Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 15:08

Svara på tråd  [ 676 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 34  Nästa
 Reklamskyltar. 
Författare Meddelande
Inlägg Re: Reklamskyltar.
En damfrissa till...

Bild
Men med ej fungerande neonskylt. Fridhemsgatan igår, och tegelborgen speglar sej elegant.

Jan

2010 03 17, 20:37
Lokförare
Användarvisningsbild

Här kommer några neonskyltar fårn Iggesund.

En skylt som har sett sina bättre dagar.
Bild

Folkets Hus finns ju så klart
Bild
Bild

En fritidsgård finns ju så klart också.
Även om den inte är så aktiv längre.
Bild

2010 03 20, 13:23
Tusen tack hyperstate! Vad kul att få se dessa neonarna. Folkets hus på väggen och Brinken fritidsgård är ena riktiga höjdare. :) Och vad trevligt att få se skyltar även från Iggesund på tråden.

Jan

2010 03 20, 13:29
Lokförare
Användarvisningsbild

Biograf i Uppsala.
Bild

Bild

2010 03 20, 13:31
Lokförare
Användarvisningsbild

En Klädaffär i Ö-vik
Bild

2010 03 20, 13:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Apropå reklamskyltar ute i landet kan jag inte låta bli att visa denna "Jehovas Vittnen - Rikets Sal" som jag såg i trakten av Gysinge i somras. Tydligen är bokstäverna i RIKETS SAL lösa och här har någon lustigkurre roat sig med att kasta om dem.
Bild

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 03 20, 14:38
Profil WWW
Lokförare
Användarvisningsbild

Den var hur bra som helst. :lol: :lol:

2010 03 20, 14:47
Haha, skitbra Sture. Tack för den! Humor är det som behövs då och då. :lol: :lol:

Jan

2010 03 20, 14:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

erutsnelyb skrev:
Apropå reklamskyltar ute i landet kan jag inte låta bli att visa denna "Jehovas Vittnen - Rikets Sal" som jag såg i trakten av Gysinge i somras. Tydligen är bokstäverna i RIKETS SAL lösa och här har någon lustigkurre roat sig med att kasta om dem.

Jag har hört talas om liknande "spratt" förr men aldrig sett bildbevis, kanonkul att du lyckades fånga detta på bild (fast de som tillhör Jehovas vittnen kanske inte håller med mej ...)!

2010 03 20, 15:46
Tågbefällhavare

hyperstate skrev:
En Klädaffär i Ö-vik
Bild

Och först nu har jag observerat bilden på Ekholms Herr. En butik där jag har inhandlat skjortor, kavajer, jackor och liknande för tusentals kronor det senast året. Därför att det är inte bara en butik med en gammal Neonskylt. Det är ganska gammaldags innanför också. Bland annat så kommer det "på rotmos" en person som frågar om man behöver hjälp.

Och med hjälp menas hjälp. Man försöker verkligen att plocka fram det som man är ute efter. Inte några försök att beckna det dyraste som butiken har. Och har de inte vad man söker så erbjuder de sig att ta hem, eller så hänvisar man till någon annan butik som kanske har just de prylarna.

Hatten av för den butiken. Dess värre representerar de något som håller på att utrotas.

2010 03 20, 16:20
Två neonare till...

Bild

Restaurang Hong Kong har funnits sedan 1963. Första Kina-restaurangen i Stockholm. Den här skylten skulle restaurangen vinna mycket på att renovera...
Kvarter Bolinders står att läsa på gatuskylten, m a o anrikt kvarter.
16/3 i år.

Bild
Lokalen byggd 1926 som biografen Vidi, senare Ritz. Första biografen i Sverige med att installera 70mm projektor med 6-kanalstereo 1959. Ritz stängde igen 1983.
16/3 i år.

Jan

2010 03 21, 14:02
Stockholms senaste neonskylt?

Bild
Ligger vid Norr Mälarstrand/Stockholm. Såg den först härom dagen från cykeln. Ligger granne med restaurangen Kungsholmen som brann förra året, men renoverades och satt upp sin neonskylt också. Stenfirman trodde jag skulle få förpassas härifrån under renoveringsivern av Stockholms kajer.

Jan

2010 03 26, 19:51
Idag är det ett år sedan denna tråd föddes. Startade mest av en slump med en Tuloreklam på Kungsholmen och ett gammalt foto med reklam på husgavlar från Gamla stan. Firar detta med ännu en Tuloreklam och ett foto på samma husgavlar...

Bild
Enligt historien så ska den här skylten vara flyttad till Kungsholmen från högra kåken här som står i Vasastan på andra sidan S:t Eriksbron. Men här står det: Tag Tulo i tid! Inte riktigt samma som efter flytten. Plåtad den 21/3 1988.

Och foto nr 2.
Bild
En hel del neon även här. Och en Capitolbuss som förskönar det hela. Ser ut som bussen står och väntar på en avgångstid, busschauffören spankulerar lite lugnt. Gissar på runt 1960 och plåtad av Bo Claesson.

Obs, noterar att klockan visar samma tid som på det första fotot i tråden!

Jan

2010 03 28, 11:40
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
.

Och foto nr 2.
Bild
En hel del neon även här. Och en Capitolbuss som förskönar det hela. Ser ut som bussen står och väntar på en avgångstid, busschauffören spankulerar lite lugnt. Gissar på runt 1960 och plåtad av Bo Claesson.

Obs, noterar att klockan visar samma tid som på det första fotot i tråden!

Jan

Snacka om att man nästan blir tårögd,i detta hus jobbade jag ett antal år i ungdomen på Svenska Rör som ägdes av R&S,härlig bild :-D :-D :-D
nidom

2010 03 28, 12:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Och foto nr 2.
...

Nu må du ursäkta mig, bäste broder Janne, att jag klampar i med mina bilialia i "fel" tråd, men jag har sådan skön ånga uppe från "Messerschmitt"-tråden ...

Mellan bussen och statysockeln ser vi först bakdelen på en Opel Kapitän -57 och bakom den nosen på en Rover 75 "P4" (de här bilarna hade "halvtopp", d v s toppventiler för insugssidan med sidventiler för utblås - eller om det nu var tvärtom. Snacka om "brittisk" konstruktion! :mrgreen: )

Men på andra sidan statysockeln står det en snygg och läcker coupémodell som jag inte kan identifiera, är det någon som vet vad det är? Spontant skulle jag gissa på Alfa Romeo, men det är en väldigt spontan gissning!

2010 03 28, 13:19
Haha, det gör inget M-M. Jag har mer material att mata dej med om så kräves. :wink: På din egen tråd... men visst är det av intresse här också. Då årtalet kanske ringas in. Kul att nidom blev nästan lite tårögd också. Så är det med oss människor att vi blir så nostalgiska över våra minnen om det så må vara ett ställe vi har jobbat på i ungdomen eller något annat. Kanske inte för alla förstås.

Jan

2010 03 28, 13:27
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Haha, det gör inget M-M. Jag har mer material att mata dej med om så kräves. :wink: På din egen tråd... men visst är det av intresse här också. Då årtalet kanske ringas in. Kul att nidom blev nästan lite tårögd också. Så är det med oss människor att vi blir så nostalgiska över våra minnen om det så må vara ett ställe vi har jobbat på i ungdomen eller något annat. Kanske inte för alla förstås.

Jan

Och i hörnet på huset bredvid fanns ett fik där vi ibland smyg ner och tog en tjuvfika,då hände det ofta att Dir.Palmer eller den elaka kamrern Fru Grave stog i dörren och hotate med löneavdrag, vilket aldrig hände.I bottenvåningen fanns även då Örnqvist herrkläder,samt runt hörnet ett annat poppis ställe och det var krogen Zum Francisskaner,och inte att förglömma alla Silja Line båtarna som då la till varje morgon.Härliga minnen. :-D :-D :-D
nidom

2010 03 28, 14:09
Tågbefällhavare

Orsaken till att chaffisen på 63:ans buss kan ta sig en liten promenad i vårvädret (?) är just att han väntar på avgångstiden. Detta är alltså buss 63 som hade ändhållplats just här. Detta var före den Sydvästra tunnelbanans tid och buss 63 gick från Gröndal till Slussplan. Den vände ute vid Ekensbergs varv, gick så in till Södertäljevägen, över Liljeholmsbron och vidare Hornsgatan till Slussen. Där körde man ned mot Skeppsbron, vek vänster och stoppade som på bilden. Vid återfärd vek man vänster upp mot Katarinavägen, körde genom ena slussknorren och kom upp till Hornsgatan. Med hållplats bredvid vändslingan för vagn 16 och 17.

Ursprungligen trafikerades sträckan av spårvagn 18. Denna lades ned år 1949 och ersattes då av busslinje 98 som blev trådbusslinje. En linje som trafikerades av Alfa-Romeo ledbussar. Som dess värre inte visade sig hålla önskad kvalitet så dessa ersattes ganska snart med "vanliga" trådbussar. Vilka i sin tur efter några år ersattes med "vanliga" bussar. Varvid linjen numrerades om till buss 63.

När fotot tas har busslinjen bara några få år kvar. När SydVästra T-Banan invigdes 1964 blev den ersatt av en så kallad "matarbuss" från Liljeholmen med nummer 133. Och sedan dess har bussen till Ekensberg haft ett antal olika nummer i takt med att den andra änden av linjen har förändrats.

2010 03 28, 14:31
Ännu en frissaneonare...

Bild
Också plåtad denna afton.

Jan

2010 03 31, 21:13
Ett gammalt foto igen...

Bild
Skyltar på Blecktornsgränd, Brännkyrkogatan närmast och då på Söder i Stockholm. Fast det vet väl alla nu? :) Torde mej veta att året är 1958.

Foto: Bo Claesson.

Jan

2010 04 03, 10:59
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 676 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 34  Nästa