Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2010 09 09, 5:03

Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
 Önskelista för lastbilar i 1:87-modell 
av Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Önskelista för lastbilar i 1:87-modell
Redan era beskrivningar ovan tror jag är stor hjälp på vägen (!), så stort tack så länge, Tuve, Jonas och Calle!

2010 07 21, 9:34
Profil WWW
Användarvisningsbild

Linjetrafik brukar ske efter tidtabell som tar hänsyn till kör och vilotiderna. Det är kundens ansvar att se till att godset är klart att hämtas på avtalad tid eller att de lämnar in godset i tid. Man har ingen skriven tidtabell som tex bussen utan vet av erfarenhet ungefär hur lång tid allt tar. Linjerna som DHL och Schenker kör idag är ungefär desamma som startades på 1960-talet. Det är samma nu som då, X-åkeri sköter en linje åt DHL. X-åkeri går i kk, då tar DHL själva över linjen eller så köper J-åkeri rätten att trafikera linjen åt DHL.

2010 07 21, 11:50

Jag arbetade för ca 7 år sedan på express företaget TNT.
När jag var där så hade vi ca tider som skulle följas.

Tex det kom 5 lastbilar mellan 18-20, dessa skulle lossas och sorteras för att i sin tur lastas på 5-6 andra lastbilar innan kl 21 då dessa skulle som senast avgå.
Viktigast var då flygfraktbilen som SKULLE lämna kl 21 med 3-4 flygiglos för att lastas på flyg kl 22.30 ca en timme bort på Sturup.

Vi hade ingen skriven tid tabell, det var bara dessa tider annars går det åt pipan på nästa terminal och i slutändan drabbas kunden som beställt.

Samma system tillämpas i stora drag på alla fraktföretag i mer eller mindre liknande form. Alla lastbilar har en avgångstid för att allt ska klaffa så smidigt som möjligt.

2010 07 21, 17:22
Profil Skicka e-post WWW

Arne Lindgren skrev:
Coppas skrev:
TuveB skrev:
Gjorde inte Wiking en sådan Büssing? 8000 eller vad de nu hette?

Känner inte till någon, men visst kan de ha haft även andra modeller. Det jag dock tror att du syftar på är Wikings modell av Büssing D38. Dess långa motorhuv ger den ett ganska antikt utseende och den är väl på gränsen till att vara förkrigsmodell då originalet tillverkades 1938-1946... även om det troligen knappast byggdes så särdeles många under den tid som VK2 höll på. Förutom ovanstående samt modellerna av Senatorn och D2U så har sedan Wiking även haft en modell av en Büssing Trambus TU 5000 men då är vi inne på det sena 40-talet och tidiga 50-talet. Vill man däremot ha lastbilar så har bl.a. Wiking haft en del i form av Büssing, Mercedes, Hanomag osv En del annat återfinns väl även om man letar beggat Roskopf eller kikar på vad de mindre tyska tillverkarna erbjuder.

Jupp, långmotorhuvs-Büssingarna har jag sett som senare, dom finns på nätet att köpa.
Det enda jag vet att Ludwig Sebastian skrev att dom fick sina lastbilar -36. Och att dom var Büssing.. inga bilder, bara det.

Äh, den fanns ju redan som färdig modell...
http://www.nasshan.com/BUB/Bubmobile-1- ... ienst.html
Tänkte mig att utgå från en lastbil och bygga ett vrak stående i skogen, punka, krossade rutor, bortvädrad AUTO-UNION-text på skåpet, motorhuven öppen med en rostklump synlig.. inbackad mot en tall med bakdörren halvöppen och därinne en av dom försvunna tävlingsbilarna, finns som modell i Lule..
Känns lite mycket pengar för att bara vädra sönder den.

2010 07 27, 10:22
Profil Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 64 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5