| av |
Meddelande |
|
arjesko
|
 Re: Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller
Magnus63 skrev: Rs är inget dumt förslag heller. Fanns den och Gs (f.d. Ge) så vore jag som 70-talsrallare glad. Arjesko, Ou/Om finns väl kvar, från Lokstallet?? Det är UGJs gamla byggsats. Lokstallet har kvar en stor del av UGJs gamla byggsatser, den jag vet saknas är G/Gbls/Gkklos med brädväggar, men den lever kvar som byggsats från SMJ. Edit: jodå, Lokstallet saluför Ou/Om fast till 15 aug. är det lite nedprioriterad verksamhet enligt hemsidan. http://www.lokstall1.se/Godsvgn.htm.... Nja, det är visserligen en Om-vagn men av standard O-typ och inte en Ou som kom senare. Man får inte låta sig luras av att de har samma UIC-littera. Bengt utgick från gjutformen till Ou och omarbetade den till std O så det blir helt enkelt inga fler vagnar av denna typ från Lokstallet. Har visserligen ett gäng byggsatser i byrålådan men har beslutsångest för samtidigt som man vill ha Om så vill man ha några ombyggda till exempelvis Lhm och Uh/Zkk så jag ser gärna att det kommer ut en ny modell så man slipper välja bort någon variant.
|
| 2010 07 14, 5:07 |
|
 |
|
d680ae
|
arjesko skrev: Magnus63 skrev: Arjesko, Ou/Om finns väl kvar, från Lokstallet?? ....
Nja, det är visserligen en Om-vagn men av standard O-typ och inte en Ou som kom senare. Man får inte låta sig luras av att de har samma UIC-littera. ... Förutom den variant av Om (ex. Ou) som inte längre finns tillgänglig som modell, den något modernare med rundjärnsspännstagen, fanns även en tredje. Den har vi hittills aldrig sett i modell vad jag vet, och det kanske är lite synd. Den demonstrerade lite av det laborerande med modernare massproduktionstekniker som tidvis var populärt under förra århundradet. Med ramen utförd helt i pressad plåt ser den ganska markant annorlunda ut under golvnivån. Som vanligt gäller att UIC inte uppmuntrade att sänka blicken för att sätta littera, så även dessa kom att heta Om. Denna variant blev inte så talrik, men ändå inte mer unik än att man nu och då stötte på dem och blev bekant med utseendet. Byggsatser av vagnar med spännstag erbjuder vanligtvis bekymmer med att få dessa på plats utan deformation. Krokiga, vinda och glipande spännstag är ingen prydnad men svåra att undvika. Ju spädare konstruktioner desto större svårigheter brukar de erbjuda. Det helpressade underredet skulle kunna erbjuda en möjlighet att gå runt dessa bekymmer genom att även i modell tillverkas med "allt i ett"
|
| 2010 07 14, 10:28 |
|
 |
|
TuveB
|
Jag kom på en vagn till jag gärna vill se i modell. Kommer dessvärre inte ihåg vad tusan vagnen heter. Det är en malmvagn från 50 eller 60 talet som gick i mellansverige. Ser ut som en korsning av NkLJs M0 och en amerikansk hopper car. Gick fram till början av 2000 talet som grusvagn, stod ca 10 utspridda i Malmö fram till ca 2005, alla verkar borta nu. Bygger man ganska modernt och ska ha någon vagn som står och häckar på ett stickspår förutom gamla G och O vagnar så är det en sådan.
| 2010 07 19, 14:05 |
|
 |
|
d680ae
|
TuveB skrev: Jag kom på en vagn till jag gärna vill se i modell. Kommer dessvärre inte ihåg vad tusan vagnen heter. Låt mig gissa på att det är den gamla välkända Kbö/Uads/Faoos typ 620 som avses. TuveB skrev: Det är en malmvagn från 50 eller 60 talet som gick i mellansverige. Ser ut som en korsning av NkLJs M0 och en amerikansk hopper car. Gick fram till början av 2000 talet som grusvagn, stod ca 10 utspridda i Malmö fram till ca 2005, alla verkar borta nu. Bygger man ganska modernt och ska ha någon vagn som står och häckar på ett stickspår förutom gamla G och O vagnar så är det en sådan.
|
| 2010 07 19, 14:18 |
|
 |
|
TuveB
|
Jaaaaaaa  Den är det!
| 2010 07 19, 16:42 |
|
 |
|
loktok
|
HNJV har aviserat Co13 vagnen Se nu till o beställ ni som vill ha denna !!!!
| 2010 07 21, 12:15 |
|
 |
|
Svante Andersson
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 855 Ort: On the foothills of the headlines!
|
loktok skrev: HNJV har aviserat Co13 vagnen Se nu till o beställ ni som vill ha denna !!!! Inte på hemsidan och det senaste nyhetsmailet jag fick... länk tack! SA
_________________ Det finns folk som vet... och de som inte vet har ingen aning! ~ Roland Ygberg
|
| 2010 07 21, 15:43 |
|
 |
|
loktok
|
Jaså ? i senaste nyhetsutskicket saxa jag ut detta :
Nu kommer lokaltågsvagnen Co13! Jag tar nu tag i denna vagn, där jag hoppats hitta ett sätt att få en stabil konstruktion med bra detaljrikedom. Boggierna är tänkt att använda UGJ boggier, och taket blir gjutet i resin. Då denna vagn blir lite dyrare att ta fram, varför jag denna gång behöver ett relativt stort antal förhandsbeställningar för att våga starta projektet - jag har inga förhandsanmälningar kvar sedan tidigare. Priset blir 599:- inkl tak men utan boggier. gjutdetaljer kommer att kosta ca 100:-. Även dekal kommer att finnas! Jag skulle behöva ytterliga bra foton av vagnen under sin driftstid - kan någon hjälpa mig!
| 2010 07 21, 16:35 |
|
 |
|
Svante Andersson
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 855 Ort: On the foothills of the headlines!
|
loktok skrev: Jaså ? i senaste nyhetsutskicket saxa jag ut detta :
Nu kommer lokaltågsvagnen Co13! Jag tar nu tag i denna vagn, där jag hoppats hitta ett sätt att få en stabil konstruktion med bra detaljrikedom. Boggierna är tänkt att använda UGJ boggier, och taket blir gjutet i resin. Då denna vagn blir lite dyrare att ta fram, varför jag denna gång behöver ett relativt stort antal förhandsbeställningar för att våga starta projektet - jag har inga förhandsanmälningar kvar sedan tidigare. Priset blir 599:- inkl tak men utan boggier. gjutdetaljer kommer att kosta ca 100:-. Även dekal kommer att finnas! Jag skulle behöva ytterliga bra foton av vagnen under sin driftstid - kan någon hjälpa mig! Tackar... fast det var inte med i mitt senaste mail från Göran. 20100701 kom det... SA
_________________ Det finns folk som vet... och de som inte vet har ingen aning! ~ Roland Ygberg
|
| 2010 07 21, 17:19 |
|
 |
|
loktok
|
Aha.Det har kommit ett till.Detta senaste är från 17/7. Bara o beställa nu 
| 2010 07 21, 17:30 |
|
 |
|
BoIS:aren
|
Om jag inte missminner mig gjorde Modellproduktion i Gävle en byggsats av Litt. E/El. Dessa vagnar skulle vara en fröjd att hänga på efter ett D lok.
|
| 2010 07 26, 21:06 |
|
 |
|
Beeblebrox
|
Den tidigare omtalade RS-vagnen hade jag nog skaffat några av om den dykt upp som modell. Likaså en riktigt bra färdigmodell av Tb...
_________________ Daniel Jonsson Ordförande Kalmar Modelljärnvägsklubb
|
| 2010 07 27, 13:38 |
|
 |
|
Calle W
|
Goddag. Jag bygger på listan med Flatvagn SJ Samp-v för pansarvagnstransporter:http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0395 Ett stridsvagnskompani med antingen Strv 103 alt Strv 81,101,104 plus kringfordon på O-vagnar. Något åt detta håll kanske: http://www.smj.org/wp/wp-content/upload ... 000293.jpg Sedan vill jag se en återutgivning av de blå O-vagnarna som Televerket hade i sin ägo. Jag har redan givit det som förslag till NMJ. Får se om de nappar på idéen eller inte. Sedan hoppas jag på denna också:http://hem.bredband.net/b113915/one/images/pogens.jpg / Calle W
|
| 2010 07 29, 23:46 |
|
 |
|
d680ae
|
Beeblebrox skrev: Den tidigare omtalade RS-vagnen hade jag nog skaffat några av om den dykt upp som modell. ... Javars, lätt isärtagbar och med färdiga bryt och skarvställen i långbalkar och golv för att förfärdiga även varianter avkortade med ca 6 m skulle den bli mycket användbar som utgångsmaterial för diverse anpassningar och ombyggnader. Rs typ 681/691 heter den dessutom (versaler även i underlittera är en tyvärr mycket utbredd typografigroda). Varianten Res 751 med lämmar får man kanske avstå från om man inte är beredd på mycket pillande med anpassning av golvkanterna. Annars vore även den käck då den fortfarande åtnjuter popularitet för vissa transporter. Sedan är det kanske god idé att bestämma sig för vilken variant av boggibestyckning vi vill ha. Det finns vissa valmöjligheter mellan G66, G70 och Y25.
|
| 2010 07 30, 0:28 |
|
 |
|
LYR
|
 Apropå Calle W:s önskemål om stridsvagnstransportör visar jag denna representant (i repris). / LYR
|
| 2010 07 30, 0:34 |
|
 |
|