Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 11:32

Svara på tråd  [ 1189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 60  Nästa
 Mustang 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Mustang
jan claesson skrev:
Ännu ett foto från Helsingborgs spårvägar...
... Kan väl med fog påstå att det inte var en vacker vagntyp. Ser lite ut som en ledsen Bulldogg... :wink: Men vem har påstått att allt som går på räls måste vara vackert? Stockholmsmustangen var/är vacker men inte denna va? Är det inte Karman Gia i bakgrunden?

Det är väl som att svära i kyrkan för en gammal Hälsingborgare, men jag får nog hålla med - den är inte vacker! Fr a tycker jag att strömavtagaren är ett par nummer för stor för vagnen, vilket ger den tokiga propotioner. Men trots detta så är det nåt visst med Hälsingborgs gamla spårvagnar!

Vacker är däremot VW 1200 Karmann Ghian i bakgrunden!

2010 03 08, 0:02
Kommunikationsminister

Norrköping hade likadana och eftersom det är de första spårvagnar jag kan minnas att jag åkte med finns trots allt en varm känsla för dessa även hos mig.

2010 03 08, 7:29
Hej!
Bilden i Hälsingborg/Helsingborg är taget den 21/6-1961 platsen är Råå.Min bror och jag var och hälsade på våra morföräldrar i Lund,givetvis tog jag några bilder på bussarna där.
Så Malmös gröna vagnar blev förevigade inne i hallen och inne i vagnarna,även i H-borg!
F.ö rullar väl en malmövagn,nr 71?i Malmköping.
Monne.

Jan, som förmedlar Monne....

2010 03 08, 20:25
Kommunikationsminister

Se där en Helsingborgare! Har till och med kvar några av poletterna man använde vid resa :-D

Så till var vagnen är plåtad. Tänkte väl att Helsingborgsvagnen var fotograferad i Råå. Platsen påminner starkt om Raus Plantering innan dagens byggövningar börjat men den ser redan ut som den knutpunkt mellan buss/spårväg den blev lite senare.

Mvh

/Peter

2010 03 09, 0:08
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

H0n3 skrev:
... i Råå...

Oooooh bäste bror - det heter Råå!!! Det där är väldigt viktigt för alla som har någon anknytning till denna ort!

2010 03 09, 0:37
Trafikledare

Om Malmös mustanger:
Två vagnar är f.n. i driftsdugligt skick, vad jag vet. No 71 finns vanligtvis på Djurgårdslinjen i "stockholmifierat" skick (mycket trevlig att köra f.ö.) medan en vagn, No 72 eller 73, tror jag, finns på danska spårvägsmuseet i Skjoldenaesholm. Finns någon kvar på Malmö museum också, -tro? Malmövagnarna motsvarar Stockholms äldsta och talrikaste mustangtyp, litt A 25.
/Larsess

2010 03 09, 16:11
Ett utmärkt tillfälle att göra en kortis till Stockholm igen, närmare bestämt vid Djurgårdslinjen. Därför att vagn nr 71 är mycket riktigt från Malmö. Och då inleder jag en litet miniresa med Malmömustangen här innan jag visar några foton från Monne tagna just i Malmö...

Från Skansen bär det av.
Bild

Bild

Bild

Bild
Det är sonen som knoppar i vagnen, modern följer med spänning utsikten bakåt?

29/8-92

Jan, som precis skrev det 15:onde inlägget på denna sida... Nästa gång blir det Malmö på riktigt.

2010 03 09, 21:22
Nästa stopp Malmö.

Bild

http://www.sparvagssallskapet.se/atlas/pdf/malmo.pdf

Monne tog fotot den 22/4-63.

Jan

2010 03 10, 20:20
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

jan claesson skrev:
Nästa stopp Malmö.
...
Monne tog fotot den 22/4-63.

Destination Rosengårdsstaden, låter ju idylliskt! Och detta var kanske innan nuvarande förslummade miljonprograms-Rosengård ens byggdes!?!

Kan vi månne spörja Monne (ooooh så fyndigt :P ) om var bilden är tagen? Min gissning är på Gustaf Adolfs torg, som såg ut att ha varit en riktig knutpunkt för spårvägstrafiken på den gamla kartan.

2010 03 10, 22:20
Kommunikationsminister

Visst är det väl "Gustaf", närmare bestämt den östra långsidan om jag inte ser alldeles tokigt. På tiden före McDonalds och Burger King...

Och Rosengårdsstaden är inte ens samma sak som Rosengård. Villaområde söder om de "berömda" områdena med Herrgården som överlägset mest bekanta rikskändis.

2010 03 10, 22:59
Från Monne:

Stinsen:Nytt försök med lösenord, ej testat ännu. Men Mustangen, visste inte att "vi" hade en i Stockholm, går tydligen att köra i bakre delen oxå som syns på bilden.Tror inte det fanns på Stockholms vagnar.
Monne.
------------------------------------------------------------
Kolla här...
Bild

En detalj av foto från förra sidan. Detaljbild från "Malmömustangen. Praktiskt vid backkörning i vagnhall etc. Här har jag lärt mej något nytt?

Jan

2010 03 11, 17:05
På vägen tillbaks mot Malmö igen fann jag en artikel som återanknyter till Hälsningborg. Läste faktiskt historien om ÖSLJ egentligen. Så dök denna sida upp...

Bild
Det är ju faktiskt vid samma tillfälle Monne var med och plåtade. Men honom ser jag inte just här. Däremot en annan viss herre med kameran på magen har gjort sej påmind genom åren än i dag. På ett eller annat sätt. Kul foto, från boken Allt om hobby (1965) Jan Jangö. Ej namngiven fotograf.

Jan

2010 03 12, 20:17
Kommunikationsminister

Mölle-Mats skrev:
H0n3 skrev:
... i Råå...

Oooooh bäste bror - det heter Råå!!! Det där är väldigt viktigt för alla som har någon anknytning till denna ort!

Jomenvisst :oops: får skylla på det faktum att det var länge sedan jag var nere och dialekten från Götet slår igenom titt som oftast. Men det kändes faktiskt fel att skriva "i" istället för "på".

Hälsar en generad

/Peter

2010 03 12, 23:42
Några rader från Monne apropå vagn nr 11 i Hälsingborg.

Hej!
Jaså Richard känns igen! Nej jag syns inte på plattformen, för kort.
På sjön finns "ångbåtsmaffian"i SSS fanns plattformsknölar! Ser att ett antal på bilden även var framme vid sista femmans tur, 5E vid Norrmalmstorg syns de igen!

Monne.
_____________________________________________________________________________________________________________________________

Plattformsknölar var bra. Har ett litet udda inslag från Malmö, nämligen det bruna koltåget. Monne plåtade igen. 22/4-63.

Bild

Citerar från boken Hej spårvagn...

"Gasverket i Malmö ligger i stadens sydöstra del långt från hamnen. Från 1917 och ända till 1963 skedde all transport av kol med detta speciellt byggda tågsätt bestående av en motorvagn och två släpvagnar. Det bruna koltåget var ett vanligt inslag i gatubilden på sin färd mellan hamnen och gasverket."

Jag har ej mer tillgång av fler fotografier från Malmö, vad ska det bli nästa gång tro?

Jan

2010 03 13, 10:22
Innan jag lämnar Malmö, så tycker jag att vi tar ett tåg ner till Hvellinge och därifrån tar en tur med järnvägen mot Falsterbo med fd HSFJ. Det är ingen större omväg innan vi reser mot Göteborg. Och en god anledningen kommer här...

Bild
Ett tåg i Falsterbo förevigat av Monne Sahlberg. Endast 2 år kvar med ångloksdrift och några år senare lades härligheten ner. Eftersom stinsen är ett forum för järnvägar så tycker jag att det var på plats med ett riktigt tåg även på denna tråd igen. :wink:

Ett härligt, somrigt foto plåtat av Monne Sahlberg 4/8-1963. Det var säkert mer spännande för den tidens barn än nutidens? Bensinpump bakom busken. T o m trappstegarna är märkta med SJ.

Jan

2010 03 14, 11:48
Tågbefällhavare

Att det var så långt från Norrmalmstorg till Norrhallen, har jag inget minne av. Kanske det gick fortare förr. Man skulle kunna tro att det är "Åsa Nisse " som kör. :-D

Roland?
(Som jobbat med den gubben och det var inte roligt.)

2010 03 15, 17:52
Herrens vägar är outgrundliga Roland?! Jag vet att vägen till Norrhallen drar ut lite. Men den som väntar på något gott... Mölle-Mats gav mej en utomordentlig chans att visa lite foton från Sveriges 13 spårvägsstäder i tråden, därav en liten paus från Stockholm. Fick för övrigt ett PM från Monne som beskrev att vi kunde stannat ett par år till vid Malmös stads spårvägar... Men jag har bara haft möjlighet att skanna några foton därifrån. Så raskt till nästa spårvägsstad här...

Nämligen Göteborg.
Bild

Bild
Snacka om långt tåg här på sista fotot. Den typ av vagnar som trafikerar i stor utsträckning museispårvägen i Stockholm. Monne får återkomma med info om sina foton här. Det finns fler foton från Göteborgs spårvägar långt tillbaks i tråden...

Ps, lite nyfiken blev jag om Åsa-Nisse Roland?...

Jan

2010 03 16, 19:19
Konduktör

Hej!
Äntligen är jag här igen!
Linje 5:Biskopsgården
Långt tåg:Det är inte ett helt tågsett!Utan påkoppling av ett släp vid Majornas hall.Tror inte man körde trevagnståg i Göteborg ,som i Stockholm.
De är plåtade den 20/6 1961,fotografen är nyss fyllda 13 år!
Resan gick via Lund-Malmö-Köpenhamn-Hälsingborg-Göteborg, fyra städer med spårvagnar!

Undrar om Åsa-Nisse inte var en förare som körde ovanligt lusigt?Han hade ett tåg bakom sig vid Odenplan mot Vanadisplan,ingen rast där inte!

Ett tack till Jan som envist reser vidare,ingen annan med liknande foton?
Nu loggar jag inte ut!
Monne.

2010 03 16, 21:04
Men vad bra Monne! Logga ej ut nu, när du äntligen fastnat här igen... :-D

Jan

2010 03 16, 22:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Monne Sahlberg skrev:
Hej!
Äntligen är jag här igen!
...
Ett tack till Jan som envist reser vidare,ingen annan med liknande foton?

Välkommen tillbaks in på Stinsen, Monne! Vi har ju fått njuta av dina härliga bilder ändå med Jannes goda hjälp, men det är ju förstås väldigt trevligt om du kan vara med personligen och kommentera själv "i realtid"!

Just spårvagnar har jag väldigt dåligt med bilder på tyvärr, de är ju inte så lätta att finna i dessa dagar ... Men jag hittade några ultramoderna tingestar när jag besökte Nice för ett par år sedan, har väl kanske visat bilden här på Forum förut men jag repeterar den i alla fall:

Bild

2010 03 17, 0:23
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49 ... 60  Nästa