Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller
| Författare |
Meddelande |
|
d680ae
Trafikchef
|
 Re: Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller
SCS Transport skrev: viktor96 skrev: Auto links bil tågs vagnar!  De heter Laaeilprs och dessa är ett smart val för en tillverkare att göra. Dessa finns i stora mängder och kan säljas likaså i stora mängder. Vagnen i sig är väldigt smart och Autolink kör bilar åt ett håll sedan i vändande tåg körs andra produkter på pall. Så denna vagn är ett bra val. Jag frågade i K-industriers monter på Rail Nordic i Jönköping i höstas om ritning. Men de ville inte säga så mycket eftersom de vill ha de för sig själva. ... Är de registrerade i Sverige och vem äger dem eller är vagnhållare? Är AutoLinks Laaeilprs på något sätt smartare än Green Cargos eller Transwaggons? Transportuppläggen med multipurpose-vagnar, som ägarna brukar kalla dem, är nog ungefär lika smarta för alla typerna. Hur stor är skillnaden mellan de äldre finsktillverkade och de yngre från K-Industrier. Går det att förena alla förebildstyperna i samma verktygsframtagning? Annars får man kanske se upp så att man inte eliminerar förutsättningarna för att ta fram en av de inte alltför många äkta svenska vagntyperna från från tiden efter 1985.
|
| 2010 07 11, 20:54 |
|
 |
|
SCS Transport
Konduktör
|
Hej, - Vagnen har nästan på pricken samma data som gamla fd. SJ-gods Laaeilprss 940 / 941, men är 3 ton tyngre. - Måtten är de samma men lösningen av aluminium huvarna är annorlunda. - Autolink vagnen verkar ha inbyggd höjning och sänkning av lastplan med el, men SJ / GC måste ha extern kraft. Där är de extra 3 tonen antagligen. - Sth (största tillåtna hastighet) är den samma beroende på last 90, 100 eller 120. - SJ / GC vagnen får trafikera S, DK, N, D, NS. Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Nederländerna dvs. norra Europa. Eftersom det är samma mått på Laaeilprs är det antagligen samma. Vagnarna som det står Sea Rail på kmmer från Åbo har jag för mig och till Värtan, så man kan nog lägga till Åbo också till vart den får gå. I Åbo finns det 1435 mm spår i industriområdena runt hamnen samt i Torneå. Ser man på bilder så skiljer sig alla mot varandra. Varav Autolink vagnen har slätast sida, alla andra skiljer sig kanske inte så markant. Men ändå tillräckligt för att inte kunna göra en form till alla. 
_________________ Gamla Radiostyrda Kyosho Optima bilar köpes.
|
| 2010 07 12, 9:39 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
SCS Transport skrev: Hej,
- Vagnen har nästan på pricken samma data som gamla fd. SJ-gods Laaeilprss 940 / 941, men är 3 ton tyngre. - Måtten är de samma men lösningen av aluminium huvarna är annorlunda. ... Ser man på bilder så skiljer sig alla mot varandra. Varav Autolink vagnen har slätast sida, alla andra skiljer sig kanske inte så markant. Men ändå tillräckligt för att inte kunna göra en form till alla.
I så fall skulle jag nog hellre prioritera att få fram den gamla SJ/GC-varianten. Den känns lite mer helgjutet svensk, har varit med ett tag och har en betydande utbredning i användningsområde. Sedan hör väl till avigsidorna med dessa rätt kolossala kortkopplade vidunder att ett prototypiskt trafikupplägg med systemtåg blir svårhanterligt i modell för att det med bara några få vagnar fort växer ur en normal hemanläggning. Kan man köra dem i vagnslasttrafik med bara någon enstaka enhet blir de lite mer universellt användbara.
|
| 2010 07 12, 10:11 |
|
 |
|
SCS Transport
Konduktör
|
Du bestämmer ju själv hur du ska köra på din bana. Jag ser dessa typer dagligen och många gånger finns det bara en eller två inkopplade i blandade godståg. Och just tre olika är: ett vid 18 00 tiden från Älvsjö till Hallsberg, Södertälje Hamn - Hallsberg på eftermiddagen samt ett Tomteboda - Västerås runt 15 00 tiden. I dessa tåg är det blandat "vilt" mellan olika typer, för detta är transport tåg av vagnar men även viss styckegods hantering mellan Stockholm - Hallsberg / Västerås. 
|
| 2010 07 12, 10:43 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
SCS Transport skrev: ... Jag ser dessa typer dagligen och många gånger finns det bara en eller två inkopplade i blandade godståg. Och just tre olika är: ett vid 18 00 tiden från Älvsjö till Hallsberg, Södertälje Hamn - Hallsberg på eftermiddagen samt ett Tomteboda - Västerås runt 15 00 tiden. I dessa tåg är det blandat "vilt" mellan olika typer, för detta är transport tåg av vagnar men även viss styckegods hantering mellan Stockholm - Hallsberg / Västerås.
Och då handlar det om ... AutoLink-vagnarna eller ...?
|
| 2010 07 12, 11:51 |
|
 |
|
SCS Transport
Konduktör
|
Det är både och. Transwaggon, fd. Nordwaggons och dessa Autolink. Men Sea Rail vagnarna har jag bara sett i Värtan, Sundbyberg och Tomteboda. 
|
| 2010 07 12, 11:59 |
|
 |
|
Don Håkano
Trafikchef
|
Fleischmann har en vagn som påminner ja littegrann i alla fall.. en annan påbyggnad bara...kanske

|
| 2010 07 12, 21:24 |
|
 |
|
arjesko
Tågklarerare
|
SCS Transport skrev: Det är både och. Transwaggon, fd. Nordwaggons och dessa Autolink. Men Sea Rail vagnarna har jag bara sett i Värtan, Sundbyberg och Tomteboda.  Sea Rail har jag aldrig sett några Laaeilprs/ss. De vagnar som idag är märkta Sea Rail är ex Nordwaggons Laais eller Laaiis som de nu märks om till och de är vanliga i trafiken till/från Finland. Mest flexibel torde Nordwaggon-märkta vagnar vara som används både för fordon för diverse bilmärken i Sverige och på kontinenten och men även som förstärkning i Volvos pendel Umeå-Göteborg/-Gent. Vardagssysslan för GCs vagnar är enbart volvopendeln. Det finns säkert undantag då de gått i annan trafik men det torde vara mer undantag än regel.
|
| 2010 07 12, 22:56 |
|
 |
|
arjesko
Tågklarerare
|
Kan ju lägga in en önskelista också...
Hbbins/Hbbillns (AAE m fl) AAE H9-typ i mängder av märkningsvarianter som rullat på svenska spår. Roco har gjort fuskmärkningar men en äkta modell saknas för alla varianter som varit vanliga på svenska spår. Sverige, Finland, Ungern, Österrike, ”AAE”, Polen och Danmark är exempel på märkningar på svenska spår som kan representeras av typen.
Sis/Sins (Tyskland) Transwaggon/Cargowaggon/Railship/Searail. Vagnarna registrerade i Tyskland men det är en klassisk typ på svenska spår, inte minst för coilstransporterna från Domnarvet men även i annan export och transittrafik. Dessutom finns några extra reklamvarianter som SSAB och Jerre Rail.
Laais/Laaiis (Sverige) Nordwaggons profilvagn som även om det är i ett par olika varianter med mindre skillnader men vilken man än väljer så är det en given vagn för alla som kör moderna europeiska godståg, så vanlig och spridd är den.
Rs (Sverige) En gammal hederlig svensk Rs-vagn från slutet av 60-talet. Gärna med möjlighet att få som budgetbyggsats som kan byggas om till alla möjliga kul varianter likt förebilden. Med vagnen skulle vi givetvis få en riktigt snygg modell av G70-boggin. Möjligheterna att bygga om vagnen ska givetvis tillverkaren ta i beaktande ;o)
Hirrs (Tyskland) Kör man modern svensk godstrafik så är det svårt att undvika Transwaggons Hirrs-vagnar. Gärna Hirrs 4-typen så man kan få snygga reklammålningar med AssiDomän.
Os/Kbps (Sverige) En RIKTIG äkta 100% svensk modell som ersätter NMJ norsk-vagn skulle vara mumma.
Chr Olsson tankvagnar (Sverige m fl) Här finns en uppsjö möjliga varianter men en isolerad resp oisolerad 2-axlig vagn, boggivagnar för olja resp gas så har man täckt in en massa kul märkningsvarianter.
AAE T2000 och AAE TWIN Sdggmrs/ss (Holland, Sverige, Norge och ”AAE”) T2000-vagnen finns uppsatt hos Kombimodells planerade modeller men den verkar dra ut ordentligt på tiden. En given modell för kombitrafiken med svenska hyrare/ägare som Cargonet, Railcombi, IKEA, ICF, Hector, TXL eller GC. Den nyare TWIN-varianten har bara något år på nacken men har redan etablerat sig i modern kombitrafik och flera bolag använder sig av vagnen i Sverige som TXL, Hector, ICF, North Rail innan de konkade, GC och Railion.
Habis (Tyskland) En lite äldre Transwaggon-variant som kompletterar de lite modernare typerna. Gärna Habis 6 som kan göras i lite fler märkningsvarianter. Electrotrens version kunde göras betydligt snyggare.
Ou/Om,Oms (Sverige) UGJs vagn försvann alldeles för tidigt. Nu är det på tiden att någon återför vagnen till marknaden.
|
| 2010 07 12, 23:48 |
|
 |
|
Marley
Trafikledare
Blev medlem: 2007 07 03, 8:14 Inlägg: 240 Ort: Uppsala fysiskt, Haugfjell i själen
|
Skulle uppskatta mycket om Roco kunde komma med fler varianter av Uad-malmvagnarna. Och då tänker jag främst på de äldre varianterna med annat utseende på ovansidan av korgen samt Uadk-vagnarna som har en väldigt olik korgkonstruktion.
_________________ Barnbarns barn med D-lokets fader och ASEA:s trotjänare Byrådirektör Ivan August Öfverholm
|
| 2010 07 13, 8:45 |
|
 |
|
SCS Transport
Konduktör
|
-->> arjesko Bra sammanställning av vagn typer, just T2000 är väldigt intressant samt den ska ha NEM fästen för container. Bra info om Sea Rail, har inte så djupt ingående kunskap om dom, de ser bara nästan likadana ut. Din tanke om Rs är bra och då med rätt boggi, skulle inte heller klaga på om en T2000 skulle komma i byggsats. 
|
| 2010 07 13, 9:47 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Hur ser det ut Rs vagn? Även T2000?
|
| 2010 07 13, 10:05 |
|
 |
|
arjesko
Tågklarerare
|
|
| 2010 07 13, 12:09 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 22:21 Inlägg: 1263 Ort: On the foothills of the headlines!
|
SCS Transport skrev: -->> arjesko komma i byggsats. ...samt den ska ha NEM fästen för container.
Vill du verkligen ha NEM-fästen för containrar? Men fästpiggen sittande i underkanten av containern och hål för denna i lastbäraren? Jag föredrar det omvända sättet som Herpa och andra fordonstillverkare använder... piggen på fordonet som i verkliga livet! SA
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2010 07 13, 14:51 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Rs är inget dumt förslag heller. Fanns den och Gs (f.d. Ge) så vore jag som 70-talsrallare glad. Arjesko, Ou/Om finns väl kvar, från Lokstallet?? Det är UGJs gamla byggsats. Lokstallet har kvar en stor del av UGJs gamla byggsatser, den jag vet saknas är G/Gbls/Gkklos med brädväggar, men den lever kvar som byggsats från SMJ. Edit: jodå, Lokstallet saluför Ou/Om fast till 15 aug. är det lite nedprioriterad verksamhet enligt hemsidan. http://www.lokstall1.se/Godsvgn.htmJag pratade med Stefan Larsson som jobbade med Bengt på UGJ, när jag köpte lite Om av honom. Tre år sedan kanske. UGJ höll på med en Ge/Gs-form men eftersom de lade ner så gjorde han aldrig klart formen. Det var ju synd för det skulle jag vilja ha ett halvdussin av. Gbs, Gbls, Gs, Om och Oms är väl vad man behöver mest av för att göra en trovärdig tidig 70-tals brun godsvagnpark (plus en massa utrikiska UIC-standardvagnar och nån enstaka udda fågel som Uh, Hbis, Icps m.m.). När blev de dedicerade containervagnarna (Lg*s m.m.) vanliga förresten?
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 07 13, 19:03 |
|
 |
|
arjesko
Tågklarerare
|
Magnus63 skrev: Rs är inget dumt förslag heller. Fanns den och Gs (f.d. Ge) så vore jag som 70-talsrallare glad. Arjesko, Ou/Om finns väl kvar, från Lokstallet?? Det är UGJs gamla byggsats. Lokstallet har kvar en stor del av UGJs gamla byggsatser, den jag vet saknas är G/Gbls/Gkklos med brädväggar, men den lever kvar som byggsats från SMJ. Edit: jodå, Lokstallet saluför Ou/Om fast till 15 aug. är det lite nedprioriterad verksamhet enligt hemsidan. http://www.lokstall1.se/Godsvgn.htm.... Nja, det är visserligen en Om-vagn men av standard O-typ och inte en Ou som kom senare. Man får inte låta sig luras av att de har samma UIC-littera. Bengt utgick från gjutformen till Ou och omarbetade den till std O så det blir helt enkelt inga fler vagnar av denna typ från Lokstallet. Har visserligen ett gäng byggsatser i byrålådan men har beslutsångest för samtidigt som man vill ha Om så vill man ha några ombyggda till exempelvis Lhm och Uh/Zkk så jag ser gärna att det kommer ut en ny modell så man slipper välja bort någon variant.
|
| 2010 07 14, 4:07 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
arjesko skrev: Magnus63 skrev: Arjesko, Ou/Om finns väl kvar, från Lokstallet?? ....
Nja, det är visserligen en Om-vagn men av standard O-typ och inte en Ou som kom senare. Man får inte låta sig luras av att de har samma UIC-littera. ... Förutom den variant av Om (ex. Ou) som inte längre finns tillgänglig som modell, den något modernare med rundjärnsspännstagen, fanns även en tredje. Den har vi hittills aldrig sett i modell vad jag vet, och det kanske är lite synd. Den demonstrerade lite av det laborerande med modernare massproduktionstekniker som tidvis var populärt under förra århundradet. Med ramen utförd helt i pressad plåt ser den ganska markant annorlunda ut under golvnivån. Som vanligt gäller att UIC inte uppmuntrade att sänka blicken för att sätta littera, så även dessa kom att heta Om. Denna variant blev inte så talrik, men ändå inte mer unik än att man nu och då stötte på dem och blev bekant med utseendet. Byggsatser av vagnar med spännstag erbjuder vanligtvis bekymmer med att få dessa på plats utan deformation. Krokiga, vinda och glipande spännstag är ingen prydnad men svåra att undvika. Ju spädare konstruktioner desto större svårigheter brukar de erbjuda. Det helpressade underredet skulle kunna erbjuda en möjlighet att gå runt dessa bekymmer genom att även i modell tillverkas med "allt i ett"
|
| 2010 07 14, 9:28 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jag kom på en vagn till jag gärna vill se i modell. Kommer dessvärre inte ihåg vad tusan vagnen heter. Det är en malmvagn från 50 eller 60 talet som gick i mellansverige. Ser ut som en korsning av NkLJs M0 och en amerikansk hopper car. Gick fram till början av 2000 talet som grusvagn, stod ca 10 utspridda i Malmö fram till ca 2005, alla verkar borta nu. Bygger man ganska modernt och ska ha någon vagn som står och häckar på ett stickspår förutom gamla G och O vagnar så är det en sådan.
| 2010 07 19, 13:05 |
|
 |
|
d680ae
Trafikchef
|
TuveB skrev: Jag kom på en vagn till jag gärna vill se i modell. Kommer dessvärre inte ihåg vad tusan vagnen heter. Låt mig gissa på att det är den gamla välkända Kbö/Uads/Faoos typ 620 som avses. TuveB skrev: Det är en malmvagn från 50 eller 60 talet som gick i mellansverige. Ser ut som en korsning av NkLJs M0 och en amerikansk hopper car. Gick fram till början av 2000 talet som grusvagn, stod ca 10 utspridda i Malmö fram till ca 2005, alla verkar borta nu. Bygger man ganska modernt och ska ha någon vagn som står och häckar på ett stickspår förutom gamla G och O vagnar så är det en sådan.
|
| 2010 07 19, 13:18 |
|
 |
|
TuveB
Kommunikationsminister
|
Jaaaaaaa  Den är det!
| 2010 07 19, 15:42 |
|