Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 16:02

Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Nya lihk i min garderob 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Nya lihk i min garderob
I samband med att jag letade fram några utländska udda (?) modeller till tråden nedan "Jorden runt på 80 dagar" hittade jag några svenska modeller som kanske väcker intresse då jag tror de kan vara mindre kända. Jag avser därför att visa några bilder här från och till och hoppas att bilderna kan väcka intresse och sporra till kompletterande inlägg.

Den första bild jag visar är en modell framtagen av Gävle Modellproduktion i samarbete med Jens Dahlström. Hur stor spridning modellen fick vet jag inte, den kanske rent av finns kvar i sortimentet idag? Modellen är egentligen två då den föreställer lådvagnen littera E och El en vagnstyp som byggdes i 450 exemplar av AB Christian Olsson mellan 1958 och 1960 och då som littera Ia. En intressant modell till vilken, om jag inte missminner mig det finns dekaler på något av Jon F:s dekalark. Skalan? HO förstås.

Bild

Härnäst kommer......

/Ola

2009 11 07, 12:27
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Nya lihk i min garderob
Jag har alltid med stor avundsjuka tittat på bilder på den av Jörgen B byggda modellen av "Stortysken" som från och till visats på nätet eller i mj-pressen. Det var därför med stor tacksamhet jag för ett tiotal år sedan fick en restplåt av "grabbarna" som jag fortfarande hoppas på att jag skall våga sätta lödkolven i. Att så inte blivit fallet, och plåten därför förvisats till garderoben, beror på att jag hoppas i det längsta att en stor- eller småproducent skall ge sig på ett projekt och komma med en RTR eller byggsats. Etsplåten som avbildas nedan är med all sannolikhet "handritad" och den ihoplödda hytten, tillsammans med en svarvad tank, är tänkt att sätta på ett ROCO underrede av ett tyskt normalspårigt tanklok. Detta projekt kräver en stor ombyggnad, bland annat skall det femaxliga normalspåriga ångloket reduceras till ett traxligt underrede och omspåras. Att detta är genomförbart har Jörgen B bevisat men en gladbyggare som undertecknad får nog nöja sig med att dregla över plåten.

Bild

/Ola

2009 11 09, 10:32
Trafikchef
Användarvisningsbild

Var nog lite otydlig i inlägget ovan. Etsplåten skall vara grund för ett bygge av ett smalspårslok från Roslagsbanan och byggas för HOn3.

Så till något helt annat. Modeller av flisvagnar har fått en nytändning i och med Rivarrossis nyutgåva av Lima:s flisvagn. Dessutom har det (finns det) funnits fyra äldre flis/träkolsvagnar i byggsats i skala HO. Dessa är Perls L, VVA:s vagn baserad på N1, kombinationsmodellen med UGJ:s NN3 och Perls träkolsskrov och så slutligen Rimbo Grandes vagn från HNJ. Nu har jag faktiskt en sjätte flisvagn som jag hittade i min garderob. Detta är en resinkorg framtagen av Jens Dahlström och möjligen Modellproduktion Gävle där jag tror att Limas vagn bidragit med komponenter i framtagningen av gjutmastern. Spontant ser man inte någon större skillnad mot Limas vagn men vid närmre studier märks desstu mer olikheterna. Som vanligt med en resinmodell ser det inte mycket ut för världen men slutresultatet brukar bli något annat. Byggsatsen nedan:
Bild

Vid närmre eftertanke kan jag faktiskt erinra mig två flis/träkolsvagnar till och då de två DONJ vagnar Rimbo Grande tog fram för smalpår.

/Ola

2009 11 11, 12:22
Trafikchef
Användarvisningsbild

I min gardrob finns ytterliggare en etsplåt som jag fått och som i detta fall föreställer en Roslagsbanevagn och kan vid ett första intryck uppfattas som en av Rimbo Grandes senaste modeller. Men så är icke fallet! Det är faktiskt en av HobbyTekniks etsplåtar från 70-talet (?). Som "första genarationens etsplåt" kräver denna att delarna klipps ut, fönster borras/filas ut och diverse egentillverkade detaljer som golv och tak konstrueras. Därutöver gällde det att hitta en lämplig boggie men vad gjorde vi inte på 70-talet?

Bild

/Ola

2009 11 12, 11:17
Trafikchef
Användarvisningsbild

Till rubriken udda etsplåtar får nog också denna plåt räknas. Plåten kom i min ägo samtidigt som plåten "Stortysken" och får väl räknas som ovanlig även om jag personligen är förvånad över att en firma som Rimbo Grande aldrig producerat en mer "up to date" version av detta handritade exemplar med trolig koppling till föreningen Trefoten.

Längst till höger farmgår att detta är en SRJ vag littera Co med nummer 73. Dessutom skymtar föreningen Trefotens logga. Den dag jag sätter lödkolven i plåten misstänker jag att det blir aktuellt med ett nytt tak då det etsade inte ger möjlighet till "överhäng".

Bild

/Ola

2009 11 19, 19:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Lihkströmsverken skrev:
I samband med att jag letade fram några utländska udda (?) modeller till tråden nedan "Jorden runt på 80 dagar" hittade jag några svenska modeller som kanske väcker intresse då jag tror de kan vara mindre kända. Jag avser därför att visa några bilder här från och till och hoppas att bilderna kan väcka intresse och sporra till kompletterande inlägg.

Den första bild jag visar är en modell framtagen av Gävle Modellproduktion i samarbete med Jens Dahlström. Hur stor spridning modellen fick vet jag inte, den kanske rent av finns kvar i sortimentet idag? Modellen är egentligen två då den föreställer lådvagnen littera E och El en vagnstyp som byggdes i 450 exemplar av AB Christian Olsson mellan 1958 och 1960 och då som littera Ia. En intressant modell till vilken, om jag inte missminner mig det finns dekaler på något av Jon F:s dekalark. Skalan? HO förstås.

Bild

Härnäst kommer......

/Ola

Nej, dessa vagnar produceras inte längre.
Intressant om det finns dekaler till dem. Jag har dessa vagnar som ett bland andra, men baserade på ombyggda Roco-vagnar.
Är dina händelsevis till salu?

HJP

2009 11 19, 20:41
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Litt Ea tror jag de hette efter 1968, de gick med stålskrot till olika Martin-verk.

2009 11 21, 13:44
Profil WWW
Tågklarerare

Magnus63 skrev:
Litt Ea tror jag de hette efter 1968, de gick med stålskrot till olika Martin-verk.

Nej Underlittera a betyder 4axlig vagn.
Rätt littera här bör vara E eller El, det är lite svårtatt se på bilderna.
E hade bara en port mitt på sidan medan El dessutom hade 6 små luckor längs sidan

2009 11 21, 19:28
Trafikchef
Användarvisningsbild

Lite uppgifter från byggbeskrivningen och så tre bilder.

Vagnarna tillverkades 1958-60 i totalt 450 exemplar som littera Ia. Vagnar med nummer 103 000 till 103 199 hade flera små luckor och en sidoport utmed sidan (senare littera E) och 103 200 till 103 449 endast en sidoport (senare littera El). !967 omnumrerades vagnarna till 20-74-510 0 000 till 510 0 249. !980 fick vagnarna utbyteskoden "42" istället för "20".

Vagnar byggdes om till littera La, Lap och Lahmm samt med påbyggnad liksom de som vagnar littera Eamo hade men med bibehållen littera E eller El.

Littera E
Bild

Littera El
Bild

Småluckor och sidoport på littera E
Bild

/Ola

2009 11 21, 19:53
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kenny skrev:
Magnus63 skrev:

E hade bara en port mitt på sidan medan El dessutom hade 6 små luckor längs sidan

Tvärtom, är det:
El har endast en stor lucka på mitten.
E har sex småluckor dessutom.

HJP

2009 11 21, 23:11
Tågklarerare

HJP skrev:
Kenny skrev:
Magnus63 skrev:

Tvärtom, är det:
El har endast en stor lucka på mitten.
E har sex småluckor dessutom.

HJP

Jovisst Du har rätt.
Sen så var det så att på slutet för vagnarna så fick många småluckorna igensvetsade men behöll nummer och littra som E. Sista gången jag såg heltåg med E / El var i början på 90 talet då ett tomtåg passerade Cst norrut vid 9 tiden varje morgon.

2009 11 22, 9:59
Trafikchef

Magnus63 skrev:
... de gick med stålskrot till olika Martin-verk.

De gick säkert i allehanda massgodstrafik även om de uppdragen så småningom tynade bort och gjorde många av dem överflödiga. En trafik som uppmärksammades var malmtransporterna Dannemora gruvor-Oxelösund som ju passerade genom 08-området.

2009 11 22, 13:59
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kenny skrev:
HJP skrev:
Jovisst Du har rätt.
Sen så var det så att på slutet för vagnarna så fick många småluckorna igensvetsade men behöll nummer och littra som E. Sista gången jag såg heltåg med E / El var i början på 90 talet då ett tomtåg passerade Cst norrut vid 9 tiden varje morgon.

Vissa gick helt utan luckor, andra hade plattjärn tvärs över den stora luckan. Buckliga och illa tilltygade var de. De läckte som såll. Där de stått stilla i Tomteboda t.ex, eller när man skulle möta ett tåg på den enkelspåriga nyköpingsbanan, så låg det små högar av järnmalm längs båda sidor om spåret.

Bild

Bild

Bild

Här tre exempel på vagnar, som jag plåtade på Stockholm C, sommaren 1987. Det är norrgående tomtåg, från Oxelösund till Dannemora.
Inga garderobslik direkt, men förebilden till sådana :wink:

HJP

2009 11 22, 16:39
Trafikchef

Visst var det de här skorvarna man tog bort sidorna på och körde kopparsligburkar med? Gick på inlandsbanan och i Aitikpendeln från slutet av 60-talet/början på 70-talet fram till några år in på 90-talet.

2009 11 28, 11:37
Trafikchef

iBjorn skrev:
Visst var det de här skorvarna man tog bort sidorna på och körde kopparsligburkar med? Gick på inlandsbanan och i Aitikpendeln från slutet av 60-talet/början på 70-talet fram till några år in på 90-talet.

Återvinningsprincipen har härskat stark inom förvaltningen av godstransporternas rullande materiel genom åren. När Ia/E/El-vagnarnas uppgifter att transportera bulklast i lösvikt minskade blev många av dem av med väggarna i lådan, blev därmed med automatik L-vagnar i stället, och fick annan lastbärarutrustning monterad. Några blev ämnestransportvagnar för aluminiumgöt litt Lap, andra fick lastramar för sligbehållare (burkar) för olika omlopp i Norr- och Västerbotten litt .La/Lalp/Lalmmp.

Dessa transporter var länge föremål för vagnbestyckning enligt det klassiska receptet "Man tager vad man haver och bygger om det till det man behöver". Där gick i olika perioder sådant som på liknande sätt avkorgade malmvagnar Mas som blivit Lab, "Kinesvagnar" Ibr/Eamo som blev Slps-x, avkortade Rs m/69 som blev Slmmnps, vanliga O/Om/Oms och stridsvagnstransportvagnar Sdu/Sap/Samp med enkla träramar på vagnsgolven. Först med leveransen av Slnps typ 953 dök det upp en för ändamålet nybyggd vagntyp.

2009 11 28, 19:02
Trafikchef
Användarvisningsbild

Några av lihken i garderoben är relativt färska. Tänkte just visa ett av dessa som införskaffade för ett antal år vid en mj-mässa i Köpenhamn. Modellen är säkert inte direkt ovanlig och på tok för modern (?) för att jag skall kunna ge någon större redogörelse för förebilden. Modellen är framtagen av en Italiensk producent med namnet "Laser" och är troligen mer känd i Sverige för sin produktion av B6 vagnar som såldes för ett tiotal år sedan av MJ Hobbyexperten. Huruvida vagnen, Hbikks 21 74 237 8 252-3, med artikelnummer 1046-06 stämmer överens med förebilden vet inte jag men jag är övertygad om att kunskapen finns bland forummedlemmarna. Modellen är RTR med undantag av en "hög" etsdetaljer (målade) som skall monteras - en anledning till att modellen på fotot ser naken ut - och gjord i någon form av resinplast.

Bild

/Ola

2009 11 29, 15:14
Trafikchef

Lihkströmsverken skrev:
...
Huruvida vagnen, Hbikks 21 74 237 8 252-3, med artikelnummer 1046-06 stämmer överens med förebilden vet inte jag men jag är övertygad om att kunskapen finns bland forummedlemmarna. Modellen är RTR med undantag av en "hög" etsdetaljer (målade) som skall monteras - en anledning till att modellen på fotot ser naken ut - ...

Bild

/Ola

Om leveransen bara innefattar tillräckligt mycket mässing bör det kunna bli en bra modell av en ganska typiskt svensk förebild. Den skall inte skilja sig nämnvärt exteriört från en mer luttrad kollega Hbis 731, 2174 2250399-5 . Vad som fångar blicken direkt är de ytterst spensliga spännstagen. Men det kanske också fixas med lite mässing. Sen skulle jag vilja syna om vagntypen ens vid leveransen hade de avbildade buffertarna. Jag hoppas också att det medföljer delar till dörrskenor, dörrförare och all synlig hängande broms. Vågarmen till lastutvägningen m m. Rangerkrokar med avbärare kan väl heller inte saknas.
Att vädra vagnen i nyskick är måhända nog så besvärligt, men att åldra den med värdighet och få med alla bucklor och repor, rostfläckar m m bör bli en rejäl utmaning för den som så önskar.

2009 11 29, 16:09
Trafikchef
Användarvisningsbild

Dessvärre är kamera, vagn och fotobakgrund undanpackad då jag är i "resetagen". Till nästa helg skall jag ta bilder av "etsdelarna" men lugn, de efterfrågade "delar till dörrskenor, örrförare och all synlig hängande broms. Vågarmen till lastutvägningen m m. Rangerkrokar med avbärare kan väl heller inte saknas" tycks finnas i påsen.

/Ola

2009 11 29, 16:27
Trafikchef

d680ae skrev:

... Sen skulle jag vilja syna om vagntypen ens vid leveransen hade de avbildade buffertarna. ...

Sagt och gjort och svar funnet

2009 11 29, 16:37
Trafikchef
Användarvisningsbild

Noterade en formulering såväl på kartongen som monteringsanvisningen:
"Made exclucively for Trinbreattet Vejle"
vilket tyder på att modellen endast sålts av en dansk butik, eller?

/Ola

2009 11 29, 17:34
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa