Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 15:42

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Nskala i jätteformat. 
Författare Meddelande
Tågvärd
Användarvisningsbild

Inlägg Nskala i jätteformat.
Sitter som bäst och spånar på framtida bygget och har nu skissat ut en spårplan. Första försöket och det är gott om tid innan bygget ska börja. Men att bolla ideer är alldrig fel!
Tar gärna emot synpunkter och ideer. ;)
Eran är nutid och föreblilderna är amerikanskt.

Första bilden är av hela "åbäket" och tanken är att det hela ska bli lite mer flödande med spår som följer landskap mm. Men just nu är mycket väldigt rakt på skissen för enkelhetens skull.
Bild

Andra bilden är på "huvudatraktionen" min lekplats om man så vill kalla den. En stor rangerbangård delad i två sektioner där den gröna är för malm och den blå för resterande trafikslag som kan tänkas dyka upp. Bangården är stor men kommer inte att försöka efterlikna en humpjard då jag tycker lite av nöjet med en rangerbangård går förlorad.
Bild

Ha det gött!
/Sören.

2010 02 25, 20:53
Profil WWW
Tågvärd

Inlägg Re: Nskala i jätteformat.
Jag funderar lite över utformningen på rangerbangårdarna och åtkomligheten till olika spår. De blå stickspåren till höger på bangården är bara åtkomliga från spåret närmast anläggningens kant. Det blir en väldigt lång sträcka som vagnarna ska dras från dessa stickspår till utdragsspåren till vänster för att sedan skjutas in på något av de andra spåren, alternativt med riktningsbyte direkt över växelgatorna.

Annars gillar jag upplägget som helhet, att man som förare kan följa tågen hela vägen utan att behöva springa runt till den sida man nyss lämnade för att tåget kör ett extra varv genom en loop eller tunnel.

2010 02 27, 8:13
Trafikchef

Inlägg Re: Nskala i jätteformat.
Om du vill ha det upplägget så fundera lite på Grängesberg.

Bästa sättet att hitta uppgifter om Grängesberg är att gå in på järnvägshistiriskt forum.

Sök på Grängesberg och läs alla trådar som är skrivna av C Fredriksson.

Spårplaner i övrigt för BJ och TGOJ finner du om du går in på Ekevings sidor, visserligen från 30talet men det mesta är sig likt,

Herr Fredriksson är en känslig herre angående upphovsrättigheter så vill du visa någon bild som han publiserar så bör du fråga om lov först.

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2010 02 27, 9:56
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ]