp till Hornsgatan. Med hållplats bredvid vändslingan för vagn 16 och 17.

Ursprungligen trafikerades sträckan av spårvagn 18. Denna lades ned år 1949 och ersattes då av busslinje 98 som blev trådbusslinje. En linje som trafikerades av Alfa-Romeo ledbussar. Som dess värre inte visade sig hålla önskad kvalitet så dessa ersattes ganska snart med "vanliga" trådbussar. Vilka i sin tur efter några år ersattes med "vanliga" bussar. Varvid linjen numrerades om till buss 63.

När fotot tas har busslinjen bara några få år kvar. När SydVästra T-Banan invigdes 1964 blev den ersatt av en så kallad "matarbuss" från Liljeholmen med nummer 133. Och sedan dess har bussen till Ekensberg haft ett antal olika nummer i takt med att den andra änden av linjen har förändrats.

2010 03 28, 15:31
Ännu en frissaneonare...

Bild
Också plåtad denna afton.

Jan

2010 03 31, 22:13
Ett gammalt foto igen...

Bild
Skyltar på Blecktornsgränd, Brännkyrkogatan närmast och då på Söder i Stockholm. Fast det vet väl alla nu? :) Torde mej veta att året är 1958.

Foto: Bo Claesson.

Jan

2010 04 03, 11:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Ett gammalt foto igen...
Skyltar på Blecktornsgränd, Brännkyrkogatan närmast och då på Söder i Stockholm. Fast det vet väl alla nu? :) Torde mej veta att året är 1958.

Läckra skyltar, fr a gillar jag den för pianoflyttarna - det är väl ett utdött yrke numera (snart har väl ingen ett "riktigt" piano!?!)

Så bilarna då (förstås :P ), närmast till vänster en amerikansk Ford av efterkrigsmodell årgång 46-48 (notera hur lik Volvo PV 444 är denna modell - Forden kom ju redan -42 egentligen men produktionen blev ringa innan -46 pga kriget) - till höger en VW Typ 2 split window. Men nu kommer vi till det roliga, från tvärgatan en bit bort svänger det ut en Citroën 2 CV!!!

2010 04 03, 12:15
Nu var du verkligen snabb M-M! Imponerande. Undrade faktisk själv när den första CV:n kom ut. Har inte hunnit googla på det ännu. Men det ska jag göra senare. Nu ska det ut och handlas påskgodis till ungarna igen. Påsen minskade betänkligt redan igår. Undrar om inte "apoteket" också är öppet idag? Den påsen är också tom...

Jan

2010 04 03, 12:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Nu var du verkligen snabb M-M! Imponerande. Undrade faktisk själv när den första CV:n kom ut. Har inte hunnit googla på det ännu ...

Utan att googla så är mitt grundtips 1947, möjligen +/- något enstaka år!

2010 04 03, 20:21
Försöker klura ut hur skannern kan läsa av negativ i storlek 6x6. Det är f**n inte så lätt. Ett försök här...

Bild
Skannade negativ blev väldigt ljusa, var tvungen att jobba med kontraster här. Inte alls bra. Men ändå en början, har en massa negativ i denna storlek. Bara äldsta sonen ville vakna någon gång så är jag säker på att kunna få till även dessa negativalbum. (4st).

Tror att vi är på Gustav Adolf torg som det hette då, senare Mariatorget på Söder men med en annan kiosk än den som finns på sidan 7 och 8 i tråden. Hoppas att jag får till dessa neg, en massa balla foton från slutet av 50-talet. Reklam, bilar, fartyg, kranar, spårvagnar, gamla kåkar, nya kåkar, hamnmiljöer ja gudars vet allt. Det här fotot får stå för reklam för Apotekarnas, neon?

Foto Bo Claesson

Jan

2010 04 10, 11:24
Kommunikationsminister

Citat:
från tvärgatan en bit bort svänger det ut en Citroën 2 CV!!!

Förstår inte varför jag kom att tänka på Jacques Tati? Ökendass som sagt...

2010 04 10, 11:32
Trafikledare
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Försöker klura ut hur skannern kan läsa av negativ i storlek 6x6. Det är f**n inte så lätt. Ett försök här...

Bild
Skannade negativ blev väldigt ljusa, var tvungen att jobba med kontraster här. Inte alls bra. Men ändå en början, har en massa negativ i denna storlek. Bara äldsta sonen ville vakna någon gång så är jag säker på att kunna få till även dessa negativalbum. (4st).

Tror att vi är på Gustav Adolf torg som det hette då, senare Mariatorget på Söder men med en annan kiosk än den som finns på sidan 7 och 8 i tråden. Hoppas att jag får till dessa neg, en massa balla foton från slutet av 50-talet. Reklam, bilar, fartyg, kranar, spårvagnar, gamla kåkar, nya kåkar, hamnmiljöer ja gudars vet allt. Det här fotot får stå för reklam för Apotekarnas, neon?

Foto Bo Claesson

Jan

Vad har du för scanner ? Jag brukar lägga mina negativ löst på scannern om dom är för stora för ramarna

jobba med nivåer istället för kontrast så brukar det bli bättre
Bild

2010 04 10, 11:40
Flatbeddsskanner Epson Perfection V500 Photo, heter den. Finns ramar som nästan passar 6x6 neg. Vi har försökt utan ramar på alla upptänkliga sätt men gått bet hitintills. Har andra udda storlekar från min farfar också. Hopplöst, läser av en tredjedel av dessa neg. Vanliga storlekar och diabilder är inga problem alls. Däremot mina egna Instamatikneg som är fyrkantiga är totalt hopplösa. Där läser skannern av en hel bild och nästa en halv. En halv och nästa hel osv. Men jag ska jobba vidare på problemen...

Jan

2010 04 10, 11:54
Sådärja, skam den som ger sej. Vi klurade ut hur man skannar utan ramar, det var ju egentligen inte så svårt. Negativet från kiosken var bara så underexponerat. Jag trodde jag gjort fel med skanningen. Här är ett foto till med reklam, GULF-skylt...

Bild
Mopedbränsle står att läsa. Det är farsan på bild. Jag är ganska säker på att det är vid Johanneshov/Gullmarsplan då jag ser på nästa neg.

Foto Bo Claesson, 50-talets senare hälft.

Jan

2010 04 10, 17:15
Tågbefällhavare

Snälla Janne!
Inte vill jag gnälla, men torget hette Adolf Fredriks torg. Varför jag kom i ihåg det, skall jag berätta en annan gång. Jag skäms nämligen lite.

Roland?

2010 04 10, 19:00
Ja jag skäms lite med. Ett av mina vanliga järnsläpp det där med namn på torg. Kollade faktiskt på tråden men när jag kom tillbaks så var det redan glömt. :roll: men kanske somliga minns det bättre som var vuxna redan då. Haha...

Ja vad var det som hände nu då? :wink:

Jan

2010 04 10, 21:46
Och medan jag väntar på en bekännelse från Roland så visar jag ännu ett foto från den där dagen då farsan tankade moppen på GULF-macken, dvs som jag påstod var vid Johanneshov/Gullmarsplan. Och visst var vi där. Ett negativ efter det förra.

Bild
Läktare vid bakgrunden. Ett par år innan Johannes isstadion byggdes för hockey inomhus, 1963 som Donkeyman beskrev i en annan tråd. Det är en viss skillnad mot nu då Globen och andra nyare köplador ligger här. Södertörnsbussarna har en stor terminal här numera. Så även tvärbanan passerar här fast bakom hela härligheten.
Foto Bo Claesson

Jan

2010 04 10, 23:39
Kommunikationsminister

Underbar bild, och t o m jag ser att det är en bil döpt efter herr Benz hustru som susar förbi...

2010 04 10, 23:52
Härligt Johan, du han före... :-D

Jan

2010 04 10, 23:57
Kommunikationsminister

Troligen för att han har mer sociala förpliktelser att sköta. Jag har "egen-helg" utan vare sig barn eller hjärtans kär som lånat bort sig till sin keramiker-barndomskompis, så jag har vissa fördelar för stunden...

2010 04 11, 0:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan Molin skrev:
Underbar bild, och t o m jag ser att det är en bil döpt efter herr Benz hustru som susar förbi...

Var det verkligen herr Benz hustru som hade detta namn? Jag har för mig att det var en av Herr Benz goda vänners (och finansiärers) vackra dotter som lystrade till det vackra namnet som sedan fick ge namn till bilarna!?!

Hursomhelst - vagnen i bild torde väl vara en 219 S? Förvisso är den fångad i flykten med rätt så lång slutartid och därför väl lite "utdragen" - men det ser väl ändå ut som att den har den lite längre nos som vagnar med rak sexcylindrig motor hade jämfört med den fyrcylindriga 180-modellen? Och fr a de dubbla kromlisterna på sparklådorna hade väl bara 219 S-modellen?

2010 04 11, 0:32
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 680 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34  Nästa

Nyheter mjhobby.se