Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 21:56

Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Önskelista för lastbilar i 1:87-modell 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Önskelista för lastbilar i 1:87-modell
Jaha, det var bussar du var ute efter....

2010 07 04, 17:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
Vad som finns är väl även en sanning med modifikation? Resinbyggsatser, enskilda hytter mm. vänder sig inte heller riktigt direkt till alla. Albedo har väl även upphört som tillverkare? Om det är på det viset att man blir helt hänvisad till begagnatmarknaden borde även det nog ses som en kraftig begränsning.

I och för sig. Brekina, Epoche och Albedo/Herpas återuppståndna Scania 141 finns ju som "almost ready to roll", i det sistnämnda fallet är märkningen tysk (?) och släpet en sån där kort tysk sak utan tvillingmonterade hjul.

Det vore ju trevligt om Albedos Volvo F88 och F89 kunde återuppstå hos Herpa också...

Ur mitt eget 70-talistiska perspektiv så skulle jag i så fall vara ganska nöjd med den tunga lastbilsfaunan, förutom att Volvo N88 vore najs.
Volvo F88, F89, Scania 76/110, Scania 141. Det känns betydligt mer tunnsått i segmentet mindre tunga lastbilar, och då är man tillbaka där
tråden började. Volvo F85 och F86 var extremt vanliga som jag minns dem, och de gick också mycket på export så det vore väl ett argument
gentemot Brekina att ta fram en modell av den. De gjorde succé i Storbritannien. Sedan finns ju snäppet under dem, Snabbe (finns som resin) och Starke.

"Lacka och dekalera" befintliga last- och skåpbilsmodeller till svenska förebilder kan man kanske föreslå Brekina att göra med såväl Opel Blitz, Ford Transit, Volvo Duett och VW T1/T2. Det har ju gjorts (VW med surströmming resp. kondisreklam) men här är ju möjligheterna nästan oändliga.

2010 07 08, 0:58
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Liten bit bakom hytten finns det ju också något :wink:
Konstaterade att Herpa släppt lösa tippramar som sparepart.
Möjligen är de Meiller efterliknande dv.s tyska högbyggen.. men vad gör det.
På den tiden Scania sålde dumper på L76, så var det ju tyska byggen.
Har också laggt in önskan om svenska krokväxlar chassin som Sparepart.
Man och Mercedes finns ju redan..
Önskan är emottagen hos Herpa och har hamnat på avdelningen "Product-management" :-D

2010 07 08, 22:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Sammanställning:

Volvo F85/86/87 - LYR och magnus63 (Gevalia - LYR. Konsum, ICA, Svelast - magnus63)
Volvo Starke - Magnus63
Volvo F4 - Calle W
Volvo F6 - mrshadow
Volvo F7 - mrshadow
Volvo F88 - mrshadow, HJP och magnus63 (Gullfibermärkning - HJP. Återutgivning av Albedos F88?? SES finns ju redan.
Finns formen kvar? Eftersom Albedos Scania 141 dykt upp hos Herpa nyligen kanske man kan hoppas att F88 och F89-formarna finns kvar också?)

Volvo N88 - mrshadow, LYR och magnus63 (Mjölkcentralen tankbil med släp LYR. Finns som resinhytt i Tyskland??)
Volvo LV293 Långnos - Stinky
Scania L75 - TuveB
Scania LB76 - mrshadow,Coppas, TuveB (resinmodell finns men storseriemodell önskas?)
Scania L71 Regent - TuveB, stinky (resin finns, har inte Stinky byggt en förresten?)
Scania 76 med BeGe-hytt - LYR
Scania P93 ej Topline - Calle W
Scania 80/81/85 - TuveB

Bedford D - coppas (finns från Epoke Modeller. Önskan om svenska märkningar??)

20' fälgar
Svenska skåp och flak - Calle W, mrshadow
Svenska tippramar - mrshadow

Bussar:
Svensk flyttbuss 70-tal - Calle W
Scania CR76/110/11 stadsbuss - mrshadow, magnus63
Scania Metropol - mrshadow
Scania CF75/76 - tuveb, magnus63
BF75/76 - TuveB
Scania BF76/110 - Tuveb
Büssing m/36 - Arne Lindgren

Märkningar:
Svenska märkningar på VW Transporter, Ford Transit, Opel/Bedford Blitz, Duett - magnus63

Senast redigerad av Magnus63 2010 07 14, 22:57, redigerad totalt 1 gång.

2010 07 14, 17:21
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
Till Magnus63: en mycket bra sammanfattning. :-D Det är väl bara att fortsätta. Jag skulle vilja se en LAGAB påbyggnad för Svelast/CSAM/ASG 10 fots containrar. De satt på både Volvo F4 och Scania P82 lastbilar. Mercedes förekom också.
/Calle W

2010 07 14, 22:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här med korrekta svenska påbyggnader, släp och chassin (mrshadow) kan ju kanske kan vara idé att fundera på för
nån liten resin- eller lasertomte?? Uppenbarligen finns det ju efterfrågan på det. Forss-släp, Zepro lyftbord m.m. vore trevligt.
Ett mer korrekt ersättningschassi till Brekinas Scania 76/110:a kanske?

Takräcken (Jan Erik Sundlin (?) tog fram några som finns på Tåg & Hobby) och lite annat eneriskt ets-lull skulle inte heller vara så dumt.
En liten "TRAFIKBIL"-skylt kanske?

UGJ gjorde ett släp en gång i tiden har jag ett svagt minne av, vad var det?

Jag gillar ju skarven 60-70-tal så av de skälen vill ju jag se lite äldre släp, påbyggnader m.m.

Sen vore det kanske läge att kolla om Dekalprint.de eller DMC att ta fram lite generiska dekalsatser för stora svenska åkerier?
ASG ( & Nord), Svelast, Frigoscandia och Bilspedition (& Autotransit & Coldsped) hade ju sina loggor under rätt lång tid.
Gamla ärevördiga SLAB hängde väl också med ett bra tag innan de blev Svelast.

Tja, sen är det väl som med godsvagnar, det rullar en hel del utlänningar i Sverige...

2010 07 14, 23:10
Profil WWW
Kommunikationsminister

UGJ gjorde en modell av Kilafors SVTPB 3-169 16900mm lång semitrailer med tre axlar. Jag har lyckats få fram att släpet har en totalvikt på 33-36 ton och att chassit väger 7900kg + påbyggnad. Nyttolast :?:

Modellen säljs av lokstallet.

2010 07 15, 14:52
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kommer "önskelistan" nu att skickas till några tillverkare?

http://www.swedishbrasscar.com

2010 07 15, 18:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Stinky skrev:
Kommer "önskelistan" nu att skickas till några tillverkare?

Ja det är öppet för vem som helst att hänvisa till denna sida med sammanställningar.
Jag känner inte till om "någon" skickar iväg de önskningr som kommit fram här.
Visserligen startade jag tråden, men syftet var att vi skulle öppna våra sinnen och kunna ventilera önskningarna
- har sedan någon kontakt med någon/några tillverkare/importörer så kan det vara en möjlighet till vidare utveckling.
/ LYR

2010 07 15, 19:40
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Är det någon som har kontakt med Herpa? Jag tänkte på hur det står till med de gamla Albedo-hytterna till Volvo F88 och F89, nu när
Albedos Scania 141 dykt upp hos Herpa...

2010 07 15, 21:18
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Magnus63 skrev:
Är det någon som har kontakt med Herpa? Jag tänkte på hur det står till med de gamla Albedo-hytterna till Volvo F88 och F89, nu när
Albedos Scania 141 dykt upp hos Herpa...

Det går ju ställa frågan och skall göra ett försök.
Hänvisar till denna tråd också..
Man vet ju inte ??

2010 07 15, 21:40
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

TuveB skrev:
UGJ gjorde en modell av Kilafors SVTPB 3-169 16900mm lång semitrailer med tre axlar. Jag har lyckats få fram att släpet har en totalvikt på 33-36 ton och att chassit väger 7900kg + påbyggnad. Nyttolast :?:

Modellen säljs av lokstallet.

Det är ett flak från en sådan UGJ-trailer som sitter på den här Svacon-skapelsen...
Bild

SA

PS: Lokstall1 har en hel kasse kvar... och jag ska bara ha hälften!

2010 07 15, 22:04
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
Satt i dag och tänkte ut en fortsättning på listan och kom på en modell som jag skulle vilja ha. Kinnarps gamla transportsystem med Volvo Eurotrotterdragare som fanns från 80-talet och in i 00-talet. De finns beskrivna i Christer Olssons bok om "landsvägens riddare" De borde inte vara så svåra att laserskära för tex Risat och Skuret. Är det någon mer som är intresserad av dessa fordon? Jag hittar ingen lämplig länk på nätet på¨fordonen som de såg ut. Någon som har en bra bild?
/Calle W

2010 07 15, 22:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lite för moderna för min del (men Volvo F86 med släp från Kinnarps vore fint).
Men jag minns precis vilka bilar du menar, mycket märkliga tingestar. När jag jobbade på FK köpte vi en jäkla massa skrivbord från Kinnarps, de
kom i deras märkliga trailers. De var inte helt ovanliga heller, man såg dem rätt ofta.

Svelasts Kalmar-terminal var ju också en märklig sak. Nu slutade det med att vanliga F86:or med kort hjulbas och vändskiva användes som dragare
till lastbärarna, men lastbärarna från Parator var en rätt udda konstruktion. Det fanns en del sådana i Norrköping på 70-talet.
Jag har däremot aldrig sett Kalmar-dragbilarna vad jag kan minnas, men de floppade tydligen rejält.

2010 07 16, 1:47
Profil WWW
Tågvärd

k

Senast redigerad av jonas a 2010 09 21, 19:55, redigerad totalt 1 gång.

2010 07 16, 11:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo, jag vet jonas a. Jag undrar om det finns intresse för att göra en större serie med generiska dekaler från de största åkerierna,
som passar på ett stort antal bilar under en lång epok. Man skulle ju kunna gå ihop ett gäng.

ASG har ju sett i stor sett likadan ut under 45 år, texten under "pilen" är väl det som har ändrats (transport spedition -> transport spedition lagring -> transport logistics)

Bilspeditions vingar likaså, jag har sett dem på sena 50-talsbilar.

Svelast fanns från 60-talet och fram till Green Cargo tog över. Föregångaren SLAB fanns i närmare 30 år och var nordens största åkeri.

2010 07 16, 12:38
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
Magnus63 skrev:
Jo, jag vet jonas a. Jag undrar om det finns intresse för att göra en större serie med generiska dekaler från de största åkerierna,
som passar på ett stort antal bilar under en lång epok. Man skulle ju kunna gå ihop ett gäng.

ASG har ju sett i stor sett likadan ut under 45 år, texten under "pilen" är väl det som har ändrats (transport spedition -> transport spedition lagring -> transport logistics)

Svelast fanns från 60-talet och fram till Green Cargo tog över. Föregångaren SLAB fanns i närmare 30 år och var nordens största åkeri.

Jag tror att diskussionen har varit uppe förut.
Här är en länk med ASG och Bilspedition dekaler.
http://www.scaleprint.nl/shop/index.php ... 26&lang=en
De är dock i 1:50. Men han gjorde om dem vid förfrågan. Är det rätt ihågkommet?
/Calle W

2010 07 16, 18:55
Tågvärd

Calle W skrev:
Goddag.
Magnus63 skrev:

Jag tror att diskussionen har varit uppe förut.
Här är en länk med ASG och Bilspedition dekaler.
http://www.scaleprint.nl/shop/index.php ... 26&lang=en
De är dock i 1:50. Men han gjorde om dem vid förfrågan. Är det rätt ihågkommet?
/Calle W

Dom gör i 1:87 men dekalerna är skräp, det är som vattenfärg utan färg.

Jag köpte 2 ark PB Kok, och det var verkligen skräp.

2010 07 16, 23:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Vad synd, men det finns ju fler tillverkare man kan snacka med. Vad hände med DMC förresten, de hade ju en del trevliga dekaler, bl.a. Bilspedition/Autotransit?

Ingen som tycker det är kul med lite humoristiska fejkföretagsbilar? Typ min MB-distributionsbil som ska få dekaler från
Konditori Tårtan på Hornsgatan (efter TV-serien Tårtan). Förebildsenligt är det ju inte.
Jag har sett någon VW-buss som är märkt med företagsnamnet som förekommer i nån dansk TV-serie om en familj som
har en radio- och TV-fabrik, minns inte namnet på serien just nu. Bilen såg mycket 50-talistisk ut, typsnitt och logotyp
var typiskt för den tiden.

Duetter, Transiter och VW-bussar var ju extremt vanliga som mindre distributionsbilar när jag var grabb, ofta var det en eller två bilar som var uppmärkta med företagets namn och ev. logga. Fanns en mattaffär i Norrköping som klätt en Volvo 145 Express med heltäckningsmatta utanpå...

2010 07 19, 11:13
Profil WWW
Kommunikationsminister

Jag gillar whif:ar. (whif=what if, en stor gren inom plastmodellbygge)

2010 07 19, 13:07
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa