Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2010 09 09, 11:31

Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Nya lihk i min garderob 
av Meddelande

Inlägg Re: Nya lihk i min garderob
Några av lihken i garderoben är relativt färska. Tänkte just visa ett av dessa som införskaffade för ett antal år vid en mj-mässa i Köpenhamn. Modellen är säkert inte direkt ovanlig och på tok för modern (?) för att jag skall kunna ge någon större redogörelse för förebilden. Modellen är framtagen av en Italiensk producent med namnet "Laser" och är troligen mer känd i Sverige för sin produktion av B6 vagnar som såldes för ett tiotal år sedan av MJ Hobbyexperten. Huruvida vagnen, Hbikks 21 74 237 8 252-3, med artikelnummer 1046-06 stämmer överens med förebilden vet inte jag men jag är övertygad om att kunskapen finns bland forummedlemmarna. Modellen är RTR med undantag av en "hög" etsdetaljer (målade) som skall monteras - en anledning till att modellen på fotot ser naken ut - och gjord i någon form av resinplast.

Bild

/Ola

2009 11 29, 16:14

Lihkströmsverken skrev:
...
Huruvida vagnen, Hbikks 21 74 237 8 252-3, med artikelnummer 1046-06 stämmer överens med förebilden vet inte jag men jag är övertygad om att kunskapen finns bland forummedlemmarna. Modellen är RTR med undantag av en "hög" etsdetaljer (målade) som skall monteras - en anledning till att modellen på fotot ser naken ut - ...

Bild

/Ola

Om leveransen bara innefattar tillräckligt mycket mässing bör det kunna bli en bra modell av en ganska typiskt svensk förebild. Den skall inte skilja sig nämnvärt exteriört från en mer luttrad kollega Hbis 731, 2174 2250399-5 . Vad som fångar blicken direkt är de ytterst spensliga spännstagen. Men det kanske också fixas med lite mässing. Sen skulle jag vilja syna om vagntypen ens vid leveransen hade de avbildade buffertarna. Jag hoppas också att det medföljer delar till dörrskenor, dörrförare och all synlig hängande broms. Vågarmen till lastutvägningen m m. Rangerkrokar med avbärare kan väl heller inte saknas.
Att vädra vagnen i nyskick är måhända nog så besvärligt, men att åldra den med värdighet och få med alla bucklor och repor, rostfläckar m m bör bli en rejäl utmaning för den som så önskar.

2009 11 29, 17:09
Profil Skicka e-post WWW

Dessvärre är kamera, vagn och fotobakgrund undanpackad då jag är i "resetagen". Till nästa helg skall jag ta bilder av "etsdelarna" men lugn, de efterfrågade "delar till dörrskenor, örrförare och all synlig hängande broms. Vågarmen till lastutvägningen m m. Rangerkrokar med avbärare kan väl heller inte saknas" tycks finnas i påsen.

/Ola

2009 11 29, 17:27

d680ae skrev:

... Sen skulle jag vilja syna om vagntypen ens vid leveransen hade de avbildade buffertarna. ...

Sagt och gjort och svar funnet

2009 11 29, 17:37
Profil Skicka e-post WWW

Noterade en formulering såväl på kartongen som monteringsanvisningen:
"Made exclucively for Trinbreattet Vejle"
vilket tyder på att modellen endast sålts av en dansk butik, eller?

/Ola

2009 11 29, 18:34

Lihkströmsverken skrev:
Noterade en formulering såväl på kartongen som monteringsanvisningen:
"Made exclucively for Trinbreattet Vejle"
vilket tyder på att modellen endast sålts av en dansk butik, eller?

/Ola

Om jag minns rätt fanns min leverantör av liknande garderobsutfyllnad på Hantverkargatan i Fjollträsk i Sverige.

2009 11 29, 18:40
Profil Skicka e-post WWW

Här är en bild på de etsade delarna. Vad som är vad och var det ska fästas måste jag ha (den f.ö. utmärkta) monteringsanvisningen framför mig för att klura ut. Jag misstänker att d680ae kan bena ut det mesta ändå?

H

Bild

2009 11 29, 20:13
Profil WWW

Bland juvelerna i min garderob återfinns denna etsplåt, som egentligen är tre varav en är delvis byggd. Plåten är ett bevis på vad vi kan hjälpa varandra med inom mj-kollektivet och är för min del ett bevis på vad ett "påhak" kan innebära. All ära skall falla på Ö.S. som i samband med en maildiskussion för många år sedan om britter, Nättrabybanan och etsplåtar plötsligt avslöjade för mig att han de facto hade tagit fram en etsplåt lik den avbildade för skala OO (smalspår 9mm). Han skulle göra en kompletteringsbeställning från etsaren och jag kunde få haka på och rent av med en beställning i HO. Paff, överraskad och glad hoppade jag direkt med på tåget och några veckor senare hade jag två plåtar i HO och en i OO (ha-galen som vanligt).

Ö. var tydlig med att objekten var inte alltid så välgenomtänkta och dessutom var några "omöjliga att bygga". Detta till trots var det en fröjd att ta del av hans bygganteckningar (väl så bra som en byggbeskrivning) och glädjen att kunna bygga några 600 vagnar i HOn2. Detta kan sägas vara startskottet på mitt intresse att bygga HOn2 modeller av svenska tvåfotabanor och jag är tacksam för möjligheten att komma över plåtarna.

Bild

Som den som kan sin Nättrabybana kan se återfinns bland annat fönster till de personvagnar som NAEJ köppte från HRRJ, tre NN-vagnar, lagergafflar till andra godsvagnar, beslag till flisvagnar, vändskiva, underläggsplåtar till växlar och växelomläggare - ja en hel del godis. Tyvärr är det tveksamt om det skulle gå att få tag i plåten igen då jag inte har kontakt med Ö.S. men vem vet - marknaden för tvåfot i HO är väl inte så stor ändå. Vad har jag då fått ihop? Jo från plåten har det blivit några godsvagnar och fönsterplåtarna har fått bidra till ett HRRJ vagnsbygge av en "inklädd" sommarvagn. Mer lär följa med tiden.

Bild

/Ola

2009 12 02, 13:34

När jag letade i min garderob efter Zss-lokomotorn hittade jag ett av mina F-lok. Loket jag hittade var Liliputs version som gavs ut på 60-talet (?). Jag har ett av de egendomliga loken som var avsedda för 3-räls likström (Trix?) varför modellen alltid betraktats av mig som kuriosa. Som jag skrev är detta ett av mina olika F-loksversioner (har de flesta utom Brimalms) någonstans i garderoben. Återkommer med fler bilder när jag hittad dem.

Bild

Bild

/Ola

2010 01 05, 17:43

I samband med mina resor brukar jag försöka besöka lokala hobbybutiker. Just Prag är en av mina favoritorter med gott om hobbybutiker och därifrån har jag bland annat samlat på mig några kul resinbyggsatsar av motorcyklar i skala HO. Min kunskap om motorcyklar begränsas till ett inehav av en Silverpil i skala 1/1 så fråga mig inte något om förebilderna.

Bild

Ett egentligen helt onödigt inköp var en tjeckisk perrongtruck (?) som bara skrek efter att inhandlas. Vad jag skall ha den till vet jag inte, den platsar knappast på klubbanan.

Bild

/Ola

2010 01 10, 13:37

El-F i Liliputs version är helt klart intressant.

Ett lok som man inte sett och hört så mycket om. Tyvärr.

2010 01 11, 13:45

Letade i min garderob efter Perls treaxliga "tyska" personvagn (byggbar som MYJ) eftersom jag igår fick HNJ:v modifierade MYJ vagn. Men det var inte det jag tänkte skriva om utan istället vad jag hittade i en bortglömd låda i garderoben.

För två år sedan var jag i Prag på en "shoppingresa" och eftersom jag av princip inte vill ha med mig utländsk valuta hem köpte jag, fem i tolv, en del modeller som jag nu återupptäckt. Några av dessa skulle jag tacksamt ta emot identifieringshjälp med.

Bild
Att detta är en tatralastbil vet jag. Jag ser också av den medföljande instruktionen att den producerades också i krigets slutskede för den Tyska krigsmakten. Nu till min fråga; då jag misstänker att lastbilen fortsatt producerades av Tatra efter kriget undrar jag om fordonet förekom i Sverige hos våra åkare?

Bild
var motorcykeln vablig i sverige? kan bensinpumparna passa på en svensk bensinstation?

Bild
Säkert inte en Mercedes, men bra likt - vad är detta? Förekommit i Sverige?

Bild

Bild

Två Skodor (V&V model) men av vilka årsmodeller? Vanliga i Sverige?

/Ola

2010 03 20, 14:49

Bensinpumparna med tillbehör ser oerhört läckra ut!

Stefan

2010 03 20, 16:00
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2