Önskelista för lastbilar i 1:87-modell
| Författare |
Meddelande |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Re: Önskelista för lastbilar i 1:87-modell
Svante Andersson skrev: Nästan samtliga av de ovan önskade fordonen har fälgar i dimension 20"... och de modeller som i dag finns av de generationer som har dylika hjul är bara utrustade med dåliga "wannabees".
Alltså... min önskan i detta är 20" fälgar med tillhörande däck i ett utförande av samma klass som Herpas nuvarande 22,5" fälgar. Utseendet visas synnerligen bra på det Scania mjölkekipage LYR visar ovan.
SA Håller med dig Svante att det vore mycket önskvärt om vi kunde få modeller med riktiga chassier och med de rätta dimensionerna av fälg/däckdimensioner. Det gör att man direkt märker skillnaden mellan Scaniorna från Brekina och Epoche. Med tanke på hur stor upplaga Brekinas Scanior 110/111 givits ut, så kan man tycka att det kunde ha satsats på rätt chassie från början - det borde ha lönat sig. Därför hoppas jag att nästa svenska tunga lastbilsklassiker blir komplett från början - och får jag då föreslå denna Volvo N88 här representerad i två bildexempel.   /LYR
|
| 2010 06 21, 22:39 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
LYR skrev: Ytterligare en kaffebil - här från ett okänt tidningsklipp. Även denna Volvo F85/86/87 är önskvärd som modell och finns i många varierande transportutföranden - finns det fler kandidater?
Konsums blå/vita och ICAs ljusgula, med skåp och bakgavellyft. Om inte minnet sviker mig helt så hade de ibland 1-axliga släp också (skåp). Svelast hade ett försvarligt antal, de jag minns bäst är de korta med vändskiva (resultatet av Kalmar Terminal-experimentet).
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 06 23, 11:35 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Är det aluminiumtankar på bilarna på bilderna förresten? Nuförtiden är det mest rostfritt i livsmedelssammanhang. Det står Hackman-Wedholms på släpvagnarna på Arla Linköpings släpvagnar, har legat bakom dem många gånger. Det borde vara lättare att diska rostfritt med alkaliska diskmedel, eftersom aluminium angrips av alkalier.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 06 23, 11:42 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 19:29 Inlägg: 270 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
Funderat och grubblat över vart jag sett tankpåbyggnader som är "nära" mjölktankar.. Tankar på bränslebilar ser ju ut på ett vis och tankar på mjölkbilar ser lite annorlunda ut... Råkade kasta ett getöga in i skåpet med samlingen... Där stod en bra förebild, på "rätt" chassie också..   Förutom att våra tankar vanligen har slät plåt, så är det ju nära... Detta är en promotionmodell från Scania och ca 5 - 6 år gammal. Herpas egen motscarighet heter 149433  Nu kanske man inte ska skvallra, men det är nog bara en annan hytt på Scanian. Chassiet på den är troligen scharmedes... Men den ser bra ut i vart fall bilen. Cykelkärran bör man kanske modulera lite...
_________________ http://www.mrshadow.se
|
| 2010 06 23, 15:14 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
 Tiden är mogen(?) för att slänga in ett gammalt "modellbygge" - ca 40 år sedan, innan ARLA-epoken. En Wiking-Scania 110 med en Majorette-tanktrailer - man fick ta vad som fanns... En tanke (som aldrig realiserats) är/var att använda apotekens aluminiumtuber för värktabletter (Alvedon m.fl.) - de kan poleras blanka med ex.v. Autosol efter att färgen först tvättats bort med lösningsmedel. Men blanka tankar kan nog skaffas fram på många sätt. / LYR
|
| 2010 06 23, 16:22 |
|
 |
|
Calle W
Trafikchef
|
Goddag. Svante Andersson skrev: Nästan samtliga av de ovan önskade fordonen har fälgar i dimension 20"... och de modeller som i dag finns av de generationer som har dylika hjul är bara utrustade med dåliga "wannabees".
Alltså... min önskan i detta är 20" fälgar med tillhörande däck i ett utförande av samma klass som Herpas nuvarande 22,5" fälgar. Utseendet visas synnerligen bra på det Scania mjölkekipage LYR visar ovan.
SA Jag funderar på om inte Miniatur Modelle på http://www.mo87.de skulle kunna göra korrekta fälgar till äldre svenska fordon? Han gör fälgar i resin till andra modeller,så man kan ju ställa en förfrågan om det. Min önskelista består av modeller från 80 och 90-talet. jag vill se en Volvo F4, både som enkelhytt och dubbelhytt.Jan Erik Sundlin hade(har?) haft sådana i sitt sortiment. Vidare Volvo F7,Volvo FL6 med samtliga hyttalternativ, En korrekt Scania P93 med samtliga hyttalternativ, Scania Streamline med kort hytt respektive utan Topline. Sedan vill jag ha svenska flak och skåp till fordonen. Gärna en öppnad skåpsida i resin för bil eller släp. Sist men inte minst, en riktig svensk flyttbuss från 70-talet. MVH. Calle W
_________________ The search goes on for wisdom, salvation and cheese
|
| 2010 06 28, 22:48 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Man kan ju vända på steken och kolla vad som finns. Sen är det ju som mr. Shadow säger, en fråga om pris/kvalitet, men oavsett detta...
Volvo Rundnos från Modellproduktion (?) Volvo Snabbe från Modellproduktion, resinkit Volvo FB88 från SES, kvaliteten är väl inget vidare.. Volvo F88 från Albedo Volvo FB89 från Albedo Scania LB141 (?) från Herpa Scania LB140 (?) från Albedo Scania 76/110 från Brekina Scania 76/110 från Epoche Scania LB76 tysk resinhytt Scania L71 tysk resinkit
|
| 2010 07 03, 13:05 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
...och därtill kan det vara intressant att jämföra hur samma förebild av Scania L 110/111 framställts dels av Epoke men också av Brekina avseende chassie/ram, fälgar/hjul och bränsletankar -men skillnaden är olika prisnivåer - ett konsumentval att ta ställning till. / LYR
|
| 2010 07 03, 13:22 |
|
 |
|
Coppas
VD
|
Magnus63 skrev: Man kan ju vända på steken och kolla vad som finns. Sen är det ju som mr. Shadow säger, en fråga om pris/kvalitet, men oavsett detta...
Volvo Rundnos från Modellproduktion (?) Volvo Snabbe från Modellproduktion, resinkit Volvo FB88 från SES, kvaliteten är väl inget vidare.. Volvo F88 från Albedo Volvo FB89 från Albedo Scania LB141 (?) från Herpa Scania LB140 (?) från Albedo Scania 76/110 från Brekina Scania 76/110 från Epoche Scania LB76 tysk resinhytt Scania L71 tysk resinkit Vad som finns är väl även en sanning med modifikation? Resinbyggsatser, enskilda hytter mm. vänder sig inte heller riktigt direkt till alla. Albedo har väl även upphört som tillverkare? Om det är på det viset att man blir helt hänvisad till begagnatmarknaden borde även det nog ses som en kraftig begränsning.
| 2010 07 03, 13:49 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Det finns ett del fordon jag vill ha.
Kenworth K100 Aerodyne Kenworth W900L Euklid tipptruckar i 25-35 tonsklassen Volvo BM DR 860/861 Volvo BM LM 854 Volvo BM LM 1640/1641 Volvo BM SM 868 Volvo BM SM 900 serien Volvo BM GM 646B Volvo BM LM 640/641/642 Scania Vabis L75 Scania Vabis LA82 /TGB957F/BroTGB9572/BTGB 970 /T-kran 202. TGB 30 o 40 familjen inkl RäTgb 4112
| 2010 07 03, 21:44 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
Jag vill ha en förkrigs-Büssing.. 1936. Mersor eller NAG eller MAN duger inte, det kommer alltid en bf109 ur solen om man gör fel. Eller en tg500.
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2010 07 04, 7:44 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Arne Lindgren skrev: Jag vill ha en förkrigs-Büssing.. 1936. Mersor eller NAG eller MAN duger inte, det kommer alltid en bf109 ur solen om man gör fel. Eller en tg500. Nu blir det lite svårt att förstå vad du har för önskning - har du möjligen någon bild att visa för oss som inte är så bevandrade i märkesfloran - kanske du kan lägga in en länk....? / LYR
|
| 2010 07 04, 8:02 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Gjorde inte Wiking en sådan Büssing? 8000 eller vad de nu hette?
| 2010 07 04, 11:41 |
|
 |
|
Coppas
VD
|
TuveB skrev: Gjorde inte Wiking en sådan Büssing? 8000 eller vad de nu hette? Känner inte till någon, men visst kan de ha haft även andra modeller. Det jag dock tror att du syftar på är Wikings modell av Büssing D38. Dess långa motorhuv ger den ett ganska antikt utseende och den är väl på gränsen till att vara förkrigsmodell då originalet tillverkades 1938-1946... även om det troligen knappast byggdes så särdeles många under den tid som VK2 höll på. Förutom ovanstående samt modellerna av Senatorn och D2U så har sedan Wiking även haft en modell av en Büssing Trambus TU 5000 men då är vi inne på det sena 40-talet och tidiga 50-talet. Vill man däremot ha lastbilar så har bl.a. Wiking haft en del i form av Büssing, Mercedes, Hanomag osv En del annat återfinns väl även om man letar beggat Roskopf eller kikar på vad de mindre tyska tillverkarna erbjuder.
| 2010 07 04, 16:40 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
Coppas skrev: TuveB skrev: Gjorde inte Wiking en sådan Büssing? 8000 eller vad de nu hette? Känner inte till någon, men visst kan de ha haft även andra modeller. Det jag dock tror att du syftar på är Wikings modell av Büssing D38. Dess långa motorhuv ger den ett ganska antikt utseende och den är väl på gränsen till att vara förkrigsmodell då originalet tillverkades 1938-1946... även om det troligen knappast byggdes så särdeles många under den tid som VK2 höll på. Förutom ovanstående samt modellerna av Senatorn och D2U så har sedan Wiking även haft en modell av en Büssing Trambus TU 5000 men då är vi inne på det sena 40-talet och tidiga 50-talet. Vill man däremot ha lastbilar så har bl.a. Wiking haft en del i form av Büssing, Mercedes, Hanomag osv En del annat återfinns väl även om man letar beggat Roskopf eller kikar på vad de mindre tyska tillverkarna erbjuder. Jupp, långmotorhuvs-Büssingarna har jag sett som senare, dom finns på nätet att köpa. Det enda jag vet att Ludwig Sebastian skrev att dom fick sina lastbilar -36. Och att dom var Büssing.. inga bilder, bara det.
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2010 07 04, 17:09 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jaha, det var bussar du var ute efter....
| 2010 07 04, 17:39 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Coppas skrev: Vad som finns är väl även en sanning med modifikation? Resinbyggsatser, enskilda hytter mm. vänder sig inte heller riktigt direkt till alla. Albedo har väl även upphört som tillverkare? Om det är på det viset att man blir helt hänvisad till begagnatmarknaden borde även det nog ses som en kraftig begränsning. I och för sig. Brekina, Epoche och Albedo/Herpas återuppståndna Scania 141 finns ju som "almost ready to roll", i det sistnämnda fallet är märkningen tysk (?) och släpet en sån där kort tysk sak utan tvillingmonterade hjul. Det vore ju trevligt om Albedos Volvo F88 och F89 kunde återuppstå hos Herpa också... Ur mitt eget 70-talistiska perspektiv så skulle jag i så fall vara ganska nöjd med den tunga lastbilsfaunan, förutom att Volvo N88 vore najs. Volvo F88, F89, Scania 76/110, Scania 141. Det känns betydligt mer tunnsått i segmentet mindre tunga lastbilar, och då är man tillbaka där tråden började. Volvo F85 och F86 var extremt vanliga som jag minns dem, och de gick också mycket på export så det vore väl ett argument gentemot Brekina att ta fram en modell av den. De gjorde succé i Storbritannien. Sedan finns ju snäppet under dem, Snabbe (finns som resin) och Starke. "Lacka och dekalera" befintliga last- och skåpbilsmodeller till svenska förebilder kan man kanske föreslå Brekina att göra med såväl Opel Blitz, Ford Transit, Volvo Duett och VW T1/T2. Det har ju gjorts (VW med surströmming resp. kondisreklam) men här är ju möjligheterna nästan oändliga.
|
| 2010 07 08, 0:58 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 19:29 Inlägg: 270 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
Liten bit bakom hytten finns det ju också något Konstaterade att Herpa släppt lösa tippramar som sparepart. Möjligen är de Meiller efterliknande dv.s tyska högbyggen.. men vad gör det. På den tiden Scania sålde dumper på L76, så var det ju tyska byggen. Har också laggt in önskan om svenska krokväxlar chassin som Sparepart. Man och Mercedes finns ju redan.. Önskan är emottagen hos Herpa och har hamnat på avdelningen "Product-management" 
_________________ http://www.mrshadow.se
|
| 2010 07 08, 22:14 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Sammanställning:
Volvo F85/86/87 - LYR och magnus63 (Gevalia - LYR. Konsum, ICA, Svelast - magnus63) Volvo Starke - Magnus63 Volvo F4 - Calle W Volvo F6 - mrshadow Volvo F7 - mrshadow Volvo F88 - mrshadow, HJP och magnus63 (Gullfibermärkning - HJP. Återutgivning av Albedos F88?? SES finns ju redan. Finns formen kvar? Eftersom Albedos Scania 141 dykt upp hos Herpa nyligen kanske man kan hoppas att F88 och F89-formarna finns kvar också?)
Volvo N88 - mrshadow, LYR och magnus63 (Mjölkcentralen tankbil med släp LYR. Finns som resinhytt i Tyskland??) Volvo LV293 Långnos - Stinky Scania L75 - TuveB Scania LB76 - mrshadow,Coppas, TuveB (resinmodell finns men storseriemodell önskas?) Scania L71 Regent - TuveB, stinky (resin finns, har inte Stinky byggt en förresten?) Scania 76 med BeGe-hytt - LYR Scania P93 ej Topline - Calle W Scania 80/81/85 - TuveB
Bedford D - coppas (finns från Epoke Modeller. Önskan om svenska märkningar??)
20' fälgar Svenska skåp och flak - Calle W, mrshadow Svenska tippramar - mrshadow
Bussar: Svensk flyttbuss 70-tal - Calle W Scania CR76/110/11 stadsbuss - mrshadow, magnus63 Scania Metropol - mrshadow Scania CF75/76 - tuveb, magnus63 BF75/76 - TuveB Scania BF76/110 - Tuveb Büssing m/36 - Arne Lindgren
Märkningar: Svenska märkningar på VW Transporter, Ford Transit, Opel/Bedford Blitz, Duett - magnus63
Senast redigerad av Magnus63 2010 07 14, 22:57, redigerad totalt 1 gång.
|
| 2010 07 14, 17:21 |
|
 |
|
Calle W
Trafikchef
|
Goddag. Till Magnus63: en mycket bra sammanfattning.  Det är väl bara att fortsätta. Jag skulle vilja se en LAGAB påbyggnad för Svelast/CSAM/ASG 10 fots containrar. De satt på både Volvo F4 och Scania P82 lastbilar. Mercedes förekom också. /Calle W
_________________ The search goes on for wisdom, salvation and cheese
|
| 2010 07 14, 22:53 |
|
 |
|