Önskelista för lastbilar i 1:87-modell
| Författare |
Meddelande |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
 Re: Önskelista för lastbilar i 1:87-modell
Jo, jag vet jonas a. Jag undrar om det finns intresse för att göra en större serie med generiska dekaler från de största åkerierna, som passar på ett stort antal bilar under en lång epok. Man skulle ju kunna gå ihop ett gäng.
ASG har ju sett i stor sett likadan ut under 45 år, texten under "pilen" är väl det som har ändrats (transport spedition -> transport spedition lagring -> transport logistics)
Bilspeditions vingar likaså, jag har sett dem på sena 50-talsbilar.
Svelast fanns från 60-talet och fram till Green Cargo tog över. Föregångaren SLAB fanns i närmare 30 år och var nordens största åkeri.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 07 16, 12:38 |
|
 |
|
Calle W
Trafikchef
|
Goddag. Magnus63 skrev: Jo, jag vet jonas a. Jag undrar om det finns intresse för att göra en större serie med generiska dekaler från de största åkerierna, som passar på ett stort antal bilar under en lång epok. Man skulle ju kunna gå ihop ett gäng.
ASG har ju sett i stor sett likadan ut under 45 år, texten under "pilen" är väl det som har ändrats (transport spedition -> transport spedition lagring -> transport logistics)
Svelast fanns från 60-talet och fram till Green Cargo tog över. Föregångaren SLAB fanns i närmare 30 år och var nordens största åkeri. Jag tror att diskussionen har varit uppe förut. Här är en länk med ASG och Bilspedition dekaler. http://www.scaleprint.nl/shop/index.php ... 26&lang=en De är dock i 1:50. Men han gjorde om dem vid förfrågan. Är det rätt ihågkommet? /Calle W
_________________ The search goes on for wisdom, salvation and cheese
|
| 2010 07 16, 18:55 |
|
 |
|
jonas a
Tågvärd
|
Calle W skrev: Goddag. Magnus63 skrev: Jo, jag vet jonas a. Jag undrar om det finns intresse för att göra en större serie med generiska dekaler från de största åkerierna, som passar på ett stort antal bilar under en lång epok. Man skulle ju kunna gå ihop ett gäng.
Svelast fanns från 60-talet och fram till Green Cargo tog över. Föregångaren SLAB fanns i närmare 30 år och var nordens största åkeri. Jag tror att diskussionen har varit uppe förut. Här är en länk med ASG och Bilspedition dekaler. http://www.scaleprint.nl/shop/index.php ... 26&lang=en De är dock i 1:50. Men han gjorde om dem vid förfrågan. Är det rätt ihågkommet? /Calle W Dom gör i 1:87 men dekalerna är skräp, det är som vattenfärg utan färg. Jag köpte 2 ark PB Kok, och det var verkligen skräp.
_________________ Jag är ointressant i statistiken.
|
| 2010 07 16, 23:50 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Vad synd, men det finns ju fler tillverkare man kan snacka med. Vad hände med DMC förresten, de hade ju en del trevliga dekaler, bl.a. Bilspedition/Autotransit?
Ingen som tycker det är kul med lite humoristiska fejkföretagsbilar? Typ min MB-distributionsbil som ska få dekaler från Konditori Tårtan på Hornsgatan (efter TV-serien Tårtan). Förebildsenligt är det ju inte. Jag har sett någon VW-buss som är märkt med företagsnamnet som förekommer i nån dansk TV-serie om en familj som har en radio- och TV-fabrik, minns inte namnet på serien just nu. Bilen såg mycket 50-talistisk ut, typsnitt och logotyp var typiskt för den tiden.
Duetter, Transiter och VW-bussar var ju extremt vanliga som mindre distributionsbilar när jag var grabb, ofta var det en eller två bilar som var uppmärkta med företagets namn och ev. logga. Fanns en mattaffär i Norrköping som klätt en Volvo 145 Express med heltäckningsmatta utanpå...
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 07 19, 11:13 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jag gillar whif:ar. (whif=what if, en stor gren inom plastmodellbygge)
| 2010 07 19, 13:07 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Magnus63 skrev: Jag har sett någon VW-buss som är märkt med företagsnamnet som förekommer i nån dansk TV-serie om en familj som har en radio- och TV-fabrik, minns inte namnet på serien just nu. Bilen såg mycket 50-talistisk ut, typsnitt och logotyp var typiskt för den tiden. Tv-serien heter Krönikan och radio-/TV-fabriken Bella- finns på dvd. / LYR
|
| 2010 07 19, 16:59 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Just det! Bra serie för övrigt. whif:en i skala 1:1 
|
| 2010 07 19, 17:39 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Kom på ett fordon som använts både militärt och civilt, Volvo TVC eller som den också hette Tgb m/42 ( en av många 42:r ). När jag var ung/liten så stod den sådana lite överallt, på sågverk, på entreprenadfirmor, på grus o sandfirmor på bondgårdar. Vad de alla användes till vet jag inte men flertalet användes som dragbilar av grävmaskiner o dyl tillsammans med ASJ/ASJ-Freuhauf/Freuhauf låglastande maskinsläp med 15 eller 25 tons förmåga. Det är åtminstone den förklaring jag fått.
| 2010 07 19, 17:46 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Tror jag passar min fråga från min MHJ-tråd hit; chansen är väl större att någon riktig "lastbilsnörd" ser den här än där. Eller för att formulera om den: Hur hittar man gammal och ny information om lastbilslinjetrafik? Finns det någonstans man kan gräva på nätet (utom där jag redan varit)? http://www.stinsensforum.se/board/mjolby-hastholmens-jarnvag-t946-1455.html
|
| 2010 07 20, 16:25 |
|
 |
|
jonas a
Tågvärd
|
Johan Molin skrev: Tror jag passar min fråga från min MHJ-tråd hit; chansen är väl större att någon riktig "lastbilsnörd" ser den här än där. Eller för att formulera om den: Hur hittar man gammal och ny information om lastbilslinjetrafik? Finns det någonstans man kan gräva på nätet (utom där jag redan varit)? http://www.stinsensforum.se/board/mjolby-hastholmens-jarnvag-t946-1455.html
Senast redigerad av jonas a 2010 09 21, 19:56, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 07 20, 19:42 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Tack för tappert försök till hjälp! But alas: Been there, seen that.
Alltså: Hur såg lastbilslinjetrafiken för ASG och Bilspedition m fl ut på 1960-talet, och hur ser motsvarande linjetrafik ut i dag? Jag har inte hittat någonstans där man kan hitta "gamla turlistor" på samma sätt som när det gäller järnvägar. Har samtidigt förstått att en del långväga trafik faktiskt kördes förr, och körs än i dag via turlista. Tydligen är detta en "doldis" som är svåråtkomlig. Forumet du länkade till verkar jättetrevligt, och visar upp många fina bilder av lastbilar och en del allmän information om ovannämnda organisationer, men fortfarande inte tillräckligt för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning om hur deras trafik såg ut.
Att gå in på moderna företags hemsidor hjälper inte så mycket heller. Jo, jag har lyckats klura ut, som jag skrev i min egen MHJ-tråd, att Schenker kör "styckegods"-trafik i västra Östergötland 3 ggr / vecka, och f.d. ColdSped på motsvarande sätt 2 ggr / vecka. Intressant nog, men hur är det med andra "linjegods"-företag? Sorry, inte meningen att shanghaia denna tråd, men det kändes som bästa budet att få ett svar! Och jag uppskattar Jonas A:s omtanke, även om det tyvärr inte räcker hela vägen fram!
|
| 2010 07 20, 20:16 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jag kan ingenting om turlistor för fjärr eller lokalbilar förr. Jag kan en hel del om hur det fungerar nu, har kört medellångturer och lokaldistribution och regiondistribution i 7 år nu. Detta är inget lätt eller litet ämne. I ena änden finns en leverantör, i andra en kund, det vet alla, men däremellan finns... organiserat kaos! Det finns lite olika varianter, du kan ha deadline när det ska vara levererat, som regel en eller två tider, samtidigt om det är en samordnad grossist leverans så har du en sista tid kunden kan beställa för att du ska få varan dagen efter, typ bildelar, verkstadsutrustning, elmaterial och vvsmaterial. Det jag kör, el och vvs för Solar, kan beställas via filial senast 17, via internet senast 19, skickas från Halmstad 22 och finns i Malmö 00, 7 bilar delar detta gods på turer i SV-Skåne, mellan-Skåne och östra Skåne samt Malmö stad. Bilarna utanför Malmö har nattkunder som ska ha gods före 7 samt dagtidare som ska ha före 10. De 7 bilarna lastar på olika tidpunkter beroende på hur många nattkunder och/eller dagtidare, fungerar det inte får starttiderna ändras, gränser mellan bilarna flyttas eller t.o.m. extra bil/ny turlinje sättas in. Annat gods kan styras av när fjärrbilarna senast ska vara vid distributionscentral eller tid när distributionsbilarna ska lämna distributionscentralen.
Har det hjälpt lite eller är du ännu mer förvirrad?
| 2010 07 20, 21:17 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ikväll: Förvirrad. Men jag ska läsa igenom det du skrivit noggrant och försöka få något sammanhang i det. Återkommer!
Så länge: Åter till trådämnet...
|
| 2010 07 20, 21:41 |
|
 |
|
Calle W
Trafikchef
|
Goddag. Johan Molin skrev: Tack för tappert försök till hjälp! But alas: Been there, seen that.
Alltså: Hur såg lastbilslinjetrafiken för ASG och Bilspedition m fl ut på 1960-talet, och hur ser motsvarande linjetrafik ut i dag? Jag har inte hittat någonstans där man kan hitta "gamla turlistor" på samma sätt som när det gäller järnvägar. Har samtidigt förstått att en del långväga trafik faktiskt kördes förr, och körs än i dag via turlista. Tydligen är detta en "doldis" som är svåråtkomlig. Forumet du länkade till verkar jättetrevligt, och visar upp många fina bilder av lastbilar och en del allmän information om ovannämnda organisationer, men fortfarande inte tillräckligt för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning om hur deras trafik såg ut.
Att gå in på moderna företags hemsidor hjälper inte så mycket heller. Jo, jag har lyckats klura ut, som jag skrev i min egen MHJ-tråd, att Schenker kör "styckegods"-trafik i västra Östergötland 3 ggr / vecka, och f.d. ColdSped på motsvarande sätt 2 ggr / vecka. Intressant nog, men hur är det med andra "linjegods"-företag? Sorry, inte meningen att shanghaia denna tråd, men det kändes som bästa budet att få ett svar! Och jag uppskattar Jonas A:s omtanke, även om det tyvärr inte räcker hela vägen fram! Mitt tips är att läsa tidningen Klassiska lastbilar. I det senaste numret(nr 3) beskrivs Arne Anderssons åkeri från Motala ganska ingående. De hade trafik på både Stockholm och Göteborg under 60-talet. Linjetrafik kunde se olika ut. Per Thomson beskriver under sin egen historia hur han körde mellan Södertälje och Zwolle i Holland med Scaniadelar. http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=653 Kristiandstads Thermotransport har diskuterats på detta forum tidigare. De körde mycket på Stockholm. En anledning till att det är svårt att hitta information är att många åkerier inte finns kvar i dag. Växjö bilfrakt har många bra bilder på äldre fordon. http://www.vaxjobilfrakt.se/index2.htm Hoppas att du har lite bättre svar på dina frågor. MVH. Calle W
_________________ The search goes on for wisdom, salvation and cheese
|
| 2010 07 20, 22:52 |
|
 |
|
jonas a
Tågvärd
|
jha
Senast redigerad av jonas a 2010 09 21, 19:56, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 07 21, 8:09 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Redan era beskrivningar ovan tror jag är stor hjälp på vägen (!), så stort tack så länge, Tuve, Jonas och Calle!
|
| 2010 07 21, 8:34 |
|
 |
|
Claes L
Trafikledare
|
Linjetrafik brukar ske efter tidtabell som tar hänsyn till kör och vilotiderna. Det är kundens ansvar att se till att godset är klart att hämtas på avtalad tid eller att de lämnar in godset i tid. Man har ingen skriven tidtabell som tex bussen utan vet av erfarenhet ungefär hur lång tid allt tar. Linjerna som DHL och Schenker kör idag är ungefär desamma som startades på 1960-talet. Det är samma nu som då, X-åkeri sköter en linje åt DHL. X-åkeri går i kk, då tar DHL själva över linjen eller så köper J-åkeri rätten att trafikera linjen åt DHL.
|
| 2010 07 21, 10:50 |
|
 |
|
jonas a
Tågvärd
|
jhf
Senast redigerad av jonas a 2010 09 21, 19:54, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 07 21, 16:22 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
Arne Lindgren skrev: Coppas skrev: TuveB skrev: Gjorde inte Wiking en sådan Büssing? 8000 eller vad de nu hette? Känner inte till någon, men visst kan de ha haft även andra modeller. Det jag dock tror att du syftar på är Wikings modell av Büssing D38. Dess långa motorhuv ger den ett ganska antikt utseende och den är väl på gränsen till att vara förkrigsmodell då originalet tillverkades 1938-1946... även om det troligen knappast byggdes så särdeles många under den tid som VK2 höll på. Förutom ovanstående samt modellerna av Senatorn och D2U så har sedan Wiking även haft en modell av en Büssing Trambus TU 5000 men då är vi inne på det sena 40-talet och tidiga 50-talet. Vill man däremot ha lastbilar så har bl.a. Wiking haft en del i form av Büssing, Mercedes, Hanomag osv En del annat återfinns väl även om man letar beggat Roskopf eller kikar på vad de mindre tyska tillverkarna erbjuder. Jupp, långmotorhuvs-Büssingarna har jag sett som senare, dom finns på nätet att köpa. Det enda jag vet att Ludwig Sebastian skrev att dom fick sina lastbilar -36. Och att dom var Büssing.. inga bilder, bara det. Äh, den fanns ju redan som färdig modell... http://www.nasshan.com/BUB/Bubmobile-1- ... ienst.htmlTänkte mig att utgå från en lastbil och bygga ett vrak stående i skogen, punka, krossade rutor, bortvädrad AUTO-UNION-text på skåpet, motorhuven öppen med en rostklump synlig.. inbackad mot en tall med bakdörren halvöppen och därinne en av dom försvunna tävlingsbilarna, finns som modell i Lule.. Känns lite mycket pengar för att bara vädra sönder den.
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2010 07 27, 9:22 |
|
 |
|
Don Håkano
Trafikchef
|
Calle W skrev: Scania Streamline med kort hytt respektive utan Topline. Calle W...Jag visste att jag sett en Scania Streamline utan Toplinehytt i AMW/AWM´s sortiment, .....men nu hittade jag äntligen en bild på en röd dragbil... http://www.mfredrichmodelle.com/contents/media/AWM573901_rot_g.jpg
|
| 2010 09 11, 9:47 |
|
 |
|