|
|
Registrera • FAQ
• Sök • Logga in |
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|
| av |
Meddelande |
|
TuveB
|
 Dekoderfunderingar
Har några odigitala ånglok med drivning i tendern. Vill ha ljud i dem men vad är enklast!? montera alltihop i tendern, vilket innebär platsproblem och kanske problem med ljusstyrning utan en massa kabeldragning. Jag fick efter lite funderande en idé, kanske dyr men den förenklar kabeldragningen. Vi tar Rocos gamla Br44, monterar en lokpilot i tendern styr motor och akterljus med den, sätter en loksound micro i lokdelen med högtalaren så långt fram i pannan som möjligt och styr ljud samt framlus med den. Båda får samma adress och jag har bara två kablar (den gemensamma strömupptagningen) i "leden" mellan lok och tender.
| 2010 07 21, 18:59 |
|
 |
|
Cello
|
 Re: Dekoderfunderingar
Det går inte att köra en LokSound dekoder utan att ansluta motorutgången då fungerar den inte som tänkt. Jag brukar montera högtalaren under kolhögen i tendern och borra massor med 0,4mm hål genom kolet. Dessa hål är helt osynliga bland kolbitarna.
|
| 2010 07 23, 16:43 |
|
 |
|
TuveB
|
Jaha, då blir det kontakter i alla fall då Någon som har tips på lämpliga kontakter 
| 2010 07 23, 17:20 |
|
 |
|
Svante Andersson
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 855 Ort: On the foothills of the headlines!
|
TuveB skrev: Jaha, då blir det kontakter i alla fall då Någon som har tips på lämpliga kontakter  Jag brukar använda stiften/hylsorna från IC/processorsocklar när jag vill ha isärtagbara förbindningar mellan fordon.   Tendern till en Roco Br44... SA
_________________ Det finns folk som vet... och de som inte vet har ingen aning! ~ Roland Ygberg
|
| 2010 07 23, 19:37 |
|
 |
|
TuveB
|
Tack för tipset Är det den äldre snabbpluggslösa varianten? Hur svår är den att digitalisera?
| 2010 07 23, 21:48 |
|
 |
|
Svante Andersson
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 855 Ort: On the foothills of the headlines!
|
TuveB skrev: Tack för tipset Är det den äldre snabbpluggslösa varianten? Hur svår är den att digitalisera? Det är den ursprungliga versionen med bara drift i tendern... synes på den blanka motorn av Roco generation 1. Med lite jävlaranamma karvade jag ur material ur tenderns övre del för dekodern... bild följer snart. SA
_________________ Det finns folk som vet... och de som inte vet har ingen aning! ~ Roland Ygberg
|
| 2010 07 23, 23:38 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 6 inlägg ] |
|