| av |
Meddelande |
|
Beeblebrox
|
 Re: På byggbordet...
Byggs det inget ute i stugorna såhär i sommarvärmen?? Jag lyckas få lite gjort ibland sent på kvällarna i alla fall- öppet fönster och en kall pilsner så ökar byggviljan markant: För en tid sedan fick MJ-hobbyexperten hem lite av Rocos äldre malmvagnar, då passade jag på att komplettera med 4 till och nu har dom fåt en lite mer verklighetstrogen lyster:  Dock tycker jag det är mycket svårt att få till den riktigt rostiga ytan som de egentligen skall ha, men detta får duga.
_________________ Daniel Jonsson Ordförande Kalmar Modelljärnvägsklubb
|
| 2010 07 02, 21:35 |
|
 |
|
Peking
|
Snyggt Ola
|
| 2010 07 02, 23:38 |
|
 |
|
adde_johansson
|
 En "tolkning" av Kärrgruvans första station/faktori i hånoll. Under arbete, som trådnamnet antyder. Lite grovt och snett kanske, men jag lär mig ju fortfarande. Inte blir det bra bilder när man använder mobilkameran heller, men min ordinarie digitalkamera är på semester i Kroatien. Blir mer och bättre bilder under arbetets gång, bara jag får tillbaka kameran. 
|
| 2010 07 04, 18:16 |
|
 |
|
Beeblebrox
|
Efter att malmvagnarna avslutades har jag gjort färdigt ett par andra projekt: Först blev IORE klar:  Nedsmutsad och med en dekoder i varje och ett vanligt kortkoppel mellan enheterna. Därefter har jag även pillat med ett par norrmän för att göra dom lite skabbigare: 
|
| 2010 07 14, 13:56 |
|
 |
|
erutsnelyb
|
Äntligen lite svalare – dags att gå ner i verkstaden och försöka komma ihåg vad som ligger på byggbrädan.  Dags att se till att den ”nya” EPA-traktorn får ett chassi som längdmässigt passar bättre, och så ett litet flak, förstås.  Påbörjat bygge av Handelsbankshuset i Hedemora. Tegeltaket är ”tok-nedskitat”- nu ska jag jobba fram lämpligt mycket tegelfärg på åsarna. Vad är då det här?  Jo, jag håller på att grunda det nya taket i rostfri plåt till mitt ställverk, skala 1:2.5 som står utomhus på perrongen till min hobbylokal ”Morshyttans station”. Den 28 augusti arrangeras ”Kulturnatten” i Hedemora. Då ska jag ha öppet hus här hemma och visa åtta Hedemoradioramor, två modelljärnvägar och ett stationshus. Då måste jag ha ett ställverkstak som inte är sönderruttnat. Vill också härmed passa på att inbjuda de forumkamrater som är intresserade och inom transporthåll till detta arrangemang.
|
| 2010 07 24, 17:01 |
|
 |
|
Johan Molin
|
Nytt spännande husprojekt! Snart är väl större delen av Hedemoras innerstad intecknad av modellbyggnationer!
_________________ http://www.freewebs.com/johanmolin/
|
| 2010 07 24, 17:14 |
|
 |
|
Hans
|
Beundransvärt...!
/Hans
| 2010 07 24, 18:04 |
|
 |
|
erutsnelyb
|
Johan Molin skrev: Snart är väl större delen av Hedemoras innerstad intecknad av modellbyggnationer Ja, jag känner att jag börjar bli klar med det jag föresatt mig. Men det finns ett par projekt ytterligare som jag lurar lite på. Det första är en gammal kulturbyggnad som alla Hedemorabor känner till. Den kan man beskåda här: teaterladanEn ganska tråkig timmerbyggnad egentligen. Utmaningen blir knutarna och väggarnas lutning åt alla håll. Sedan kanske jag ger mig på Lappens grill, en gång utnämnd till Sveriges bästa vägkrog. Den ser man som bild nummer 3 uppifrån här: LappensDe här kåkarna är lite annorlunda än vad jag sysslat med förut, men man måste ju förnya sig. 
|
| 2010 07 24, 20:22 |
|
 |
|
Johan Molin
|
Lappens Vägkrog har jag lite svårt att förstå (du får betänka att jag kommer från stäppernas land i söder, du vet kosackerna som spyr i samovar osv enligt vad den lundensiska vetenskapen lärt svenska folket...),
men
Teaterladan är väl en väldigt karaktärsfylld byggnad om än av ett helt annat slag än Jörgen Edgars snirkliga hotell! Den är väl såklart en hel kulturgärning att bevara och den ser jag mycket fram emot att få beskåda, givetvis med en annons för "Arsenik och gamla dragspel!").
För er som undrar vad kosackerna har med saken att göra får jag väl som Sture, Mats och jag plägar göra, fara ut i tangentens riktning och meddela texten till denna klassiska gamla fyllevisa (Dalarna får ju faktiskt sitt här också!):
Melodi Stenka Rasin (simpel låt som går utmärkt att spela t ex på dragspel, stämningen blir lätt skev på saxofon...):
Vodka, vodka vill jag dricka, jag vill äta kaviar. //: Jag vill älska russkij flicka, jag vill spy i samovar! ://
Falu brännvin vill jag dricka. Jag vill äta falukorv. //: Jag vill älska falu flicka. Jag vill spy i Falu å. ://
Uppå väggen går en gädda på långa ludna svarta ben. //: Men ni skall inte vara rädda, ta en sup och allt går väl. ://
Vita möss, som går i taket råma hest och falla ned. //: Men ni skall inte vara rädda, ta en sup och allt går väl. ://
|
| 2010 07 24, 20:35 |
|
 |
|
erutsnelyb
|
Johan Molin skrev: Lappens Vägkrog har jag lite svårt att förstå Vad gäller Lappens vägkrog så är den förstås ingen arkitektonisk höjdare. Men det kan ändå vara motiverat att bygga den av ”kult-skäl”. För Hedemorabor av yngre årgångar är platsen helt enkelt magisk. Den: står vakt från hedenhös och folket säger att backen spökar – att den gnyr och ropar i senhöstmörkret som ett krigiskt lägerJag konstaterar också att dryckesvisan var helt OK. Jag blev faktiskt rejält festsugen och hade det inte varit för att jag lovat att hämta hem en av våra döttrar sent i kväll hade jag nog slagit upp – partiell gräsänkling som jag råkar vara. (Misstänker för övrigt att det på sina håll redan slagits upp.  )
|
| 2010 07 24, 21:42 |
|
 |
|
Johan Molin
|
Det starkaste som slagits upp ikväll i detta hus är en Campari före maten. De riktigt starka dryckerna inskränker sig till en understundom förekommande gammeldansk "före sänggåendet", som det brukar stå på en del medicinrecept. Så egentligen är det bara en bokstav som skiljer dig och mig åt: Jag sällar mig mycket gärna till Gammeldanskens Vänner! Då har vi väl kommit varandra relativt nära i alla fall? (Ser fram emot Teaterladan!!!)
|
| 2010 07 24, 22:04 |
|
 |
|
Mölle-Mats
|
erutsnelyb skrev: ... partiell gräsänkling som jag råkar vara... ... "sjungandes the Gräsänkling blues" månne? Ni vet väl alla hur en av stroferna i versen lyder i Povels klassiska melodi, väl? Nu är jag väl lite sent ute med dryckesrelaterade diskussioner eftersom det redan är söndag morgon, men även jag fick låta single malten stanna i barskåpet igår eftersom jag fick köra över tilll jobbet och sova jour i natt! Och därmed så fick förstås min sambo anledning att i sin ensamhet sjunga "min man har rest från ..." Men för att återvända till trådens egentliga tema, något byggbord förfogar jag inte över tyvärr - själv skickar jag överblivna Brekina-Duetter till betydligt skickligare bröder för nödvändiga åtgärder! Men lite sugen blir jag allt ... Apropå Duetter så fanns några år sedan ett snyggt Duett plåtat skåp i Södertäljetrakten, lite breddad bak så man hade lagt på ett par fristående bakskärmar utanpå de släta karosserisidorna. Den var lackerad i ljusgult med bruna skärmar, hela ekipaget gav ett väldigt fint helhetsintryck av "anno daazumal" trots att den var lite milt "hottad". Någon som kan prestera en bild på den - eller ännu hellre bygga en modell av den?
_________________ Also sprach der
|
| 2010 07 25, 10:23 |
|
 |
|
Mölle-Mats
|
erutsnelyb skrev: ... Den 28 augusti arrangeras ”Kulturnatten” i Hedemora. Då ska jag ha öppet hus här hemma och visa åtta Hedemoradioramor, två modelljärnvägar och ett stationshus... Jag noterar detta i min almanacka, även om prognosen för att jag ska hinna göra ett besök inte är alltför positiv. Men jag ska tipsa min käre biologiske broder, som ju bor på betydligt närmare håll - och även "Falu-ligan" ska förstås upplysas!
_________________ Also sprach der
|
| 2010 07 25, 10:27 |
|
 |
|
Beeblebrox
|
Såsom trådens rubrik säger är det väl dags att visa hur bordet ser ut nu...  en liten städrunda skulle kanske behövas...
|
| 2010 07 29, 22:51 |
|
 |
|
Johan Molin
|
Oooh så fint och välstädat där ser ut!!! En gemensam nämnare till nödvändighet vid modellbygge tycks ju vara upprätthållande av en riktig vätskebalans, det förekommer i visserligen väldigt olika skepnader, men dock vid presentation av de flesta "byggarbetsplatser" på forumet.
|
| 2010 07 29, 22:54 |
|
 |
|