Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 22:27

Svara på tråd  [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Önskelista för järnvägsvagnar i skala 1:87-modeller
Skulle helst vilja se Heljans 30-talare och NMJs 40-talare i 60-talsutförande helt utan SJ-märkning på sidan.

Johan Stenson

2010 07 06, 20:18
Kommunikationsminister

Min tanke med Qbx:arna var inte tre 10 vagnars tåg utan 3 st 5 vagnars, blir många vagnar ock mycket pengar ändå därför vill jag inte ha en engångs kortserie för då blir det kanske bara 5 om ens det.......

Jag säger ja till trävagnar också!

2010 07 06, 20:32
Konduktör

Gblss-y postvagn en vagn man kan ha allt från 3 st till 15 st efter ett Rc lok nu när dom även kommer.

Bild från Green Cargo

Bild

http://www.greencargo.com/sv/Godsvagnar/Start/Slutna-vagnar/G-slutna-vagnar-/Gblss-y-/

Lgss-y055 postvagn

Bild från Kocums Industrier

Bild

http://www.kockumsindustrier.se/Products/Freight/Intermodal/Lgss055.htm

Laaeilprs multivagn för allt möjligt.

Bild från Kocums Industrier

Bild

http://www.kockumsindustrier.se/Products/Freight/Covered/Laaeilprs.htm

8)

2010 07 07, 16:47
Tågklarerare

Jag är tydligen inte ensam om att önska en Bo13. Mässingsbyggsats är ok men en RTR vore nog bättre för mig och andra numera gamla gubbar och gummor som minns vagnarna.
I det sammanhanget skulle det vara kul med en F1 med den märkning som den hade i lokaltågen i Stockholmstrakten. Ett vanligt lokaltåg före motorvagnstiden såg ofta ut så här:
D (u) lok, F1, Bo6, Bo13, Bo6, Bo6 under lågtrafik. Vid högtrafik var det fler vagnar.
Själv åkte jag ofta på Bo13s platform då man från kroken kunde se längs tågsidan (om det inte var en förare jag kännde som körde :roll: )

2010 07 07, 18:58
Trafikchef

Får man drömma så blir det för min del ett Of med träkorg från Märklin med tillhörande Mas-vagnar (som inte beter sig som basketbollar efter spåret). Sedan vore det även kul med liggvagn BC2 i längdskala 1:100 - men jag lär vara ganska ensam om det sistnämnda...(längdskalan, alltså...)

2010 07 07, 20:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

iBjorn skrev:
Får man drömma så blir det för min del ett Of med träkorg från Märklin...

Ja, den tar vi gärna... med samma Trixteknik som i Ub-loket och helmetallkorg (inga hemska trälister som på D-loket) kan den bli en höjdare.

Här en lånad bild ur Börje Johanssons samling via Göran Eriksson... bilden tagen från bron över bangården i Tillberga någon gång på sextiotalet

Bild

SA

2010 07 07, 22:19
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

BoIS:aren skrev:
Godsvagn litt. Ge skulle inte sitta helt fel.

JA! Ge/Gs vore mums!

Hur ser det ut på restaurangvagnsfronten idag? Skulle ju vara fint om Rivarossi uppdaterade Limas gamla reastaurangvagn på samma sätt som man gjorde med 60-talsvagnarna.

2010 07 07, 22:23
Profil WWW
Trafikchef

Of är väl egentligen det enda kvarvarande loket (icke-ånglok) av någorlunda dignitet som inte har funnits i modell (med undantag av en tysk mässingmodell på märklin Da-basis med tämligen begränsad upplaga för tämligen länge sedan).

Apropå trävagnar, var inte Rocos norska trävagnar (fina modeller, gräslig färg..) väldigt lika några svenska trävagnar? Kan det inte vara läge att bearbeta Roco isåfall?

2010 07 07, 22:29
Trafikchef

TuveB skrev:
...
Mina egna önskemål är QBX, QBX, QBX ...

Ett val som även jag skulle kunna favorisera. Givetvis bör man då se till att få med någon typ av Qax så att det kan bli lite action med lossning av vagnarna. Lossningen skulle man väl dessutom kunna digitalstyra tillsammans med en ljuddecoder i Qax-en. Med fungerande arbetsbelysningar på vagnarna skulle det kunna bli en trevlig mörkerupplevelse med en disptid nattetid medan persontrafiken ligger nere.
Vagntypen har nu varit med i mer än 30 år och kan ju då med bibehållen realism sättas in i såväl brun- som blå eller "regnbågsepoker". Att försöka scratchbygga ett set ger intryck av att vara en mardrömsuppgift, eller åtminstone en rejäl utmaning. En seriemodell skulle vara en välgärning av klass.
Är det dessutom från en seriös tillverkare kan man på köpet få tillgång till en boggietyp (G762/764) som i modell kunde göra god nytta vid självbygge av några andra vagnar som t.ex.

2010 07 07, 23:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo visst var Rocos norska person/sov-vagnar med träkorg mycket trevliga, har själv några sådana och målade med lite olika teknik - har på grund av den sena timmen inte möjlighet att plåta nu, men ska återkomma - dessa norska vagnar har svensk lastprofil och en del av dem var dessutom byggda av svenska verkstäder. Jag har ett nummer av en norsk mj-tidskrift där de beskrivs mycket noga och där finns också ritning. Den norska "sovevognen" har samma mått som SJ Ao15a/Bo5 som jag plåtat som bangårdsvagn tidigare här i tråden - det är bara ett fönsterpar som skiljer! Roco-modellerna kom ut på hösten 1982 och jag var då vid ett besök i Oslo och kunde köpa några. Vi presenterade den också i Järnvägar!
/ LYR

2010 07 07, 23:53
Trafikchef

iBjorn skrev:
Of är väl egentligen det enda kvarvarande loket (icke-ånglok) av någorlunda dignitet som inte har funnits i modell (med undantag av en tysk mässingmodell på märklin Da-basis med tämligen begränsad upplaga för tämligen länge sedan).

...

Har Bk funnits i modell? Har det dessutom inte dignitet nog för att få vara med i en önskelista? Jag kan heller inte minnas att varken Öc eller Öd fått den äran. Om digniteten sitter i prestanda och uppmärksammade trafikuppgifter ligger väl alla Ö-lok pyrt till, men ett typiskt och användbart inslag i järnvägsmiljöer runt om i landet utgjorde de helt visst. I numerär låg de väl inte heller långt efter Of.
Lite en definitionsfråga kan det väl vara med den nu aktuella tillgången på modeller av V3, V4 och Z66.
Sedan är jag lite tjurig med att vilja ha en modell av Ma som uppfyller fler av mina kriterier på en prydlig modell av dagens normala avbildningsstandard än de taffliga försök vi hittills fått hålla till godo med. Enligt min definition har Ma aldrig funnits i någon sådan modell ännu.

2010 07 08, 0:30
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

d680ae skrev:
Sedan är jag lite tjurig med att vilja ha en modell av Ma som uppfyller fler av mina kriterier på en prydlig modell av dagens normala avbildningsstandard än de taffliga försök vi hittills fått hålla till godo med. Enligt min definition har Ma aldrig funnits i någon sådan modell ännu.

Det var ord och inga visor, om Ma.
Varje modell som kommer ut brukar ha någon brist, men du sågar Ma totalt.
Får man fråga vad det är som är så mycket fel med just Ma-modellen?

HJP

2010 07 08, 8:33
Trafikledare

Denna tråd var ett bra initiativ, kul att läsa, tack HJP!
Nu till några önskningar jag har sedan länge:
Jag vill också VÄLDIGT gärna ha ett par B 13-vagnar (Co13/Bo13)! Har försökt intressera Göran Nilsson/ HNJ-Verkstad för dessa, först i resin-plast men det har han ju slutat med nu, tyvärr. Men en etsplåt vore väl inte heller så dumt?
Kan inte fler av oss försöka "pusha" honom litet snällt? Sänd ett mail till HNJ-verkstad, vetja!
Sedan önskar också jag en Ge/Gs, HNJ-V:s resinversion är ju sedan länge slutsåld. Likaså Kö/Udg "sädesärlan" som tog slut hos HNJ-V på nolltid! Dessa båda svenska godsvagnar är väl nu snart de enda "storserie-epok III-IV"-vagnar som saknas i HO-modell från någon serietillverkare!?
/Larsess

2010 07 08, 8:58
VD
Användarvisningsbild

Of2 finns som byggsats varjefall.Ser man till just byggsats/materialsats,så finns det väldigt mycket i HO skala.Mindre upplagor som hamstrarna behåller obyggda i gardoroben såklart :wink:
Tråden gällde vagnar o förutom mitt förra önskemål kan jag spä på med TGOJ Ao nr 6 + Bo nr 54.Sen vore det extremt skoj med OKB mycket snygga gröna gullinjerade boggievagnar.
Bild

Senast redigerad av loktok 2010 07 08, 9:17, redigerad totalt 1 gång.

2010 07 08, 9:01
Profil WWW
Trafikchef

d680ae skrev:
Har Bk funnits i modell? Har det dessutom inte dignitet nog för att få vara med i en önskelista?

Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, ber om ursäkt för detta. Och självfallet har Bk:n dignitet att vara med på listan. Z66, V4 och V3 finns i modell från Alsum, så de räknade jag bort därför.

Of2 är kanske på väg som modell, enligt uppgift :-D Så den kan vi då kanske också räkna bort.

Loktok: Har det funnits fler modeller av Of än den tyska mässingmodellen på 3030 basis?

2010 07 08, 9:12
VD
Användarvisningsbild

t
iBjorn skrev:
d680ae skrev:

Loktok: Har det funnits fler modeller av Of än den tyska mässingmodellen på 3030 basis?

Vet inte så noga.Vet inte heller om Rene fortfarande säljer Of/Of2/Oe plåtarna.Alsum har gjutna kåpor på g.
Intresset efter dessa lok borde göra förhoppningsvis att loket kommer ut igen i nån form.

2010 07 08, 9:22
Profil WWW
Trafikchef

HJP skrev:
d680ae skrev:

Det var ord och inga visor, om Ma.
Varje modell som kommer ut brukar ha någon brist, men du sågar Ma totalt.
Får man fråga vad det är som är så mycket fel med just Ma-modellen?

HJP

Jag sågar visst inte befintliga modeller av Ma totalt. Det finns uppenbarligen mängder av dem ute hos nöjda och glada ägare. De har dessutom i de flesta fall ansetts ha goda egenskaper som dragare. Därvidlag har jag inga avvikande och negativa omdömen att tillföra. Rimligen måste också många köpare ha ansett att de fått god valuta för sina dryga investeringar.
I mina ögon har Ma-modellen dock en mycket svår brist. Ja, den enda bristen är så graverande att den för mig betyder att alla andra goda egenskaper faller platt till rälsen, prislappen ter sig grotesk och slutomdömet bara kan bli ...Bild
I jämförelse med förebilden är den ful som stryk.

2010 07 08, 10:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Av några tidigare inlägg har jag insett behovet av en NY önskelista för LOK-modeller...ok - jag förstår konsekvensen av för mycket sol...

- själv fortsätter jag enligt trådens rubrik med VAGNAR och återkommer efter gårdagens löfte om Rocos trävagnar som tyvärr alltför snabbt försvann ur sortimentet.
Likheten är slående mellan NSB sovevogn och SJ salongsvagn - jämför själva och nu 28 år senare sedan Rocos utgåva - tänk om man kunde etsa nya vagnsidor eller få Roco att göra om verktygen.....

Den som har tillgång till den utmärkta norska mj-tidningen "på Sporet" runt 1982-83 kan där fördjupa sina kunskaper i ämnet, har själv endast enstaka kopior - hallå NORGE!
Tyvärr hittade jag bara en vagn, så det blev ingen jämförelse mellan vatten-/ och olje-baserade färger som denna bild; Humbrol med lite tillsats av brytnig med artist/konstnärs-oljefärg och terpentinutspädd svärta som sugs upp av kapilärkraften i träpanelerna.
/ LYR

Bild

Bild

Bild

2010 07 08, 12:02
Kommunikationsminister

Förr har jag tänkt bara måla väderbiten. Det gör inget exakt modell i skala 1:87. Men huvudsaken väderbiten på så bli mer trevligare modellvagnar. För skoj skull.

2010 07 08, 13:45
Kommunikationsminister

René Sjöstrand gjorde en mycket fin etsplåt till både trä och stål Of. René gjorde också massor av lokskyltar.

Hmmm, Comhem har haft något strul för jag har inte fått se sidan tre förrän nu så mitt svar är inaktuellt, loktok svarade många timmar före mig.

Undrar på vilka andra ställen jag gjort liknande grodor :shock: förutom att comhem åt upp två e-postsvar....

Senast redigerad av TuveB 2010 07 08, 17:42, redigerad totalt 1 gång.

2010 07 08, 16:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 76 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa