Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2010 09 09, 5:03

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Skala N = Pillergöra? 
av Meddelande

Inlägg Skala N = Pillergöra?
Jag är inte riktigt dom som vill syssla med "pillergöra" med kan nästan räkna ut själv att om jag går från 1:87 till 1:160 så skulle jag få mer grejer för samma pengar, men hur är det att jobba med? Sätta ihop räls o.s.v.?

2010 07 15, 22:33
Profil WWW
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Skala N = Pillergöra?
Pe4r skrev:
Jag är inte riktigt dom som vill syssla med "pillergöra" med kan nästan räkna ut själv att om jag går från 1:87 till 1:160 så skulle jag få mer grejer för samma pengar, men hur är det att jobba med? Sätta ihop räls o.s.v.?

Tyvärr så förhåller det sig inte så... du får ungefär lika mycket grejer för samma pengar. Och på samma yta kan du då knöka in betydligt fler prylar om du inte tänker dig för... alltså MYCKET dyrare i längden.

Men om du verkligen vill veta hur det är att jobba med... köp lite räls, nån växel och något fordon att pröva med. Tradera är ju fullt med prylar som bara vill ut!

SA

2010 07 15, 22:37
Användarvisningsbild

Ja storleken är inte allt...Jag har konstaterat sen länge att om jag hade fortsatt med skala 1, så hade jag ju inte kunnat ha så mycket av allt, = billigare än mitt nuvarande H0 intresse.
En hyllbana i 1:32 med 2 lok och kanske 10 vagnar hade ju inte gjort så ont i plånkan.....

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Youtube-kanal:
http://www.youtube.com/user/Graffas

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
(Terry Pratchett)

2010 07 15, 23:21
Profil Skicka e-post YIM WWW

Pe4r skrev:
...om jag går från 1:87 till 1:160 så skulle jag få mer grejer för samma pengar, men hur är det att jobba med? Sätta ihop räls o.s.v.?

Spårmatrial och liknande är i stort sett samma pris. Rullande kan man nog säga är billigare om än inte mycket - kanske samma lok ligger på runt 2/3 av priset.

Svårt att jobba med tycker jag inte det är i normala sammanhang. Däremot om man börjar mecka med egna lokbyggen i ex. mässing så är det definitvt skillnad i pillighet!

Varför jag valde N var möjligheten till körsträckor och skalenligare stationer. Man får ju in en betydligt rimligare station på en normalstor träskiva om man kör med N-skalan.

mvh/anders

2010 07 16, 21:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]