Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 02 09, 16:12

Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
 Modifiera Mobile Station? 
Författare Meddelande
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Inlägg Modifiera Mobile Station?
En serie av MS som skickades ut hade ju dåliga körvred. Jag fick en sådan i en startsats för några år sedan och felet upptäcktes ganska snart. Iväg till butiken för att få den bytt på garantin, vilket jag också fick. Den nya användes en kort tid men sedan lades MJ-trafiken ner p.g.a renovering av lägenhet och flytt hemifrån.
Nu när jag plockade upp grejorna och provkörde så var det tydligen sista sucken för kontrollen igen då samma fel uppdagades även på den "nya" MS:en. Tyvärr så har garantin gått ut så att få den bytt är nog inte att tänka på.

Nu till mina frågor.
*När jag belyste problemet i gamla Modellrallaren så skrevs det att tyska mj-rallare hade bytt körvredet själva. Någon som vet om det finns något skrivet på nåt forum om detta ingrepp.
*När jag ändå har isär kontrollen så funderade jag på att försöka öka VA:n från 1,2 till 1,9. Det skulle visst bara vara att byta ett par motstånd. Finns det någon som har gjort detta och kan ge en liten istruktion eller som kan länka till något inlägg om detta.

Tacksam för svar.
/Urban

Denna fråga finns även ställd i Svenskt MJ-forum

2009 01 28, 16:54
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Här finns en beskrivning http://www.stayathome.ch/reparaturen.htm
hur man byter körvredet. Dock inget om hur man uppgraderar till 1,9A. Mina bägge MS var uppgraderade till 1,9A efter sina sista (det har varit MÅNGA) serviceresor till Märklin.

MVH/D

2009 01 28, 21:28
Biljettförsäljare

Jag har modifierat min MS så att den klarar högre ström. På kretskortet inuti finns en IC-krets LM339 som har med strömbegränsningen att göra. Nära pin 7 finns ett motstånd på 47K. Om man minskar detta motstånd klarar MS högre ström. Jag har provat med ett motstånd på 82K parallellt med det befintliga på 47K. Då erhålls en resulterande resistans på ca 30K. MS klarar då en uppmätt kontinuerlig ström på drygt 1,7A. Vid drygt 1,8A aktiveras strömbegränsningen. Vid testet användes ett likspänningsaggregat inställt på 21V, original transformator på 18VA är inte tillräcklig.
Original ger MS (ett annat exemplar) drygt 1,3A kontinuerlig ström vid mätning.
Om någon vill prova detta är det helt på egen risk, jag tar inget ansvar.

Bild
Motstånd på 82K parallellt med befintligt motstånd på 47K

2009 01 29, 0:01
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Lite ytterligare följdfrågor bara:
*Har letat runt på olika elektronikföretag (Elfa m.fl) och försökt att hitta ett nytt körvred, men när man inte vet vad prylen heter på fikonspråk då är det inte så lätt. Vad är elektroniknamnet på körvred?
*Kom ínte in på Elecrokit.se, men vad finns det för fler försäljare av elektronikkomponenter?
*Finns det några andra roliga modifieringar man kan göra när man ändå har locket av, t.ex. bakgrundsbelysning m.m.

2009 01 29, 16:41
Profil WWW
Biljettförsäljare

Jag har också funderat på att bygga in bakgrundsbelysning i MS. Denna länk beskriver hur man skulle kunna göra:
http://www.mist72.de/Hintergrundbeleuch ... die_MS.pdf

Senast redigerad av Camel 2009 01 29, 18:02, redigerad totalt 2 gånger.

2009 01 29, 17:50
Biljettförsäljare

http://www.electrokit.se

2009 01 29, 17:56
Biljettförsäljare

Körvredet på MS är sannolikt en pulsgivare. Kan tänka mig att ELFA pulsgivare 20 pulser/varv m. tryck (ELFA nr 35-846-20) passar. Har dock ej testat själv. Om du provar skulle det vara intressant att få veta om det lyckades.

2009 01 29, 18:21
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Intressant, det här verkar bli roligt att pilla med, ska börja med efterforskningar i morgon.

2009 01 30, 0:17
Profil WWW
Trafikchef

Vi skulle behöva någon elektronikguru som gjorde poster om olika sätt att förbättra MS och annat!

2009 01 30, 18:53
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Vi skulle behöva någon elektronikguru som gjorde poster om olika sätt att förbättra MS och annat!

Den förre elektronikgurun har ju tyvärr blivit allt för vänlig mot MJ-tillverkarna. Han med sin kunskap om elektronik och digitalsystem borde nog kunna lära oss en hel del. Men då blir nog inte Märklin och Roco glada på han och då får han ju inte testa deras saker innan alla andra så att han kan skriva lovordande repotage i Allt om Hobby om saker som enligt modellrallarna på forumen egentligen inte håller måttet.

Vem vill träda fram och ta hans plats på tronen? Själv är jag tyvärr bara en gald amatör som egentligen inte begriper så mycket mer än att om man vänder polariteten på en lysdiod så lyser den inte.

2009 01 31, 9:27
Profil WWW
Biljettförsäljare

Jag har provat att bygga in bakgrundsbelysning i MS. Displayen sitter i en röd plastram. Plastramen skapar en distans mellan displayen och kretskortet samtidigt som den fungerar som styrning år displayens anslutningar mot kretskortet (som verkar ömtåliga).
I båda kortsidorna borrades hål lagom för genomföring av anslutningspinnar på lysdioder. Observera att hålen borrades mittför mellanrummet mellan knapparna som sitter jämte varje kortsida så att anslutningen inte kommer i vägen för dessa.
2 st lysdioder 3mm installerades på varje kortsida på plastramen. Ur ett vitt ej genomskinligt plastlock till en matlåda klipptes en diffusor ut som passar i plastramen. Den lades närmast displayes baksida, lysdioderna håller den på plats. Diffusorn sprider ljuset så det blir jämnare.

Bild
Lysdioder monterade på plastramens kortsida

Strömmen till lysdioderna hämtades över kondensatorn på kretskortet närmast genomföringen av anslutningskabeln till MS. Spänningen är samma som matningsspänningen, runt 22V. Lysdioderna, totalt 4 st, kopplas i serie med ett motstånd till denna spänning. Jag valde vita lydioder som har har spänningsfallet 3,2V per st. 22 - (4*3,2) dividerat med 820 ohm blir drygt 11 mA vilket ger lagom ljus.

Bild
Över denna kondensator finns spänning till lysdioderna.

Resultatet blev acceptabelt. Om man använder SMD-lysdioder och limmar dessa på kretskortet under displayen så erhålls något större avstånd till diiffusorn och då sprids ljuset troligen jämnare. Man kan även använda andra färger på lysdioderna resp. diffusor efter egen smak.

Bild
MS med bakgrunsbelysning.

2009 01 31, 11:03
Trafikledare

MS med bakgrunsbelysning.[/quote]

Mycket imponerande !!!! Kul att få se hur det är gjort.

Mvh Ola

2009 01 31, 14:10
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Har varit inne på ungefär samma linje, men hade inte kommit på något bra sätt att sprida ljuset.
Men nu vet jag!! :D

Så snart jag har fått pulsgivaren från elfa så kommer det nog en instruktion om hur man byter den.

2009 02 01, 15:52
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Nu är körvredet bytt efter lite pyssel. Det fick bli ELFA:s pulsgivare 20 pulser/varv m. tryck (ELFA nr 35-846-20), kostar lite över en hundralapp med frakt vilket det kan vara värt.
Den nya pulsgivaren var mycket distinktare i lägena än vad den gamla var och verkar funka bra.
Ett aber är bara att den verkar vara på väg att utgå ur sortimentet och det verkar inte finnas någon med tryck som ersätter.

Så snart de övriga modifieringarna som nämns här på tråden är gjorda så återkommer jag med en utförligare instruktion.

2009 02 05, 23:18
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Först köpte jag ELFA:s pulsgivare 20 pulser/varv m. tryck (ELFA nr 35-846-20), den kostar lite över 50 kr och verkar prisvärd, den verkar dock vara på väg att utgå, senaste noteringen var 667 på lager.

Demontering:

Allra först ska du öppna körkontrollen, detta gör du med de fyra torxskruvarna på baksidan.

1. Börja med att dra ut den lilla plastramen för att lossa krestkortsremsan från kretskortet.

2. Löd sedan försiktigt loss lödöronen på den gamla pulsgivaren och böj upp dessa. Ta sedan loss krestkortsremsan och spara denna.

3. Dra loss den stora röda ratten från pulsgivarens axel.

4. Skruva loss pulsgivaren som sitter gängad i körkontrollen.

Bild

Montering:

1. Börja med att löda fast kretskortsremsan på den nya pulsgivaren.
Kontrollera därefter så att du inte som jag har lyckats få anslutning mellan lödöronen, kollas lätt med pipfunktionen på en multimeter.

2. Då axeln är längre på den nya pulsgivaren så måste denna kapas. Längden får du ut genom att jämföra den gamla och nya pulsgivarens axel. Urfräsningen skiljer också, men jag tyckte inte att de få millimeter som körvredet nu hamnar högre gör något.

3. Den nya pulsgivaren saknar gängor för monteringen i körkontrollen, här finns två altenativ.
a) Hitta ett gängsnitt och göra en gänga på den nya pulsgivaren.
b) Borra upp hålet i körkontrollen. OBS. Börja hellre med att göra hålet för litet, tänk på att pulsgivaren måste sitta med presspassning om du vill undvika att limma fast den.

4. För in kretskortsremsan i hållaren på kretskortet och tryck tillbaka plastramen.

5. Se till att allt sitter på plats och skruva ihop körkontrollen igen.

Jag brukar ha digitalkameran till hands när jag plockar sönder något för att slippa frågetecken sen när jag monterar ihop det igen.
Nu ska du ha en fungerande körkontroll igen och detta bara för nån hundralapp och en kvälls arbete.
När jag ändå hade isär min kontroll så gjorde jag en uppgradering enligt några av inläggen här ovan. Dock så tänkte jag inte på att min stora trafo ger växelström vilket ledde till att lysdioderna brann upp, "friskt kopplat, hälften brunnet" som dom brukar säga.

OBS. Detta ska ses som en enkel handledning och inte som en komplett instruktion, jag tar inget som helst ansvar för om något går fel.
Tänk på att om du fortfarande har garanti kvar på din MS så ska du byta denna hos din handlare.

2009 02 24, 13:05
Profil WWW
Passagerare

Inlägg Re: Modifiera Mobile Station?
Jag vet att det är en gammal tråd, men vill prova detta på min MS.
Skulle denna http://shop.conrad.se/websale7/Extralju ... 6%2fmd5%7d kunna fungera, och vilken motstånd skulle man behöva om man använder 4 st.?

Och den om man vill modifiera körvredet; http://shop.conrad.se/websale7/Encoder- ... 9%2fmd5%7d.

Eller måste den också vara 22 volt?

2010 02 10, 14:02
Passagerare

Inne på ett nytt problem med vårt Mobile Station; skärmen och därmed hela funktionen av MS har slutat fungera.

Någon som har råkat ut för det?

2010 02 17, 21:33
VD

Släng skiten...!!!
Nu under Mars månad kommer Märklin ut med en sprillans ny MS2!
Du kan styra med växlar och signaler,förutom också 16 olika funktioner för digitala lok.
Där är också bakgrundsbelysningen i MS2!

2010 02 21, 9:48
Lokförare
Användarvisningsbild

Goofy skrev:
Släng skiten...!!!

Det är väl synd! :wink:

2010 02 21, 11:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 19 inlägg ]