Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 10:14

Svara på tråd  [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 ÖSLJ 
Författare Meddelande
Lokförare

Inlägg Re: ÖSLJ
jan claesson skrev:
Men då stämmer det in ganska bra med dateringen av Bosses foton. Mao ej före 1970, om nu inte väntsalen nu stog placerat här nere vid hamnen innan smalspåret byggdes ned till ångbåtsbryggan?
...
Men med närmare eftertanke så ser det ut som väntsalen har stått här i evigheter...
...Jan

Kanske inte i evigheter, men sedan 1888 då den uppfördes för hamnfogdens behov. Hamnspåret byggdes pingsten 1970. (Allt enligt ÖSlJ 50-årsjubileumsbok.)

/A

2010 03 06, 20:42
Lokförare

Rune Holm skrev:
Härliga bilder från Mariefred. Jag känner inte igen Gunnar riktigt. Han brukar vara svartare när han kryper i eldröret. :)
Hälsningar , Rune.

Ja, där var han idag också när vi ringde honom ... :o Men han kunde redan på den tiden ... :lol:

2010 03 06, 20:49
Trafikchef
Användarvisningsbild

Janne skrev ju längre upp att jag kunde berätta lite om min tid på SS Ejdern. Detta är ju en ÖSlJ-tråd så om det varit ett annat
forum hade jag inte försökt. Men här kan det väl gå. Jag jobbade 12-13 vintrar varje lördag ombord och närmare våren blev det ännu mer.
Bild
Här syns det största jobbet jag var inblandad, byte av övre däck. Det tog 3 vintrar så varje vår fick vi göra en provisorisk skarv mellan
gammalt o nytt virke. Jag har också nitat skrovsidor på gammalt vis, intressant jobb för en finmekaniker. Foto: Claes Nygård.
Hälsningar , Rune.

Se mer här:http://www.ejdern.org/

2010 03 06, 21:24
Oj vilka fina foton/bilder det dök upp på den här tråden. Jag hamnade på "dåligheter" :wink: i går kväll och kom hem precis nu, och får se massa nya foton. Jag blev alldeles rörd...

Jan

2010 03 07, 19:43
Trafikchef
Användarvisningsbild

En bild till från början av 90-talet då Maja körde till Mariefred i december.
Bild
Det som pyser upp från loket är inte ånga om ni trodde det. Det är "kondenserad ånga". Sånt får man lära sig på Ejdern.
Snö i växlarna drabbar även museijärnvägar :)
Hälsningar , Rune.

2010 03 07, 20:17
Lokförare

Våren 1978 och tid för banarbete inför trafiksäsongen.

Bild
Arbetslaget har kommit fram till Läggesta S.

Bild
I Läggesta lastas grus i "Trolmentratten" och de två f.d. malmvagnarna från Nybergets järnväg, påbyggda vid ÖSlJ för grustransport. Loket är nr 4 "Nesse".

Bild
Spårbyte på linjen från Marielund och upp i backen till den några år tidigare nyanlagda sträckan till Läggesta S. De gamla normalspårssliprarna ligger i diket med den gamla, klenare rälsen. Junior låter spaden vila till förmån för en Festis.

2010 03 07, 20:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Härligt att få dessa gamla bilder från Mariefredsbanan! :)

http://www.swedishbrasscar.com

2010 03 08, 8:14
Riktigt trevliga foton från Arne. Jag kan bidra med ett par till fast på båtfronten igen. S/S Ejdern och S/S Mariefred har vi sett tidigare, men så har vi ju också S/S Blidösund som också trafikerade staden i ganska många år. Som ersättningsbåt åt "Maja"under måndagar för att senare istället gå på onsdagarna.

Bild
Alla tre ångbåtarna tillsammans här, varför då kan man undra. Jo det är så att S/S Mariefred fyllde 90 år vid detta tillfälle. Alla tre ångarna är koleldade och är det dessutom än idag. Kapten Claes Insulander är skeppare på Mariefred och syns i bild. Och naturligtvis en skylt och en stoppbock finns med.

Bild
Själv åkte jag med Blidösund denna dag. Här är fotot taget just från hennes båtdäck. Man uppskattar sitt fartyg väldigt mycket i denna stad, liksom sin fina järnväg. Och här är även tåget med.

Jag plåtade den 22/5- 1993.

Jan

2010 03 08, 17:31
Lokförare

Några betydligt färskare bilder, tagna vid Museibanans dag 26/9 2009.

Bild
Fem lok under ånga!
Från vänster: nr 5 Hamra, KLJ 2, nr 2 Virå, nr 4 K M Nelsson, nr 3 Dylta.

Bild
"Inhysingen" JGJ 9 med ankommande tåg i Mariefred.

Bild
Fyra ejdrar på utflykt: "Cello", Maria, Gunnar (mer av allt jämfört med tidigare bilder) och Benny. I hytten på nr 8 Emsfors hänger Olle Mannert, som också brukar sota ner sig på ångbogseraren Robert.

Summa sju lok under ånga samma dag.

2010 03 08, 20:31
Inte illa sju ånglok och fyra ejdrar. Benny är lite blygsam ser jag. Eftersom Cello syns så kan jag inte undanhålla ett foto till på honom...

Bild
Halta Lotta spelas på en ångorgel. Ångan levererades från S/S Östas ångpanna. Nu är vi förallandel ej vid staden Mariefred här, utan vid bryggan nedanför Lyrans Café. Nog för att Östa har gjort en del visiter i staden Mariefred också under åren. Men jag går tillbaka till rötterna här. 28/9-86. Undrar om inte Mölle-Mats hade vissa åsikter om ångorgeln tidigare i någon tråd. Han var ju bosatt i Södertälje en gång i tiden. Och där ligger ju S/S Ejdern som givetvis också kunde leverera ånga till samma ångorgel...

Jan

2010 03 08, 21:00
Trafikchef
Användarvisningsbild

Numera använder Cello hörselkåpor. Musiken kan inhandlas på Ejdern, en CD med titeln "Musik ni inte glömmer" eller ngt liknande.
Hälsningar , Rune.

2010 03 08, 21:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
... Undrar om inte Mölle-Mats hade vissa åsikter om ångorgeln tidigare i någon tråd. Han var ju bosatt i Södertälje en gång i tiden. Och där ligger ju S/S Ejdern som givetvis också kunde leverera ånga till samma ångorgel...

Mmmmm, jodå! Bodde ju i princip hela 90-talet och ett par år in på det nuvarande millienniet vid Kusens backe i "Tokstan" - och därmed bara ett par stenkast ifrån Ejderns hemmahamn vid denna tid! Den där ångdrivna orgeln skulle åtminstone då ha tjänat på en rejäl stämning - den gav begreppet "out of tune" en ny innebörd" ... :cry:

2010 03 09, 0:44
Upptäckte alldeles nyss att även S/S Östa var med på S/S Mariefreds 90-årsjubileum. Den som levererade ångan till Cellos ångorgel i många år. Då har jag visat 4st ångare i Mariefred, Östa är vedeldad här.

Bild
Här kunde jag tyvärr inte få med tåget i ett hörn. Men jag har fler foton på de härliga smalspårstågen.

22/5-93

Jan

2010 03 09, 21:42
Lokförare

jan claesson skrev:
Upptäckte alldeles nyss att även S/S Östa var med på S/S Mariefreds 90-årsjubileum. Den som levererade ångan till Cellos ångorgel i många år. ...

Bild
...
Jan

Och visst är det väl hans calliope som står där på fördäck framför "personen"?
/A

2010 03 10, 9:07
Javisst är det så Arne. Vilken publik Cello måste ha haft vid detta tillfälle, hans största någonsin...

Jan

2010 03 10, 13:11
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ska vi ta en bild av det stora lugn som kan råda i Läggesta Nedre.
Bild
Jag brukar tillbringa tiden mellan två tåg här. Lämplig plats att äta matsäcken på innan man kollar in nästa tåg på ingående.
Rune

2010 03 10, 18:05
En stämningsfull bild Rune. Sånt här gillar jag.

Jan

2010 03 10, 19:51
Trafikchef
Användarvisningsbild

Tack, Janne. Det är kul att ta lite annorlunda bilder. Det behöver inte vara lok på alla bilder.
Och Läggesta är fint på sommaren.
Rune

2010 03 10, 22:13
Trafikchef
Användarvisningsbild

Men nu kommer ett lok iaf, inte helt synligt men ändå.
Bild
Det finns säkert någon där ute som vet namnet på lok nr 5. Annars får jag kolla i jubileumsboken och återkomma.
Rune.

2010 03 11, 18:01
Puttenuttiga tåg, båtar och varför inte visa några foton från den puttenuttiga staden också... Det ända som inte är smått och gulligt i staden är väl Gripsholms slott.

Först ut!
Bild
Kanske någon som blir inspirerad till husbygge? Vinklar på kåken och ett tak som kan sätta en på prov...

Foto: Bo Claesson, säkert i slutet av 60-talet, det finns ett foto från samma rulle där jag ej kan se något hamnspår. Kommer senare...

Jan

2010 03 13, 16:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 96 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa