Hur man byter pulsgivare på MS
Först köpte jag ELFA:s pulsgivare 20 pulser/varv m. tryck (ELFA nr 35-846-20), den kostar lite över 50 kr och verkar prisvärd, den verkar dock vara på väg att utgå, senaste noteringen var 667 på lager.
Demontering:
Allra först ska du öppna körkontrollen, detta gör du med de fyra torxskruvarna på baksidan.
1. Börja med att dra ut den lilla plastramen för att lossa krestkortsremsan från kretskortet.
2. Löd sedan försiktigt loss lödöronen på den gamla pulsgivaren och böj upp dessa. Ta sedan loss krestkortsremsan och spara denna.
3. Dra loss den stora röda ratten från pulsgivarens axel.
4. Skruva loss pulsgivaren som sitter gängad i körkontrollen.
Montering:
1. Börja med att löda fast kretskortsremsan på den nya pulsgivaren.
Kontrollera därefter så att du inte som jag har lyckats få anslutning mellan lödöronen, kollas lätt med pipfunktionen på en multimeter.
2. Då axeln är längre på den nya pulsgivaren så måste denna kapas. Längden får du ut genom att jämföra den gamla och nya pulsgivarens axel. Urfräsningen skiljer också, men jag tyckte inte att de få millimeter som körvredet nu hamnar högre gör något.
3. Den nya pulsgivaren saknar gängor för monteringen i körkontrollen, här finns två altenativ.
a) Hitta ett gängsnitt och göra en gänga på den nya pulsgivaren.
b) Borra upp hålet i körkontrollen. OBS. Börja hellre med att göra hålet för litet, tänk på att pulsgivaren måste sitta med presspassning om du vill undvika att limma fast den.
4. För in kretskortsremsan i hållaren på kretskortet och tryck tillbaka plastramen.
5. Se till att allt sitter på plats och skruva ihop körkontrollen igen.
Jag brukar ha digitalkameran till hands när jag plockar sönder något för att slippa frågetecken sen när jag monterar ihop det igen.
Nu ska du ha en fungerande körkontroll igen och detta bara för nån hundralapp och en kvälls arbete.
När jag ändå hade isär min kontroll så gjorde jag en uppgradering enligt några av inläggen här ovan. Dock så tänkte jag inte på att min stora trafo ger växelström vilket ledde till att lysdioderna brann upp, "friskt kopplat, hälften brunnet" som dom brukar säga.
OBS. Detta ska ses som en enkel handledning och inte som en komplett instruktion, jag tar inget som helst ansvar för om något går fel.
Tänk på att om du fortfarande har garanti kvar på din MS så ska du byta denna hos din handlare.