Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 22:26

Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller
t
iBjorn skrev:
d680ae skrev:

Loktok: Har det funnits fler modeller av Of än den tyska mässingmodellen på 3030 basis?

Vet inte så noga.Vet inte heller om Rene fortfarande säljer Of/Of2/Oe plåtarna.Alsum har gjutna kåpor på g.
Intresset efter dessa lok borde göra förhoppningsvis att loket kommer ut igen i nån form.

2010 07 08, 9:22
Profil WWW
Trafikchef

HJP skrev:
d680ae skrev:
Sedan är jag lite tjurig med att vilja ha en modell av Ma som uppfyller fler av mina kriterier på en prydlig modell av dagens normala avbildningsstandard än de taffliga försök vi hittills fått hålla till godo med. Enligt min definition har Ma aldrig funnits i någon sådan modell ännu.

Det var ord och inga visor, om Ma.
Varje modell som kommer ut brukar ha någon brist, men du sågar Ma totalt.
Får man fråga vad det är som är så mycket fel med just Ma-modellen?

HJP

Jag sågar visst inte befintliga modeller av Ma totalt. Det finns uppenbarligen mängder av dem ute hos nöjda och glada ägare. De har dessutom i de flesta fall ansetts ha goda egenskaper som dragare. Därvidlag har jag inga avvikande och negativa omdömen att tillföra. Rimligen måste också många köpare ha ansett att de fått god valuta för sina dryga investeringar.
I mina ögon har Ma-modellen dock en mycket svår brist. Ja, den enda bristen är så graverande att den för mig betyder att alla andra goda egenskaper faller platt till rälsen, prislappen ter sig grotesk och slutomdömet bara kan bli ...Bild
I jämförelse med förebilden är den ful som stryk.

2010 07 08, 10:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Av några tidigare inlägg har jag insett behovet av en NY önskelista för LOK-modeller...ok - jag förstår konsekvensen av för mycket sol...

- själv fortsätter jag enligt trådens rubrik med VAGNAR och återkommer efter gårdagens löfte om Rocos trävagnar som tyvärr alltför snabbt försvann ur sortimentet.
Likheten är slående mellan NSB sovevogn och SJ salongsvagn - jämför själva och nu 28 år senare sedan Rocos utgåva - tänk om man kunde etsa nya vagnsidor eller få Roco att göra om verktygen.....

Den som har tillgång till den utmärkta norska mj-tidningen "på Sporet" runt 1982-83 kan där fördjupa sina kunskaper i ämnet, har själv endast enstaka kopior - hallå NORGE!
Tyvärr hittade jag bara en vagn, så det blev ingen jämförelse mellan vatten-/ och olje-baserade färger som denna bild; Humbrol med lite tillsats av brytnig med artist/konstnärs-oljefärg och terpentinutspädd svärta som sugs upp av kapilärkraften i träpanelerna.
/ LYR

Bild

Bild

Bild

2010 07 08, 12:02
Kommunikationsminister

Förr har jag tänkt bara måla väderbiten. Det gör inget exakt modell i skala 1:87. Men huvudsaken väderbiten på så bli mer trevligare modellvagnar. För skoj skull.

2010 07 08, 13:45
Kommunikationsminister

René Sjöstrand gjorde en mycket fin etsplåt till både trä och stål Of. René gjorde också massor av lokskyltar.

Hmmm, Comhem har haft något strul för jag har inte fått se sidan tre förrän nu så mitt svar är inaktuellt, loktok svarade många timmar före mig.

Undrar på vilka andra ställen jag gjort liknande grodor :shock: förutom att comhem åt upp två e-postsvar....

Senast redigerad av TuveB 2010 07 08, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

2010 07 08, 16:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

d680ae skrev:
HJP skrev:
d680ae skrev:
Sedan är jag lite tjurig med att vilja ha en modell av Ma som uppfyller fler av mina kriterier på en prydlig modell av dagens normala avbildningsstandard än de taffliga försök vi hittills fått hålla till godo med. Enligt min definition har Ma aldrig funnits i någon sådan modell ännu.

Det var ord och inga visor, om Ma.
Varje modell som kommer ut brukar ha någon brist, men du sågar Ma totalt.
Får man fråga vad det är som är så mycket fel med just Ma-modellen?

HJP

I mina ögon har Ma-modellen dock en mycket svår brist. Ja, den enda bristen är så graverande att den för mig betyder att alla andra goda egenskaper faller platt till rälsen, prislappen ter sig grotesk och slutomdömet bara kan bli ...

OKEJ! Tyckte att du ansåg att befintliga Ma-modeller ser så dåliga ut, att Ma ännu inte funnits som modell. Det var det jag uppfattade som total sågning.

Måste ändå stilla min nyfikenhet, och fråga vad det är för enda brist, som gör modellen faller platt? Är det prislappen, och inget utseendemässigt? "Ful som stryk", skrev du tidigare. Jag förstår nog inte riktigt :?

LYR må ursäkta, men säg den tråd som inte tar ett snedsprång. Försöker mig på en nödförklaring, som: Utan lok, kommer vagnarna ingenstans :roll:

HJP

2010 07 08, 16:57
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

HJP skrev:
LYR må ursäkta, men säg den tråd som inte tar ett snedsprång. Försöker mig på en nödförklaring, som: Utan lok, kommer vagnarna ingenstans :roll:

HJP

Var väl inget lok som drog ner vagnarna i Oslofjorden... och krossade de stackare som var ivägen när deras arbetsplats förintades på några sekunder. :cry:

SA

2010 07 08, 22:20
Kommunikationsminister

OK möjligen är det väl då så att utan lok kommer inte vagnarna dit man vill (går säkert att motbevisa det också!)...

2010 07 08, 22:35
Lokförare
Användarvisningsbild

Hej
En bättre och korrekt gjord SJ Kbps och Os stolpvagn.
En bättre och korrekt gjord SJ Oms stolpvagn.

En korrekt SJ litt Kbs stolpvagn med 10 stolpar istf 8 på DB:s variant.

Banavdelningens gråa ombyggda äldre Gs vagnar. Bl a dem med plattform på taket.

En korrekt SJ Lgjs containervagn i metall. Ev också NSB Lgjs.
En korrekt gjord modell av SJ litt Uc anita ekberg vagn.

Håller med om att Jecos modell av litt Ma är ful som stryk.
Taket har fel form i fronterna, fönstren är för små och loket ser generellt inte ut som en korrekt gjord Ma-modell. Dvs dem små detaljerna ser fel ut.
Hoppas Jeco kan göra en lika snygg Ma-modell som Du-loket blev i framtiden!

2010 07 09, 23:33
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goddag.
Jag vill se två olika set med tankvagnarna litt Zacns http://www.bildrallaren.se/showLoco.aspx?LocoId=116, som är inhyrda från Ermewa att gå i flygbränsletåget mellan Gävle och Brista i de olika versioner som funnits/finns med fyra vagnar i varje set. Det första setet med vagnar som bara är märkta med Ermewas logotyp som tåget såg ut i början av trafiken. Det andra setet skulle ha Green Cargo märkning som de ser ut i dag. Man skulle även kunna blanda de båda seten då Green Cargo satte sin gröna dekal på vagnarna några i taget under en period.
/Calle W

2010 07 10, 0:34
Konduktör

Bra idé om Zacns en vanligt förekommande vagn även i tåget till jordbro men även över hela Sverige. Att ha den i Green Cargo märkningen "Pure Performance" ser även bra ut med ett grönt Rc framför.

8)

2010 07 10, 5:40
Trafikchef

Calle W skrev:
Goddag.
Jag vill se två olika set med tankvagnarna litt Zacns http://www.bildrallaren.se/showLoco.aspx?LocoId=116, som är inhyrda från Ermewa att gå i flygbränsletåget mellan Gävle och Brista i de olika versioner som funnits/finns med fyra vagnar i varje set. Det första setet med vagnar som bara är märkta med Ermewas logotyp som tåget såg ut i början av trafiken. Det andra setet skulle ha Green Cargo märkning som de ser ut i dag. Man skulle även kunna blanda de båda seten då Green Cargo satte sin gröna dekal på vagnarna några i taget under en period.
/Calle W

Den vagnen har jag efterlyst i flera år... Borde absolut ingå i en startsats så småningom från M* men självfallet även att köpa löst i 2 eller 3-pack.

2010 07 10, 10:15
Trafikchef
Användarvisningsbild

Mer Tågab sns-x vagnar
Mätvagn...
Auto links bil tågs vagnar!
:wink:

2010 07 10, 19:01
Kommunikationsminister

En något udda önskan, ett rälsrengörningståg maskerat som banverkets besprutningståg.

2010 07 10, 19:59
Konduktör

viktor96 skrev:

De heter Laaeilprs och dessa är ett smart val för en tillverkare att göra. Dessa finns i stora mängder och kan säljas likaså i stora mängder. Vagnen i sig är väldigt smart och Autolink kör bilar åt ett håll sedan i vändande tåg körs andra produkter på pall.

Så denna vagn är ett bra val. Jag frågade i K-industriers monter på Rail Nordic i Jönköping i höstas om ritning. Men de ville inte säga så mycket eftersom de vill ha de för sig själva. Men om en tillverkare hör av sig till dom kan det bli nog aktuellt.
Nu får man då hoppas att någon av alla tillverkare i Skandinavien kan göra något modernt också och då godsvagnar. Lok och personvagnar har vi gott om nu och godsvagnar från 60-70-talen, men modernare godsvagnar från mitten av 80-talet fram till idag är dåligt med och är en stor bristvara. Tyvärr kommer många in i butikerna och säger att de vill ha en Svensk godsvagn. Men när det förklaras att det inte finns några "rena" Svenska vagnar, utan allt är utländska vagnar som körs kors och tvärs över Europa och i Sverige, blir det inte intressant. Detta har nog med att det inte finns så mycket information om detta. Mj-Magasinet är en bra kanal för att få ut kunskapen om godsvagnar som kan rulla på Svenska spår. Samt tyvärr är de flesta mj-rallarna i Sverige 40+ och då är det 50-60 och max 70-talet som räknas. Men vi som är yngre vill ha lite av det som även rullar nu alla år jag har kört TRAXX på MMM träffar har många rynkat på näsan. Och nu är det accepterat nästan sen det vart klart att Green Cargo skulle ha de och har börjat köra med dom.

Fram för mer modernt på Svenska spår.

8)

2010 07 11, 16:28
Trafikchef

SCS Transport skrev:
viktor96 skrev:

De heter Laaeilprs och dessa är ett smart val för en tillverkare att göra. Dessa finns i stora mängder och kan säljas likaså i stora mängder. Vagnen i sig är väldigt smart och Autolink kör bilar åt ett håll sedan i vändande tåg körs andra produkter på pall.

Så denna vagn är ett bra val. Jag frågade i K-industriers monter på Rail Nordic i Jönköping i höstas om ritning. Men de ville inte säga så mycket eftersom de vill ha de för sig själva.
...

Är de registrerade i Sverige och vem äger dem eller är vagnhållare?
Är AutoLinks Laaeilprs på något sätt smartare än Green Cargos eller Transwaggons? Transportuppläggen med multipurpose-vagnar, som ägarna brukar kalla dem, är nog ungefär lika smarta för alla typerna.
Hur stor är skillnaden mellan de äldre finsktillverkade och de yngre från K-Industrier. Går det att förena alla förebildstyperna i samma verktygsframtagning? Annars får man kanske se upp så att man inte eliminerar förutsättningarna för att ta fram en av de inte alltför många äkta svenska vagntyperna från från tiden efter 1985.

2010 07 11, 20:54
Konduktör

Hej,

- Vagnen har nästan på pricken samma data som gamla fd. SJ-gods Laaeilprss 940 / 941, men är 3 ton tyngre.
- Måtten är de samma men lösningen av aluminium huvarna är annorlunda.
- Autolink vagnen verkar ha inbyggd höjning och sänkning av lastplan med el, men SJ / GC måste ha extern kraft. Där är de extra 3 tonen antagligen.
- Sth (största tillåtna hastighet) är den samma beroende på last 90, 100 eller 120.
- SJ / GC vagnen får trafikera S, DK, N, D, NS. Sverige, Danmark, Norge, Tyskland och Nederländerna dvs. norra Europa. Eftersom det är samma mått på Laaeilprs är det antagligen samma.

Vagnarna som det står Sea Rail på kmmer från Åbo har jag för mig och till Värtan, så man kan nog lägga till Åbo också till vart den får gå. I Åbo finns det 1435 mm spår i industriområdena runt hamnen samt i Torneå.

Ser man på bilder så skiljer sig alla mot varandra. Varav Autolink vagnen har slätast sida, alla andra skiljer sig kanske inte så markant. Men ändå tillräckligt för att inte kunna göra en form till alla.

8)

2010 07 12, 9:39
Trafikchef

SCS Transport skrev:
Hej,

- Vagnen har nästan på pricken samma data som gamla fd. SJ-gods Laaeilprss 940 / 941, men är 3 ton tyngre.
- Måtten är de samma men lösningen av aluminium huvarna är annorlunda.
...
Ser man på bilder så skiljer sig alla mot varandra. Varav Autolink vagnen har slätast sida, alla andra skiljer sig kanske inte så markant. Men ändå tillräckligt för att inte kunna göra en form till alla.

I så fall skulle jag nog hellre prioritera att få fram den gamla SJ/GC-varianten. Den känns lite mer helgjutet svensk, har varit med ett tag och har en betydande utbredning i användningsområde.
Sedan hör väl till avigsidorna med dessa rätt kolossala kortkopplade vidunder att ett prototypiskt trafikupplägg med systemtåg blir svårhanterligt i modell för att det med bara några få vagnar fort växer ur en normal hemanläggning. Kan man köra dem i vagnslasttrafik med bara någon enstaka enhet blir de lite mer universellt användbara.

2010 07 12, 10:11
Konduktör

Du bestämmer ju själv hur du ska köra på din bana.
Jag ser dessa typer dagligen och många gånger finns det bara en eller två inkopplade i blandade godståg. Och just tre olika är: ett vid 18 00 tiden från Älvsjö till Hallsberg, Södertälje Hamn - Hallsberg på eftermiddagen samt ett Tomteboda - Västerås runt 15 00 tiden. I dessa tåg är det blandat "vilt" mellan olika typer, för detta är transport tåg av vagnar men även viss styckegods hantering mellan Stockholm - Hallsberg / Västerås.

8)

2010 07 12, 10:43
Trafikchef

SCS Transport skrev:
...
Jag ser dessa typer dagligen och många gånger finns det bara en eller två inkopplade i blandade godståg. Och just tre olika är: ett vid 18 00 tiden från Älvsjö till Hallsberg, Södertälje Hamn - Hallsberg på eftermiddagen samt ett Tomteboda - Västerås runt 15 00 tiden. I dessa tåg är det blandat "vilt" mellan olika typer, för detta är transport tåg av vagnar men även viss styckegods hantering mellan Stockholm - Hallsberg / Västerås.

Och då handlar det om ... AutoLink-vagnarna eller ...?

2010 07 12, 11:51
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 76 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa