Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 04, 22:05

Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Mustang i modell 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Mustang i modell
Jag har fått ett litet ryck och pillat lite på min Swedtrambyggsats. Det var länge sen jag började men nu har jag tänkt att få den färdig inom kort. Fler bilder på hemsidan.

Bild

Lite udda att ta upp utrymme med spårvagnar på ett modelljärnvägsforum kanske nån tycker, jag har letat lite halvhjärtat efter ett forum för spårvagnar i modell utan framgång. Skulle nån ha tips om nåt sånt vore jag tacksam för en länk.

H

Senast redigerad av hakang 2010 02 20, 14:51, redigerad totalt 1 gång.

2010 02 20, 11:33
Profil WWW
Inlägg Re: Mustang
Inte alls udda hakang! Johan J har ju visat en tidigare som han knåpade ihop. Som faktiskt gjorde att "Mustangtråden" föddes. Själv har jag byggt 2 st för många år sedan. Den ena är ej färdig. Eller rättare sagt den har ej blivit målad än.

Jan

2010 02 20, 14:00
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Mustang
Jag byggde en för tror det är femton år sen kommer ihåg det var ett roligt bygge, har även en med släpvagn som är litet påbörjad som tillhör en viss Per Lind,får se när den kan bli färdig. :wink: :wink: :wink:
nidom

2010 02 20, 14:21
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Mustang i modell
Bild

Kul med ett mustangbygge!
Har ingen själv, men visst är det en önskemodell för en infödd stockholmare (liksom även A1:or, Metropoler, Capitoler m,fl....)
- har ändå ett foto från 1983, då det skulle göras repotage från årets Nürnbergmässa.
Ska bli spännande att följa ditt Mustang-bygge, liksom det var att följa Mikas A1-bygge för några år sedan.
/ LYR

2010 02 20, 16:07
Trafikchef

En spårvagn är väl en typ av rälsbuss för lokaltrafik. :)
Definitivt inte mer udda än att vi diskuterar bilar och bussar.
Mustangen är riktigt läcker, vill ha!

Mvh UB

2010 02 20, 16:18
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Jo, jag kan eka lite, det är ett präktigt roligt bygge av en läcker förebild! Dessutom lite kul att sticka emellan med nåt udda, för min del, även om det inte sticker ut så mycket på forumet. Nu har jag i alla fall lött klart tror jag. De få delar som inte kommit på vid det här lager limmar jag fast.

Bild

2010 02 21, 1:45
Profil WWW
Stiligt hakang. Jag fick aldrig någon fart på mina 2 modeller då de ursprungliga drivningarna var kassa. Blev väldigt lätt kortslutningar, så de blev förpassade till vitrinen. Å andra sidan så är de väldigt galanta där. Och en Svensk spårvägsbana blev det inte heller. Amerikansk istället som också har gått till den sälla spårvagnshimmelen :roll: Du tycks ha löst motordriften på ett helt annat sätt som säkert kommer att fungera mycket bättre än mina. Följer med utvecklingen här...

Mvh Jan

2010 02 21, 12:45
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu är vagnen digitaliserad och provkörd (se hemsidan för fler bilder). Den går riktigt hyfsat (även om den låter en del) så permanentförpassad till vitrinen ska den inte behöva bli. Vilka färger har ni andra som har byggt såna här använt?

Bild

Nåt som imponerar är strömavtagaren, men hur fasen ska den fästas på taket? 'Med en skruv' är inget bra svar, det ska ju se snyggt ut också. Är det ingen som har nån bra bild på en Mustang uppifrån? Eller tips på hur det ska göras?

Bild

2010 02 22, 0:16
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild
Inte det bästa exemplet på mustangens takbilder, men här tar vi hjälp av Stockholms stadsmuséums arkiv http://www.stockholmskallan.se
Bilden är från 1953 på Sibyllegatan och spårvagnen har krockat med en buss med barn på skolresa. Spårvägens katastrofvagn är på plats.
/ LYR

2010 02 22, 0:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag ägnat alldeles för mycket tid åt att vela om vilka färger jag skulle använda. Ett test, lyckat på det stora hela tycker jag nog, utföll så här. Nu skulle jag uppskatta andras åsikter, för grå blå färg? För grå 'vit' färg? Om det syns illa på bilden här får ni kolla på hemsidan, det finns några bilder till där.

Bild

2010 03 03, 0:56
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

En nostalgisk färgklick! Grattis!
Jag tittade in på din hemsida och där uppfattas dina fotografier lite olika i färgnyanserna beroende på olika belysning,
men som Humbrol-provet visar så verkar nyansen 89 helt OK i mitt tycke.
/ LYR

2010 03 03, 1:23
Det är som sagt väldigt svårt att se på bilder. Just som jag uppfattar det så ser din vagn lite blek ut. Men varför inte solblekt kanske? Har du kollat in på Mustangtråden? Finns en hel del bilder i färg där. Själv så hade jag ett stort jobb med att hitta rätt (någotsådär) när jag målade mina med att blanda cellulosafärger. Ändå fick jag den lite för mörk. Den gulvita färgen ser väl hyfsat rätt ut. Den ska också gå lite i grått också precis som den blåa färgen. Taket har du fått till riktigt bra med den så typiska varmgrå färgen. Snyggt bygge av en mycket snygg spårvagnstyp. Kul att följa med bygget, det var säkert 20 år sedan mina blev klara.

Jan

2010 03 03, 12:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har jag målat om den, med Humbrol 47. Förvånansvärt stor skillnad mellan färgprover och resultat tycker jag, fortfarande solblekt men lite blåare ton.

Nästa fråga nu, vad har innerväggarna för färg?

H

Bild

Och hade inte Jan C smitit från jobbet så förbålt tidigt hade han fått se den i verkligheten igår.

2010 03 04, 12:47
Profil WWW
Haha, jag flexade ut 20 minuter innan kl 16. Ingen promenad hem, utan en fullpackad buss men sportlovsfirande ungar, stackars barn de blir tvingade av sina morföräldrar till Tekniska museet eller till Sjöhysteriska. Fullt av dem på mitt jobb också. :-D Men det är full rulle i utställningarna förstås. Men vad synd att jag missade er, dvs dej och Mustangen! :cry:

Tänkte på min inredningsfärg, jag har för mej att jag målade i någon mörkgrön kulör. Och väggen mot förarhytten har jag för mej är byggd av trä. Det finns förvisso svartvita inredningsfoton långt tillbaks på Mustangtråden. Ska leta lite och återkomma...

Ps, tycker det ser skapligt ut med kulören. Ett rött hantag på växelspättet är pricken över iet...
Jan

Edit: Sidan 17 på Mustangtråden ger en ganska bra bild om färgsättningen. Träramar av något ädelträ. En ljusare färg under dessa. Men frågan är, det syns kanske inte så mycket när allt är klart?

Jan

2010 03 04, 13:04
Kommunikationsminister

Är samma färg som Göteborg spårvagn blå?

2010 03 04, 17:47
Kommunikationsminister

Nej, det tror jag inte.

För mig så är Göteborgsvagnarna inte så blekt blå som Stockholmsvagnar. Kontrasten mellan det vita och det blå är i varje fall tydligare på Göteborgsvagnar

Mvh

/Peter
(Som bor strax utanför Göteborg :mrgreen: )

2010 03 04, 22:38
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Efter ett besök på Spårvägsmuseet målades det blå om, nu med en rejält blå kulör. Innerväggarna som jag funderat en del på målades bruna. Dekaler nästa!

Bild

2010 03 08, 15:10
Profil WWW
Kommunikationsminister

Färger är alltid svåra att bedöma mht ljussättning osv, men senaste varianten tycker jag ser klart bättre ut än de andra.

2010 03 08, 16:22
Ser väldigt bra ut nu hakang, bra gjort.

Jan

2010 03 08, 17:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Sådärja, jag får tacka så mycket för tips och uppmuntran. Efter alla turer med olika färger inne och ute är Mustangen nu äntligen färdig att börja rulla mot Roslagstull!

Hela historien utvecklas på hemsidan, så här blev slutresultatet:

Bild

Bild

2010 03 10, 3:40
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa