| Författare |
Meddelande |
|
jan claesson
|
 Re: Reklamskyltar.
Nya Slussen? Glashus som skymmer den fina utsikten mot Gamla Stan? Stomatolskylten drivs av lågenergilampor? Vänta nu, den debatten har redan varit i tråden... Nya Vällingby fast för länge sedan...  Reklamskyltar i alla former och färger, Vällingby idag går faktiskt att känna igen med lite tålamod som just här på fotot. Fast dagens skyltar är verkligen slätstrukna jämfört med dessa vackra skyltar. Foto från en gammal Stockholmsbok utan årtal eller namn på fotografen. Jan
|
| 2010 02 25, 20:55 |
|
 |
|
jan claesson
|
Kom på att jag har en bild från nutid... Samma träkonstruktion som förra fotot. Och torgbelysningen är den samma.  Om jag inte minns fel så var väl denna byggnad bion förr? Fontänen. Sist jag var på bio här var filmen "I hennes majestäts hemliga tjänst" 1979 tror jag. Filmen hade premiär 10 år tidigare! James Bond spelades av George Lazenby. Klart undervärderad skådis. 24/1 i år. Jan
Senast redigerad av jan claesson 2010 02 26, 10:03, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 02 25, 21:25 |
|
 |
|
andnor
Biljettförsäljare
|
Biografen Fontänen ligger fortfarande kvar där den alltid har legat, till höger om fotografen. Övervåningen på bilden var en gång i tiden restauran, Vällinghus tror jag att den hette. Den var stängd i många år, men efter den senaste ombyggnaden har det blivit restaurang torg där
|
| 2010 02 25, 21:36 |
|
 |
|
jan claesson
|
Det är glädjande att det tycks finnas en hel del som kollar på tråden med tanke på det snabba svaret här  Klart att du har rätt Andnor, det var bara en tillfällig sinnesförvirring från min sida här. Glädjande nog så tog jag även en bild på Biografen som jag trodde hade flyttat.  Fast det var neonskylten jag var ute efter.  Ska också i ärlighetens namn påstå att det var och är inte ofta jag är här vid Vällingby. Mina rötter är vid andra ändan av gröna linjen. Där heter bion Fanfaren och då är vi i Farsta Centrum som är lite yngre än Vällingby. Mvh Jan
|
| 2010 02 25, 21:54 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
 Kanske jag är ute och cyklar nu,har jag sett den här skylten förr på "reklamskyltar"? I så fall en dagsljusbild så jag lägger ut Rabatten iaf. Den finns på Rålambsvägen lite väster om DN-skrapan. Hälsningar, Rune
Senast redigerad av Rune Holm 2010 02 26, 23:17, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 02 26, 18:09 |
|
 |
|
jan claesson
|
Haha, finns det något ställe i denna stad som du ej har besökt? Jodå jag har plåtar denna skylt förra året. Men ej efter mörkrets inbrott. Så här gjorde du en insats igen. Neon ska lysa! Jan
|
| 2010 02 26, 19:22 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
 När jag såg Jannes bild av Fontänens skylt så undrade jag om den fungerade, i så fall borde den plåtas på kvällen. Så jag åkte dit och kollade (med en bok att läsa så går resan med T-banan fort) och som synes lyste den så fint. Hälsningar , Rune
|
| 2010 02 27, 22:13 |
|
 |
|
HJP
Kommunikationsminister
|
Rune Holm skrev: När jag såg Jannes bild av Fontänens skylt så undrade jag om den fungerade, i så fall borde den plåtas på kvällen. Så jag åkte dit och kollade (med en bok att läsa så går resan med T-banan fort) och som synes lyste den så fint. Hälsningar , Rune **** Allt för konsten HJP
|
| 2010 02 28, 8:03 |
|
 |
|
jan claesson
|
Rune, nästa Farsta! Bion Fanfaren, fast den kanske inte har neon? Jan
|
| 2010 02 28, 10:25 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Farsta ligger ju betydligt närmare än Vällingby så jag kan väl kolla. Rune
|
| 2010 02 28, 21:21 |
|
 |
|
jan claesson
|
Jag skojade Rune! Inte ska du behöva åka ända till Farsta också. Det är nästan jag själv som borde göra det, du har redan gjort en insats med råge i Vällingby. Jan
|
| 2010 03 01, 9:02 |
|
 |
|
jan claesson
|
I eftermiddags hittade jag denna goding...  En neonare med klass och stil. Grand Hotells ena hörna på baksidan. Jan
|
| 2010 03 02, 21:24 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Den är riktigt snygg, så ska en neonskylt se ut. Inte bara stora bokstäver. Jag svarar med denna som jag nog sett tidigare på tråden, men inte tänd.  Hörnan Götgatan/Blekingegatan. Svårt att få med hela på bilden. Hälsningar , Rune.
|
| 2010 03 03, 7:26 |
|
 |
|
jan claesson
|
Stiligt, det var Lyr som visat den tidigare, men nu har vi Rune som betar av alla skyltar också i mörker.  Denna är en favorit. Bra jobbat. Jan
|
| 2010 03 03, 8:03 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Jo Rune och Janne, det är riktigt - den Skobell-skylten tog jag i dagsljus för nåt år (?) sedan. Kul att du Rune är uppe efter mörkrets inbrott och dokumenterar tänt neon, då en annan drar sig inomhus och kurar framför brasan (datorskärmen..) - och nu får vi också vänta in mörkret längre för varje dag som går - alltså det lackar mot sommar... / LYR
|
| 2010 03 03, 11:01 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Broder Rune har ju börjat skämma bort oss rejält med urfina mörkerbilder på fina neonskyltar, och mitt bidrag känns ju tämligen "b" i jämförelse då den ju dels är tagen i någotsånär dagsljus (även om själva skylten var tänd trots detta) och det dessutom är diverse otyg i vägen - men jag visar den väl ändå då det är en fin skylt med anor i Hälsingborg. 
_________________ Also sprach der
|
| 2010 03 03, 12:43 |
|
 |
|
jan claesson
|
Inte alls så tokig M-M! Trots otyget...
Jan
|
| 2010 03 03, 13:00 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Första delen av kvällen tillbringades på Tekniska Museet för att lyssna på ett föredrag. På hemvägen när bussen passerade Nybroplan såg jag att det hängde "kristallkronor" i träden så jag hoppade av bussen och tog några bilder. (Det finns en reklamskylt i bakgrunden  )  Kul idé tycker jag, det har blivit populärt att ordna ljussättning av olika miljöer i stan. När vi kom ut från museet såg vi att Kaknästornet var upplyst med olika färger som dessutom växlade. Men att fota det kräver stativ och systemkamera. Ixus 70 räcker inte till. När jag ändå var vid Nybroplan så var det nära till Grand Hotels baksida. Jag ville se om deras fina skylt lyste och det gjorde den.  Tack för tipset, Janne. Den här hade jag missat. Hälsningar , Rune
|
| 2010 03 03, 21:17 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 STÖRSTA ELLER LÄNGSTA REKLAMSKYLTEN?Nej, detta är absolut ingen tävling - men lite av utmaning är det att hitta dessa värsting-skyltar. Jag nämnde tidigare i tråden att jag vid dokumentationen av SKISTAR.COM kände till en ännu större skylt i närheten - och syftade då på denna nedan, som ligger strax intill, men på andra sidan av kommungränsen, Stockholm-Nacka. Ställde då också frågan: vem fotograferar den? Men eftersom jag inte sett något bildsvar, tog jag tillfället i akt när jag passerade idag som passagerare på rätt sida av vägen, just utkommen i dagsljuset från tunneln i södra länken, inte lätt att få hela texten med, men det får duga. Finns det möjligen fler skyltar i storlek XXL? Var nog vanligare förr, ex.v. i tung verkstadsindustri som översta bilden här och vid varven - flytdockor brukade väl målas upp som reklambärare? / LYR 
|
| 2010 03 07, 0:27 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Kul att skåda - just vid det tillfälle som du knäppte din bild så var jag engagerad som konsult på Jordbruksverket ett knappt stenkast från JMW:s gamla verkstadslokaler - vi hade rent av kunnat sprungit på varandra vid fototillfället ... Cirka tre månader tidigare - d v s 2008-06-23 - tog jag själv denna bild på samma byggnad (med mobiltelefonen, jag hoppas ni har överseende med blidkvaliteten)  Det kan konstateras att man under mellantiden mellan våra två bilder lyckats färdigställa markläggningsarbetena framför byggnaden
_________________ Also sprach der
|
| 2010 03 07, 0:40 |
|
 |
|