Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 04 24, 2:08



Svara på tråd  [ 1189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 60  Nästa
 Mustang 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:15
Inlägg: 1688
Ort: Stockholm
Inlägg 
m-jonas skrev:
Jag känner uppmuntran att hjälpa till att förlänga denna mycket trevliga tråd. I en bok om Nockebybanan och(?) Ängbybanan - kommer tyvärr inte ihåg titeln :? :oops: - så finns det en hel del bilder. Men guldgruvan är naturligtvis Spårvägsmuseum. När de numera har bildarkivet på tillgängligt på nätet (vilket hästjobb att digitalisera!) så är det bara att glädjas. Här kommer några direktlänkar till hpl-foton.

Eftersom jag inte kan bidra med några egna foton så krattar jag manegen för er istället. Nu kan ni ägna tid till att leta fram sånt istället för att leta webbsidor.

undrar
Mats

****
Mycket fina bilder!
Tackar&Bockar! :D

HJP


2009 02 08, 15:23
Profil
Inlägg 
Vilka foton! Det är första gågen jag sett spårvägstrafik vid Krillan, sanslöst foto, tackar för ditt jobb att spana efter dessa foton. Vi kanske kan stanna kvar ett tag från detta område (12:an) innan vi fortsätter till Söder igen? På en sån här tråd ger det ena det andra, vem kunde ana det vid starten, min farbrors diabild på Söderhallen!
Mvh Jan C, som precis kom hem från MMM vid Tekniska museet. Mycket folk var det!


2009 02 08, 16:44
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 10 01, 22:32
Inlägg: 79
Inlägg 
:) Ja, fast det är Spårvägsmuseum som ska ha äran. Bildarkivet är som sagt fantastiskt. När jag i mitten på 1980-talet besökte dem i Odenplans T-banestation så berättade de om alla glasplåtar m.m. som låg magasinerade i olika förråd runt om i stan. Tur att bl.a. den digitala tekniken numera underlättar visning. När jag (om jag nu minns rätt) någon gång i mitten på 1990-talet första gången blev bekant med bildarkivet på webben så fanns det inte så många bilder där.

hälsar
Mats

PS. Kan inte låta bli att nämna bilden med macken och busskaravanen (utflykt) ännu en gång. Häftig fast det är en standardbild 8) . DS


2009 02 08, 21:55
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:42
Inlägg: 1866
Ort: Stockholm Sst
Inlägg 
m-jonas skrev:
Och Svenne, Tänk jag trodde mig minnas att kiosken på Hpl Alléparken låg på en plattform mellan spåren. Fast jag är van att minnas fel. :oops: :wink:

hälsar
Mats

Såvitt jag minns (men mitt minne är nog ihåligare än ditt) var alla hållplatserna Alléparken, Klövervägen, Smedslätten, Ålstens torg, Ålstens gård, Höglandstorget, Olovslund och Nockeby torg delade på två plattformar, den ena med kiosk. Plattformarna låg på var sin sida av respektive korsning med torg eller gata (Västerled i Alléparkens fall) så att spårvagnen stannade före korsningen. Kiosken låg på den sida där resande mot sta'n väntade. Ändhållplatsen Nockeby och Källviken vid vändslingan låg i ytterkurva.

Anledningen till att kioskerna i Alvik, Traneberg och Kristineberg hade ett mer funktionalistiskt stuk än de övriga är nog att de tillkom i mitten av trettiotalet sedan den nya Tranebergsbron byggts, medan de övriga är från flottbrons tid.

Hälsningar / Svenne


2009 02 08, 23:15
Profil WWW
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 24, 23:00
Inlägg: 154
Ort: Stor Stockholm - Norrort
Inlägg 
jan claesson skrev:
....................Och Svenne kommer du ihåg hur det såg innan T-banan var klar. Det gick spårvagnar på Tranebergsbron antar jag. Efter som jag bor i Krillan så blir man lite nyfiken på hur det såg ut längs linje då spårvagnarna gick hela vägen in till staden, Tegelbacken har jag läst i någon gammal bok här hemma. Tänk om det finns gamla foton på just hållplatserna du beskriver Alvik, Traneberg och Kristineberg. Alvik har jag sett i böckerna. Men de andra har jag då aldrig sett. Men jag får nog leta på museiarkivet.
Hälsar en nyfiken Janne C


Jag tänkte blanda mig i leken kring Krillan en smula med ett låååååångt inlägg.
Tyvärr har jag inga bilder varken på spårvagnshållplatsen eller tunnelbanestationen i Kristineberg, men jag minns när man byggde om från spårväg till tunnelbana. Jag bodde under hela min barndom i Fredhäll i en lägenhet högst upp i ett av HSB-husen och med utsikt mot hela Krillan och Tranebergsbron.
Den nuvarande stentrappan inomhus är samma som förr utomhus ledde upp till spårvagnsplattformen. Trappan byggdes bara på med ett par, tre trappsteg och betongmurarna längs spåren byggdes också på lika mycket för att komma upp i höjd med den nya tunnelbaneplattformen. Allt glasades in och kaklades tillsammans med den nya ”Biljetthallen” med den nya Pressbyråkiosken. Svårare än så var det inte att bygga tunnelbana då! Den gamla uppgången till spårvagnen gick rakt upp från gatan under broarna till plattformen så vi Fredhällsbor fick längre gångväg till plattformen som vid ombyggnaden blev högre och fick ett tak över en stor del av plattformen. Från början byggdes tunnelbanestationen för sexvagnarståg som var de längsta fram tills sammanbindningen till Slussen öppnades då även Krillans T-baneplattform hade förlängts mot Thorildsplan för två vagnar till.
Under hela ombyggnadstiden körde spårvagnarna på samma spår som nu men fick tillfälliga träplattformar på utsidan om spåret ungefär på samma plats som hållplatsen alltid hade legat. Plattformen för trafiken mot stan hade en trappa nedför slänten längs spåret och som slutade alldeles intill nuvarande Pressbyråkiosken.
Plattformen mot Bromma fick bara några få steg ner till trottoaren på Tranebergsbron så var allt fixat. Det fanns redan en stentrappa i en gångtunnel från Tranebergsbrons trottoar ner till Nordenflychtsvägen. Den mynnade i ett ”hål” i den nuvarande viaduktmuren alldeles intill den nuvarande biljetthallen. Det fanns på den tiden busshållplatser vid Kristineberg för bussar som gick över Tranebergsbron bl.a till Traneberg. Trapporna var byggda bl.a. för dessa busshållplatser. På Fredhällssidan av bron fanns hållplatsen för bussarna ut mot Bromma. Den låg alldeles intill den ramp/trappa som alltid har funnits där i parkens kant. Hållplatsen hade ett glasat trävindskydd av den lite större typen som var vanligt då.
Spårvagnarna gick sedan från Thorildsplan vidare uppför backen, 100 knutars backe där T-banan nu dyker under jord, mot Fridhemsplan och vidare Hantverkargatan till Tegelbacken. Vid korsningen av Hantverkargatan/S:t Eriksgatan stod min morfar, "Korv-Janne", med sin korvvagn på kvällarna boch sålde "varm korv med bröd och senap" till dom som vänta de på eller hade stigit av spårvagnarna, men det är en annan historia.

På andra sidan av Tranebergsbron fanns en spårvagnshållplats av samma typ som Krillan, men med en bredare plattform. Den hållplatsen lades ner när T-banan öppnades, men plattformen fanns nog kvar ända tills renoveringen/ombyggnaden av Tranebergsbron påbörjades.

När det gäller kiosken så tror jag att den är från någon spårvägshållplats utan mittplattform, för på dessa var, som jag minns det, alltid luckan på "gaveln" inte på långsidan som på museikiosken för att kunderna inte skulle köa så nära något av spåren.

Lasse L.

_________________
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/ och MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/
K


2009 02 10, 1:16
Profil
Inlägg 
Tack Lasse L för dina minnen, uppskattas otroligt mycket av mej! Själv flyttade jag till Kristineberg 1976. En nedsliden stadsdel med många små lägenheter, fler hus med dusch i källarna. Många små butiker fanns tidigare bla foto, leksaksaffär har man berättat för mej. Tom en post fanns när jag flyttade in. Långt tillbaks så gick SS:s bussar igenom området har jag sett på en gammal karta just från Stockholms spårvägar. Efter ett antal år flyttade jag därifrån, just upp tillfälligt i Fredhäll då Krillan skulle saneras och byggas för barnfamiljer. En enda barnvagn såg jag där på min tid, då en äldre generation fortfarande bodde kvar. Flyttade tillbaks efter 10-12 år och jösses det spydde ut ungar i varenda port! Cirkeln är sluten. Allt det här har gjort mej väldigt nyfiken på de kollektiva färdmedeln runt och igenom våra områden även i denna del av Stockholm. Fredhäll och Kristineberg. Kolla in m-jonas länkar till Spårvägsmuseet där det visas fantastiska foton just på Krillans station under spårvagnens era, då bla linje 12 trafikerade hela vägen till Tegelbacken och vände vid "Tysta Mari"
Mvh Janne C


2009 02 10, 11:07
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 10 01, 22:32
Inlägg: 79
Inlägg 
:D Tack Lasse! Mycket intressant att få veta hur dåtiden påverkat den nuvarande T-banestationens utformning.

A propos busslinjen uppe i Krillan. På en SS-karta från 1966 så är det en linjesträckning uppför "Love Almqvists väg-Lidnersplan-Lidnersgatan-Ola Hanssons väg... och ner igen. Har inte kartan här just nu men har för mig att det även då var linje 49 (Ja, den har ju f ö en ngt förenklad sträckning idag.) Är det någon som vet mera, har bilder etc. Hos Spårvägsmuseum har jag inte hittat några.

"Vän av ordning" tycker kanske att vi är långt ifrån forumets huvudinriktning nu. :wink: Men någon får väl bygga en modell av en funkis-SS/Pressbyrå-kiosk. :)

hälsar
Mats

PS. Får se om jag senare i veckan har tid att hitta en lämplig (spam- och popuppfri) bildserver så att jag kan lägga in några bilder här på forumet. DS


2009 02 10, 15:25
Profil
Inlägg 
Det här har blivit en tråd som bara blir mer och mer intressant under resans gång tycker åtminstånde jag då det dyker upp saker som man inte hade en aning om. Vi följer i varje fall till en stor del i spårvagnarnas spår och med jämna mellanrum så dyker det plötslig upp en Mustang när man minnst anar det, så nu vinglar vi vidare i tråden så får vi se vart det barkar hän. Hur som helst så ska vi så klart tillbaks till Spårvägsmuseet igen, förr eller senare...
/Janne C


2009 02 10, 15:41
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 24, 23:00
Inlägg: 154
Ort: Stor Stockholm - Norrort
Inlägg 
m-jonas skrev:
:D Tack Lasse! Mycket intressant att få veta hur dåtiden påverkat den nuvarande T-banestationens utformning.

Jag tror faktiskt att spårvägen redan hade byggts med tunnelbanestandard på spår och banvall när den nya Tranebergsbron byggdes. Det var nog därför det gick så smidigt att bygga om bl.a. Kristineberg från spårvagnshållplats till T-banestation.
Som jag har förstått det hade man planerat för tunnelbanan en massa år innan den byggdes och spårvagnarna gick ju över Tranebergsbron "bara" i 18 år innan tunnelbanan invigdes.
Innan gick spårvagnarna på Adlerbethsgatan alldeles framför "vårt" hus med den ganska stora biografen "Tranan" i gatuplanet ner till den sista av flottbroarna där alla bussar och spårvagnar gick över till bromma. Den bron bör ha gungat rejält när den var fylld med bussar och spårvagnar, men det var långt före min tid.

Om någon är intresserad så kan jag kanske senare dra hur det såg ut med vägar och spår mellan Krillan och Thorildsplan före Tunnelbanan och Essingeleden.

Lasse

_________________
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/ och MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/
K


2009 02 10, 17:12
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 24, 23:00
Inlägg: 154
Ort: Stor Stockholm - Norrort
Inlägg 
m-jonas skrev:
Jag känner uppmuntran att hjälpa till att förlänga denna mycket trevliga tråd. ..............................
Och Heureka! :D Har vi funnit det?
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_phot ... cid=165967
Är det kiosken på museet? Tillägg: Fast de "Nockebykiosker" jag sett bild på har alla rundningen på taket på motsatt sida. Kan taket ha monterats ihop spegelvänt el likn på museet? Misstänker att de fick kiosken i delar. Alla delar?

undrar
Mats


Jag tycker att det verkar som om denna länk också visar kiosken på Kristinebergs plattform. Hitom närmaste spåret syns staketet mot vägbrorampen och den smala trottoaren/cykelbanan på den sidan av Tranebergsbron. De stora träden i bakgrunden är säkert de i parken vid Kristinebergs folkskola, nuvarande Kull- och Stefanskolorna.
Kioskluckan och hyllan under denna syns också på "gaveln".
Fönsterkarmen med luckan kunde nog i princip monteras på vilken sida som helst. Taket på museikiosken kan ju vara en rekonstruktion för att passa på muséet.

Lasse

_________________
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/ och MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/
K


2009 02 10, 18:19
Profil
Inlägg 
Lokstallslasse skrev: Om någon är intresserad så kan jag kanske senare dra hur det såg ut med vägar och spår mellan Krillan och Thorildsplan före Tunnelbanan och Essingeleden...

Jag är mycket intresserad! Och för övrigt tack för era inlägg om "Kiosken"
Nästan så man blir sugen på att fixa till en svensk spårväg igen, som jag började med för länge sedan men som rann ut i sanden som pga av en spårvägsbana från ett helt annat land.
Mvh Janne C


2009 02 10, 18:44
Tågbefällhavare

Blev medlem: 2007 10 01, 22:32
Inlägg: 79
Inlägg 
Lokstallslasse skrev:
m-jonas skrev:
Jag känner uppmuntran att hjälpa till att förlänga denna mycket trevliga tråd. ..............................
Och Heureka! :D Har vi funnit det?
http://www.sl.se/Templates/FMS/FMS_phot ... cid=165967
Är det kiosken på museet? Tillägg: Fast de "Nockebykiosker" jag sett bild på har alla rundningen på taket på motsatt sida. Kan taket ha monterats ihop spegelvänt el likn på museet? Misstänker att de fick kiosken i delar. Alla delar?

undrar
Mats


Jag tycker att det verkar som om denna länk också visar kiosken på Kristinebergs plattform. Hitom närmaste spåret syns staketet mot vägbrorampen och den smala trottoaren/cykelbanan på den sidan av Tranebergsbron. De stora träden i bakgrunden är säkert de i parken vid Kristinebergs folkskola, nuvarande Kull- och Stefanskolorna.
Lasse


Jodå, det är som du säger Kristineberg. Träden i bakgrunden är väl där minigolfbanan nu finns. På ett annat foto ur en annan vinkel så syns väl en bit av "Kullskolans" övervåning/tak. OT. Har ni tänkt på att denna byggnad har ett malteser(?)kors i relief uppe på fasaden? Det torde ha något att göra med att en orden hade hand om det barnhem som tidigare fanns i skolbyggnaderna. (OBS! jag går på diffusa minnesfragment nu, från något jag en gång läst.)

Nu har väl tråden en illa riktig lokal prägel? :wink:

hälsar
Mats


2009 02 10, 22:36
Profil
Inlägg 
Vi kör en lokal prägel ett tag, det gör väl inget, det har vi gjort i tråden tidigare lite var stans. Snart ska vi ut i stora världen igen. Per Anders Fogelström skrev en bok som skildrade helvetet för barnen som vistades i denna skola runt sekelskiftet. Ett barnhem för oäkta barn och barn till ensamstående mödrar. Jag läste boken, stackars barn säjer jag bara. Mina egna har och går i denna skola nu och dom har det oändligt mycket bättre än de stackare som blev inlåsta här. Men visst kan vi resa in till Tegelbacken nu och se hur det såg ut då 12:an m fl vände där. Men eftersom det inte finns någon spårvagn som går dit numera så får vi ta T-banan till T-Centralen istället...

Bild
Här lämnar snart tunnelbanan Kristineberg in mot City. Foto från 1977.

Eftersom jag inte har något bra eget foto från den gamla tiden vid Tegelbacken så har i varje fall spårvägsmuseet en bra modell över området...

Bild
Här ser vi tydligt vändslingan runt Tysta Mari som den gula kåken kallades. Tegelbackseländet var det man sa om den icke planskilda korsningen mellan vägbanor och järnvägen. Men det vet alla lite äldre Stockholmare redan.

Och så här trist och tråkigt ser det ut idag.

Bild
Man måste nog säja att våra blå spårvagnar livade upp miljön i staden förr om åren. Vilket folkliv det var. Sista bilden passade jag på att ta idag på vägen hem. Ser inte så upphetsande ut med hotell Sheraton med fl klossiga hus. Det är nästan bara kåken som det står Aftonbladet på som finns kvar i dessa kvarter. Nu får se om lokstallslasse har något åt tråden igen? :wink:
Mvh Janne C


2009 02 10, 23:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:42
Inlägg: 1866
Ort: Stockholm Sst
Så heter boken som ger svar på många av frågorna i den här trådens "Brommagren". Per Jacobson heter författaren. Och Baneforlaget har givit ut den 1998. Finns säkert i Spårvägsmuseets bibliotek. Och på Stadsmuseet. Gott om historiska bilder. Fick den på köpet av en vänlig antikvariebokhandlare på Hjulmarknaden.

Hälsningar / Svenne


2009 02 10, 23:58
Profil WWW
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 24, 23:00
Inlägg: 154
Ort: Stor Stockholm - Norrort
Inlägg 
jan claesson skrev:
Vi kör en lokal prägel ett tag, det gör väl inget, det har vi gjort i tråden tidigare lite var stans. Snart ska vi ut i stora världen igen. ...........................
Men visst kan vi resa in till Tegelbacken nu och se hur det såg ut då 12:an m fl vände där. Men eftersom det inte finns någon spårvagn som går dit numera så får vi ta T-banan till T-Centralen istället...
bb...................................
Eftersom jag inte har något bra eget foto från den gamla tiden vid Tegelbacken så har i varje fall spårvägsmuseet en bra modell över området...

Bild
Här ser vi tydligt vändslingan runt Tysta Mari som den gula kåken kallades. Tegelbackseländet var det man sa om den icke planskilda korsningen mellan vägbanor och järnvägen. Men det vet alla lite äldre Stockholmare redan.....................................
Det är nästan bara kåken som det står Aftonbladet på som finns kvar i dessa kvarter. Nu får se om lokstallslasse har något åt tråden igen? :wink:
Mvh Janne C


Då känns det som om det är dags att avsluta denna lokala historik från Västra Kungsholmen med en viss anknytning till ovanstående bild.
Apropå Tegelbacken och Centralpalatset, som det stora huset i bakgrunden med Stockholmstidnings-/Aftonbladsskyltarna heter, så lär spårvagnarna under någon tid ha vänt runt det huset/kvarteret och haft en hållplats på Rödbodtorget där det för länge skall ha funnits en Pressbyråkiosk eller vad det kan ha hetat då. Denna kiosk flyttades senare till vändslingan i Fredhäll där de nya MUSTANGERNA på linje 2 vände för färden tillbaka till Karlaplan. Nu har vi i alla fall om än för en mycket kort stund återknutit ämnet till den ursprungliga tråden.
Jag vet/tror inte om/att mustangerna hann gå linje 2:s gamla linjesträckning innan den nya via Västerbroplan öppnades. Före tunnelbanans tid gick 2:an längs Rålambsvägen från Fredhäll fram till min gamla skola, Fredhälls folkskola/Fredhällsskolan, som nu är en del av Lärarhögskolan. Där vek den av till vänster på dåvarande Viktor Rydbergs gata ner mot Drottningholmsvägen. Innan bygget av tunnelbanan vid Thorildsplan började lades 2:ans linjesträckning om för att i stället gå vidare på Rålambsvägen till Västerbroplan och därifrån till Fridhemsplan. Det enda som idag återstår av Viktor Rydbergs gata efter bygget av Essingeleden är en kort stump åt andra hållet från Rålambsvägen samt en smal gångväg inklämd mellan Essingeleden och den gamla vita skolbyggnaden. Gångvägen visar exakt var den gamla gatan låg innan bygget av Essingeleden grävde djupa sår i hela området. Ett lika stort hyreshus som alla de övriga husen mellan Rålambsvägen och Adlerbethsgatan/Fredhällsparken och alla de vackra träden på Viktor Rydbergs gata fick stryka på foten för Essingeledens nerfart till Fredhällstunneln.
I ”korsningen” Drottningholmsvägen – Viktor Rydbergs gata fanns en stor gräsbevuxen rondell. Alla körbanorna låg då i ett plan och inga gång-/cykeltunnlar fanns heller. Det var övergångsställen överallt runt rondellen. Hjalmar Söderbergs väg var då ansluten direkt till denna rondell och var den naturliga in- och utfarten till Krillan. Den nuvarande spårvagns-/tunnelbanetunneln är samma som då och smög alldeles under rondellen. Biltrafiken till och från Fridhemsplan gick då som nu på var sin sida om spåret, men de södra körbanorna var ej nergrävda som i dag. Där fanns också, på varsin sida om Brommabanan, spåren för Fredhällstricken, 2:an, som avgrenades från Nockeby-/Brommalinjerna vid Thorildsplans hållplats. Dessa spår försvann alltså strax före byggandet av T-banan. Den nuvarande gångtunneln till station Thorildsplan fanns redan på spårvagnarnas tid men förlängdes mot Konradsberg / Lärarhögskolan när Essingeleden byggdes. När tunnelbanan började byggas tror jag att man flyttade isär spåren i ”Hundra knutars backe” för att kunna bygga tunnelbanetunnelns mynning mellan spårvagnsspåren. Allt var fortfarande ganska trivsamt ända tills Essingeleden började byggas. DÅ grävdes hela östra änden av Fredhällsparken sönder och marknivån sänktes rejält för att få plats med biltrafik i tre nivåer och flera gång- och cykeltunnlar. Det var då som Viktor Rydbergs gata försvann.

Härmed är det slut på denna lokala utvikning och vi får skynda oss att ta en av Mustangerna på Rålambsvägen förbi Marieberg in till stan igen innan även den spårvagnstrafiken försvinner.

Jag hoppas att jag någorlunda har lyckats förklara hur det såg ut i det här området när jag började i skolan.

Den Pressbyråkiosk jag började inlägget med flyttade senare till Museispårvägen i Malmköping, mer exakt till Hosjö. Vad som har hänt med den där på senare år vet jag inte. Jag tror att den har ”försvunnit”. Underhållet var väl inte det bästa.

Lasse L.

PS. Jag har faktist hittat ett par foton, tagna från vår balkong, som på avstånd visar kiosken på Krillans plattform (1937) och den bussväntkur jag nämnt. De sitter i ett gammalt album och jag kan f.n. inte scanna av dom. När jag lyckas med det kanske jag återkommer med några bilder också. DS.

_________________
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/ och MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/
K


2009 02 11, 21:08
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Inlägg 
Vilken underbar beskrivning! Här skrivs nu historia på forumet!!!
— Sorry, jag visste inte att jag skulle kvadda Lokstallslasses fina beskrivning genom att byta sida. Bläddra ett snäpp tillbaka!!!


2009 02 11, 22:34
Profil
Inlägg 
Tackar för dina kommentarer och minnen lokstallslasse! För mej personligen så är det värdefullt med dina och andras inlägg då jag ska försöka sammanställa uppgifter så att de inte bara försvinner i ettor och nollor ut i cyberrymden. Och nu tänkte jag ta tuben tillbaks från T-Centralen/Tegelbacken till Krillan och invänta eventuella foton från lokstallslasse, men hoppar då naturligtvis av på Odenplans T-banestation för ett besök på det dåvarande Spårvägsmuseet som låg här i många år.

Bild

Bild
Här tänker jag nu sitta och vänta tills det dyker upp fler intressanta inlägg med ännu mer minnen! Finns mycket att se på även här under perongen så jag har inte bråttom alls... Lustigt, hur många år sedan flyttade man här ifrån? :wink:
Mvh Janned C


2009 02 11, 22:35
Inlägg 
Nu tänkte jag att det är dags att åka hem igen, ser att det går bra att åka busslinje 36 från Odenplan till sportpalatset vid S:t Eriksgatan och där byta till buss 56. Perfekt, den bussen går hela vägen till Kristineberg. Och dessutom är det den linjen jag frågade om långt tidigare i tråden. Den som kör runt i kvarterer där jag nu bor. Se bara på den här underbara kartan som jag råkade hitta här hemma...

Bild
Längst uppe i högra hörnet ser vi var Odenplan är beläget. Följer man sedan nämnda busslinjer så hamnar man i Krillan som sagt. Otroligt nu när jag ser ner på gatan utanför mitt fönster så har det alltså rullat Capitoler. Linje 56. Bondesonsgatan heter vägsnutten. Och här kan man också kolla in var vi är som Lokstallslasse beskriver så ingående i sitt sista inlägg. Jag nämnde Capitoler, varför inte? Titta vad som även fanns mer på kartan...
Ska vi stanna ett tag igen på västra Kungsholmen och avakta mer intressanta foton från förr? :D
Mvh Janne C

Bild


2009 02 12, 18:07
Trafikchef

Blev medlem: 2008 07 04, 13:53
Inlägg: 451
Ort: D
Inlägg 
DEN KARTAN....minns jag från mina Högdalen år, när Capitolen kom....Åkte den till T-banan, matarbuss kallades det...Första åren fick vi åka till Swedmyra, innan Högdalens station blev klar, bodde där 56-60..... Och med utsikt över SNJ....vilka tider!

_________________
D


2009 02 12, 20:30
Profil
Inlägg 
kilowatt skrev:
Den här tråden kommer inte att ta slut, den kommer att slingra sig fram som ormet, i evighet :lol:

kilowatt du verkar ha rätt trots allt. Apropå matarbussarna som du beskriver så hade jag som liten, att åka med 182:an som var matarbuss till Hökarängens Tunnelbanestation. Morsan, farsan och syrran och jag bodde vid ett område som hette veckoområdet eftersom vägarna hette måndagsvägen t o m söndagsvägen utom torsdagsvägen. Den vägen fick heta Skönstaholmsvägen istället. Man var för fina för att heta söndagsvägen! Men det var verkligen en parantes. Jag var nog mer inne på matarbussarna. Och T-Banan gick faktiskt bara till Hökarängen. Farsta centrum fanns inte när jag var riktigt liten. Minns faktiskt när man började bygga spåren i runt 1960 till Farsta. Spännande att se på som liten knodd. Undrar om det inte mestadels var Metropoler som gick ute i förorterna. Fast jag har nog minne av Capitol just på linje 182. Bodde därute 1958 till 1976 faktiskt. Sen blev det Kristineberg. Nu är jag ute och snurrar igen i mina minnen. :wink: Hoppas det är fler som har lust med att snurra med i tråden? :) Åter till Krillan och kanske gamla spårvagnar igen?
/Janne C


2009 02 12, 21:12
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1189 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 60  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.135s | 13 Queries | GZIP : On ]