Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 10:57

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 NYBÖRJARE!!! 
Författare Meddelande
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg NYBÖRJARE!!!
Har köpt ett märklin-startset HO och byggt och målat lite,men jag har några frågor (jag kan ingenting)

kan man köra flera lok på en blå transformator?

jag kör M-spår men funderar på att byta till K-spår,är det dumt ska jag byta till C-spår eller ska jag byta överhuvudtaget?

hur använder man elektriska-växlar?

2010 02 16, 17:51
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: NYBÖRJARE!!!
nitramh skrev:
kan man köra flera lok på en blå transformator?

De enda blå transformatorer från Märklin jag känner till är en "urgammal" variant som fanns/finns i två storlekar. Utgår därför från att du kör analogt.

Med åtminstone den större varianten av blå Märklintransformator kan man i och för sig få två lok att röra sig samtidigt, men de kommer att gå, stanna, öka/minska hastighet och byta färdrikltning samtidigt - vilket väl inte är så kul. Så om du avser att köra flera lok samtidigt på samma transformator blir svaret alltså i praktiken nej, då de inte kan köras oberoende av varandra.

Men nöjer du dig med att köra ett lok och låta övriga stå stilla på stickspår, i lokstall etc, så blir svaret ja:

1. Om du delar upp anläggningen i ett antal sektioner som är elektriskt isolerade från varandra och stänger av/sätter på dessa med separata strömställare, kan du köra flera lok med en transformator, men endast ett åt gången: sektioner där det finns lok som inte skall röra sig stängs av, loket du kör går på de inkopplade sektionerna.

2. Om åtminstone det ena av dina två lok är ett ellok, kan du ställa in det för att ta upp ström från kontaktledningen (om du har sådan...) och låta det andra ta upp ström från rälsen. Med en strömställare väljer du om körströmmen ska gå till kontaktledning eller räls och därmed också vilket av dina två lok som skall gå. Även i detta fall går endast ett lok åt gången, men du slipper sektionsindelningen. Vill du ha fler lok än dessa två på banan samtidigt är dock sektionsindelning nödvändig.

Vill du köra två lok samtidigt oberoende av varandra krävs två transformatorer och sektonsindelning enligt exempel 1 ovan, och att strömställarna används för att välja transformator för de enskilda sektionerna. Eller du kopplar ena transformatorn till kontaktledning och andra till räls enligt exempel 2 ovan (strömställaren behövs inte).

Ett annat alternativ är att byta ut din gamla blå körkontroll mot modern utrustning för digital drift och montera in dekodrar i dina lok. Då kommer du att kunna köra två eller flera lok samtidigt oberoende av varandra utan att dela in banan i sektioner eller låta eventuellt ellok ta upp ström från kontaktledning,

2010 02 17, 14:56
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg Re: NYBÖRJARE!!!
TACK!!!! :-D :-D

2010 02 19, 18:31
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]