Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2010 09 09, 5:01

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Löda Märklin K-räls 
av Meddelande

Inlägg Löda Märklin K-räls
När jag nu uppdaterar och delvis bygger om min K-rälsanläggning vill jag kunna löda skarvarna över stativkonstruktionen för anläggningen. Vid förra flytten tog banan mycket stryk när5 jag delade den. En flytt kan ju komma.
SÅ - är det någon som har tips och råd för att löda rälerna på Märklins K-räls? Vanlig lödtenn med pasta tycks ej bita.
Tacksam för råd.
Nohabfsg
Björn E.

2010 06 15, 22:57
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Löda Märklin K-räls
Jag är också intresserad .. har tänkt mig löda fastanslutningskablar och kablar för upptagetspår-detektering.

2010 06 16, 23:33
Perrongsittare

Med risk för att inte svara riktigt på frågan:
Vad exakt är det du vill löda? Jag har själv lött ihop blecken på undersidan som gör så att mittledaren får kontakt. Det är inga problem med vanligt lödtenn och löder man ihop på undersidan så sitter ju rälsbitarna ihop bra. Det är lätt att löda på dessa bleck men svårare på resten av undersidan (allstå den metall som leder strömmen till mittledaren under rälsen). Men det är möjligt att löda fast kablar även här om man bara först ordentligt skrapar bort blåneringen.

Jag har själv lött k-räls på delar av min anläggning för att undvika kontakproblem:

http://www.jarnvagsbloggen.blogspot.com

2010 07 27, 18:53
Profil Skicka e-post

B-loket skrev:
.. har tänkt mig löda fastanslutningskablar och kablar för upptagetspår-detektering.

Inga problem, tycker jag, att mjuklöda när det handlar om att löda direkt på skarvjärnet för tex. anslutningskablar.
Löda på själva rälerna är en annan sak.

2010 07 27, 19:44
Användarvisningsbild

sintra skrev:
B-loket skrev:
.. har tänkt mig löda fastanslutningskablar och kablar för upptagetspår-detektering.

Inga problem, tycker jag, att mjuklöda när det handlar om att löda direkt på skarvjärnet för tex. anslutningskablar.
Löda på själva rälerna är en annan sak.

K-rälsens räler är i rostfritt stål. Går att löda om man har rätt flussmedel...

Detta har behandlats tidigare i något av forumen. Då fanns länkar till det speciella lödtenn som MIWULA använder och då även saluförde.
Där fanns även länk till en firma som säljer Effekto 4, lödvatten till mjuklödning på rostfritt.
http://www.meltolit.se/Produkter/Flussmedel/flussmedelmjuk.html

SA

2010 07 27, 22:31
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]