| Författare |
Meddelande |
|
jan claesson
|
 ÖSLJ
ÖSLJ har kommit en bra bit på väg med sin utbyggnad mot Taxinge! En Kompis Michael Karlsson mejlade dessa bilder idag. Flertalet av dem plåtades idag...  Spåret mot Hedlandet.    Utsikt från järnvägsbanken ner mot ångbåtsbryggan i Mariefred. Men ingen S/S Mariefred ligger här. Säsongen är slut för i år. 109:e säsongen för henne!  Jag är precis som Michael, oehört imponerad av järnvägen... Janne C
|
| 2009 10 06, 18:38 |
|
 |
|
carl-gunnar olsson
Trafikchef
|
 Re: ÖSLJ
Snyggt fotograferat Janne. Ser fram emot att åka på denna bana när den nu blir klar. Den bistra vintern har nog stört planerna på att bli klara i tid, jag tror man hoppast på en blidvinter. Noterat att det skall bli en gång- och cykelbana bredvgid spåret, tydligen en eftergift för att få tillgång till marken.
_________________ ------------------------------------------------- TC vid Ansaholm-Älgafalls Jvg.
|
| 2010 02 12, 16:21 |
|
 |
|
Svenne
Kommunikationsminister
|
Ja det var lovande bilder, Janne. Vid mitt senaste besök, julen -07, såg det ju ganska trist ut.  Hälsningar / Svenne
_________________ Min MJ finns här ljusnas-bara-en-station-t1361.html och här http://www.ljusnaes.se
|
| 2010 02 12, 22:19 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ja det var bilder från en kompis vid namn Michael Karlsson, alltså inte jag som tagit dessa. Gång och cykelbanor har jag inte hört något om, men det är kanske så också? Tidigare låg det ju normalspår här. Och när de byts ut till smalspår så blir det en bredare banvall. Svennes bild visar en lite rostig rälsbuss som har trafikerat Läggesta-Taxinge Näsby. När jag jobbade på S/S Mariefred senast 2002 så hade man tillgång till en riktigt fin rälsbuss här, mins inte riktigt var ifrån denna lånats från så där låter jag någon kunnig på detta gärna får kommentera lite... Kanske tom uppdatera läget på denna bansträcka.
Jan
|
| 2010 02 13, 13:00 |
|
 |
|
Stinky
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 19, 6:46 Inlägg: 1093 Ort: Norr om Västerås
|
Roligt att se dessa bilder, ska bli roligt att åka på denna bana sen - vilket år kan det tänkas bli invigning?
_________________ Mina hemsidor:
http://www.swedishbrasscar.com/dokument/models.html
http://www.swedishbrasscar.com
|
| 2010 02 13, 19:03 |
|
 |
|
jan claesson
|
Hej Stinky, med tanke på med vilken fart man har jobbat hitintills med spåret så skulle det inte förvåna mej alls om det blev inom en väldigt snar framtid. Googlade lite men hittade ingen direkt tidsplan. Det kanske är förståndigt att inte utlova något i förväg kanske? Med tanke på att CeGe (Carl-Gunnar) plötsligt lyfte fram denna tråd igen så kom jag att tänka på att jag har en del äldre foton från Mariefred med lite olika motiv på järnvägen och dess omnejd. Jag började jobba på S/S Bildösund 1970 och den gick hit på måndagar då ordinarie båten S/S Mariefred låg still. Här är ett foto...  Clownen som hoppade fram precis när jag knäppte bilden jobbade också på ångbåten, Norm Patterson från Seatle, USA. Eldaren ombord och vars fader jag tror är lokföraren här har jag tyvärr just nu glömt namnen på. Jo nu kom jag på, Wikander för sjutton. Otroligt nog gick det att fixa till detta foto som är taget med en sån där kass Instamatic pocketkamera. Med de pyttesmå negativen som kallades 110-film om ni minns? PS, denne Norm återvände till USA efter säsongen. Han skulle plantera träd i vildmarken och undrade om jag inte skulle följa med över. Hade jag gjort det så vete gudarna vad jag skulle ha sysslat med nu. Förmodligen nånting med järnvägar där... Och fotot är från 1973, de vad då allt var så himla roligt... Är det inga fler som har lite foton/bilder från ÖSLJ att visa här? Jan
|
| 2010 02 15, 21:29 |
|
 |
|
jan claesson
|
Hittade ett foto till på lokförare Wikander...  Och den andre herrn är Eric Jägeborg, skeppare och ägare av S/S Blidösund. På den här tiden ska tilläggas. Loket vet jag inte så mycket om. Kanske finns det någon expert där ute...? Jan, som plåtade 1973.
|
| 2010 02 16, 16:45 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Jag var inne och nosade på ÖSlJ:s hemsida och hittade detta. Snöplogning med ånglok http://tiw-pro.web.internet.telia.com/~ ... og/?p=1589Jag hoppas det fungerar. Hälsning Rune
|
| 2010 02 16, 18:58 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Härliga bilder i snörika Sverige. nidom
|
| 2010 02 16, 19:11 |
|
 |
|
Lasse M
VD
|
jan claesson skrev: Loket vet jag inte så mycket om. Kanske finns det någon expert där ute...? Det är Helgenäs
|
| 2010 02 17, 0:49 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ett fynd från min farbrors gamla foton.  Misstänker att fotot är från slutet av 60-talet, genom att titta på andra negativ från samma rulle. Foto Bo Claesson. Jan
|
| 2010 02 21, 20:50 |
|
 |
|
jan claesson
|
Fyller på med ännu ett foto som har fått några år på nacken...  Ca 40 år sedan. Och fotot togs av Bo Claesson. Är det bara jag som har foton/bilder att visa från ÖSLJ? Jan
|
| 2010 02 27, 10:40 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Är det bara jag som har foton/bilder att visa från ÖSLJ? Jan Visst har jag bilder från ÖSlJ, dagens väder är ju dessutom lämpligt för att sitta hemma och skanna diabilder.  Emsfors d 12 sept -99. Håll till godo. Hälsningar , Rune
|
| 2010 02 27, 16:53 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
 Vi kan väl ta en bild till. en bild som denna kan man ju inte kan ta längre. Det var trevligt när smalspår o normalspår startade samtidigt från Läggesta Nedre. Antingen man var ombord eller stod som åskådare. Hälsningar , Rune
Senast redigerad av Rune Holm 2010 03 10, 17:52, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 03 02, 7:26 |
|
 |
|
jan claesson
|
Det där var ett fint foto Rune! Inte för att det första var så dåligt det heller, men unika bilder smäller högt... Kul att fler bidrar till tråden. Tycker att denna järnväg är riktigt trevlig. Rullar dessutom i och längs en fantastisk miljö. Bara det att kunna byta från ångaren Mariefred från Stockholm till järnvägen redan nere vid ångbåtsbryggan är ju en riktig höjdare. Är det någon som minns när spåret byggdes ner till ångbåtsstationen? Då jag var här med S/S Blidösund där jag jobbade redan i början av 70-talet så minns jag faktiskt ej om spåret fanns redan då. Men jag tror det. Återkommer med lite mer miljöbilder runt staden tagna runt 1970 av min farbror Bo.
Jan
|
| 2010 03 02, 13:00 |
|
 |
|
Rune Holm
Trafikchef
|
Enligt ÖSlJs jubileumsbok började hamnspåret trafikeras 1970. Rune.
|
| 2010 03 02, 15:49 |
|
 |
|
jan claesson
|
Men då stämmer det in ganska bra med dateringen av Bosses foton. Mao ej före 1970, om nu inte väntsalen nu stog placerat här nere vid hamnen innan smalspåret byggdes ned till ångbåtsbryggan?  Men med närmare eftertanke så ser det ut som väntsalen har stått här i evigheter... Foto: Bo Claesson 1970? Jan
|
| 2010 03 04, 23:22 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Jag lägger in en bild då jag första gången besökte Lina Tegelbruk och ÖSlJ. Som nyblivna medlemmar i SJK och då tillhörande ÖSlJ (för tillägget av Kr 6:- till medlemsavgiften), ville vi komma ikapp järnvägskulturen och hängde med på många utflykter och studiebesök. Detta var tiden innan flytten till Mariefred. / LYR
|
| 2010 03 05, 1:47 |
|
 |
|
sintra
Trafikchef
|
jan claesson skrev: ...om nu inte väntsalen nu stog placerat här nere vid hamnen innan smalspåret byggdes ned till ångbåtsbryggan?... Den väntsalen tillhör väl egentligen båttrafiken och inte järnvägen?
_________________ http://www.rapidho.se Strängnäs Tåghobbymarknad 25/2
|
| 2010 03 05, 10:05 |
|
 |
|
jan claesson
|
Ja det kan du ju rätt i sintra, tänk att man som jag har jobbat så många år på båda ångarna som gick och går hit på sommartid inte har reflekterat mer på varken järnvägen heller denna väntsal. Har naturligtvis uppskattat tågen i alla år men har liksom inte haft tid riktigt att sätta in sej i ÖSLJ:s verksamheter då man blev helt uppslukad av ångbåtarna och deras problem med sin drift och ekonomi. Men därför tycker jag att det är skitkul att denna tråd dök upp. Mest av en slump och farbror CeGes förtjänst faktiskt.
Apropå väntsalen så har S/S Mariefred ett förråd här inne kom jag plötsligt på nu. Eller hade då jag jobbade där sist. 2002 var det. Ska fixa till ett underbart foto på både "Maja" och väntsalen vid rätt tillfälle...
Festliga foton från LYR, minnst sagt unika....
Jan
|
| 2010 03 05, 10:18 |
|
 |
|